Okej här kommer ett försök att förklara lite bättre, bilderna är dåliga, men jag hade ingen bättre kamera 2005 när dessa togs och jag verkar ha missat att fota på ett pedagogiskt vis.
Den här bilden försöker illustrera vad som behölls av profilerna på bussen, både framtill runt rutramen och längs med dropplisten, övergången mellan fals och rutram blir den enda "synliga" svetsskarven:

Såhär såg det ut när taket satts på plats, dvs det går ner och in i rutramens fals:

Donatortaket slipas ner runt om enligt denna bild:

På insidan får man ju behålla en lite längre bit av takbalkarna för att fästa dessa ordentligt i bussen:

En bild under processen att anpassa bussen efter taket här ser man ungefär hur tätt punkterna sitter:

Nu kom dessa i lite ologisk ordning och kvalitén/kameravinklarna lämnar ju en del övrigt att önska.
Men kontentan är att frisera ner donatortaket till dropplistprofilen, alla balkar, fjäderpaketet och gångjärnen för bakluckan behålls i donatortaket och flyttas över med det i ett stycke. Bussen kapas sedan upp så att endast en "ram" återstår, dvs det du kapade bort från donatortaket. Om du kapar i donatortaket först, ser du ju hur profilerna ser ut som ska bort från bussen. Taket skjuts på framifrån och baköver.
Fixera bakluckegångjärnen medan du jobbar med taket, du kommer att behöva vrida undan dem för åtkomlighet och om fjädern släpper kommer den lilla armen med enorm kraft. Tjotablängare är bara förnamnet!
Jag minns att jag klämde dit ett mindre skruvstäd för att förhindra detta, men det finns nog fler (smidigare) sätt att göra det på.
Fråga på om det är några fler detaljer du önskar, jag ska försöka gräva så gott i minnet jag förmår. Imorgon åker jag till min alldeles egna grotta och brukar hålla mig från internet och mer i närheten av vinkelslipen, så svar från mig kan dröja till en bit i in i nästa vecka.
God natt!
PS: Jag blev väldigt nostalgisk att se de gamla bilderna. DS 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't