1

Kanske lite sent påtänkt, då jag inatt fick för mig att spontanbeställa en elscooter (sparkcykel), men någon som har erfarenhet, tips eller dylikt? Tänkte att det kanske skulle vara ett miljö-/ekonomisnålare alternativ sommartid att pendla till jobbet med, rulla in till stan och handlar och liknande. Roliga verkar de vara i alla fall  ICQ/ag

Bidde en sån här: (Xiaomi m365)
https://image4.geekbuying.com/content_pic/201703/geekbuying-Original-Xiaomi-M365-Folding-Electric-Scooter---Black--402715-.jpg

2

Jag var i Singapore i somras och där såg man en hel del "elsparkcyklar". En och annan vurpa kunde också noteras. Små hjul och hög tyngdpunkt är en giftig kombination.

3

Sitt ner på den så löser det sig!

4

Annars finns det ju elmotor kit du kan montera på cykeln ICQ/ab

5

Elcykel har jag aldrig riktigt fastnat för. Det smidiga jag ser framför mig med spark är att det är lätt (läs snabbt och tar ingen plats) att bara plocka med sig sparken in när man kommer fram, inget hålla på att parkera, fippla med lås eller blockera halva hallen. Lockar även med möjligheten att lätt ta med sig i skuffen till landet/ campingturen/ på tåget etc. Mer ett alternativ till att gå än att cykla.

6

Den är egentligen något för snabb för att att vara laglig, men den stora nackdelen som jag såg det var att de svagare (och lagliga) har sämre backtagningsförmåga, som även hos denna är begränsad. Men tänkte ändå att det fick vara en lagom avvägning laglöshet/prestanda.

Data:
Specification:
- Model: M365
- Material: aircraft-grade aluminum alloy
- Wheel size: 8.5 inch inflatable tire
- Motor size: 6.7 inch
- Maximum torque: 16N.m
- Maximum speed: 25km/h ( common mode ), 18km/h ( energy-saving mode )
- Cruising distance: 30km
- Braking system: front E-ABS anti-lock system, rear mechanical disk brake
- Rated motor power: 250W
- Maximum motor power: 500W
- Battery pack power: 280Wh
- Climbing gradient: approx 14 degree
- Waterproof grade: IP54
- Pedal ground clearance: 87.5mm
- Max load: 100kg
- Charger rated power: 71W
- Charger input voltage: 100 - 240V, 50 / 60Hz
- Battery limited voltage: 42V
- Charging time: 5.5 hours
- Standard power consumption: 1.1kWh per 100km
- Unfolding size: 108 x 43 x 114cm
- Folding size: 108 x 43 x 49cm
- Net weight: 12.5kg

7

Oj intressant.
Men jag bara hatar att skicka efter grejor! Kanske kan göra ett undantag denna gång!!

Vad gick den på?
Vart beställde du den?

|o\/o|

8

https://www.geekbuying.com/search?keywo … %20scooter

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Beställde från gearbest http://www.gearbest.com/scooters-and-wh … 74669.html för 289€. Samma modell finns till olika pris, det som skiljer är var de skickad från (och hur). Jag valde från Kina, och troligen tar det minst 2mån innan den kommer (är ju ändå vinter) och troligen tillkommer moms och tull. Vill man slippa det kan man ta från EU till ett högre grundpris. Gearbest har lite krånglig produktsök, då man kan få leta runt/ hittar olika priser. Finns även en "youth edition" som som är billigare, lite sämre prestanda, men går i lagliga 20km/h.

10

Uppdaterar med lite färsk feedback på denna, nu när jag använt den lite (ca 10mil på mätaren). Dök upp på ca 2 månader, om jag mins rätt, från Kina. Gick via Tyskland och ingen extra tull i Sverige. Levererades till dörren av UPS snyggt packat i orginal kartong + yttre kartong (stort som aset). Pendlar dagligen till jobbet och tar samma tid som med bil (inräknat besparingen att detta sker dörr till dörr). 20-25km/h plant och nerför (kraftigt nerför bromsar den elektroniskt och känns aldrig osäkert ens att ta kraftiga nerförsbackar), uppför längre sackar det till 12-14km/h (kör fortfarande om de flesta pustande cyklister dock..) och då är jag ingen lättviktare. Hjälpsparkar man något tag emellanåt håller man hygglig hastighet. Pust och stånkbackar tar den inte (men det förväntade jag mig inte). Farthållare är nice (sätter in när man hållet stadig gas ett tag) dels när man skall hålla jämn fart med någon som cyklar (vilket tenderar vara långsammare) dels när man fullgasar till jobbet. Även släpat med det till Uppsala på tåg, inte bara smidigt att köra hela vägen till perongen utan även att ta med den ombord. I Uppsala blev det ca 2 mil snurrande vilken en laddning fungerade perfekt till.

11

Inga bilder Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12 Senaste redigerad av Frederik (2018-05-11 21:36:19)

Nja har inte skaffat något nytt bildkonto sedan photofuck ballade ur. Idag inträffade en av akilleshälarna, fick punka. I paketet följde dock med 2 reservdäck och slang. Får dock fundera på att montera solida däck istället, har ett jag beställde samtidigt som sparken.

13

Har tittat runt lite  Är det någon som har erfarenhet av följande två kickar:

https://www.airboardsverige.se/produkt/ … cooter-s1/  eller www.hobbex.se/sv/artiklar/denver-dsc-5000mk2.html

Vilken kan ni rekommendera ( döttrarna fyller snart år )

|o\/o|

14 Senaste redigerad av Frederik (2018-05-31 12:21:56)

Är det till bara lek eller transport? Värt att notera är att de egentligen max får göra 20km/h för att vara "lagliga" på allmän väg. Är det till lek så fungerar nog vad som helst, för transport skulle jag satsa på en mer gedigen variant med lite större däck. Säljs en budgetkopia av den jag har på netonnet för ungefär samma pris som de du länkade https://www.netonnet.se/art/hem-hushall … 420.12957/ Lite recensioner om den här https://swedroid.se/forum/threads/ander … er.156845/ Har inte testat, men det är som sagt en kopia så man får nog dels räkna med lite sämre kvalitet och prestanda och så lider troligen av samma "sjukdomar" som originalet.Ffa trist att få punka så god idé att beställa solida däck (för framtida byte), nackdelen med detta är att det blir stötigare (har bytt till solid bak, rent komfortmässigt gillade jag luftdäcket bättre). Ninebot by segway ES1/ES2 är också bra sparkar, men då talar vi ett par tusen till.

Priset har nog gått upp på m365 som jag har (tidigare gick den att hitta för runt 3-4'), annars går den att beställa från EU lager = snabbare leverans och garanterat ingen tull/moms.

15

En annan fördel med xiaomi m365 (och kanske anderson kopian?) är att det är lätt att få tag i reservdelar, tillbehör, uppgraderingar (förvisso ej original..) och finns spaltmeter med tips och trix. Kan man leva med lång leveranstid har banggood m365 (just nu) för straxt under 3800kr (tullat och klart) https://www.banggood.com/Xiaomi-M365-IP … rehouse=CN tomtop har den för ca5550kr, men från lager i Tyskland https://www.tomtop.com/p-y5151b.html

Första vurpan på scootern igår, förvisso självförvållat. En kall öl i ena handen, en hand på styret och hade låst farthållaren i maxfart när tjejen (på cykel en bit bakom) hojtar argt och jag trycker in handbromsen.. dum ide.  ICQ/be Annars känns den otroligt stabil och säker, även "offroad".

16

Skall du ha en "laglig" spark så kika på Ninebot ES1, dock lite dyr/prestanda att köpa i Sverige (billigast 5000kr och finns även dyrare på elgiganten). Kallas även Ninebot No. 9 och går att hitta (tullat och klart) för ca 3500kr om man beställer utomlands. En annan (laglig 20km/h) spark jag kikat lite på är EUNI ES808, gick förut att hitta för runt 2500kr (utomlands) på "sale" och då kändes den prisvärd. 20km/h sparkarna är dock inte bara långsammare utan brukar tyvärr även vara svagare, så inget för en "fullvuxen" karl.

17

Haha, efter min tråd så blev ju Sveriges lite större städer invaderade av scootrar så nu är väl alla less på dem?

Tänkte bara uppdatera med min senaste skapelse jag köpte förra vintern. En dualtron raptor. 2weel drive (elscootrarnas 4w drive):

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0260/3312/7472/products/dualtron-raptor-2-elektrische-step-led_2_orig_1_1024x1024.jpg?v=1565186036
https://dualtron.uk/products/dualtron-raptor-uk

Även om detta är dualtrons minsting är prestandan tämligen lagvidrig. Gör lätt 50km+ och även de brantaste backarna tar den i 30km/h (anledningen att jag skaffade den). Det är lite synd att det inte finns en fartstrypt en som maxar effekten i backar och är laglig. Till mitt försvar skall sägas att jag skaffat redig hjälm och kör passivt trafikmedvetet och med hänsyn till cyklister och gångtrafikanter (kör ej på gångbanor och stryper hastigheten på cykelbanor de få gånger jag kör där/ cykeltomt). Räckvidden har jag inte testat fullt ut, men det hamnar snarare i det obekvämt opraktiska än att någonsin köra torsk. Jag förstår det rimliga i att dessa scootrar kanske lagförs hårdare, men det är samtidigt lite synd. Borde nästan istället vara ok vid vanligt körkort och över en viss ålder. Kört denna uteslutande kortare sträckor (jobb, mataffär och andra ärenden) och även jämfört med en elbil (vars sträckor skulle ersätta samma fossilbil) är klimatavtrycket mindre rent sätt på tillverkning och volym.

Bromsar och stötdämpning är suveräna. Kan i princip panikbromsa utan att det känns ostabilt (trummor bak och regenerativ motorbroms fram och bak). Värsting versionerna (men då talar vi om maxhastigheter på 90km/h) har dessutom abs.