1

Håller på att spurta ihop det sista på min typ 3 Variant som 12V-konverterats.

Har en renoverad 12V likströmmare och ett "flång i kartong" elektronskt laddrelä (Bosch).

Elsystemet är helt intakt. Ingen "gör bort dig självare" som varit i farten.

Slår på tändning, kontrollamporna för oljetryck (grön) och laddning (röd) lyser i mätaren.
Startar motorn, oljetryckslampan slocknar men laddningslampan lyser. Ingen laddning. Mäter med en multimeter på D+ och får endast någon tiondels volt (ca 0,2-0,3V). Spänningen över det nya batteriet är 12,8V oavsett var jag mäter.

Skruvar ur generatorn och tillhörande relä och åker tillbaka till bilelsfirman som renoverade grejerna. I bänk hos dem fungerar det utmärkt. 14V och 30A med mitt elektroniska relä. Hade även med ett gammalt original relä, men det fungerade ryckigt så det tyckte de att jag skulle pensionera.

Sagt och gjort, åker hem igen och muttrar tillbaka mina grejer. Ingen laddning nu heller!!

Har testat kablarna D+ och DF mellan generator och relä (under baksäte) och det tycks inte vara något fel där. Monterade även en separat jordkabel mellan generatorhuset och chassi med samma nedslående resultat. Lngen som helst laddning.

Har läst på och försökt förstå vad som kan tänkas vara fel. Tydligen kan kontollampan vara en bov, men förstår inte hur detta kan spöka. Den lyser som den skall och förses väl precis som oljetryckslampan med ström fram samma kabel. Likaså jordas ju den gröna kontrollampan i blocket och när oljetryck finns så bryts denna krets.
I fallet laddlampa så slocknar väl laddlampan när plus matas från varsitt håll?

Vad kan tänkas vara fel och finns det något sätt att "fulkoppla" generator och relä/regulator när motorn körs för att få igång laddningen och utesluta dem?

Skall inte DF ha 12V initiellt när motorn startas för att få igång laddningen? Skulle man kunna koppla 12V och ge DF en "dutt" för att sparka igång laddningen?

Hilfe!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Likströmsgenerator är väl inte riktigt min grej, då jag aktivt brukar göra mig av med sådana.
Men skall ändå delge dig mina funderingar:

Laddningslampan och förmagnetiseringen som jag skrivit om tusentals gånger gäller ju växelströmsgeneratorerna.
I likströmsfallet styrs denna kontrollampa av laddningsrelät, anslutning 61.

Här har du en del användbara kopplingsscheman där en vän till mig delat upp originalschemat i mer lättförståeliga mindre delar.
Titta under "MOTOREL".

http://www.beachbuggy.se/forum/download … ;mode=view

Mät med voltmeter mellan D+ på generatorn och generatorns gods när motorn är i gång, rimligtvis borde det ju finnas en försvarlig spänning överstigande 12 volt där.
Det är sällsynt, men det finns generatorer som är tvåpoliga, det vill säga att dess hölje är isolerat, alltså ingen minus i höljet! då har dessa även en anslutning D-. Dessa generatorer sattes in i radioavstörda  utryckningsfordon och i vissa militära bilar, såsom "radiobilar", så kolla om du har en anslutning som heter D-, koppla i så fall den till chassijord.

DF betyder "dynamo field" alltså fältspolen, här måste det ligga en spänning när du sätter på tändningen, det är förmagnetiseringen av generatorn, ingen spänning där, inget magnetfält, ingen laddning. Så kolla det också!
Nu vet jag inte hur hög den spänningen skall vara, inte solklart att det skall vara 12V kan vara lägre också.

Generatorn är ju nyrenoverad... men kolen, eller "borstarna" är ju ett ständigt bekymmer. Dessa skall löpa fritt i sina hållare och skall tryckas mot kommutorn med bra fjäderkraft. Ingen större gnistbildning skall ske i ytan mellan borste och kommutor.

Nu kan det hända jag skriver fel, men jag vill minnas att dessa generatorer är seriegeneratorer, där generatorns ankare (=rotorn) är kopplad i serie med fältspolen... fela mig gärna om jag har rätt.
jag vet också att man kan koppla generatorn som en elmotor och testa den på den vägen, det har jag aldrig gjort och är osäker på hur det skall kopplas så jag nämner inget hur jag tänker vidare, möjligen kan du använda forumets sökfunktion och finna mer om detta, men det är väl bra att ta av drivremmen innan... ICQ/bf

Ett annat alternativ är ju att ta med hela bilen till din fordonselektriker för någon slags reklamation.

Verkar annars som du kar koll på bilel, och du har kontrollmätt alla aktuella kablar, kollat alla anslutningar på batteri, laddrelä och generatorn liksom kontrollampan (som tycks funka). Möjligen kanske laddrelät är dåligt jordat?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Peter S (2018-06-15 11:03:21)

Tack för svar!
Nej, jag har som sagt inte mer än 0,2-0,3V på D+ när jag jordar i generatorhöljet. Lika med DF. Någon tiondel där också.
Den är renoverad med bytta lager, putsad kommutator, nya kol och fjädrar. Den är som sagt provkörd i bänk både när den renoverades 2015 och i förra veckan. Funkade perfekt!

Kan man köra generatorn helt oinkopplad? Alltså, vad händer om jag kopplar bort D+ och DF och kör motorn? Kan jag förstöra något och kommer det ladda? Som jag förstått det så är likströmsgeneratorerna "självförsörjande" och den kvarvarande remanensen gör att generatorn börjar ladda utan att behöva spänning från yttre källor.

Laddrelät sitter på originalplats under baksätet och är skruvat med två plåtskruvar rakt i karossen, så jag förutsätter att jorden där är ok.

Kan prova att mäta spänningen på DF innan motorn startas. Om det är som du skriver så bör man väl ha 12V då?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Jo, har som sista utväg att köra/traila bilskrället till bilelsfirman för felsökning. Känns dock motigt att behöva krypa till korset såpass...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Här har du elscheman.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt3.php

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6 Senaste redigerad av Peter S (2018-06-15 11:56:01)

Tack!
Jag har original verkstadshandböcker att förkovra mig i så scheman har jag.
Utgår från att samtliga 12V förbrukare som ersatt de 6V som satt i bilen fungerar på samma sätt så att detta inte skall ställa till det.

Jag och dr Boo (Bug'n'Bus) kommer slå våra kloka (?) huvuden ihop imorgon och se om vi kan gå till botten med detta.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Som Björn J. säger kan Du testa generatorn som elmotor.
Ett gammalt trix när fläktremmen gick och man inte hade någon i bagaget.
Om generatorn är monterad så tar Du av fläktremmen, lyft sen locket på laddningsreläet.
Tryck sen ner läppen på reläet så kommer generatorn få ström bakvägen och börja snurra.
Förr satte man dit en tändsticka när remmen gått, och då kan Du ta Dig en 5 mil om batteriet är friskt.
Generatorn snurrar då med ca 15-1700 varv, tillräckligt för att kyla motorn vid en 50-60 km till närmaste mack som har rem.
Ingen skillnad i funktionen där mellan 6 och 12 volt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Du kan testa detta
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 144#p47144

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Bosch 6 och 12 Volts likströmsgeneratorer har yttre jordning av fältlindningen,  Bosch 24 V har inre jordning. Motorprovet görs enklast med remmen lös och B+ kopplas till D+. B- kopplas till generatorns stomme. DF jordas till stommen med en ledning eller skruvmejsel. Om man snabbt lösgör DF jordningen skall varvtalet öka och momentet avtar. Om man snabbt bryter och ansluter jordningen av DF stiger varvtalet högt.
För att få koll på ankarlindningarna brukar jag göra ett kritstreck på remskivan och kolla att den förmår starta i alla lägen.
Vid motorprovet blir fältlindningen magnetiserad och därefter laddar generatorn. Lång vila kan ibland leda till att remanensen ( magnetismen) försvinner och efter ett motorprov börjar det igen fungera.

10 Senaste redigerad av Peter S (2018-06-25 13:53:35)

Kjell T skrev:

Bosch 6 och 12 Volts likströmsgeneratorer har yttre jordning av fältlindningen,  Bosch 24 V har inre jordning. Motorprovet görs enklast med remmen lös och B+ kopplas till D+. B- kopplas till generatorns stomme. DF jordas till stommen med en ledning eller skruvmejsel. Om man snabbt lösgör DF jordningen skall varvtalet öka och momentet avtar. Om man snabbt bryter och ansluter jordningen av DF stiger varvtalet högt.
För att få koll på ankarlindningarna brukar jag göra ett kritstreck på remskivan och kolla att den förmår starta i alla lägen.
Vid motorprovet blir fältlindningen magnetiserad och därefter laddar generatorn. Lång vila kan ibland leda till att remanensen ( magnetismen) försvinner och efter ett motorprov börjar det igen fungera.

Tackar för utförligt svar/tips!

En märklig historia annars detta generatorproblem.
Plockade bort den och skickade tillbaka till Väsby Bil-el (som renoverade den för ett par år sedan) tillsammans med tillhörande elektronisk regulator och en original regulator. Det fungerade perfekt i bänken tillsammans med den nya regulatorn! Den laddade sina 14V och lämnade 30A och blev ljummen. Den gamla regulatorn fungerade men lite ryckigt så jag blev rekommenderad att köra med den nya.
Åker hem och muttrar fast grejerna på bilen och startar. Noll i laddning!! Ridå ner! Får psykbryt, stänger garaget och tar kväll (och en bärs).

Pratar lite med "Bug'n'bus" Bosse och vi kommer överens om att slå våra kloka huvuden tillsammans och börja felsöka.
Han kan, precis som jag, konstatera att allt ser ut som det skall. Ingenting är felkopplat men generatorn laddar inte ett smack!

Kopplar bort D+ och jordar hus och DF. Startar och generatorn laddar 30:ish volt oreglerad. Den fungerar alltså. Tillbaka med kablarna, startar och generatorn laddar återigen 0V!! Arghh!

Fick då ett infall och en idé om att ge D+ en "spark i arslet" genom ta en snutt kabel, skala ändarna och tjuvkoppla mellan plus på spolen och D+ på generatorn. Hade hört om andra som upplevt samma sak och att generatorn behövde poläriseras för att kicka igång.

Det blixtrade lite när vi duttade kabeln mot D+ men sedan slocknade laddlampan och vips så började det ladda! Vette fasen vad som hände och vad som var felet men nu tycks det fungera. Heureka!

Någon som kan ge en förklaring på vad som orsakade detta mysterium?

Post's attachments

IMG_3129.jpg, 115.72 kb, 640 x 480
IMG_3129.jpg 115.72 kb, 263 downloads since 2018-06-25 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

11 Senaste redigerad av umekille (2018-06-25 14:00:10)

Prova kör den som en elmotor så ser du om den snurrar.

En likströmmare skall köras ihop med laddrelät i en provbänk
och relät skall ställas in ev. på äldre ändrar man kontaktbläcket.
Skall gå ställa in på hur varmt relä också blir men det är överkurs.
bra läsning i ämnet https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6592

12

umekille skrev:

Prova kör den som en elmotor så ser du om den snurrar.

En likströmmare skall köras ihop med laddrelät i en provbänk
och relät skall ställas in ev. på äldre ändrar man kontaktbläcket.
Skall gå ställa in på hur varmt relä också blir men det är överkurs.
bra läsning i ämnet https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6592

Nu laddar generatorn som sagt. Väsby Bil-El körde den först som motor när jag var tillbaka (medan jag väntade) så det fungerar. Den fungerade som sagt även som generator i deras testbänk när han körde den tillsammans med min nya elektroniska regulator (inga kontaktbleck att pilla med).

Mysteriet bestod i varför generator väl monterad på min motor vägrade ladda, trots att allt var rätt kopplat, kablar hela och både regulator och generator ok?
Sedan jag "tjuvkopplade" generatorn genom att mata D+ med 12V direkt så fungerar den.

Jag tänker inte fortsätta grotta ner mig i detta eftersom det fungerar nu, men visst det vore intressant att få veta vad som kan ha varit fel och varför allt hoppade igång när jag tjuvkopplade den.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-06-25 19:25:16)

Man bör "måste" alltid Polarizera en genrator som varit lös.

Och det var i princip vad du gjorde när du lade plus på D+
Har man otur kan laddreläet ta stryk.


Då VW jordar DF för att reglera, så polarizerar man genom att jorda DF och sen koppla på + på D+ nån sekund eller två.
Göres utan laddreläet inkopplat.

Har du remmen av så snurrar generatorn som en motor.

Man kan också provocera maxladdning genom att jorda DF, ta det  lungt för för du får 30A direkt ut från generatorn, och man brukar märka att motorvarvet sjunker .


Likströmmare är det enklaste som finns när de funkar :-)

"ljushuvud"