Hittade ett bra koppingsschema som beskriver hur man kopplar laddrelät till generatorn. Har sett att det finns en hel det trådar om problem med generatorer. Jag är på intet sätt någon expert inom detta, men tänkte lägga den info jag hittar på ett ställe...
OBS! Detta gäller ej växelströmsgenerator!

http://www.type-14.com/electrical.htm
Det hela är egentligen mycket lätt...
B+ går till batteriet (tjock röd)
61 går till laddlampan (blå)
DF på relät är fältlindning och går till DF fältlindning på generatorn.
D+ går till D+ på generatorn
För den som googlar på engeska är "generator" vår likströmmare, medan växleströmmarn kallas "alternator". Laddreläer mellan dessa två är ej kompatibla och funktionen är helt annorlunda.
http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm
ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+ Battery positive
B- Battery negative
D+ Dynamo postive
D- Dynamo negative
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
Föt att testa en generator, hittade jag denna bra beskrivning.
http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm
En kort sammanfattning;
1)
Mät på batteriet när motorn går. 14-14,4V eller 7-7,2 (motorn av, något över 12 resp 6v)
Kolla kolen - ligger de inte an, fixa det först!
2)
Koppla loss laddregulatorn, koppla DF till jord (chassiet)
Mät mellan jord och D+ på generatorn
Spänningen ska vid 3000 rpm ligga på ca 35-40V (på 6v ca hälften, dvs knappa 20V)
3)
Polarisering
Generatorn kan ha tappat sin magnetisering.
Häng av remmen.
Koppla D+ till batteriet och DF till jord.
Generatorn börjar snurra - obs, kör bara någon sekund! Risk för överhettning!
Om allt detta är uppfyllt och det är rätt kopplat borde altså generatorn fungera!
Och ytterligare info;
En 6V generator som man kör med ett 12V laddrelä kommer kunna leverera tillräcklig spänning för att ladda batteriet, men 12V generatorn har större diameter - risk att fältlindningen överhettas när man kör på detta sätt! Speciellt vid hög belastning. Så är du inte rädd om generatorn och inte är orolig att någon gång bli stående vid vägkanten utan laddning... och inte har lastat på med extraljus och stereoapparater (oftast en av anledningarna att 12V konvertera) så kan du ha tur och 6Voltarn håller för detta...
En 12V generator sägs likaså kunna kopplas till ett 6V laddrelä. Normalt brukar dock 6V ha betydligt grövre kablar för samma effekt, så kan man möjligen känna viss oro. Men enl elshema är anslutningen till generatorn 6mm2 både före och efter 1968...
Ytterligare info;
http://www.vw-resource.com/alternator_generator.html
Hur funkar då laddregulatorn?
Original sitter en mekanisk spänningsregulator som mha reläer och olika motstånd stabiliserar generatorns utgång till drygt 6V, oberoende av motorns varvtal eller varierande belastning på bilens elsystem.
Detta är alltså en enkel form av pulsviddsmodulering som styr fältlindningen på generatorn och därmed utspänningen.
En nytillverkad regulator kan ha solid state-teknik (transistorer) för att utföra samma funktion och borde därav ha en teoretisk möjlighet att fungera bättre.
Och för att justera ett laddrelä, voltage regulator;
http://www.type2.com/library/electrip/vreg.htm
http://www.youtube.com/watch?v=SxJNCigb0uA
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)



