1

Hej igen

Gör ett återbesök här för att jag stött på ett problem. Har tänkt bredda två av mina 15"-bussfälgar och när jag åkte till skroten igår konstaterar jag att ingen fälgbana riktigt verkar passa mitt centrum. Jag bifogar ett par bilder på situationen:

http://imageshack.com/a/img841/6645/6n12.jpg
http://imageshack.com/a/img841/9776/9gdm.jpg

Här är centrum nedsänkt i en volvofälg (jag antar typ 7 el 9-serien) och det diffar som synes ca 5mm och då är centrum nedsänkt i volvofälgens centrum, som i sin tur bygger lite. Skulle jag kapa bort volvocentrumet skulle det troligtvis diffa än lite mer.

Frågorna man då ställer sig är tex, har jag gjort "fel" när jag kapat ur busscentrumet ur sin fälg? Jag har inga bilder på den operationen (som jag gjorde för flera år sen). Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt fälgbana att matcha emot?

Den info jag kunnat googla mig till och som jag även hittat här rör främst typ1-centrum och jag är inte säker på om det skiljer?

Jag kan såklart mäta på mitt busscentrum och kanske med lite hjälp från er här, lyckas hitta en matchande bana.

Jag tänker mig att 6" vore lagom. Till det 205/65-15 i däckväg kanske?  ICQ/ab

Tackar på förhand för idéer tips, mätningar och hjälp. Bussen är på väg ned i backen och 14"-fullprofilsdäcken är riktigt slitna, varför inte passa på att länga på 15" när man ändå måste investera i nya däck?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Bussfälgens fälgbana är mycket kraftigare i utförandet än vanliga personbilsfälgar, det gör att de också har en mindre innerdiameter än vanliga 15 tummare.

Detta kom jag på när jag försökte få på original bussfälgar på min 63a med skivbromsar, hur jag än gjorde så tog fälgen i oket. Jag antog att det var luftslitsarna som tog i, så en fälg fick kraftigt moddade slitsar, men det gick inte ändå...då delade jag en fälg rakt av o satte dit den å då såg jag att det var svetsarna till centrumet som tog i oket...alltså bra mycket mindre diameter än på vanliga bubblafälgar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

En ren chansning är att du ska leta efter något amerikanskt..

4

På "Måsen" tog jag vanfälgar.
Vänd fälgarna och glöm inte att flytta påfyllningshålet.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Men jag har stött på ett liknande problem en gång, då valsade jag en plåt och lade imellan, som en passbit.
I ditt fall skulle du valsa en 2,5mm plåt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Offroadfälgar är oxo mindre (satte in BMWcentrum i chrome spoke fälgar fick kapa en hel del iof ) men det kan bli svårt att hitta 6"kanske Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7 Senaste redigerad av Spaan (2014-05-11 22:29:14)

Är i samma sits.
Verkar som typ2 fälgen är ca 10mm mindre i diameter än bubblans. Innan har jag använt 850/940 fälgbanor till bubbla centrum. Men det går inte alls som sagt.

Har även varit inne på amerikanska fälgar.
Just nu ligger det lite på is, men har en uppsättning cheva van fälgar jag tror passar. Dock är problemet att dom är 8" breda... Default/hmm
Känns som jag max vill ha 6.5".
Men har tänkt ta med ett centrum till skroten när jag får tid och kika vad som finns. Så får jag komma med besked sedan om det inte redan löst sig för dig då.
Men tar också gärna tips på fälgar som garanterat funkar.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

8

Tack för era kommentarer. Jag provade på massor av fälgar, råkade tom sänka ned navet gång på gång i ett gäng trettontummare innan jag insåg att jag var fel ute.  ICQ/ae  Mätte centrum och kommer fram till ca 323 +/- någon mm. Ironiskt nog låg en fälg, gissningsvis från en transporter T4 och skräpade bland de andra och den hade den bästa passformen hittills. Jag är dock inte helt säker på att den är bra. Får jag bara tag i en fräsch uppsättning aluhjul till min åkis, kan jag nog tänka mig att experimentera med mina plåtisar med nedslitna lamelldäck, fast det verkade fortfarande som att det inte passade perfekt och man får se upp, för de finns i två olika bredder har jag för mig (LWB/SWB).

Jakten går vidare och fler tips emotses tacksamt, jänkefälg kan jag hålla utkik efter. Att bredda de befintliga fälgbanorna är ju såklart ett alternativ, men inte i detta nu, då tidsplanen är lite snäv. Det urkapade centrumet satt i en femte fälg med stukad fälgbana, så banan var ändå skrot och jag har likagott fyra fälgar kvar.

Nödlösningen lyder original 14" med 185 14C bak och obreddade 15" med 185/60 fram (tror jag), detta lite utifrån de prylar jag har "hemma". För att få vagnen på hjul. Det blir lite mad-max av det hela, men vafan, behöver man åka buss så får man kompromissa ibland.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Har nu kört med en lustig setup, originalhöjd bak med 185/14C och sänkt med 185/60-15R fram. Hunnit avverka en punktering redan och bussen känns inte klockren att köra, en del justeringsarbeten återstår således.

Jag måttade lite snabbt mot en whitespokefälg, monterad på en cheva när jag råkade parkera bredvid en sån på gatan för ett tag sedan. Och för första gången sjönk inte mitt centrum in i fälgen utan det verkade kunna funka. Men jag testade inte så grundligt, dels satt ju hjulet monterat på en okänd ägares vagn, dels hade jag lite ont om tid. Men nu har jag spanat in en skrot som sitter på ett par 6"x15" vanfälgar enligt bildelsbasen, nu ska jag bara få tillfälle att svänga förbi, prova mot centrum och således även köpa fälgarna.

Har även forskat på folk som breddar fälgar här i Sthlms/U-A-trakten, men har inte hittat ngn med bra renommé än. Om jag får till breddningen (med andra fälgbanor) själv tas även tips på bläster/lack tacksamt emot. Helst pulverlack (för det är väl mer slagtåligt?), men alla tips beaktas.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Jag har aldrig haft detta problem.
Om det nu är som 25hp säger, välj en bubblafälg istället.......
Tydligen det jag gjort alla gånger.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Men bubblafälgen ser inte likadan ut. Om jag ska frångå min idé väljer jag hellre att smacka dit några alufälgar. Bubblafälgen har ju i princip samma utseende som bussens 14"-fälg.

Är envist inne på att det ska gå med van-fälgar, har bara inte haft ngt bra läge att åka förbi skroten som ligger på "fel" sida om stan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Idag var jag förbi Sollentunaskroten. Hade spanat in några G20-fälgar på nätet, men de var ju inte alls rätt. Jag bad dem även plocka fram en Viano/vito-fälg, men inte heller den var rätt. Jag var på väg därifrån när jag tänkte, "jag kan ju ändå fråga om jag får gå runt och måtta på deras fälgar" och det fick jag!

Efter lite letande kunde jag konstatera att white-spokefälgar av olika modell var de som funkade bäst. Först sprang jag på ett par till Dodge som var hela 8 tum breda och det känns svårt att få plats med i hjulhuset. Men efter lite ytterligare letande sprang jag på andra whitespokefälgar, denna gång till Nissan Terrano (tror jag det var). De är 15*6 och fälgcentrum verkar kunna passa, det är tom så att det kan vara lite väl tajt, men jag chansade och köpte dem ändå så får vi se om centrum ens passar i. Fick två fälgar för 300kr så det är värt att prova, det går nog att slipa av graderna hos centrumet och kanske även ta några hundradelar på respektive sida så har man nog en bra passform. Uppdaterar tråden med fler framsteg vartefter de tas.  ICQ/ab

(Mannen som betjänade mig nämnde i förbifarten att det var synd att bara sälja ett par när han hade en komplett uppsättning, så om ngn mer vill göra detta och det funkar, så blir han nog glad över att bli av med de andra två också.)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't