Håller på att spurta ihop det sista på min typ 3 Variant som 12V-konverterats.
Har en renoverad 12V likströmmare och ett "flång i kartong" elektronskt laddrelä (Bosch).
Elsystemet är helt intakt. Ingen "gör bort dig självare" som varit i farten.
Slår på tändning, kontrollamporna för oljetryck (grön) och laddning (röd) lyser i mätaren.
Startar motorn, oljetryckslampan slocknar men laddningslampan lyser. Ingen laddning. Mäter med en multimeter på D+ och får endast någon tiondels volt (ca 0,2-0,3V). Spänningen över det nya batteriet är 12,8V oavsett var jag mäter.
Skruvar ur generatorn och tillhörande relä och åker tillbaka till bilelsfirman som renoverade grejerna. I bänk hos dem fungerar det utmärkt. 14V och 30A med mitt elektroniska relä. Hade även med ett gammalt original relä, men det fungerade ryckigt så det tyckte de att jag skulle pensionera.
Sagt och gjort, åker hem igen och muttrar tillbaka mina grejer. Ingen laddning nu heller!!
Har testat kablarna D+ och DF mellan generator och relä (under baksäte) och det tycks inte vara något fel där. Monterade även en separat jordkabel mellan generatorhuset och chassi med samma nedslående resultat. Lngen som helst laddning.
Har läst på och försökt förstå vad som kan tänkas vara fel. Tydligen kan kontollampan vara en bov, men förstår inte hur detta kan spöka. Den lyser som den skall och förses väl precis som oljetryckslampan med ström fram samma kabel. Likaså jordas ju den gröna kontrollampan i blocket och när oljetryck finns så bryts denna krets.
I fallet laddlampa så slocknar väl laddlampan när plus matas från varsitt håll?
Vad kan tänkas vara fel och finns det något sätt att "fulkoppla" generator och relä/regulator när motorn körs för att få igång laddningen och utesluta dem?
Skall inte DF ha 12V initiellt när motorn startas för att få igång laddningen? Skulle man kunna koppla 12V och ge DF en "dutt" för att sparka igång laddningen?
Hilfe!
