76

Nu är goda råd dyra! Nu är det nära jag låser garaget o slänger nyckeln jävligt långt!

Lyfter i denna tråd då mycket info sedan tidigare redan står här.
En lösning på mitt problem skulle bli en rejäl rengöring av gasarna, sagt o gjort dom plockades ner och kördes i ultraljudstvätt grundligt sattes sedan tillbaka. Startade bilen och började ställa in dom efter ”best lean idle” eller vad det kallas. Inga problem så långt. Körde gatan ner o efter 100 m typ är det som om soppan tar slut o nästan stannar. Står på tomgång en stund så går den nån meter till. River dom igen för att dubbelkolla flottörnivåerna o hade nog läst fel så dom ställdes enligt weber spec till min 7mm max 12,5mm. Provar igen o samma skit igen men nu går den typ 20 SEK på tomgång för att sedan dö. Beställer då renoveringssatser till gasarna o byter nålventiler o packningar etc. fick ihop det igen o startar o ingen skillnad.
Nått skumt med bränsletrycket oxå. Mätaren visar värde bara under stunden den ” fyller” tomma förgasare sedan går det ner på noll. Har då även provat annan pump, kopplat förbi BTR för att utesluta det utan skillnad.
Har någon fler tips eller bud på skiten så svara gärna!

vw typ-1 1967

77 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-10 18:00:29)

Får den bränsle från tanken?
Originaltankar kan ha mycket mumma i dom.

Och tanklocket kan vara tilltäppt, så det inte kommer in luft.

78

Mr 56 skrev:

Får den bränsle från tanken?
Originaltankar kan ha mycket mumma i dom.

Och tanklocket kan vara tilltäppt, så det inte kommer in luft.

Glömde skriva...

Det kommer bränsle, flödar på rätt bra tycker jag. Provat utan tanklock...

vw typ-1 1967

79

Är det bensin i flottörhusen när den stannar efter att den startat?
Jag tycker det låter som att du har skit i tanken, har du kollat silen i tanken?

80

Bubbalobill skrev:

Är det bensin i flottörhusen när den stannar efter att den startat?
Jag tycker det låter som att du har skit i tanken, har du kollat silen i tanken?

Har inte öppnat dom o tittat, bara sett att det kommer soppa om jag trycker på länkaget.
O tanken har inte slagit mig för att det kommer bensin men kanske för lite då. Jag vet inte hur mycket det SKA komma! Sitter det en sil i anslutningen i botten även på -67?
Är ju smidigt o lossa o kolla, sen tömma tanken o skölja ur den. Kan jag skölja med vatten eller rostar den direkt?

vw typ-1 1967

81

Du kan få hyra en bredbandslambda  så du kan se hur mycket soppa den får
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

82

Ok då har jag haft ute tanken o tömt och rengjort samt bytt filtersilen och blåst rent i ledningen. Flödade på bra när jag tömde och inget direkt smuts i den, men nu är det oxå gjort. Startade och egentligen ingen större skillnad. Fortfarande inget Bränsletryck enl mätaren men bilen går och får bensin så jag börjar tro att mätaren spökar. En knappt använd mätare av ändå hyfsad kvalitet som då har ev pajat  Default/hmm
Labbade lite med förgasarna o har fått bilen o gå gatan upp o ner, långt ifrån problemfritt men ändå ett framsteg.
Kan det vara så att nu med noga rengjorda och renoverade förgasare samt mer exakt ställda flottörnivåer att det behövs ny bestyckning? Vad tror ni som kan?

vw typ-1 1967

83

Vad har du för soppapump? Mekanisk eller elektrisk? Skick?
Provat att lossa slangen till förgasarna och köra på starten för att se att den pumpar ordentligt?
Gamla orenoverade mekaniska kan vara styva i membranen och då funkar de inge vidare.
Nya Empi är skit.

Bubbla -62

84

När jag sätter ihop nya motorer (läs Ford Sidventilare), så monterar jag ett originalinsug med Soppapump och originalförgasare som jag vet är helt OK.
Sen startar jag upp och kör in motorn.

Sen byter jag till flerförgasar insug, på så sätt minimerar man felsökningen.

Ett annat fantomenknep är att ha ett löst stift och när man får problem, så kopplar man in det och kollar färg på gnistan "fet" blå ska den vara inte gul.

Ibland kopplar jag en lös sladd från batteriet till tändspolen ,för att utsluta problem i den kretsen.

Jag kommer ihåg en gång när en Cheva SBC med tre Stromberg förgasare skulle startas upp, men det var omöjligt.
Tillslut hittade jag en gammal enports cheva förgasare med hembyggd adaper som monterades, och motorn hoppade igång perfekt och kammen kunde köras in.

Vad var felet då? Jo en av Strormbergförgasarna hade inga munstycken monterade alls! så soppan pissade in, jag hade glömt att jag "lånat" dom nått år innan :-)

Kom ihåg när du hittat felet så brukar det vara självklart, Fast fram tills dess kan man bli tokig ;-)

85

GB63VW62 skrev:

Vad har du för soppapump? Mekanisk eller elektrisk? Skick?
Provat att lossa slangen till förgasarna och köra på starten för att se att den pumpar ordentligt?
Gamla orenoverade mekaniska kan vara styva i membranen och då funkar de inge vidare.
Nya Empi är skit.

Den som sitter där idag är en ”kina” som pumpar. Även provat med en gammal vw orginal pirburg som pumpar typ samma. Eftersom jag ej ser Bränsletryck så vet jag för tillfället ej hur mycket.
Gasarna får ju soppa, för den går ju en stund.

Håller på o bli galen på detta nu (läs: Är skogstokig) ICQ/am

vw typ-1 1967

86

Sådan skit som inte syns i bränslet är det som gör ofta problemet i förgasare
Jag vill ha ett pappers filtrer ( är ofta 10 micron) 
När jag får in IDA så river jag i sär o kollar botten på flotörhuset  Har dom sittat på vw så är 90% skitiga i flotörhuset På grund av att man inte använder tillräckligt bra filter
nålventilena är ofta slut i tätningen  Men  kommer det i från en porsche ägare så är dom rena o fina i botten
Men dom har alltig råd att bya filter
Det finns ofta två fel för en förgasare inte skall funka bra dessa är högtsoppa tryck o dåliga nålventiler om det är en std förgasare
Om man vill kan man ta en petflaska fylla den med rensoppa sen ( man gör hål i korken för soppa slangen ) hänger den vid sidan av förgasaren och kollar  om den går på den soppan som är i petflaskan ( går att köra en km med  en sådan ) om det läcker igenom så är nålventilen slut för trycket är mindre än 0,10bar om det är ok i flotörhuset så skulle jag tro att det är ett tändproblem eller är det dålig tätning i ventilena så man trycker komp upp i insuget
/// Micke

87 Senaste redigerad av Malman80 (2018-04-15 08:17:04)

Har skramlat fram en annan slaktad ict förgasare som skall sättas ihop o provas nu tänkte jag.
Men började fundera lite i tändningsväg nu, tändningen är ställd till 10 grader tomgång fullt utslag 30 grader
Sitter en Euromax 009 med Powerspark brytarlöst. Samt en i stort sätt ny pertronix tändspole.
Vad ska jag sätta dit istället för att börja utesluta? Köpa en ny 009 o prova?

vw typ-1 1967

88

Du kan börja med att kasta den 009an om du kör med en STD motor ( dessa kina fördelare skulle förbjudas)
Om du har en std fördelare så kolla igenom den ställ brytana på 0,4 mm  sen skaffar du en BLÅ bosch spole (lånar av någon ) ( feltema har som funkar men )
Det är ingen favorit den där spolen som du har ( har testat i testbänk och det är inte många som ger mera ström än en blå bosch dom som ger mer är RÖD bosch o lucas för jagga med 12a )
Om du har någon gammal bosch sätt dit den
/// M

89

PPRMicke skrev:

Du kan börja med att kasta den 009an om du kör med en STD motor ( dessa kina fördelare skulle förbjudas)
Om du har en std fördelare så kolla igenom den ställ brytana på 0,4 mm  sen skaffar du en BLÅ bosch spole (lånar av någon ) ( feltema har som funkar men )
Det är ingen favorit den där spolen som du har ( har testat i testbänk och det är inte många som ger mera ström än en blå bosch dom som ger mer är RÖD bosch o lucas för jagga med 12a )
/// M

Ok, hur gör jag med vakum? Kan jag ta vakum från en förgasare till fördelaren bara?

vw typ-1 1967

90

Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Ok, hur gör jag med vakum? Kan jag ta vakum från en förgasare till fördelaren bara?

Ja det räcker med en
Ps I dag använder man Vakum fördelare typ 123 ing ( På 70 talet så fanns inga bra fördelare för racing så då hittade man en fördelare som funkade bra  från 3500 varv och uppåt   Då hittade man 009an (den kommer från en industri motor / buss från 1958) Vw slutade snabbt att använda den i sina bilar 59  för den inte funkade så bra på låga varv ( över 3500 varv ja men där kör man inte så ofta sen är de jätte mycket jobb att få till förgasaren mellan 1500-3500 varv ( flatspot mellan övergång lågfart mellan 
/// M

91

Fortsatt felsökning...
Någon som har koll på hur mycket bränslepumpstången ( eller vad det nu heter) skall ha i rörelse, upp o ner alltså!?

vw typ-1 1967

92

Malman80 skrev:

Fortsatt felsökning...
Någon som har koll på hur mycket bränslepumpstången ( eller vad det nu heter) skall ha i rörelse, upp o ner alltså!?

Ingen aning men kolla att du har rätt stång till din pump. finns två längder, en för likströmmare och en för växelströmspump.

Bubbla -62

93

GB63VW62 skrev:
Malman80 skrev:

Fortsatt felsökning...

Ingen aning men kolla att du har rätt stång till din pump. finns två längder, en för likströmmare och en för växelströmspump.

Är 99,99 på att det är rätt längd till rätt pump. Allt har ju funkat i typ 3 år hittils...
Fick för mig att det kanske kan vara nått med antingen stången eller "nocken" den drivs av på fördelardrevsaxeln. Ny pump o stång  på väg, men tänkte att jag kunde mäta o kontrollera när jag ändå håller på.

vw typ-1 1967

94 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-17 14:08:15)

Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Vacum reglering på tändsystemet är till för att spara bränsle.

En viss bränsleblandning (14/1 tex) tar alltid lika lång tid att brinna färdigt.
Det är därför man ökar förtändningen när varvet ökar. Dvs man tänder på tidigare så det brunnit färdigt innan kolven börjar gå nedåt, och arbetstakten börjar.

Ligger du och kör i jämn fart på plan mark, magras blandningen ut.
Och en magrare blandning kräver längre brinntid, då använder man sig av förgasar vacumet att vrida på lite mer förtändning.
På en större motor kan det göra flera dl per mil i jämn fart.

Har du inget behov att spara bränsle så behövs inte vacumet.

95

Bilen går!!
Fick igår ny brt mätare med samma resultat som innan, inget Bränsletryck. Fick vänta tills idag när postgången gått från Skellefteå till Småland på ny pump o stång, pump nr 3 alltså. Gamla stången 99,7, den nya 100.1. I med dom o starta o vipps så går den. MED bränsletryck!
Dock fundersam på trycket, kör med en filter king regulator och jag får inget jämnt tryck. Går från 1-2,6 psi typ... det hoppar inte utan det vandrar sakta. O märker ingen skillnad när jag justerar på justerskruven. Nu gav den nya pumpen inte mer än 2,6 psi så egentligen borde jag kanske kunna köra utan filter kingen...
Men varför blir trycket så varierande?
Jag hoppas oxå nu då att urproblemet med slocknande stift är ur världen.

vw typ-1 1967

96

Det låter konstigt arr trycket vandrar, jag har ställt min med digital manometer och den ligger konstant på samma tryck jag ställer in, regulatorn är väldigt känslig när man justerar den, det ändrar sig när man drar åt kåsmuttern till justerskruven.

Anders

97

Atrox skrev:

Det låter konstigt arr trycket vandrar, jag har ställt min med digital manometer och den ligger konstant på samma tryck jag ställer in, regulatorn är väldigt känslig när man justerar den, det ändrar sig när man drar åt kåsmuttern till justerskruven.

Anders

Tycker oxå det är konstigt. Får väl dubbelkolla min filter king, aldrig får man vara riktigt glad...

vw typ-1 1967

98

Tror inte det är Filterkingens fel att trycket varierar. Det övre trycket kan vara det som är inställt på BTRen.
Vad blev det för ny pump?
Jag köpte en ny Empi pump som gav samma pissiga tryck som min gamla orenoverade Pierburg.
Får göra som Landelius brukar göra med de pumparna, krossa med en slägga:-)

Jag köpte en el-pump och trycket gick strålande lätt att ställa in med Filterkingen.

Bubbla -62

99

GB63VW62 skrev:

Tror inte det är Filterkingens fel att trycket varierar. Det övre trycket kan vara det som är inställt på BTRen.
Vad blev det för ny pump?
Jag köpte en ny Empi pump som gav samma pissiga tryck som min gamla orenoverade Pierburg.
Får göra som Landelius brukar göra med de pumparna, krossa med en slägga:-)

Jag köpte en el-pump och trycket gick strålande lätt att ställa in med Filterkingen.

Jag köpte en "Brosol" denna gången. Förvånad att den kav så pass lågt tryck som den gjorde, hör mest att dom brukar ge för högt tryck.
Kan det vara pumpen som pumpar så ojämnt tror du?
Var ju lite inne på en elpump oxå, någon o rekomendera om det blir aktuellt?

vw typ-1 1967

100 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-19 11:21:17)

Du har ingen knas med tillförseln av soppa till pumpen  Jag brukar ta en plast span o ställa den bakom bilen Montera en slang på soppa röret  då skall det rinna soppa i spanen  om  Efter 2-5 liter soppa i spanen så vet du att det flödar ok Om inte det kommer så mycket soppa så kan du börja leta varför ( ta bort tanklocket om det inte rinner soppa )