Då har det hänt igen, ett till projekt som jag inte visste fanns har dykt upp
För ett par veckor sedan var de en veterancross träff i Sala som jag brukar vara med å köra på.
När jag kom dit så pratade jag lite med ordförande i Sala MSK som jag tävlar för å då frågade han om jag var sugen på en gammal crosskärra som stod dumpad i skogen bredvid crossbanan.
Ingen visste när den kom dit, bara att den stått där i väldigt många år och nu skulle den skickas till skroten om ingen ville ha den.
De regnade som fan då så jag hade ingen större lust att gå ut i skogen å kika å sen när jag började köra så glömde jag bort den helt...
Det var först när jag åkt därifrån jag kom på det, så jag skickade ett meddelande å frågade om han kunde fota den så jag fick se vad de var så den inte blev skrotad innan jag hann kika..
De här är bilderna fick jag då
Svarade direkt att den tar jag!
Visste att jag sett en sån kärra någonstans, å efter lite bläddrande i ett par böcker så hittade jag bilden jag tänkte på.
Torsten Hallman å många flera stjärnor hade såna här kärror å åkte europa runt på -60 talet när dom tävlade.
En och en halv vecka senare när det var en arbetsdag på banan så skulle ja gå å se hur illa till den stod, om de fanns nåt hopp om att få fram den.
De visade sig att den är obromsad så de fanns inga kärvande bromsar, å diagonaldäcken var stenhårda så hjulen rullade fint trots bristen på luft...
Fick bryta upp kulhandsken med en spade för att kunna hänga den bakom en bil å slippa dra den hela vägen till depån
Lite gladiatorvagns utseende på kärran..
Å när vi kom till depån så var de 5-6 personer till där så de var inga som helst bekymmer att lyfta upp den på flaket på pickupen
De finns lite gamla dekaler på kärran
Nytvättad för första gången på en väldig massa år
Brädgolvet har tyvärr tagit stryk å ruttnat helt, bara man tog i brädorna så gick dom flesta av i flera bitar
Före tvätten kunde man läsa lite bokstäver på sidan av kärran
Å efter syntes det bättre vad de stod:
Service
Anders Jansson
Viksäng V-ås
Det är iaf vad jag tyder ut texten till
I brist på 5-6 personer som kunde hjälpa till å lyfta av kärran så gick det lika bra med farsan å en traktor
Undersidan
Öppningen bak på kärran var igensvetsad och en aluminiumplåt var popnitad, troligen för att kunna använda den som vanlig kärra.
Men så fort jag hade borrat ur nitarna och kapat röret så var ja tvungen att testa kärran med last som den är avsedd för och bakom en veteranbil
Okänd sorts axel som den är byggd på, ser iaf ut som torsions fjädring på den
Det ser ut som stötdämpare från nån gammal motorcykel
Dom har vänt på hjulen på kärran...
Å ja gillar hjulbultarna, M14 i varierande längd med olika antal brickor bakom.
Brädgolvet rensade jag bort för att kunna se hur dålig den är under
Å ramen visade sig vara väldigt dålig dessvärre
Då är de tur att farsan å farbror har sparat gammal inredning som blev över när dom byggde ett svinhus
Det är lite smalare diameter på nya rören, men annars ser de ut som att skulle kunna vara byggt av lika rör från början, färgen, böjen å tvärstaget stämmer
Ingen kan ju vilja åka runt med såna här stänkskydd !!
Frågan är då om ja ska använda ett par med rostfritt VW märke
Eller ett vanligt vitmålat... Tror att de blir de sistnämnda
Kulhandsken är ifrån 1962 så misstänker att kärran är från liknande år, de var iaf på -60talet som dom var som populärast som jaf förstått det.
Har tyvärr inte hittat nåt chassinr på kärran å nån gammal regskylt finns inte heller.
Å av dom 3 namn som jag hittat på kärran så är de en som är död, en som jag bara har efternamnet på och en som är under undersökning...
Men efter att ha lagt ut bilder på facebook på en veterancross sida så hörde en fjärde ägare av sig, de visade sig att de var han och hans farsa som hade skänkt den till Sala MSK för en massa år sedan! Så hoppet att få tag på nån bild å ett regnr ökade rejält där
Åkte upp till en lackerare å skulle låna ett par färgkartor tänkte jag för att se om de finns nå som kan passa...
Finns å välja mellan...
Men tror jag hittade ganska så rätt efter en stunds bläddrande
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839