Körde förbi den på semester med pojkarna I trakten kring Gäddede. Efter några månader ringde jag upp ägaren. Den hade senast tjänat som "äljaktsbil" på skogen. Skulle nog gå att köra hem till Åre. Vi kom överens om ett pris. Några veckor senare lyckades jag köra den hem efter ett antal koppar kaffe och några livshistorier. Han hade tidigare jobbat på vägverket och fått bilen omlackad i "vägverksgrön" istället för "militärgrön" Förstod aldrig riktigt varför?
Servade upp den så gott det gick för att köra den som brukis ett tag. Den gick helt ok på högre varv när den blivit varm. Men kall och på låga varv var den stingslig. Ville gärna dö när man skulle köra ut i en korsning. Lite för spännande många ggr. Köpte ny förgasare. Nä just ingen skillnad. Det dröjde till långt senare innan jag kom på vad det kan ha berott på.
Bilar har väl aldrig varit min grej. Jag jobbar med hus. Gör det mesta från ritningar till färdigt. Men kul att ta sig för nåt nytt. Lärorikt om inte annat. Om inte annat vore det juste med en lite roligare firmabil. Hade inte just lust till en Berlingo eller liknande. Varför inte få sätta sig med ett leende bakom ratten varje dag när man ska till jobbet. Gillar skarpt att köra den. En riktig hantverkarbil!
Men som den va i nuläget funkade det inte. En del rosthål här och där och motorn som inte gick som den skulle. Men nåt år i garaget skulle väl kunna lösa det! 
1 2018-02-22 17:39:12 Senaste redigerad av Micke L (2018-03-05 18:09:01)
Berätta mer
Klart trevlig firmabil 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Mina gamla hemmatrakter, nu blir jag nyfiken!
Vad står det på förardörren?
4 2018-02-22 22:18:45 Senaste redigerad av Micke L (2018-03-05 18:04:28)
Åre eller Gäddede som hemmatrakter? Det står firmanamnet på dörren. Men det har jag satt dit.
Bilen va ju i bra skick! Visst fanns det rost å nån lagning här och där, men betydligt värre var ju inte ovanligt. Det här borde ju gå hyfsat fort att får till! Gassvetsat lite V4 hade jag gjort som finnig tonåring och dessutom påbörjat ett duettprojekt med MIG-svetsen. Men det är ju som man säger: Det är nog 10% av rosten som syns. Den sanningen fick jag smaka på!
Det kommer fler bilder, men jag måste göra dem lite mindre först.
Gäddede med omnejd kan man säga... Ett av barndomsminnena därifrån var att jag "praoade" på televerket. Arbetsbilen var en folkabuss och matlådan i metall lade man under passagerarsätet så fixade eberspächern varm lunch!
Det verkar vara en riktigt fin pickis du har hittat, grattis!
Nu blir det lite rostbilder
Lite sköna gasningar pålagda!
Fram med rondellen!
Min filosofie på lagning av bilen är att inget blir bättre och mer "rätt" än det som varit från fabrik. Golvet fram skulle man kanske kunnat bytt hela. Men med facit i hand så verkar det ju vara lite si och så med passform och plåtkvalite på eftermarknadsplåt. Större delen av golvet är ju ok. Jag lägger ribban på att byta bitar som är skadade utan att vara för snål och svetsa i porigt material. Skarvarna får synas. Det blir en del av bilens historia. Men vill så gott det går ändå följa orginalutseende och pressningar i plåten. Även om jag skulle klara att få till en svets någorlunda osynlig efter lite spackling så vill jag nog inte lägga den tiden. Vill någon annan ta över i framtiden och göra det jobbet så bör det vara möjligt iaf. Vill nog helt enkelt ha min bil hel men ändå så mycket som möjligt kvar av ursprunglig plåt och färg. Kommer bara bättringsmåla där jag lagar. Så tänker jag nu iaf. Men visst, andra ide'er kan ju dyka upp.
Kul bil. Det här vill vi se mer av 
Så delar av golv och hjulhus byttes fram. Bältesinfästningarna var såklart dåliga också. Beslöt mig att göra klart i hytten fram ända till färg. Var nog tvungen att få en belöning av att se nånting färdigt innan jag fortsatte bakåt i bilen till ställen som var betydligt mer anfrätta.
Prydliga lagningar
alltid roligt när gamla bilar får återuppstå!
Är ju mycket liv kvar i denna, så slipper den bli en hyndai elller någon annan dussin bil.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det är ju nästan så lite 'vill-ha' känslor uppstår över dh-bay ju. 
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Cool bil. Och snyggt lagat!
Tack! Alltid kul med lite ryggdunk! Sen kan ju nån tycka olika eller ha synpunkter på hur man gjort. Det kan ju också vara bra och lärorikt. Nån annan med dh kanske får tips eller blir inspirerad. Jag har ju själv kikat runt rätt mkt på andras projekt. Grönis SO42 är grymt lärorikt. Gillar verkligen dh-modellen. Sjukt sugen på att får ut den på vägen igen.
Hede ju en del funderingar på hur jag skulle komma tillrätta med motorn. Det var väl vi den här tiden en linje tog riktning. Har en Norsk bekant som gjort ett antal fina renoveringar. Första ggn jag såg hans oval var det ju inte utan att det började rinna efter mungiporna. Otroligt fint bygge hela bilen. Motorn var som ju som.... ja mer som konst! och lät fantastiskt Konstiga tankar började mala i huvudet!
Under tiden var det bara att mala på med rostlagning. Jag matade mig bakåt genom bilen. Hela golvet bak var målat med tectyl av nån milomek. Ett hästjobb att skrapa rent. Fotade och mätte för att kunna rekonstruera golvformerna. Härligt att ha bilderna med tumstock när det bara var ett gapande hål.
Den bilen gillar jag. Hoppas den får behålla sin för årsmodellen speciella och unika detaljer.
Bakbromsbackorna och handbromsmekanismen var inte det bästa på denna årsmodell och därför har jag bytt ut dom till delar från senare delen av sjuttiotalet. Detta gäller kanske inte för bilar avsedda för Sverige marknaden eftersom bromsdelarna ofta avviker på dessa jämfört med övriga marknader, pga speciella lagkrav.
Kapade och lagade ett ställe i taget för att inte tappa formen på bilen. Beställde plåt från alla möjliga ställen. De som var riktigt fina var just Kampers domkraftsfästen och utriggare. Allt annat fick man modda på ett eller annat sätt.
Rätt intressant att öppna upp balkar och andra hålrum. Men som det brukar stå i bilannonsrna var den här bilen nog också 99% rostfri 
Bra jobbat 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
22 2018-02-24 15:49:40 Senaste redigerad av Grubban (2018-02-24 15:50:13)
Precis så ser dom flesta bay bussar ut min fick likadana plåtar som din.
Är du från Åre eller var bor du? Kan du uppdatera din profil?
Kör på snart är det sommar men nej den är ju redan klar eller hur?
Nej den är inte riktigt klar än! Men det här är kanske ett bra sätt för att få lite fart! Före sommarn ska den rulla igen 
Var lätt kallsvettig när jag kapat upp golv och tröskel till bakre passagerardörren. Mest bara ett stort hål nu och rätt komplicerade vinklar. Hade iaf kontrollmätt bredd för tröskelöppning och svetsat ditt utriggare på rätt höjd för att ha något att gå efter.
Bestämde mig för att fixa batterihyllan först för att samla lite mental styrka! Till pickup ser inte bakre hörnet lika ut som på buss och då stämmer inte batterihyllan. Köpte iaf en till buss. Plattade ut uppviket i hörnet. Gjorde en pappmall inifrån utrymmet. Gjorde ett nytt uppvik, fick skarva i lite plåt. Provade hyllan. Den passade bra på första försöket. Vet att det var mer tur än skicklighet, men ändå skönt med lite flyt ibland. 
Mellan inner och yttertröskel på pickup sitter en förstärkningsplåt. Den verkar inte finnas som ekonomiplåt. Men gissar att den sitter där av en anledning, så jag tillverkade egna och satte dit. Tänkte att det ska ju inte bara se helt ut, bra om det håller också!
Hade iaf fått tag i en yttertröskel till pickup. Grön plåt. Skön kvalite' Kändes så fort man fick den i handen. Radien var bra men sen stämde ingenting. 6-7 mm för lång, tröskeldjupet för dörranslaget minst en cm för grunt. Inget annat att göra än att kapa upp och svetsa ihop igen. De måste ha mallat från något annat. Men visst. kanske är ändringar mellan årgångar.
Motorfunderingarna hade fått sätta sig lite. Det skulle gräva ett skapligt hål i plånboken. Men återigen. Hellre lägga några kronor på den här än en "berlingo". Alltid lätt att hitta bra ursäkter och skäl för nåt sånt här ju!
Jag var inte svår att övertala, av mig själv!
Norrmannen behövde motor till ett till projekt och även en kompis till honom. Så vi beställde tre samtidigt från andra sidan atlanten. 3/4 dels år senare kunde jag åka över till Norge och hämta en pappkartong med ett stycke motor, värmekammare och avgassytem. Bättre än Julafton!
Kunde jag bara få igen hålet bak vid passagerardörren så var nog det värsta gjort av lagning. Lite småhål har och var bara.
