Kul att det funkar iaf 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Vintage electric MX
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kul att det funkar iaf 
Roligt projekt! Snygga lösningar 
Fränt, hade varit kul att elektrifiera en gammal mopedram för att kunna köra till jobbet nån gång då och då.
Det sitter microswitchar i de två nya bromshandtagen, jag vill ju dock gå kvar med fotbromsen, slaktade det ena handtaget och fick därmed ett bra fäste för brytaren även här nere. Gasen tog precis slut när jag brände fast en justerskruv för detta, så nu får det vara färdigsvetsat på detta projekt

Egentligen borde man väl lämna iväg på blästring och pulverlack, men orkar inte det nu, keep IT simple tills jag vet om detta funkar, slipar rent och sprayburkar mig bara, ett billigt kupoltält får agera sprutbox för att inte sprida damm i hela garaget, heltäckande klädsel och gasmask rekommenderas..
Edit 20171216
Det är kul att börja montera ihop

Började passa in den nya plasten idag, går sakta bra framåt
Tror jag får göra något gummistänkskydd här sen
Har en diodlampa över från cyckeln, gömmer nog den så här ifall det blir mörkeråka någon gång
Edit 2017-12-20
Roligt mysmeckprojekt det här, försöker göra lite varje kväll,
Nu är batterilådan klar
Kedjan kortad och på plats, 11kugg var det minsta jag hittade i 428 storlek (shit nu ser jag på bilden att jag vände låset åt fel hål... )
Klistermärken är barnsligt kul

Skar bort det fula knallhårda handtaget som följde med gasen
Biltema stänkskydd passade perfekt här framåt
Börjar likna en cross igen

Ny frambromswire, köpte en till Honda MT, verkade vara M7 i justeringen så fick göra om lite...

Va coolt, kommer bli en rolig hjul 
Fränt 
Nu är den typ klar,
Har pulat in alla kablar som har överlängd i tanken, 
Sen har jag laddningen under normala tanklocket
Kan berätta att det tar längre tid att "tanka" i "framtiden"
Har även gjort en förvaringsburk där istället för kylaren som suttit där, så jag fick något att skruva kylarkåpan i.
Var ut och åkte en sväng på julafton, allt verkar funka
smyger man går den väldigt tyst,
gick bra med cykeln men mina jeans gick sönder på knäet.. Skulle vilja ha lite bättre gasrespons, det skall tydligen vara en parameter bland många andra i det tillhörande programmet PI-800, får det dock inte att funka än,
måste försöka få kontakt med controllern, det är en USB-kabel men har listat ut att den vill fungera som mot en serieport, måste försöka hitta någon sådan drivrutin till Windows 10..

Är iaf väldigt nöjd med utseendet, blev väl ganska likt reklambilden från 1983 som jag började tråden med

Fantasktiskt fin blev den ju, som vanligt när du pysslar.
Typsnittet på "förvaringslådan" känns igen...
//Kenth
Coolt bygge.
En gummiring kanske in till tanken? så inte alla kablar nöts av
Tack Kenth!
Tack Anders, bra tips, plast kan ju också vara lite vasst, ska fixa.
Kom på att jag hade ett par snuttar kvar av kylfläns, skadar väl inte så böjde en efter motorn och en bit till framför controllern, tror ni att "steel epoxi" leder värme så att jag kan sätta fast dem med det? 
Sen hittade jag några klistermärken som passade mig bra

Egentligen någon firma som säljer tänddelar till riktiga motorcyklar..
Sen så fick jag till det med USB-sladden när jag prova med min gamla laptop från 2003. Många olika parametrar, förstår inte riktigt vad alla gör. Provade att öka accerlatipnen till 800rpm/s men kom på att jag nog tryckte fel knapp download istället för uppladdning sen så jag laddade tillbaka startvärdet på 200rpm/s igen utan att jag noterade det. 
Var ut och provåkte lite mer igår, går lite onödigt fort, vill hellre ha den mer rapp, i värsta fall får jag byta bakdrev, hittade ett passande 54tänders på nätet nu.
Edit, 180105,
Provkörde med acc. satt till 800rpm/s, stor förbättring, har hört nu att det går att ställa ända upp till 1200rpm/s, Ska prova det sen. Har beställt ett större drev också.
Fräckt som faen!
Glädjer mig stort att du använder "min" verkstad
Räcker "soppan" till jobbet?
Fräckt som faen!
Glädjer mig stort att du använder "min" verkstad![]()
Räcker "soppan" till jobbet?
Hehe Mogge, ja den är guld värd.
Skulle säkert gå men tror nog inte jag törs ge mig ut på så stora vägar. Men kan ta med den på motorklubbsträffen i maj
Inspirerande tråd! Följer med spänning slutresultat
Tackar!
Jo har fortsatt lite, först tänkte jag att det kan vara praktiskt att kunna frakta med den enkelt på bil, brände ihop en dragkroksramp
Sen som jag sagt innan gick den lite onödigt fort, men lite seg i början, så nu har jag drevat om den, nu har jag 11fram och 54 bak. Passade även på att byta lager och bromsar när jag hade den isär.
Sen var den väldigt mjuk med originaldämparen, hittade en lite kralligare på eBay som kanske skulle passa med lite modifiering. Original va 39,3cm mellan infästningshålen, nya var 43cm. 
Svarvade om nederänden och kortade, hade hittat lite marginal till svingens stopp så passade på att höja lite, nya blev 40,3cm. På plats
Ihop igen, får ut och prova lite i helgen
Trångt i Leksaksfabriken 
Har skaffat riktiga dubbdäck nu, sätter de på mina extrafälgar. Ska bli kul att åka lite sjö. 
Sen råkade jag göra ett litet impulsköp till ungarna, 500w verkar rätt trött men tillräcklig för att prova på

Edit 20/2.
Dubbdäcken provkörda, satan vilket grepp! Nu hade det varit kul med mer effekt... gick att lägga ner rejält nere på sjön, kändes tryggt hela tiden. Maxade ur den nere på isen också, med denna drevning gör den 70km/h enligt GPSen

Hej igen, nu har det gått ett år sedan den blev klar, Så dags för en liten rapport. Väldigt nöjd hur den fungerar. Eventuellt skulle den väl kunna få vara lite piggare i starten, Med facit i hand skulle jag nog byggt en extra omväxlings axel så nära svingens led som möjligt, då hade jag kunnat ha tightare kedja (min största ljudkälla) (crossar behöver ju vara väldigt slaka för att svälja fjädringens rörelse, min motoraxel är nog ganska lik original. Men framförallt hade jag kunnat tagit halva nedväxlingen där. Blir ganska maxat nu och skulle egentligen vilja dreva ännu mer, men det finns inga sådana passande drev. Nu kör jag hemgjord 10 kugg fram och 55 bak, (börjar bli stort mot det relativt lilla bakhjulet) Den toppar fortfarande 70km/h å det räcker gott i skogen. har hittat ett passande 56 kuggars på eBay, få se om jag köper det. Men bak ger inte lika mycket som fram men kan inte gå mindre än tio där med denna kedja. Utgick från ett splinsat drev, svetsade fast det i ett rör för motorns 20mm axel, blev tunt gods kvar men det har hållit hela året.

Hade med den upp till Dalarna i sommar
Försökte även stimulera småtjejerna till gemensamma intressen




Vet inte riktigt varför men provade även att göra en enkel 3D scanning av den när jag fick chansen 
För några veckor sedan lastade jag på och drog till Hammarbybacken, 
hade sett Cake’s reklamfilm på youtube, att de hade en bana på toppen för lätta elhojar, var bara tvungen att prova, här borde jag platsa
https://www.youtube.com/watch?v=awvLNKI1-rs
men det var inte så ballt i verkligheten, såg ju grymt ut på deras proffsiga drönarfilm... fin utsikt över Stockholm iaf

Då var det roligare att bogsera döttrarna på bobben när snön äntligen kom. Fördelen med el är att man hör deras sköna fnitter 
Crossdäck är sjukligt hala på vintern, tur att det finns dubb, så de åkte på igår, skönt med dubbla uppsättningar hjul! 

Var just ner på sjön i månens sken, helt stört grepp, går att ligga fullt och luta ner så mycket man törs, Roooligt


Du gör så fina byggen Rickard ! Alltid roligt att se dina projekt !
Du gör så fina byggen Rickard ! Alltid roligt att se dina projekt !
Åh tack! Tack detsamma!
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Vintage electric MX
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.