76

Ajdå! Nej, det blir nog inte bränsleslang från Hydroscand. Jag har nog kittat mig tillräckligt med AN6-slang för att det ska räcka hela bygget. Men jag får nog ta en sväng dit för att kika lite på vad det finns för möjligheter när det gäller fuel railen. Idealiskt vore nog en skärringskoppling (funkar det på rostfritt?) som går över till AN6 (eller JIC 3/8 som är samma mått). Då slipper jag hårdlöda, vilket jag tänkte först. Ska också försöka klura ut vad den där stora saken är för anslutning. Med lite tur så kan de ordna en adapter på den sidan också.

I övrigt så har jag klippt ihop avsnitt sju av ecobus. I detta avsnitt får man se hur man inte ska göra när man reparerar tankgivaren ICQ/ab

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

77

ICQ/ag
Min tankgivare lagade sig själv när jag började använda bussen. En lagning helt i min smak  ICQ/bs

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

78

Ja, det är ju egentligen en ganska lätt lagning. Lite pilligt kanske.
Det svåraste var ju uppenbarligen att lyckas beställa rätt tråd att laga den med ICQ/ab

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

79

GuruX skrev:

Ja, det är ju egentligen en ganska lätt lagning. Lite pilligt kanske.
Det svåraste var ju uppenbarligen att lyckas beställa rätt tråd att laga den med ICQ/ab

Det är bara att bryta ihop och komma igen.
Har du nån länk till trådleverantören?

"ljushuvud"

80

Mr 56 skrev:
GuruX skrev:

Ja, det är ju egentligen en ganska lätt lagning. Lite pilligt kanske.
Det svåraste var ju uppenbarligen att lyckas beställa rätt tråd att laga den med ICQ/ab

Det är bara att bryta ihop och komma igen.
Har du nån länk till trådleverantören?

Haha, javisst! Som Per Elofsson sa!
Jag beställde tråden på eBay. Här är säljaren. Den kom snabbt på posten.
https://www.ebay.com/usr/www-evek-de?_t … 2749.l2754

I övrigt så snurrar bygget på. Motorhalvorna sitter ihop igen med ny kamaxel, ramlager och vevstakslager.
Har lite problem med oljepumpen jag fick tillsammans med kamaxeln. Huset på pumpen är lite för långt, så det tar i kamaxeln. Men efter lite prat med Scat som har sålt mig pumpen, så verkar det lugnt att bara slipa ned pumphuset och axeln lite.

De pratar också om en D-form på pumpaxeln om jag förstår det rätt. Här hänger jag inte riktigt med på vad de menar. Har googlat lite, men kan inte hitta något om detta.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

81

Så här står det på Aircooled.net om deras 26 mm Schadek-pump för typ4:

When using this modified Type 1 pump on a Type 4 engine with a Type 4 fan shroud (NOT a DTM, 911, or Cali Conversion), you will need to grind down one corner of the stock T-1 pump cover to clear the 7 o clock fan shroud mount boss on the engine case.

On a type 4, you will still have to check the cam bolt head to pump body clearance, we have modified this the maximum amount, but even things like your cam gear or cam bolt head thickness can change this clearance, YOU MUST CHECK IT.

https://vwparts.aircooled.net/Schadek-2 … 6mm-t4.htm

Vad är det för material i din nya pump, aluminium eller gjutjärn?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

82

Enda anledningen till att jag inte har jobbat vidare på oljepumpen, är att jag istället valde att klippa ihop lite ny video. Ja, midsommar också förstås ICQ/ab
Här är nästa avsnitt i serien.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

83 Senaste redigerad av GuruX (2018-07-01 19:16:35)

Tack för länken Stefan F! Det är aluminium i pumphuset. Axeltapparna är såklart i stål.

Jag har nu slipat ned huset på oljepumpen lite. Det fungerade fint för att få den att sitta som den ska i blocket.

Nästa huvudbry är axeltappen på oljepumpen. Enligt Scat, som jag har köpt oljepumpen av. Ska tappen rundas av till en D-form. Jag förstår inte riktigt varför. Detta innebär att den sitter sämre emot skåran i änden kamaxeln. Se bilderna nedan.

Jag funderar också lite på vart jag ska installera min lambdasensor. Rekommendationerna är mellan klockan 10 och 2, 60-90 cm från avgasporten. Men det blir ju lite knepigt på en boxermotor. Det lutar ändå åt att det blir på avgasröret, efter dämparen.

Post's attachments

36276653_10156590816425555_6843080253510778880_n.jpg, 5.91 kb, 311 x 219
36276653_10156590816425555_6843080253510778880_n.jpg 5.91 kb, 218 downloads since 2018-07-01 

36300534_10156590575650555_1574265716264140800_n.jpg, 33.4 kb, 528 x 960
36300534_10156590575650555_1574265716264140800_n.jpg 33.4 kb, 215 downloads since 2018-07-01 

36337869_10156590575485555_5409657583013199872_n.jpg, 31.04 kb, 528 x 960
36337869_10156590575485555_5409657583013199872_n.jpg 31.04 kb, 218 downloads since 2018-07-01 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

84

Nu är det ju ett bra tag sedan jag satte ihop mitt CV-block med en kam från WebCam, men har inte urtaget i kamaxeln samma "D-form"? Tror inte du kommer att få rätt avläsning med sonden placerad så långt bak, vad har du för avgassystem? Original?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

85

Ja, det glömde jag ju naturligtvis skriva. Spåret i kamaxeln är rakt med slät botten, men de mörka "halvmånarna" som syns på båda sidor av spåret, det är en skålning.

Ja, jag kommer att köra originalavgassystemet. Har du förslag på någon annan placering av sensorn?

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

86

Då blir det lite knepigt... Hittade det här på ShoptalksForum där någon hade ung. samma fundering:

NO. That location during deceleration and some small opening part throttle sucks tons of air back at that point. You can get wildly innacurate readings at that joint.  (http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=120636). Gaveln är inte heller bra, då hamnar den i ett icke rekommenderat läge... I tråden ovan föreslogs även att borra ett hål mittpå burken och svetsa in fästet för sonden där. Man får förstås kolla så att den hamnar i rätt position och det inte är något i vägen.

Vid besiktningen stoppar de ju in slangen bra långt in i röret/dämparen, så den måste komma bort från slutröret.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

87

Nu har ju jag en 2-liters typ4 i min 1303:a, men jag köpte ett sådant här system:

https://vwcustomspeed.com/produkt/Ormbo … 24-17-2000

och svetsade in sondfästet precis före dämparen. Nu blev det tyvärr inte så lång provtur då ett ventilsäte släppte, men under den korta tiden som den gick, så visade den iaf stabila värden.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

88

Jag har efter lite klurande, bestämt mig för att sätta den i mitten av dämparen. Där möts nämligen de båda sidorna. Får bara hänga upp motorn med dämparen i bussen först, så kan jag se vart det blir lämpligast.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=653839

För övrigt så passerade jag en riktig milstolpe igår. Klicka in på länken och ha inte volymen för högt ICQ/ab
https://www.instagram.com/p/Bmioit2AWj5 … =ecobusswe

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

89

ICQ/ay

"ljushuvud"

90

gött !!! ICQ/bi

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

91

Satans grymt! Väntar spänt på nästa film ICQ/ab

92

Efter några månader av paus, händer det lite igen. Just nu funderar jag lite på vakuum till bromsservot.

När förgasarna satt på bussen, togs vakuum från insuget på två cylindrar, en på varje sida motorn. Nu blir det vakuum från plenumet istället, så som det är gjort på en buss med insprutning i original.

Det jag klurar på är om jag behöver en backventil eller inte. På insprutarbussar sitter det en backventil, men de har också en del andra prylar som går på samma vakuum. T.ex. "jag har släppt på gasen-ventilen".

Backventilen sitter precis till vänster om A, i denna bild.
http://www.ratwell.com/technical/Vacuum … Hoses1.jpg

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

93

Back ventilen i vakumledningen till ett servo... tas från vilken bil som hellst..

man vill ju ha vakum när det behövs... så inte utan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

94

Nu har jag äntligen klippt ihop en liten video till. Det är dags att börja svetsa på lite delar till bussen!

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

95

Har ju inte hållit mig uppdaterad här på forumet sen du postade din senaste video-blog, men jag blir imponerad! Skulle gärna blogga i videoformat själv, men att klippa och klistra skulle ta mig längre tid än mina romaner i skrivet format. Egenhändigt komponerad musik verkar det vara också? Ballt. ICQ/af

Läste igenom hela tråden lite snabbt nu, ska kolla in dina äldre vlogg-inlägg också.

"Duck-tape", den var bra! ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

96

Såg just ditt roof-chop-avsnitt

Jag gjorde en "roof swap" back in the day of 05 eller så. Minns inte alla detaljer, men iaf på ett ungefär. Jag vet inte hur långt du kommit i denna process och hur mycket som ännu är oklart, men jag friserade bort dropplisten från originaltaket och lät den sitta kvar på donatortaket då det är en del av takprofilen. I sargen runtom under dropplisten möter ytterligare två plåtar upp och bildar en trippelfals med taket. Donatortaket borras i dropplisten för punktsvetsning ovanifrån. Var noga med rostskydd då spaltrosten jag fått inte är rolig att uppleva. Framtill går takprofilen ner och bildar falsen för framrutans gummilist, så taket skjuts på framifrån och bakåt. Får man väl på det framtill så passar det som ett kastrullock runt om på sidorna.

Kan ev jaga fatt på några gamla bilder om du skulle vara hjälpt av dem?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

97 Senaste redigerad av GuruX (2019-05-08 21:05:20)

kee skrev:

Såg just ditt roof-chop-avsnitt

Jag gjorde en "roof swap" back in the day of 05 eller så. Minns inte alla detaljer, men iaf på ett ungefär. Jag vet inte hur långt du kommit i denna process och hur mycket som ännu är oklart, men jag friserade bort dropplisten från originaltaket och lät den sitta kvar på donatortaket då det är en del av takprofilen. I sargen runtom under dropplisten möter ytterligare två plåtar upp och bildar en trippelfals med taket. Donatortaket borras i dropplisten för punktsvetsning ovanifrån. Var noga med rostskydd då spaltrosten jag fått inte är rolig att uppleva. Framtill går takprofilen ner och bildar falsen för framrutans gummilist, så taket skjuts på framifrån och bakåt. Får man väl på det framtill så passar det som ett kastrullock runt om på sidorna.

Kan ev jaga fatt på några gamla bilder om du skulle vara hjälpt av dem?

Taket är ganska nyligen hämtat och ligger och väntar på att det ska bli ännu lite varmare. Då är tanken att motorn ska vara hyfsat klar och taket ska få åka på i sommar.

Dropplisten på mitt originaltak är också ganska risig, den på donatortaket är mycket finare. Så dropplist bör komma med från donatortaket i alla fall. Som du ser på bilden nedan, är det kapat en bit ned på stolparna, så det finns möjlighet att byta hela den vägen. Men det känns rätt lurigt att få det att passa då. Det gäller ju att rutorna går i efteråt.
Om jag har förstått konstruktionen rätt, så går det tre balkar i taket. En precis bakom förarplats, en ungefär i mitten och en längst bak. Min buss saknar balken i mitten, den kapades ur för högtaket. Så det måste jag lösa också.

Goda råd mottages väldigt gärna! Om du lyckas hitta din gamla bilder skulle det vara kanon! Jag tror att de skulle vara till stor hjälp.

När det gäller att göra lite video själv, så har jag bara två enkla råd. Det första är att försöka få till ljudet bra. Det är bökigt att greja med i efterhand. Det andra rådet är, det är bara att börja. Har man inte gjort det förut så är det bara att köra och lära sig på vägen.

Post's attachments

donatortak.jpg, 83.63 kb, 1000 x 512
donatortak.jpg 83.63 kb, 229 downloads since 2019-05-08 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

98

Okej här kommer ett försök att förklara lite bättre, bilderna är dåliga, men jag hade ingen bättre kamera 2005 när dessa togs och jag verkar ha missat att fota på ett pedagogiskt vis. ICQ/an

Den här bilden försöker illustrera vad som behölls av profilerna på bussen, både framtill runt rutramen och längs med dropplisten, övergången mellan fals och rutram blir den enda "synliga" svetsskarven:
https://i.postimg.cc/W4k8vxLx/Unknown000805.jpg

Såhär såg det ut när taket satts på plats, dvs det går ner och in i rutramens fals:
https://i.postimg.cc/VLkF6JPq/Unknown001042.jpg

Donatortaket slipas ner runt om enligt denna bild:
https://i.postimg.cc/g268XRSZ/Unknown000749.jpg

På insidan får man ju behålla en lite längre bit av takbalkarna för att fästa dessa ordentligt i bussen:
https://i.postimg.cc/vTNxDH5h/Unknown001503.jpg

En bild under processen att anpassa bussen efter taket här ser man ungefär hur tätt punkterna sitter:
https://i.postimg.cc/HWhrwn74/Unknown004994.jpg

Nu kom dessa i lite ologisk ordning och kvalitén/kameravinklarna lämnar ju en del övrigt att önska. ICQ/bl

Men kontentan är att frisera ner donatortaket till dropplistprofilen, alla balkar, fjäderpaketet och gångjärnen för bakluckan behålls i donatortaket och flyttas över med det i ett stycke. Bussen kapas sedan upp så att endast en "ram" återstår, dvs det du kapade bort från donatortaket. Om du kapar i donatortaket först, ser du ju hur profilerna ser ut som ska bort från bussen. Taket skjuts på framifrån och baköver.

Fixera bakluckegångjärnen medan du jobbar med taket, du kommer att behöva vrida undan dem för åtkomlighet och om fjädern släpper kommer den lilla armen med enorm kraft. Tjotablängare är bara förnamnet! ICQ/am Jag minns att jag klämde dit ett mindre skruvstäd för att förhindra detta, men det finns nog fler (smidigare) sätt att göra det på.

Fråga på om det är några fler detaljer du önskar, jag ska försöka gräva så gott i minnet jag förmår. Imorgon åker jag till min alldeles egna grotta och brukar hålla mig från internet och mer i närheten av vinkelslipen, så svar från mig kan dröja till en bit i in i nästa vecka.  ICQ/ac

God natt! ICQ/ab

PS: Jag blev väldigt nostalgisk att se de gamla bilderna. DS ICQ/bq

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

99

Tack så mycket Kee!
Det där ser ut som en bra strategi. Nu har jag lite mer kött på benen inför transplantationen senare i sommar. Det kommer säkert att uppkomma fler frågor när det är dags. Men nu vet jag vad jag ska kika på under förberedelserna.

Stadgade du upp bussen något innan du kapade bort det gamla taket, eller håller den sig fin i formen även utan ett tak?

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

100

Fråga på, jag hjälper gärna en bussbroder med saker som jag redan betat av! ICQ/ay

Ja den håller sig fin i formen, "ramen" på taket är ju kvar, dessutom är ju bussen tom och helt obelastad. Stabiliteten hos de färdiga chassiet ska ju tåla belastningen vid körning med last, helt tom och stillastående är det ju knappt några belastningar alls. I sådant fall är det nog värre att kapa längs stolparna och skarva där, för då har man ju inte "ramen" kvar även om jag tror att den håller formen ändå. Det kunde jag dessutom inte göra då taket kommer från en 72 och min är en 69 och således skiljer luftintagen.

Såhär i efterhand är jag verkligen nöjd med att jag gjorde som jag gjorde och inte bara sågade upp ett hål i taket för poptopen. Minns att jag blev övertygad om att detta var vägen att gå av flera kompisar i klubben och jag är väldigt glad att jag lyssnade på de som visste bättre. Jag är helnöjd och det enda jag hade gjort bättre i dag var att rostskydda i falsen bättre. Tror på lättflytande rostskydd typ linolja som man sprutar inifrån, man kan även vara mer noggrann med att behålla så mycket färg i falsen som det går, både på taksidan och på bussidan. Det behöver ju bara vara plåtrent just vid punkten. Weld-thru primer kan vara något att kolla upp också, har bara läst om det, men det finns (kopparbaserade?) primers som man kan svetsa rakt igenom för bibehållet rostskydd.

Lycka till och fråga på! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't