Kul när ALLA bilder i ALLA mina trådar har försvunnit pga Photobucket.... 
Så nu testar vi med Forumbilder å ser om de funkar ett tag, kommer dock inte att ladda upp alla bilder på tidigare trådar jag har...
Nåja, har iaf hänt lite med kärran som är värt att visa.
När jag snackade med regbesiktningsgubben som kommer till jobbet så sa han att jag måste ha sidomarkeringar på kärran.
De här hände i höstas straxt före inomhusmarknaden i Västerås, hade tänkt att åka till Biltema efter marknaden var avklarad för att köpa ett par fula moderna sidomarkeringar som jag tänkte montera lågt ner å gärna lite under kärran så man skulle slippa se dom.
Då känns det rätt bra när man hittar en säljare som hade dom här 2 på sitt bord

Dock fick jag inte köpa dom för 15:- st som dom kostat nya, blev tvungen att ge 20:-st... Fast de kändes helt ok ändå eftersom Biltemas fula kostar 40:-st
Vet dock inte riktigt vad dom tänkte på när dom skrev texten på förpackningen då de varken är kromad sarg eller inbyggd reflex i dom, kommer faktiskt inte ihåg om de var nån lampa med till dom

Då var det bara de lilla detaljer var jag skulle sätta dom någonstans på kärran.
När jag kikade lite noggrannare på kärran så fick jag se att det fanns en uppsättning med matchade hål på båda sidorna av kärran

Monteringshålen stämde nästan

Borrade upp ett hål och satte i en kabelgenomförning i hålet så kabeln slipper skavas sönder

Sen så blev de så här


Fick en rackarns trevlig BP mössa av farsan, kul när den kommer från Sätrabrunn som ligger 1,5mil från där jag bor


Lite smått å gott från pulverlacken

Från slät aluminiumvinkeljärn till lite mera slitet patinerat utseende som passar med resten av kärran


Skyddsplåtarna för stötdämparna på insidan av kärran blev ju av nån anledning matta när jag lackade dom, trots att jag lackade dom samtidigt som kärran med samma blandning av färg. Den enda skillnaden var att dom här var av eloxerad aluminium och att ja inte hade nån grundfärg på dom.
Testade att våtslipa dom, polera dom och att vaxa dom. Men de gick inte att få dom blanka på något sätt.
Blev fläckiga när man tog i dom och det blev rester kvar av vaxet som inte gick att få bort, så de var bara att slipa dom så de skulle gå att lacka dom

Innan jag lackade så tog jag och byggde mig en sprint utav en M12bult å ett par stora M5 brickor å en liten M5skruv...


Skönt att kunna provmontera innan lackering

Måste ju få med mig rampen på nåt bra sätt

När jag sedan lackade om plåtarna så blev dom bra, å sprinten fick åka till pulverlacken och hälsa på några dagar, sen vart de så här fint





När jag trodde att den började närma sig färdig sisådär ett par veckor före veterancrossen i Sala i början av maj, som skulle bli premiärvisningen av kärran, de var där jag fick den för ett år sedan så kom jag på att förarna på -60 talet borde haft en verktygslåda med sig för att kunna meka vid behov.
Jag har några lådor ståendes men några gick bort då de är moderna i plast och några andra kändes bara inte rätt i storleken (som visst har betydelse).
Den lådan som kändes rätt kom verkligen upp sig i livet då den har upplevt några jobbiga år.
För 16-17 år sedan så testade jag att lacka den för att få ett hum om hur man lackar, hade aldrig hållt i en lackspruta före.
Underarbetet bestod då i att göra upp en liten brasa i den utanför garaget med lite papper och bensin för att på så sätt bränna upp allt flott som var inuti lådan, ingen slipning alls utan bara en knappt hjälplig avtorkning.
Sen stod den mest i vägen i garaget med diverse överblivna och oönskade verktyg som ändå kan vara bra å ha innan den blev förpassad ut till ett uthus efter några år.
Den var i vägen där också hela tiden, och planer fanns på att kasta bort skiten...
Tur jag har svårt att kasta bort saker...


På bilden syns också lite loggor jag skrivit ut på vanligt papper i väntan på riktiga dekaler

Eftersom de inte var nåt underarbete förut så släppte mycket av färgen bara genom att blåsa med tryckluft, å resten försvann med färgborttagningsmedel å lite slipning..



Sen riktade jag upp lådan lite där de behövdes, bland annat så den skulle gå att låsa vid behov för att sedan lacka den med epoxi grund


Sen slipades epoxin och de bidde lite gult


Maskeringen var ett jäkla pill


Å lite mera lackering


Pillrigt att maskera, fast kul när det blir lyckat



För att inte lådan ska halka på kärran och även inte behöva stå nere i skiten direkt på marken vid mekning så monterade jag en liten gummifot i varje hörn

La gummiduk i botten mest för att ja kunde...

Å som lök på laxen så pimpade jag lådan med en gammal dekal, blev mera race på en gång

Bockade till ett fäste för oljedunken

Sen åkte ja runt på lite återvinningsvaruhus å leta gamla bälten, hittade väl inga riktigt bra, men för 10:- st så duger dom så länge

Samma med dunken, inte den BP dunk ja helst vill ha, men den är ju lätt att byta ut när ja hittar rätt


För att hojen ska stå stadigt å inte halka i sidled så plockades en lämplig planka fram för att klyvas på mitten och hyvlas fram till en dimension som såg ok ut, kanterna frästes mjuka då dom annars skulle skavas sönder direkt


På Viksta marknaden så köpte jag lite grejer till kärran.
2st gamla hänglås, ett till kulhandsken å ett till verktygslådan, en passande soppadunk. Dessvärre så hittade jag bara en gammal reflex

Bad farsan om hjälp med att bygga en mekpall och en rejäl kloss att ha under stödet eftersom det är en jäkla lutning på hojen när den står på stödet, och är de sen lite mjukt i marken så vickar hojen lätt.
De hade säkert gått bra även om jag inte hade laserat dom, men varför chansa....



Ett par dagar före veterancrossen så fick jag äntligen några av alla dekaler jag har beställlt, resten har jag ännu inte fått.... Har dock stödköpt några på tradera men saknar ändå några som ja vill ha på kärran







De var massor med folk som kom fram å frågade om kärran på träffen så den gjorde succé

Många kände igen typen av kärra från förr, några hade haft en själva å nån hade nå liknande hemma.
Var lite skoj när nån gubbe frågade var man får tag på en sån kärra någonstans, å jag svarade å pekade: Ungefär 300 meter däråt uppe i skogen...
Eftersom de här projektet var lite vilande över vintern å ja började med de sista lite för sent så blev de inte tid att rega å besikta före träffen, men bättre sent än aldrig....
Blev dock tvungen att låna farsans bil då de var den enda bilen med drag ja hade tillgång till där alla lampor funkade, vet inte vad de är för fel på min buss eller pickup, men får inte bromsljuset att funka på nån av dom. Så de var enklast att låna farsans bil istället..


Reg gubben skrev å mätte lite på kärran å tyckte att jag borde ha ett par reflexer på sidorna fram (de tyckte inte reg gubben som ja pratade med först så ja hade skippat)
För övrigt så tyckte han att allt såg bra ut så han sa att ja kunde ta en kopp kaffe så skulle han fixa lite papper, efter en kvart kom han tillbaka å sa att jag kunde åka å köpa reflexer å montera på så skulle jag få den godkänd. Kunde han väl kläckt ur sig tidigare så hade jag kunnat åkt direkt å skippat kaffet....
Nåja, Mekonomen hade nå små fula jäklar som var självhäftande som jag köpte å klistrade på så han fick se att de blev fixat å han blev nöjd

När jag bokade regbes så ville jag boka vanlig besiktning också. men dom avrådde mig ifrån det eftersom om kärran inte blev godkänd på regen så skulle jag ändå få betala för vanliga besiktningen som då inte gick att genomföra.
Men sa dom, om de finns tid så är de upp till station att själva avgöra om dom kan ta och besikta utan förbokning..
Jag bad lite snällt å tindrade med ögonen och såg så där extra snäll ut så dom sa att dom kunde besikta den då de var en kvart innan nästa bokade tid
Passade på att fota undersidan på kärran när jag följde med ner i gropen.

De små fula reflexerna syns längst ner, längst fram på de gröna på kärran

Skylthållare och skyltbelysning



Och trots att jag fick de två besiktningsgubbar som jag tycker är bäst så hjälpte de inte med tindrande ögon då dom tyckte att vänster hjullager var slut, höger var dock bra.
Däremot så tyckte dom att ja kunde backa ut å inte avsluta bes så skulle jag inte behöva betala nåt
Så trots att jag fick regen godkänd så kändes dagen lite misslyckad, fast så här i efterhand så var de ju jäkligt bra att ha fått hjullagren kollade utan att betala för det

Jag plockade isär hjulnaven förut å fettade om lagren, men tänkte inte på att de var lite rostporer i yttre lagerbanan, de var det som gjorde att de vart missljud

Lagerbanan satt fast nå så in i helvete, men med lite svets så släppte den snällt

Å efter att ha sökt runt på numren som stod på lagerna så visade det sig att de var samma sorts lager som sitter i framvagnen på bubblor
Så tillbaka till besiktningen ett par veckor senare, fick samma bes gubbar igen, fast då tyckte dom att höger hjullager lät illa !!! De gick iaf å snacka bort, men jag har lager hemma så de kommer jag iaf att byta.
Kärran gick igenom med blankt papper
Tog å pillade bort de fula reflexerna som jag var tvungen att montera och limmade en bit plåt bakom dom.
Så nu kan jag montera dom bättre med hjälp av en stark magnet på insidan av kärran, fast det blir nog bara vid högtidliga tillfällen, tex vid besiktningen....
På Arosmarknaden så köpte jag två till reflexer så nu har jag en i reserv

Den är bra mycket snyggare den äldre, dessvärre är de inte samma cc mått på skruvhålen på dom

Men cc måttet går lätt att ändra
Kapa lite...

En lagom lång plåt med två hål borrade på rätt mått å sen svetsa fast två försänkta M5or

Passa in...

Limma...

Upprepa...

Lacka...

Montera å njut av hur mycket bättre de blir


Jag ville kunna låsa fast hojen på kärran men det fanns inget bra ställe att kätta fast den.
Fick en bit rejäl kätting av farsan

Svetsade fast en M12 bult

Å lite färg på det

Sisådärja

Duger åt mig

Ville även kunna låsa fast verktygslåda och dunk, men där valde jag en tunnare kedja

Å för att slippa att den skaver bort all färg på dunk å låda så klädde jag in kedjan en snutt kabelstrumpa


Ett par gamla BP nyckelringar är ju ett måste på nycklarna

Lite flera dekaler från Tradera har hittat hem

En svensk flagga är ett måste under mitt namn

Original skylten med ursprunglig ägare var ett måste att montera tillbaka

Skulle vara kul att veta vad som suttit i de fyra hålen som sitter jämnt uppdelade å på matchande höjd..??

Den 1a Juli var de dags för veterancross i Surahammar, men nu ville jag inte ha pickupen till att dra kärran.
Så min första bubbla som stått avställd i 2-3 år dammades av för att besiktas och reggas med draget som jag monterat för några år sedan.
Funderar på att 12volt konvertera den, massor av spänningsfall som gör att de knappt lyser å sen en kärra som redan är på 12volt är väl kanske inte bästa kombinationen







Min uppblåsbara BP gubbe verkar godkänna ekipaget iaf

Dagen efter crossen så är det alltid en veteranmarknad där, blev lite smått å gott därifrån också, tex de här dekalerna som passade perfekt på skärmarna

En säljare hade en gammal S-skylt i tunn aluminium tillsalu som jag tänkte skulle passa bra på kärran, men jag tyckte inte den passade inte så bra att jag ville betala 200:- som han begärde.
Men kunde inte släppa skylten riktigt så när jag kom hem sökte jag på tradera å hittade en likadan fast i bättre skick å den kostade bara en tjuga

