126 Senaste redigerad av Malman80 (2018-04-30 15:26:49)

Ok ett sista försök innan jag blir inlagd på psyket...
Ny elektrisk pump, en facet. Ingen skillnad.
Nytt bränslerör hela vägen från tank till bak, ingen skillnad.
Mäter trycket direkt ut från pumpen o får bara 2,5 psi vilket resulterar att när jag mäter bak innan förgasarna 0-1psi...
Pumpen SKA leverera: Bränsletryck 0,13-0,27bar
Lev ca 94,6L/h
Typ 2-4psi

Pumpen placerade jag fram under tanken om det spelar någon roll.
Allt är dubbel kollat IOM detta. Tryckmätare är kollat med två olika. Tanken är sopren och det flödar bra ur ”kranen”
Bilen går men jag kommer aldrig kunna lita på den vetandes att jag har typ 0 i soppatryck...
Ikväll ska vi tydligen titta på en brasa, kanske skulle ta o parkera lite för nära  ICQ/bn

vw typ-1 1967

127

Malman80 skrev:

Mäter trycket direkt ut från pumpen o får bara 2,5 psi vilket resulterar att när jag mäter bak innan förgasarna 0-1psi...
Lev ca 94,6L/h
Typ 2-4psi

Allt är dubbel kollat IOM detta. Tryckmätare är kollat med två olika. Tanken är sopren och det flödar bra ur ”kranen”
Bilen går men jag kommer aldrig kunna lita på den vetandes att jag har typ 0 i soppatryck...
Ikväll ska vi tydligen titta på en brasa, kanske skulle ta o parkera lite för nära  ICQ/bn

Ja du verkar ju ha fixat alla tänkbara felkällor ICQ/bw
Du mäter efter BTRn och får bara 0-1 psi! Ändras inte trycket när du justerar BTR?
Har du någon bild på motorn så vi får se hur soppamatningen är dragen?
Känner igen mig i det här problemet.
Jag trodde att det var fel på min BTR så jag skruvade isär den och kollade. Den såg helt ok ut men jag förstod lite bättre efteråt hur den fungerar. Provade med lågt inställd tryckluft att justera den för att se om den fungerade. Ställde in den på rätt tryck och när jag sedan kopplat in elpumpen så hamnade soppatrycket rätt.

Bubbla -62

128

GB63VW62 skrev:
Malman80 skrev:

Lev ca 94,6L/h
Typ 2-4psi

Ja du verkar ju ha fixat alla tänkbara felkällor ICQ/bw
Du mäter efter BTRn och får bara 0-1 psi! Ändras inte trycket när du justerar BTR?
Har du någon bild på motorn så vi får se hur soppamatningen är dragen?
Känner igen mig i det här problemet.
Jag trodde att det var fel på min BTR så jag skruvade isär den och kollade. Den såg helt ok ut men jag förstod lite bättre efteråt hur den fungerar. Provade med lågt inställd tryckluft att justera den för att se om den fungerade. Ställde in den på rätt tryck och när jag sedan kopplat in elpumpen så hamnade soppatrycket rätt.

Jag har mätt både med BTR och utan. Egentligen ingen skillnad. Jag får inte trycket bak helt enkelt!
Har varit inne på att det är nått knas med BTR oxå men efter som problemet finns utan den så har jag aldrig brytt mig om o kolla på den.
Kan tillägga att om jag blåser lite lätt i tanken så får jag tryck under tiden jag blåser. Jag trodde verkligen att en elpump skulle lösa alla problem med detta!

vw typ-1 1967

129

Knepigt ICQ/ac
Inga bilder så vi får se hur det ser ut?

Bubbla -62

130

Här kommer det som syns.
Inkommande bensin rakt upp i BTR utkommande ur den vinklade vidare in i mätaren och sedan vidare till ett t-kors so. Går ut till varje förgasare. Detta gick inte ta bild på då allt är bakom fläktkåpan.
Såhär har det sett ut i typ 3 år nu utan tidigare problem med detta.
Varit ute o kört x antal mil idag med typ 0 i Bränsletryck. Bilen går bra, typ. Ev lite fix med förgasarna men annars känns den rätt ok faktiskt.
http://forumbilder.se/H6R26/3ecb4ef9-5794-41a7-99f4-e461b7f04196.jpeg

vw typ-1 1967

131

O så denna med!
http://forumbilder.se/H6R26/d6c01746-376b-40f8-a194-bb05cc276d19.jpeg

vw typ-1 1967

132

Jämföra jag anslutningar på min filterking med din då är din felkopplad. Inkommande ska vara höger och ut på vänstra sida där det finns hål för tryckmätaren. Kan det vara så enkelt?

T2b taigagrön ´77

133

https://www.google.se/search?q=filter+k … EpoB9LiUM:
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

134 Senaste redigerad av Malman80 (2018-05-01 18:41:04)

Jepp, fullt medveten om detta MEN på min står det out där jag satt out. Jag har ingen utgång för tryckmätare.
http://forumbilder.se/H6R27/2332e33a-234c-415d-baa6-d6a68bee7cc2.png
Sedan är det ju som sagt inget tryck även om jag kör utan BTR.
Och som jag skrev innan, jag har ju kört så här i typ 3 år innan.

vw typ-1 1967

135

Om du lossar slangen från BTR och lägger den i en burk och slår på tändningen. Då borde det flöda på rätt duktigt. Kolla hur mycket pumpen ska pumpa per minut. Mät efter en minut.
Kommer det soppa borde det bygga tryck. Sätt dit tryckmätaren och proppa efter den.
Din ställskruv på btr ser rätt långt nedskruvad ut, den trycker på fjädern som håller imot membranet. Så ju mer nedskruvad desto lägre tryck om jag nu minns rätt ICQ/bk
Pumpen ser ju rätt monterad ut med 45grader och in i botten så den luftar sig.

Kämpa på!

Bubbla -62

136

Jag måste bara tacka alla som orkar läsa framför allt fundera o tänka på olika lösningar  ICQ/bf  ICQ/ay
Tänkte aldrig så långt innan idag att jag kan ju köra pumpen manuellt!

vw typ-1 1967

137

GB63VW62 skrev:

Om du lossar slangen från BTR och lägger den i en burk och slår på tändningen. Då borde det flöda på rätt duktigt. Kolla hur mycket pumpen ska pumpa per minut. Mät efter en minut.
Kommer det soppa borde det bygga tryck. Sätt dit tryckmätaren och proppa efter den.
Din ställskruv på btr ser rätt långt nedskruvad ut, den trycker på fjädern som håller imot membranet. Så ju mer nedskruvad desto lägre tryck om jag nu minns rätt ICQ/bk
Pumpen ser ju rätt monterad ut med 45grader och in i botten så den luftar sig.

Kämpa på!

Ju mer man skruvar ner justeringen ju högre tryck får man.

Anders

138 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-02 07:21:49)

Håller med om att en manuell körning skulle räta ut en del frågetecken.

En sak som jag tror kan påverka flödet , är U Böjen innan pumpen.
Slangen kan klämmas ihop vid så liten radie, och det påverkar flödet.

Post's attachments

Pumpb.jpg, 105.27 kb, 570 x 428
Pumpb.jpg 105.27 kb, 181 downloads since 2018-05-02 

"ljushuvud"

139 Senaste redigerad av vwove (2018-05-02 18:30:16)

blev fel

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

140

vwove skrev:

start problem ,vad slår ut tändsystemet så det inte blir någon gnista?, från att ibland gått lite dåligt körde jag hem i söndags o den gick perfekt o när jag igår skulle köra iväg vägrade den att gå igång ,kom fram till att gnistan över brytaren verkade helt fel köpte jag idag en ny kondensator o monterade dit (brytarna är nya org)då startar den på en gång  ICQ/bp allt funka perfekt kör en bit ca 100m parkerar stänger av o sen är den sten död igen o gnistan är jätte konstig när man prov öppnar med mejsel,sätter direkt ström till spolen för att utesluta saker startar o då går den direkt ok igen stänger av väntar lite o då startar den inte o har samma skumma gnista igen ,efter test med 2 olika spolar o brytare så funkar den inte igen,rotor axeln snurrar när man vrider runt motorn,vad är det som pågår ??? vad händer ?? kan ej se något fel på brytarn eller jordflätan i fördelaren,

Ove jag vet inte om vi ska svara här i malmans tråd ICQ/ap
Men fördelarlock rotor eller dålig jordning av motorn kanske? Kolla jordflätan.

Bubbla -62

141 Senaste redigerad av Malman80 (2018-05-02 19:24:23)

Då har jag testat lite idag igen då...
Provade att köra pumpen manuellt och mäta mängden efter 1min
Gjorde ett flertal försök och hamnade på ca 0.8-1 liter
Pumpen ska enligt tillverkaren leverera ca 94,6 L/timma = 1,57 L/min
Så jag får ju helt klart minde bränsle än jag borde.
Nått skumt är det ju för igår hade jag knappt utslag på mätarnålen, låg o darrade strax över 0, gick raka vägen ut o startade idag utan o röra nått o vipps, trycket på 1 utan problem. Men ändå för lågt. Körde utan BTR nu för jag misstänker att den får ju mindre än sitt lägsta tryck o just därför händer det ju inget när jag försöker justera på den.

Drog även om slangarna under tanken så dom fick lite bättre ”böjar” utan skillnad. Glömde ju mitt dumma nöt o mäta soppa mängden direkt ur pumpen när jag ändå var där o pillade. Får bli nästa gång. Fick ju ändå högre tryck där sist jag mätte. Börjar ju undra om det är jag som börjar bli knäpp  ICQ/bu

vw typ-1 1967

142

Vart bor du någonstans Malman? Jag kan skicka en manometer du kan låna och prova att mäta med, den är lite mera bogrann att mäta med, om du har filtret kvar innan pumpen så kan det vara ett bekymmer då den stryper flödet, man ska aldrig ha ett filter på sugsidan.

Anders

143

Flödet lär ju räcka och det blir ju mindre med 6 mm. Eller gick du upp till 8 med nya röret?
Tillverkarens uppgifter är kanske utan restriktioner före och efter pump.
Prova och kläm åt slangen efter din mätare och se hur mycket tryck den ger med bara pumpen igång.
Kör pumpen med slangarna anslutna till förgasarna utan starta motorn för att se att du får samma tryck.
Låt den gå tills nålventilerna har stängt när flottörhusen är fulla.

Bubbla -62

144

GB63VW62 skrev:

Flödet lär ju räcka och det blir ju mindre med 6 mm. Eller gick du upp till 8 med nya röret?
Prova och kläm åt slangen efter din mätare och se hur mycket tryck den ger med bara pumpen igång.
Kör pumpen med slangarna anslutna till förgasarna utan starta motorn för att se att du får samma tryck.

Pumpen ska ju orka hålla trycket oavsett om nålventilen är öppen eller stängd, när jag justerade in min regulator så låg trycket på samma tryck hela tiden, och jag mäter på 1/100 barg så det här låter väldigt konstigt.

Anders

145

Malman80 skrev:

Då har jag testat lite idag igen då...
Provade att köra pumpen manuellt och mäta mängden efter 1min
Gjorde ett flertal försök och hamnade på ca 0.8-1 liter
Pumpen ska enligt tillverkaren leverera ca 94,6 L/timma = 1,57 L/min
Så jag får ju helt klart minde bränsle än jag borde.
Nått skumt är det ju för igår hade jag knappt utslag på mätarnålen, låg o darrade strax över 0, gick raka vägen ut o startade idag utan o röra nått o vipps, trycket på 1 utan problem. Men ändå för lågt. Körde utan BTR nu för jag misstänker att den får ju mindre än sitt lägsta tryck o just därför händer det ju inget när jag försöker justera på den.

Drog även om slangarna under tanken så dom fick lite bättre ”böjar” utan skillnad. Glömde ju mitt dumma nöt o mäta soppa mängden direkt ur pumpen när jag ändå var där o pillade. Får bli nästa gång. Fick ju ändå högre tryck där sist jag mätte. Börjar ju undra om det är jag som börjar bli knäpp  ICQ/bu

Jag skulle utesluta tanken, genom att stoppa tankslangen till pumpen direkt i en reservdunk.

Och sen mäta pumpens kapacitet fram först och sen koppla in röret som går bakåt, för att se om det ändrar sig

Det behövs bara nån rostflaga för att hindra flödet och ett 6mm hål är inte stort.

"ljushuvud"

146

Atrox skrev:
GB63VW62 skrev:

Pumpen ska ju orka hålla trycket oavsett om nålventilen är öppen eller stängd, när jag justerade in min regulator så låg trycket på samma tryck hela tiden, och jag mäter på 1/100 barg så det här låter väldigt konstigt.

Anders

Ja det är klart att den ska. Men det gör den ju inte. Den tappar ju tryck när han gasar.
Minsta lilla flöde ser ju ut att sänka trycket. Jag funderade på om de läcker.
Kan rekomendera att prova regulatorn med ett lågt tryck på tryckluften. Då kan du ställa in den på rätt tryck och se att den fungerar. Jag hade soppa i regulatorn och den var kopplad till gasarna.
Men om inte pumpen ger tillräckligt tryck innan regulatorn så spelar det ju ingen roll.
Det är därför intressant att mäta vad för tryck pumpen ger mot proppad slang. Det ju det trycket regulatorn sen skall begränsa så att nålventilerna orkar hålla i mot.
Den borde komma upp i sitt maxtryck om man kör den mot stängt oavsett om det är dåligt flöde i röret. Det är när motorn behöver soppa som trycket faller pga dåligt flöde. Dvs den tillför inte tillräckligt för att bygga något tryck.

Ja inte är det lättare att felsöka på distans ICQ/be  ICQ/bq

Bubbla -62

147

Oj! Tack alla igen! Här var det "Brain stormning"!
Jag bytte till 6mm, alltså lika "grovt" som det förra. Kanske var dumt... ICQ/an
Kan denna pumpen suga ur en dunk eller måste jag ha självfall för bästa resultat? Reservdunk eller petflaska med andra ord?
ok, kvällens att göra blir att
*Kolla mängden soppa direkt efter pumpen
*Prova utan filtret
*Stoppa slangen o kolla trycket
*Prova en annan tanklösning
*Sätta ut annons på blocket... ICQ/ai

vw typ-1 1967

148

Fick en stund idag igen (konstigt nog väldigt lite gnäll om garagetid den sista tiden)
Körde pumpen manuellt och mätte mängden direkt ut ur pumpen
Fick ut 1,5 l/min =90l/h (utlovat 94l/h) så det känns ju rimligt.
Körde pumpen manuellt och mätte mängden under bakhjulet, kom ihåg att det är ett nytt rör draget utan konstiga böjar eller liknande 0,9 l/min. Alltså stryper röret en ganska stor mängd på flödet.
Provade även trycket direkt ur pumpen både med och utan slangfilter, knappt 2,5 psi = 0,17 bar. Alltså minimum vad som lovas av pumpen.
Provade även med att ta bensin ur en petflaska som tank utan någon skillnad. Även där svajar trycket när jag smågasar lite.
Jaha, känns som jag fått ett problem i problemet så att säga.
Pumpen känns ju för klen eller så får jag gå upp till 8mm rör. 6mm röret är ju ca 4mm innvändigt, samma som original men kanske för klent för denna pump? Känns oxå konstigt då det är en ”förgasar pump”
Nu tröt all energi kan jag lova!

vw typ-1 1967

149

jag skulle byta ut pumpen till en Facet redtop som monteras STÅENDE under tanken. Montera ett 8mm rör från pumpen till motorn där btr sitter monterad. Den lilla knatterboxen du har nu ger så lågt tryck att btr inte fyller någon funktion,specielt med ett 6mm rör. På en racemotor fyller pumpen en colaflaska på 10-15sek. Det viktigaste med soppan är flödet , trycket är sekundärt dvs man kan köra med 2.2 psi om man har grova rör typ 10mm invändigt.

150

Hans Landelius skrev:

jag skulle byta ut pumpen till en Facet redtop som monteras STÅENDE under tanken. Montera ett 8mm rör från pumpen till motorn där btr sitter monterad. Den lilla knatterboxen du har nu ger så lågt tryck att btr inte fyller någon funktion,specielt med ett 6mm rör. På en racemotor fyller pumpen en colaflaska på 10-15sek. Det viktigaste med soppan är flödet , trycket är sekundärt dvs man kan köra med 2.2 psi om man har grova rör typ 10mm invändigt.

Blir inte en sådan pump FÖR bra för mig? jag ska ju ha max bränsletryck 0,18 bar typ, och den pumpen kommer väl pruducera mer än min btr klarar av att dra ner.

vw typ-1 1967