1

Långt namn på en enkel sak.

Apparaten ska klara av följande:

1. Mäta rundhet och sidokast på 205 fälgar.
2. Vara en slags svetsjig vid svetsning av breda fälgbanor på orginalcentrum.
3. Balanseringsadapter för 205 fälgar.

Den består av en svarvad aluplatta med 205 pinbultar. Dessutom har den hålmönster för Volvo V70. Centrumhålet är gjort så att det passar på nämnda Volvons nav.
Plattan är sedan bultad på ett V70 framhjulslager som i sin tur är bultad i en svetsad ställning. På ställningen är även svetsad en platt yta för att fästa magnetfoten till indikatorklockan.

Jag mäter både inner och ytter anliggningsyta för däcket, både rundhet och sidokast.
Har mätt en fälg hittills och den är orund ca en mm från högsta till lägsta punkt på ett helt varv. Sidokast strax under en mm.

Tanken är att behålla de två "rundaste" fälgarna till framhjulen och ta de två sämsta till breddning, de ska ju ändå kapas sönder för att ta navet som svetsas i en bredare fälgbana.

Jag var på skroten i Sollentuna nyligen och letade igenom hela deras förråd av plåtfälgar. Ingen passade!
Det verkar som bussens fälgcentrum är mindre än bubblans. Så det går ej att använda Volvo 740/850 eller Golf -03 etc.
Bussens fälgcentrum är 322-323mm i diameter. Jag har gjort en mätpinne när jag letar lämplig donatorfälg.
Har hört att whitespoke till Hilux och dyl. 6-bultade bilar kan passa. Ska kolla upp det, återkommer med rapport.

Post's attachments

DSCF2640.JPG, 380.19 kb, 1024 x 768
DSCF2640.JPG 380.19 kb, 32 downloads since 2018-05-02 

DSCF2641.JPG, 415.52 kb, 1024 x 768
DSCF2641.JPG 415.52 kb, 28 downloads since 2018-05-02 

DSCF2642.JPG, 348.58 kb, 1024 x 768
DSCF2642.JPG 348.58 kb, 33 downloads since 2018-05-02 

DSCF2643.JPG, 371.63 kb, 1024 x 768
DSCF2643.JPG 371.63 kb, 28 downloads since 2018-05-02 

2

Coolt bygge!

Såg på något forum om en snubbe som byggt något liknande, men hade också satt en genomgående axel så att han kunde snurra hjulet med en kraftig borrmaskin. Han använde den för att polera fälgkanter.

3

Har jag bara drömt eller är det inte någon merca fälg som ska funka till buss centrum?

4

Nån som vet vilken mercamodell som kan passa?

Har nu mätt upp alla fyra fälgar och den första var sämst faktiskt. De övriga var lite bättre runt 0,7mm både i orundhet och sidokast.
Då vet jag vad man ska sikta på när det svetsas på nya banor.

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-02 19:43:51)

Man får nästan  skämmas när men ser din snygga jigg.
Skickar med en bild på min lågbudget modell :-)

Ford hade 1,5mm orundhet och 3mm sidokast när det gjorde fälgar i fabriken förr i tiden.
Och jag har aldrig lyckat's få det så dåligt, när jag fixat egna fälgar.

Vad jag försöker säga är att håller du dig under tvåhundra knyck så är det inte hela världen med lite orundhet och sidokast.

Jag har använt 1,5mm "distansplåtar"  när jag byggt old school amazonfälgar av moderna Volvo sex tumsfälgar, för att få centrumet att passa.
Kört med dom i fem år nu, utan problem.

Se till att mätklockan inte ligger mot fälgen om du riktar den i sidled med hammare tex, det blir dyrt (läs ny klocka)

Post's attachments

007.JPG, 354.53 kb, 1400 x 1050
007.JPG 354.53 kb, 34 downloads since 2018-05-02 

008.jpg, 163.68 kb, 912 x 1050
008.jpg 163.68 kb, 30 downloads since 2018-05-02 

6

Ha ha, inga 200 knyck här. Jag är glad om jag lyckas pressa bussen över 100 i år.

Smart att använda en spindel, då får man ju det mesta gratis så att säga.

Har förfrågan ute på whitespoke 15x6" vad de har för centrummått. Återkommer när jag har fått svar.
När jag kapade ur centrumet så fjädrade det ut något så nu är centrumdiametern ca 325mm. Gissar att man lätt kan pressa i dem i en fälgbana som är lite trängre som det verkar vara på original.

7 Senaste redigerad av Johan W (2018-05-05 16:41:17)

Dom whitespoke jag byggt om (10"-15" breda) har haft 4-5mm godstjocklek istället för 3mm och även en annan profil på djupdelen så jag fick skära ner centrumen en del och det blev inte så snyggt, om du bara ska ha 6" tycker jag att du ska ta en till bmw mb saab volvo det är samma tillverkare på dom jag skaffat

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

8

De Volvo som jag tittade på var ca 10mm för stor diameter för buss-centrum.
Tror däremot att de passar fint på bubbla-centrum som är har större diameter.

9

Då har jag fått fatt på ett par 15x6" whitespoke. Avsedda för VW med 4/130 bultmönster, men det spelar nog ingen roll hur centrumet är, det ska ju ändå kapas bort.
Dessa fälgbanor är nästan exakt samma innerdiameter som VW buss, kanske en mm trängre. Jag räknar med att slipa lite sen pressa i centrumen.

Whitespoke har tjock plåt i sina centrum så det går åt en del kap/slip-skivor.

På bilden är whitespokebanorna vända "bak-o-fram", det verkar bli bäst med avseende på fälgens offset. Som centrumet sitter på bilden är det original offset. Jag tror att centrumen ska i lite djupare så att fälgen får lite mindre negativ offset. Original har ca -45mm offset.

Jag får prova på bussen och se vad som passar bäst.

Post's attachments

DSCF2671.JPG, 352.75 kb, 1024 x 768
DSCF2671.JPG 352.75 kb, 30 downloads since 2018-05-20 

DSCF2673.JPG, 268.45 kb, 1024 x 768
DSCF2673.JPG 268.45 kb, 27 downloads since 2018-05-20 

DSCF2675.JPG, 392.99 kb, 1024 x 768
DSCF2675.JPG 392.99 kb, 33 downloads since 2018-05-20 

DSCF2676.JPG, 325.51 kb, 1024 x 768
DSCF2676.JPG 325.51 kb, 29 downloads since 2018-05-20 

10

Då var fälgarna klara, det fick bli lite mer breddning utåt än innåt. Original har 45mm offset, mina breddade hamnade på ca 36mm offset.
Efter att centrumen var ipressade satte jag upp fälgarna i min mojäng och mätte rundheten och knackade till fälgbanorna så att det blev så runt som möjligt. Whitespokefälgbanorna är inte 100% runda, det kanske inga plåtfälgar är.
Till slut hamnade jag innanför 1mm i både kast och orundhet, det får duga. Punktsvetsa och sen dubbelkolla att inget flyttat på sig. Sen helsvets.

Efter detta blästring och målning av alla fälgar. Jag valde att måla fälgarna utan clips för navkapslarna, de målade jag separat.

Att nita dit clipsen visade sig vara en utmaning. För att få allt att "sitta still" så svetsade jag ihop en jigg som fälgen sattes fast på.
Jag provade att nita med hammare och dorn. Det går att göra men man får kämpa en del. Istället fräste jag ut en 10mm aluplatta som fixeras tillsammans med fälgen. Aluplattan har ett 12mm hål där man nitar med en nithammare. Det funkade kanon, några sekunder så var det nitat och klart.
Platten gjorde att nithammaren inte halkar ur position.

När allt var nitat så målade jag på lite färg på niten så det ser snyggt ut.

Uppdraget färdigt. Fälgar klara  ICQ/ab

Post's attachments

DSCF2803.JPG, 359.37 kb, 1024 x 768
DSCF2803.JPG 359.37 kb, 18 downloads since 2019-01-13 

DSCF2804.JPG, 343.1 kb, 1024 x 768
DSCF2804.JPG 343.1 kb, 18 downloads since 2019-01-13 

DSCF2805.JPG, 411.77 kb, 1024 x 768
DSCF2805.JPG 411.77 kb, 15 downloads since 2019-01-13 

DSCF2806.JPG, 350.5 kb, 1024 x 768
DSCF2806.JPG 350.5 kb, 19 downloads since 2019-01-13 

11

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Den här tråden hade jag helt missat! Har själv ett halvfärdigt projekt med 15"-bussfälgar och whitespoke fälgbanor. Kom fram till att whitespoke funkade efter mycket måttande på olika skrotar, till sist hittade jag mina Mangels-hjul på just Sollentuna Bildemontering!

Men jag har inte kommit längre än att jag slipat ur fälgcentrum och parat ihop det med bussfälgens centrum. När jag måttade på bussen fick jag inte till det som jag ville ha det med ET, för då hade jag ingen frigång mot skärmen. Jag vill minnas att jag vände fälgbanorna för att få "djupet" och då tog fälgkanten i skärmkanten. Detta är då på en Early bay och inte en splitt. Jag ska forska vidare i ämnet framöver, än har jag inte gett upp konceptet, för andra kan ju köra breddat på sina bayar (vilket borde vara ungefär detsamma som en splitt).

Skulle gärna låna ditt verktyg om det blev av för min del. Verkar sinnrikt och smart. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Hej Kee, Du får gärna låna mitt verktyg när det blir dags.

Min buss är visserligen en split men den har IRS-bakaxel med bärarmar från tidig bay. Men de är monterade i en adapterats från CE, så jag är osäker på totala bredden jämfört med en riktig bay.
För min del behövde jag undvika skärmkanten utåt och undvika en justerklack på sänksvärden innåt. Men det gick att gå fritt mot båda.
När jag har monterat däck och fått dit hjulen postar jag bilder hur det ser ut.

14 Senaste redigerad av kee (2019-01-15 20:45:43)

Ja det vore verkligen kul att se, även däcksdimension är intressant. Jag ser att du breddat dina fälgar genom att vända på fälgbanan, som jag minns det (men minnet kan svika) så var det just detta som inte gick i mitt fall:

https://i.postimg.cc/mZnD8qQ8/20140823-153601.jpg
https://i.postimg.cc/tTyS02Wc/20140823-162134.jpg


Edit: Hittade tråden nu och enligt den är det 6"-fälgar jag köpt. Funderar på om profilen på själva fälgbanan kan skilja så att jag inte kan placera centrumet vettigt?

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27435

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Nu har jag monterat hjulen på bussen, och de passar helt perfekt. Min buss är sänkt med sänkta framspindlar, inget mer. Det är nog ca 9cm. Bakvagnen är nedsänkt (IRS) för att matcha höjdmässigt.

Jag har mätt lite där bak. Bromstrumma till skärmkant är ca 100mm. Jag har -36mm offset på de breddade fälgarna. Däcken är 205/65.
Lätt att montera på hjulen och det ger ca 30mm frigång till skärmkant som också ser bra ut. Inåt mot svärden är det ca 15mm till justerklacken. Hoppas detta räcker även vid kurvtagning då däcket "kränger" lite. Jag rundade av justerklackarna så att inte däcket rivs sönder om det skulle ta i lite under körning.
Om man har fasta svärd utan justerklack blir det givetvis bättre frigång. Jag har också tänkt att om man ändå vill ha justerbara svärd borde det gå att placera justerklacken någon annan stans än vid däckets bredast punkt...

Post's attachments

DSCF2814.JPG, 525.12 kb, 1024 x 768
DSCF2814.JPG 525.12 kb, 5 downloads since 2019-02-03 

DSCF2817.JPG, 537.64 kb, 1024 x 768
DSCF2817.JPG 537.64 kb, 8 downloads since 2019-02-03 

DSCF2818.JPG, 547.71 kb, 1024 x 768
DSCF2818.JPG 547.71 kb, 6 downloads since 2019-02-03 

16

De där blev ju riktigt snyggt ICQ/ay

17 Senaste redigerad av Sten vW (2019-04-16 11:03:39)

Prydligt!

Såg en annan listig hjulmojäng som kan hjälpa till i trånga lägen för icke original lösningar, titta från ca 5.50:


Sedan tyckte jag nog inte att de testade frigång vid max nedfjädrad och max styrutslag, ev bort editerat...

ACHTUNG Bitte!