1 Senaste redigerad av Malman80 (2018-04-10 17:29:05)

Helt plötsligt släcker min motor stiftet på 1:and cylinder. Sammanfattar lite

Motor
Nybyggd/renoverad 1641 ca 2 år sedan.
Weber ict34
Euromax 009 med brytarlöst
Bilen har gått riktigt bra men nu helt plötsligt släcker den 1:an, nya stift ca 6mil börjar hosta hoppa, stänger av o kollar runt nästa start inget liv i 1:an.
Bytt ett par gånger nu, händer samma hela tiden.
NGK b6hs kör jag med. Tändning Max utslag 34 grader, bränsle tryck ställt ganska nyligen till 0,20 om jag inte mins fel.
Övriga cylindrar ser stiften jättefina ut. Tänker att 2:ans stift oxå skulle bli drabbat med ganska på att det är ict webrar.
Tips och råd mottages hjärtligt.

vw typ-1 1967

2

Är inte 34 grader lite väl mycket? 30-32 försöker jag hålla mig. Kolla varje tändkabel med strob så att inte tändpunkten är olika för cylindrarna.
Kan visst vara lite si och så med eftermarknads fördelare enligt PPR-Micke.

Bubbla -62

3 Senaste redigerad av Malman80 (2017-08-18 15:18:41)

GB63VW62 skrev:

Är inte 34 grader lite väl mycket? 30-32 försöker jag hålla mig. Kolla varje tändkabel med strob så att inte tändpunkten är olika för cylindrarna.
Kan visst vara lite si och så med eftermarknads fördelare enligt PPR-Micke.

Jag ska dubbelkolla tändningen för säkerhets skull.
Men är det inte konstigt att det bara blir släckt på 1:ans? Dom övriga ser ju bra ut!
Uppdatering. Kollade tändning, 30-31 grader står den på. Möjligen att 2:ans cylinder slår en aning högre annars är samtliga jämna på fullt utslag.

vw typ-1 1967

4

Jag är nyfiken på vad som händer med ett stift när det släcks. Hoppas att någon vill förklara. ICQ/ab

Bubbla -62

5

0,2 barg kan vara för högt bränsletryck, speciellt om du har en manometer som inte är exakt eller dålig upplösning, 0,1- 0,15 barg räcker bra.
At stiften slocknar beror på att det blir överslag i dom om dom blir sura, ngk är väldigt känsliga enligt mig, själv kör jag gärna Denso stift.

Anders

6

Atrox skrev:

0,2 barg kan vara för högt bränsletryck, speciellt om du har en manometer som inte är exakt eller dålig upplösning, 0,1- 0,15 barg räcker bra.
At stiften slocknar beror på att det blir överslag i dom om dom blir sura, ngk är väldigt känsliga enligt mig, själv kör jag gärna Denso stift.

Anders

Ok, får bli en extra koll på bränsletrycket imorgon me då. Kan bränsletrycket spöka på bara en cylinder så? Borde inte 2:an se likadan ut med ict:er då dom delar insug.
Mitt stift blir helt kolsvart, går o rengöra o putsa upp o så funkar det stund igen...
Vad heter densostiftet som ersätter B6HS?

vw typ-1 1967

7

Jag hur ser stiftet ut när det är släckt? Bara blött eller svart med beläggning?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Jag hur ser stiftet ut när det är släckt? Bara blött eller svart med beläggning?

Mitt är bara svart och torrt. Bromsrengöring och en mjuk mässingsborste så funkar det igen som sagt. Sen om det är bra eller inte har jag ingen kunskap om. P

vw typ-1 1967

9

Här finns en tabell som går att se olika stifts värmetal mm http://www.globaldenso.com/en/products/ … plug/spec/

Här är stiftet du ska ha, om du vill prova denso, dom har även andra märken http://www.sparkplugs.co.uk/denso-spark-plug-w20fs-u  bra priser i storbritanien, ganska snabba leveranser med

Anders

10

Ok, dubbelkollat bränsletrycket idag. Det är och var på 0,12 stabila bar.
Kan det vara sååå känsligt att ett NGK stift blir "dödat" på kanske 6-10 relativt lugna mil? O just bara på en cylinder?

vw typ-1 1967

11

Bytbplats på stiften, kan det vara ett enskilt stift helt enkelt är trasigt/kasst?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

Byt ut tändkabeln till det stiftet!
Kan vara så att kabeln blir problematisk när den blir varm och ger för dålig gnista.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

13

Piraten skrev:

Byt ut tändkabeln till det stiftet!
Kan vara så att kabeln blir problematisk när den blir varm och ger för dålig gnista.

Eller bara skifta kablarna på den sidan, både stift och fördelare, flyttar sig felet till nästa cylinder är det kabeln.
Enklaste kollen, nästa steg, som föregående talare sa, byt plats på stiften.
Kvarstår problemet på samma cylinder efter dessa två tester så är det cylindern, kolvring eller ventilfel.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

14 Senaste redigerad av Busaberg (2017-08-19 09:54:49)

Malman80 skrev:

Ok, dubbelkollat bränsletrycket idag. Det är och var på 0,12 stabila bar.
Kan det vara sååå känsligt att ett NGK stift blir "dödat" på kanske 6-10 relativt lugna mil? O just bara på en cylinder?

Nej det faller naturligtvis på sin egen orimlighet att NGK-stift inte skulle tåla just 1:ans cylinder i just din motor.
Gör ett kompprov också.Sen kan du köra ett steg mjukare stift också utan problem.

15

Har man NGK-Stift i sin motor så ska man inte förvänta sig att den ska gå bra!  ICQ/ad

16

Nya test utförda.
Skiftade stift mellan 1 o 2 samt kablarna fick byta plats. Stiftet som suttit i 1:an var duktigt svart när jag skiftade så att det hamnar i 2:an nu. Rejäl varmkörning samt en runda på ett par mil med bra belastning på motorn. Motorn går ju som tidigare riktigt bra! Bra drag och ork, jag som varit sååå nöjd med mitt första riktiga motorbygge  ICQ/ad
Hem o skruva ur stiften, 2:ans är allt det svarta borta och ser bra ut samma som från "andra sidan motorn" 1:ans stift mörkt redan mycket svart på det.
Börjar väl förstå att nått knas är på g.
Ska se om jag kan göra ett komptest, är detta nått som går att göra med motorn kvar i bilen med dubbla förgasare?

vw typ-1 1967

17 Senaste redigerad av erich (2017-08-19 15:46:14)

Undrar bara ! inte hört nån forgasara som ska ha 0,12 Bar , 0,24 Bar (33-35 Psi ) derimot .. ICQ/ab
Ingen tro på fel tändstift .. förgasar sync kanskje , får mycket på 1/2 àn ..
mvh

Erich , Halland

18

Malman80 skrev:

Nya test utförda.
Skiftade stift mellan 1 o 2 samt kablarna fick byta plats. Stiftet som suttit i 1:an var duktigt svart när jag skiftade så att det hamnar i 2:an nu. Rejäl varmkörning samt en runda på ett par mil med bra belastning på motorn. Motorn går ju som tidigare riktigt bra! Bra drag och ork, jag som varit sååå nöjd med mitt första riktiga motorbygge  ICQ/ad
Hem o skruva ur stiften, 2:ans är allt det svarta borta och ser bra ut samma som från "andra sidan motorn" 1:ans stift mörkt redan mycket svart på det.
Börjar väl förstå att nått knas är på g.
Ska se om jag kan göra ett komptest, är detta nått som går att göra med motorn kvar i bilen med dubbla förgasare?

Jag misstänker att det är olja som gör stiftet svart.
När men gör komptest så kör man motorn på starten. Den ska helst vara varm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

erich skrev:

Undrar bara ! inte hört nån forgasara som ska ha 0,12 Bar , 0,24 Bar (33-35 Psi ) derimot .. :)
Ingen tro på fel tändstift .. förgasar sync kanskje , får mycket på 1/2 àn ..
mvh

Det är inga problem alls att köra på 0,12 barg, det viktiga är ju att ha ett jämt tryck och bra föde som inte är för högt, över 0,2 barg är för högt.

Anders

20 Senaste redigerad av erich (2017-08-19 18:15:21)

Slätts inte , e rekomendasjonen ... annars går det tomt i kamret ....på fullt ös ...
Rekomenderar alla å kolla trycket .. Biltema under tanken pump gav 1 PSI senast ... = med 0 ....

mvh

Erich , Halland

21

Komptest utfört. Trångt!!!
Följande resultat
1: 10,9 kg
2: 11,5 kg
3: 11,5 kg
4: 11,5 kg

Då är detta över min kunskapsnivå men nått är ju knas med 1:an.
Kolringar? Ventil? Topp?
Råd och tips?

vw typ-1 1967

22

Det går inte att säga vad det är med hjälp av ett kompprov, däremot ett leak down  säger mycket mera.
I ditt fall så är det bäst att lyfta toppen och undersöka.

Ali G

23 Senaste redigerad av Malman80 (2017-08-20 12:37:57)

Svwerker skrev:

Det går inte att säga vad det är med hjälp av ett kompprov, däremot ett leak down  säger mycket mera.
I ditt fall så är det bäst att lyfta toppen och undersöka.

Ja, så får det bli. Färdigkört för iår förmodligen. Får ta detta i lugn o ro i vinter när mer tid finns. Suck!
Lär nog återkomma med frågor kring detta. Tack alla!

vw typ-1 1967

24

Kompressionsprovet var väl acceptabelt.

Gubbjävel; dvs originalfantast

25

jag tycker det verkar som nått förgasarfel.
För du har väl två st, och den ena kanske flödar på grund av nått skräp, kanske.
och orsakar tändstiftsproblemet.

"ljushuvud"