Långt namn på en enkel sak.
Apparaten ska klara av följande:
1. Mäta rundhet och sidokast på 205 fälgar.
2. Vara en slags svetsjig vid svetsning av breda fälgbanor på orginalcentrum.
3. Balanseringsadapter för 205 fälgar.
Den består av en svarvad aluplatta med 205 pinbultar. Dessutom har den hålmönster för Volvo V70. Centrumhålet är gjort så att det passar på nämnda Volvons nav.
Plattan är sedan bultad på ett V70 framhjulslager som i sin tur är bultad i en svetsad ställning. På ställningen är även svetsad en platt yta för att fästa magnetfoten till indikatorklockan.
Jag mäter både inner och ytter anliggningsyta för däcket, både rundhet och sidokast.
Har mätt en fälg hittills och den är orund ca en mm från högsta till lägsta punkt på ett helt varv. Sidokast strax under en mm.
Tanken är att behålla de två "rundaste" fälgarna till framhjulen och ta de två sämsta till breddning, de ska ju ändå kapas sönder för att ta navet som svetsas i en bredare fälgbana.
Jag var på skroten i Sollentuna nyligen och letade igenom hela deras förråd av plåtfälgar. Ingen passade!
Det verkar som bussens fälgcentrum är mindre än bubblans. Så det går ej att använda Volvo 740/850 eller Golf -03 etc.
Bussens fälgcentrum är 322-323mm i diameter. Jag har gjort en mätpinne när jag letar lämplig donatorfälg.
Har hört att whitespoke till Hilux och dyl. 6-bultade bilar kan passa. Ska kolla upp det, återkommer med rapport.