101

PPRMicke skrev:

Du har ingen knas med tillförseln av soppa till pumpen  Jag brukar ta en plast span o ställa den bakom bilen Montera en slang på soppa röret  då skall det rinna soppa i spanen  om  Efter 2-5 liter soppa i spanen så vet du att det flödar ok Om inte det kommer så mycket soppa så kan du börja leta varför ( ta bort tanklocket om det inte rinner soppa )

Jag tänkte jag kan prova o ha en bensindunk som tank under test o se om trycket blir mer stabilt då, alternativt koppla förbi filter kingen o se om det blir bättre. Lite pyssel i kväll igen då!

vw typ-1 1967

102 Senaste redigerad av Malman80 (2018-04-19 16:46:54)

Mycket märkligt detta. Idag har jag först tryck, ca 2,5-3 psi direkt ut från pumpen, för att sedan försvinna. Provat ta bensin från dunk vid sidan med samma resultat. Provar lite fram o tillbaka o ibland tryck o sen inget...
KAN det vara så att axeln som driver stången är utsliten?
För inte kan väl en pump vara sååå ojämn? Detta är bara testat stillastående kan tilläggas om det har någon betydelse.
Jaha, är väl bara o köpa en elpump o prova det me då. Kollade lite på facet, är dom nått o ha? Synpunkter och förslag mottages mer än gärna.

vw typ-1 1967

103 Senaste redigerad av Atrox (2018-04-19 17:28:12)

Stången till pumpen går lätt upp och ner? Du bör ha dunken lite över pumpen gärna på samma höjd som tanken, nog för att pumpen suger men du ska motverka det statiska trycket om den står oå marken, jag kör min 2332 med mekanisk pump utan problem så jag tyker detta är konstigt.

Anders

104

Atrox skrev:

Stången till pumpen går lätt upp och ner? Du bör ha dunken lite över pumpen gärna på samma höjd som tanken, nog för att pumpen suger men du ska motverka det statiska trycket om den står oå marken, jag kör min 2332 med mekanisk pump utan problem så jag tyker detta är konstigt.

Anders

Duken står på golvet förvisso,  men anledningen till att jag provade med dunken är ju att jag helt plötsligt inte hade nått tryck från tanken. O när inte dunken heller funkade så satte jag tillbaka slangen från tanken utan resultat. Märkligt är ordet ja!
Men sen samtidigt så dör jag inte av o lägga 600 spänn på en elpump o provar det...

vw typ-1 1967

105

Rinner det ur slangen från tanken när du lossar den från pumpen? Har du provat att blåsa soppaledningen med tryckluft? Jag köpte en Facet pump och den funkar bra tycker jag.

Bubbla -62

106

GB63VW62 skrev:

Rinner det ur slangen från tanken när du lossar den från pumpen? Har du provat att blåsa soppaledningen med tryckluft? Jag köpte en Facet pump och den funkar bra tycker jag.

Allt är urblåst med tryckluft, men blir lite osäker på hur mycket det rinner o slangen. Ska självtrycket orka så det ska rinna konstant om jag lossar slangen? Är ju alltid snabb o nypa slangen för o slippa slabba i motorrummet...

vw typ-1 1967

107 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-20 10:19:50)

Malman80 skrev:
GB63VW62 skrev:

Allt är urblåst med tryckluft, men blir lite osäker på hur mycket det rinner o slangen. Ska självtrycket orka så det ska rinna konstant om jag lossar slangen? Är ju alltid snabb o nypa slangen för o slippa slabba i motorrummet...

Ja själv trycket skall du tömma tanken med Där för frågade jag om du har haft någon span så man kan se hur mycket soppa som rinner ut från tanken
Det skall sitta ett filter i tanken som är i koppar  Ibland är det så mycket skit i det så det inte flödar Finns en sak till som kan hända Om man har bytt slang under tanken kan den vika sig och det kommer ingen soppa ( mycket vanligt 1302-1303 om slangen är förlång)
Du bör ha ut 2-3 l  på en min   från röret i motor utrymet om det skall funka bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

108

Testa självfallet o där kom inget ur slangen. Bort med tanken o blåst allt igen alla slangar o rör. Bytte till ny slang under tanken för att få lite bättre böj så att säga på den. Men fortfarande inget självfall. Provar o blåste till lite i tanklocket o direkt börjar det flöda. Gick ut för o testa idag igen, lossar slangen vid pumpen utan att det kommer nått. Provar då att blåsta till bara lite lätt i tanken o direkt flödar det. Alla slangar o filter och även tanksilen o röret ut från tanken är nya o det blåser bra igenom när jag sätter tryckluft på allt. Konstigt! Fortfarande konstigt Bränsletryck framförallt igenom filterkingen. Kör jag direkt från pumpen får jag som mest stabilt tryck på ca 2,5-3 psi. Kör jag genom filterkingen så får jag inte över 2 psi hur jag än skruvar på den. Efter kört en runda på byn så är trycket nere på 1psi men bilen går bra ändå. Orkar inte mer nu...

vw typ-1 1967

109

En liten tanke.
Vet inte om det blir någon skillnad.
Men avluftningshålet är inte igensatt?
Tänkte kan det inte komma in syre i tanken blir det inget tryck så att säga

110

Bajen skrev:

En liten tanke.
Vet inte om det blir någon skillnad.
Men avluftningshålet är inte igensatt?
Tänkte kan det inte komma in syre i tanken blir det inget tryck så att säga

Kollat... blåser o suger fint där med.

vw typ-1 1967

111

Hur ser tanken ut invändigt,inte så att silen i tanken är igensatt? Vid trycksättning att man sas trycker undan skiten?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

112

michaelth skrev:

Hur ser tanken ut invändigt,inte så att silen i tanken är igensatt? Vid trycksättning att man sas trycker undan skiten?

Tanken såg fin ut. Den gamla silen hade ju lite smuts men inte farligt. Men ny sil och ”rörstump” köptes och monterades.

vw typ-1 1967

113

Jag förstår att du blir matt 
Pumpen suger så mycket den kan därför går tycket ned i filter kingen samma att tryckmätaren hoppar
Man kan göra så här men det är inte rätt nr1 kör utan tanklock en sväng ( Ha en trasa som tape runt röret  så du inte sölar soppa
Man kan sticka hål på filtret i tanken sen sätta dit ett pappers filter på röret nödlösning nr 2
Vad är det för år på bilen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

114

PPRMicke skrev:

Pumpen suger så mycket den kan därför går tycket ned i filter kingen samma att tryckmätaren hoppar
Man kan göra så här men det är inte rätt nr1 kör utan tanklock en sväng ( Ha en trasa som tape runt röret  så du inte sölar soppa
Man kan sticka hål på filtret i tanken sen sätta dit ett pappers filter på röret nödlösning nr 2
/// Micke

Ok, vad kan jag utesluta därigenom? Bilen är en -67 typ1. Måste jag ha silen i tanken?
Som det ser ut nu då så sitter det sil i tanken, slangfilter vid växellåda, filter i filter kingen o sen silar i gasarna. Mycket filtrering där...
MEN bilen går bra nu kan ju extra tilläggas.

vw typ-1 1967

115

Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ok, vad kan jag utesluta därigenom? Bilen är en -67 typ1. Måste jag ha silen i tanken?
Som det ser ut nu då så sitter det sil i tanken, slangfilter vid växellåda, filter i filter kingen o sen silar i gasarna. Mycket filtrering där...

Nä du behöver inte ha filter i tanken 
Jag kör med AN 6 anslutning vid tanken (CSP/csp,de har sådana )
Innan jag gjorde om mitt soppa system så var det något knas med flödet När bytte soppa röret till grövre så såg jag att röret som går ner i tunnelen var nästan ihop viket i böjen på min 66a  då fattade jag varför den inte fick tillräkligt med soppa till dom hk som är i maskin
Så kolla så du inte har samma strul ( du får uppna luckan vid framvagnen o lysa med en ficklampa så ser du om kan vara en sådan skit sak som gör att det strular Ps var väldigt försiktig så inte röret går av i böjen ( det går att sätta slang bit där om den går av )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

116

PPRMicke skrev:
Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Nä du behöver inte ha filter i tanken 
Jag kör med AN 6 anslutning vid tanken (CSP/csp,de har sådana )
Innan jag gjorde om mitt soppa system så var det något knas med flödet När bytte soppa röret till grövre så såg jag att röret som går ner i tunnelen var nästan ihop viket i böjen på min 66a  då fattade jag varför den inte fick tillräkligt med soppa till dom hk som är i maskin
Så kolla så du inte har samma strul ( du får uppna luckan vid framvagnen o lysa med en ficklampa så ser du om kan vara en sådan skit sak som gör att det strular Ps var väldigt försiktig så inte röret går av i böjen ( det går att sätta slang bit där om den går av )
/// Micke

Kanon! Då fick jag lite till att göra imorgon. Nu blir jag orolig att det kan vara bak vid växellådan det kan strula med röret då för där sitter det lite löst i gaffelbenet... Återkommer!

vw typ-1 1967

117

Kan vara röst,skräp o annan skit i bränsleröret, hade det på min 49:a. Rensade röret med div pianotrådar o tryckluft, fick mycket bättre flöde efter det.

118 Senaste redigerad av Malman80 (2018-04-22 13:47:56)

Var faktiskt o köpte en vajer som jag sprättade upp i ena änden o drog igenom många gånger, på båda hållen. Inte nått smuts alls i röret. Inga synliga konstiga böjar eller veck vad jag kan se o känna. Vajern löpte fint igenom oxå. Silen i tanken bortplockad och dax för provkörning igen då...
Ingen skillnad alls!!
Filmade mätaren under lite tomgångskörning så ni får se. Detta är igenom filter kingen.

vw typ-1 1967

119

Om det inte rinner fritt från tanken som jag skrev lite högre upp på din tråd
När du kör med tryckluft bakvägen bubblar det i tanken 
Kan du hålla på i år utan att få till det
Som manometern suger den sen får den soppa då kommer trycket
Hur är det med anslutningana på filterkingen är det rätt (finns pilar hur den skall flöda )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

120

PPRMicke skrev:

Om det inte rinner fritt från tanken som jag skrev lite högre upp på din tråd
När du kör med tryckluft bakvägen bubblar det i tanken 
Kan du hålla på i år utan att få till det
Som manometern suger den sen får den soppa då kommer trycket
Hur är det med anslutningana på filterkingen är det rätt (finns pilar hur den skall flöda )
/// M

det bubblar i tanken när jag trycker bakvägen, Regultorn dubbel kollad och trippel kollad...
Funderar på o bara köra så länge nu för bilen går ju bra! Skulle ju va o prova med en elpump då. Typ bara det kvar nu
Kommer väl nån dum fråga om det med då vad det lider ICQ/ag

vw typ-1 1967

121

Funderar på det här med elpump...
Bästa placering? Fram under tanken eller bak vid växellåda typ?
Samt koppla via oljetryckslampan och relä? Nån som har lämpligt schema över reläet? Hittat lite olika...

vw typ-1 1967

122

Malman80 skrev:

Funderar på det här med elpump...
Bästa placering? Fram under tanken eller bak vid växellåda typ?
Samt koppla via oljetryckslampan och relä? Nån som har lämpligt schema över reläet? Hittat lite olika...

Fram under tanken då de trycker bättre än suger. Enklare att koppla elen också.
Sätt ett filter före pumpen så du skyddar den mot skräp.

Bubbla -62

123

Ok, första dumma frågan ang elpump då...

Har kopplat via relä enligt förlänade
30 ström från tändning
85 jord
87 till pump
86 kopplad på oljetryckslampan.

Pumpen startar o går men oljetryckslampan lyser konstant.
Vad gör jag för fel?

Samt det trevligaste av allt, problemet är löst... INTE!!
Nu är trycket stabilt iaf men kommer inte över 1psi så nu är det väl bara o dra nytt rör oxå så är hela skiten nytt o bytt.

vw typ-1 1967

124

Malman80 skrev:

Komptest utfört. Trångt!!!
Följande resultat
1: 10,9 kg
2: 11,5 kg
3: 11,5 kg
4: 11,5 kg

Då är detta över min kunskapsnivå men nått är ju knas med 1:an.
Kolringar? Ventil? Topp?
Råd och tips?

Om du tar oljekannan och sprutar i lite olja. och tar ett nytt kompprov.
Blir det bättre så indikerrar det kolvringsproblem.

Men jag tycker det är så lite att man kan räkna det som mätfel.

"ljushuvud"

125

Malman80 skrev:

Ok, första dumma frågan ang elpump då...

Har kopplat via relä enligt förlänade
30 ström från tändning
85 jord
87 till pump
86 kopplad på oljetryckslampan.

Pumpen startar o går men oljetryckslampan lyser konstant.
Vad gör jag för fel?

Samt det trevligaste av allt, problemet är löst... INTE!!
Nu är trycket stabilt iaf men kommer inte över 1psi så nu är det väl bara o dra nytt rör oxå så är hela skiten nytt o bytt.

Surt! Ja är det inte fel på din bränsletrycksmätare så behöver du nog ett nytt rör.
Var själv inne på att byta det klena orginalröret men slapp det.
Kan du mäta trycket före röret så ser du om du behöver byta det. ICQ/bs

Bubbla -62