1 Senaste redigerad av johan_l (2012-01-14 19:32:29)

Hittade ett bra koppingsschema som beskriver hur man kopplar laddrelät till generatorn. Har sett att det finns en hel det trådar om problem med generatorer. Jag är på intet sätt någon expert inom detta, men tänkte lägga den info jag hittar på ett ställe...

OBS! Detta gäller ej växelströmsgenerator!

http://www.type-14.com/electrical/WD_charging_ignition.jpg
http://www.type-14.com/electrical.htm

Det hela är egentligen mycket lätt...

B+ går till batteriet (tjock röd)
61 går till laddlampan (blå)

DF på relät är fältlindning och går till DF fältlindning på generatorn.
D+ går till D+ på generatorn

För den som googlar på engeska är "generator" vår likströmmare, medan växleströmmarn kallas "alternator". Laddreläer mellan dessa två är ej kompatibla och funktionen är helt annorlunda.

http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+        Battery positive
B-        Battery negative
D+        Dynamo postive
D-        Dynamo negative
DF        Dynamo field
DF1       Dynamo field 1
DF2       Dynamo field 2

Föt att testa en generator, hittade jag denna bra beskrivning.
http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm
En kort sammanfattning;
1)
Mät på batteriet när motorn går. 14-14,4V  eller  7-7,2  (motorn av, något över 12 resp 6v)
Kolla kolen - ligger de inte an, fixa det först!

2)
Koppla loss laddregulatorn, koppla DF till jord (chassiet)
Mät mellan jord och D+ på generatorn
Spänningen ska vid 3000 rpm ligga på ca 35-40V (på 6v ca hälften, dvs knappa 20V)
http://www.nls.net/mp/volks/pics/gen4.gif

3)
Polarisering
Generatorn kan ha tappat sin magnetisering.
Häng av remmen.
Koppla D+ till batteriet och DF till jord.
Generatorn börjar snurra - obs, kör bara någon sekund! Risk för överhettning!
http://www.nls.net/mp/volks/pics/gen3.gif

Om allt detta är uppfyllt och det är rätt kopplat borde altså generatorn fungera!

Och ytterligare info;

En 6V generator som man kör med ett 12V laddrelä kommer kunna leverera tillräcklig spänning för att ladda batteriet, men 12V generatorn har större diameter - risk att fältlindningen överhettas när man kör på detta sätt! Speciellt vid hög belastning. Så är du inte rädd om generatorn och inte är orolig att någon gång bli stående vid vägkanten utan laddning... och inte har lastat på med extraljus och stereoapparater (oftast en av anledningarna att 12V konvertera) så kan du ha tur och 6Voltarn håller för detta...

En 12V generator sägs likaså kunna kopplas till ett 6V laddrelä. Normalt brukar dock 6V ha betydligt grövre kablar för samma effekt, så kan man möjligen känna viss oro. Men enl elshema är anslutningen till generatorn 6mm2 både före och efter 1968...

Ytterligare info;
http://www.vw-resource.com/alternator_generator.html

Hur funkar då laddregulatorn?

Original sitter en mekanisk spänningsregulator som mha reläer och olika motstånd stabiliserar generatorns utgång till drygt 6V, oberoende av motorns varvtal eller varierande belastning på bilens elsystem.

Detta är alltså en enkel form av pulsviddsmodulering som styr fältlindningen på generatorn och därmed utspänningen.

En nytillverkad regulator kan ha solid state-teknik (transistorer) för att utföra samma funktion och borde därav ha en teoretisk möjlighet att fungera bättre.

Och för att justera ett laddrelä, voltage regulator;
http://www.type2.com/library/electrip/vreg.htm
http://www.youtube.com/watch?v=SxJNCigb0uA

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2 Senaste redigerad av Sten vW (2012-03-18 11:05:41)

Hur är BOSCH 6V generatorn kopplad internt?

Jag har motorkört (DF till jord, kort D+ till bat+) och det fungerar bra, inga ryckigheter, snurrar åt rätt håll.

Sedan ger spänningstestet inte ett jota =0V inte en ryckning,2-3000rpm, DF till jord, kort D+ till voltmeter+, voltmeter- till jord.
Voltmeter är ok!

Jag börjar undra om min generator är felkopplad internt.

Fältlindningen är kopplad mellan DF och D+, D+ till en av borstarna, den andra borsten kopplad till jord.

Om den interna kopplingen är ok BLIR JAG GALEN för då kan det va nått j-la kvantmekaniskt!

Hjälp, nån som vet hur den interna kopplingen i generatorn skall vara?

PS/ detta mojs sitter på min gamla MC som har ett elsystem kopierat från VW, VW T1 6V laddreg, generatorn är en 50'tals bosch (ej VW). Allt fungerade till i höstas../DS

Sten vW

3

Grymt bra beskrivning. Precis vad jag är ute efter. Kudos till Johan_I  ICQ/af

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

4

"Glöm inte ihåg" att laddningslampan måste vara hel och inkopplad!
Med trasig eller ej inkopplad laddningslampa laddar inte generatorn!

Det är så att man måste förmagnetisera fältlindningarna (= en elektomagnet) innan generatorn själv börjar snurra och ladda.
Du måste alltså bygga upp ett magnetfält inne i generatorn som rotorn sedan kan rotera inuti.
Man matar fältlindningen med en liten ström som går genom laddningslampans glödtråd, som får + tillsammans med blink- och oljetryckslampan, från tändningslåset.
Innan generatorn själv börjat generera ström, jordas laddningslampan genom fätlindningen, lampan lyser. När spänningen inuti generatorn stiger, börjar den ladda, och fältlindningen blir positiv, vilket innebär att laddningslampan nu får + från två håll, och då kan den inte lysa, den slocknar alltså och signalerar att laddningen är ok.

Med "laddningslampa" avser jag den kontrollampa som på VW typ 1 sitter i hastighetsmätarhuset, ungefär "kl. 7".
En kontrollampa med fattningen Ba7s. Den skall egentligen vara på 4w (både för 6- och 12V-system) med jag vet att det funkar med 2w lampor också, då "fyrawattarna" kan vara svårare att få tag på.
Däremot kan du inte ersätta kontrollampan med en lysdiod utan vidare anpassningar.
(I de flesta fall gäller detta även för växelströmsgeneratorerna, men där kan det finnas några olika kopplingar i regulatorn.)

Jag brukar/brukade alltid koppla manöverspolen på ett relä över denna lampa, ett relä som sedan styrde halvljus eller numera DRL, som då tänds först när generatorn börjar att ladda (och tändningen är på).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för denna men mitt laddrelä har även D- vart kopplar men den?
eller kan man skippa den?

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-18 18:37:30)

D-

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg
Ungefär så här ser det ut!
På ovanstående elschema är de båda anslutningarna D- jordade var för sig, men hos Bosch ansåg man det bättre och säkrare att koppla ihop dem, gör det du också!

Har du växelströmsgenerator?
D- på regulatorn kopplas till D- på generatorn. Men om du ohm-mäter mellan D- och generatorns gods, så upptäcker du att D- är jordad.
Det finns tre anslutningar på såväl växelströmsgeneratorn och tillhörande regulator, DF, D- och D+. Dessa skall kopplas till sina respektive, men D+ skall ha en avstickare till laddningens kontrollampa.

Ok, generatorn har en anslutning till B+ därifrån skall det gå en grov kabel till batteriet i praktiken kopplas den till 30 på solenoiden, som sedan har en jättegrov kabel direkt till batteriets +, detta för att man i Wolfsburg ville spara på dyrbar kopparkabel..

Troligtvis har man kopplat så för att utjämna skillnader på minussidan i generatorn och i regulatorn. Misstänker att det kan bli en skillnad på flera volt med den typen av diodkopplingar som förekommer i dessa generatorer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag har haft problem med svikande laddning (antar jag). På väg till bugrun förra sommaren så gick det ej att ha på helljus och torkare samtidigt nån längre stund och bussen är tom på ström mellan varven, som att den inte hinner ladda upp det som förbrukas. Jag stöd laddar med ctekladdaren mellan varven bara för att vara säker på att ta mig till bäjobbet/dagis/nöjen.
Alla jordflätor är nya, batteriet är ett Biltema som är några år gammalt.
Provade igår byta laddrelä till ett jag köpte nytt till bubblan och mätte för sinnesfridens skull spänningen över batteriet både före och efter. 14,8-15 volt före och 13,5 volt efter. Har inte hunnit testköra något mer än bara för mätningen.
Kan man på något annat sätt se vad som är dåligt i laddningshistorian? Spänningen fanns ju sen innan över batteriet och ändå räcker strömmen inte till.
Ska jag öppna det nya reläet och bända till det så det blir nog med volt? Kanske montera tillbaks det gamla reläet?
Kan man bara anta att effekten från generatorn räcker till eftersom att spänningen var bra?

8

Här är det på svenska del 11 el och hur man skall mäta  på både växel/lik
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

Bubbalobill skrev:

Jag har haft problem med svikande laddning (antar jag). På väg till bugrun förra sommaren så gick det ej att ha på helljus och torkare samtidigt nån längre stund och bussen är tom på ström mellan varven, som att den inte hinner ladda upp det som förbrukas. Jag stöd laddar med ctekladdaren mellan varven bara för att vara säker på att ta mig till bäjobbet/dagis/nöjen.
Alla jordflätor är nya, batteriet är ett Biltema som är några år gammalt.
Provade igår byta laddrelä till ett jag köpte nytt till bubblan och mätte för sinnesfridens skull spänningen över batteriet både före och efter. 14,8-15 volt före och 13,5 volt efter. Har inte hunnit testköra något mer än bara för mätningen.
Kan man på något annat sätt se vad som är dåligt i laddningshistorian? Spänningen fanns ju sen innan över batteriet och ändå räcker strömmen inte till.
Ska jag öppna det nya reläet och bända till det så det blir nog med volt? Kanske montera tillbaks det gamla reläet?
Kan man bara anta att effekten från generatorn räcker till eftersom att spänningen var bra?

Vi ska nog reda ut begreppen lite här.
Effekten (W) är spänningen (V) x strömmen (A) så bara för att du har tillräckligt med spänning så innebär det inte per automatik att du har tillräckligt med effekt. För att kolla detta så måste man mäta spänningen med max belastning, dvs alla strömförbrukare på max. Sjunker spänningen mycket när du belastar så ger den inte full effekt.
Man kan jämföra med en motor som går att tomvarva till 7000 men när man ska ta ut effekt så varvar den inte mer än 4000, man har inte tillräckligt med effekt för att varva mera. I detta fall är varvtal x vridmoment = effekt (hk / Kw)

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Inte för att vara dryg, men...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=14576

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Tack Micke. Jag har den där i pappersformat i några ex, har glömt bort den delen bara.


Vi ska nog reda ut begreppen lite här.
Effekten (W) är spänningen (V) x strömmen (A) så bara för att du har tillräckligt med spänning så innebär det inte per automatik att du har tillräckligt med effekt. För att kolla detta så måste man mäta spänningen med max belastning, dvs alla strömförbrukare på max. Sjunker spänningen mycket när du belastar så ger den inte full effekt.
Man kan jämföra med en motor som går att tomvarva till 7000 men när man ska ta ut effekt så varvar den inte mer än 4000, man har inte tillräckligt med effekt för att varva mera. I detta fall är varvtal x vridmoment = effekt (hk / Kw)

Jo alltså, jag är väl bevandrad i begreppen, också därför jag undrade. Eftersom jag inte vet hur ett laddrelä tänker så ville jag veta om man har korrekt fungerande laddning bara för att man har tillräckligt med spänning över batteriet vid högre varv. När effekten inte räcker till för att driva helljus, torkare och bakljus så antar jag att det inte gör det.
Kolen är det heller inget fel på har jag noterat.


Jag ska testa koppla ur enligt länk och se vad jag får ut, ska även testa som vanligt vid högre belastning.

12

Stefan F skrev:

Inte för att vara dryg, men...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=14576


Aber natürlish. Mitt fel. Följde en länk som gick till en länk som gick hit, skrev mitt svar och letade bland eldelen ( där jag trodde att det var) efter det och hittade det här bland guider... Vad gör jag nu, vill ju fortfarande veta?

13

Lyfter denna tråd, har nu en komplett motor i en startbänk som jag startar via ett batteri kopplat till startmotor och en strömkabel till spolen.
Startar utan nyckel och använder bara en mejel mellan polerna på solenoiden.
Hur kan jag enklast kolla om generator och relät fungerar?
Har testat med mätinstrument men ingen ökning av volt, har även testat med typ "testmejsel" på relät -61 men det varken slocknar eller tänds....
Vore tacksam för enkel beskrivning ICQ/ad

(12 volt-likström)

P-I