Hej igen
Gör ett återbesök här för att jag stött på ett problem. Har tänkt bredda två av mina 15"-bussfälgar och när jag åkte till skroten igår konstaterar jag att ingen fälgbana riktigt verkar passa mitt centrum. Jag bifogar ett par bilder på situationen:
Här är centrum nedsänkt i en volvofälg (jag antar typ 7 el 9-serien) och det diffar som synes ca 5mm och då är centrum nedsänkt i volvofälgens centrum, som i sin tur bygger lite. Skulle jag kapa bort volvocentrumet skulle det troligtvis diffa än lite mer.
Frågorna man då ställer sig är tex, har jag gjort "fel" när jag kapat ur busscentrumet ur sin fälg? Jag har inga bilder på den operationen (som jag gjorde för flera år sen). Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt fälgbana att matcha emot?
Den info jag kunnat googla mig till och som jag även hittat här rör främst typ1-centrum och jag är inte säker på om det skiljer?
Jag kan såklart mäta på mitt busscentrum och kanske med lite hjälp från er här, lyckas hitta en matchande bana.
Jag tänker mig att 6" vore lagom. Till det 205/65-15 i däckväg kanske?
Tackar på förhand för idéer tips, mätningar och hjälp. Bussen är på väg ned i backen och 14"-fullprofilsdäcken är riktigt slitna, varför inte passa på att länga på 15" när man ändå måste investera i nya däck?