Haha, efter min tråd så blev ju Sveriges lite större städer invaderade av scootrar så nu är väl alla less på dem?
Tänkte bara uppdatera med min senaste skapelse jag köpte förra vintern. En dualtron raptor. 2weel drive (elscootrarnas 4w drive):

https://dualtron.uk/products/dualtron-raptor-uk
Även om detta är dualtrons minsting är prestandan tämligen lagvidrig. Gör lätt 50km+ och även de brantaste backarna tar den i 30km/h (anledningen att jag skaffade den). Det är lite synd att det inte finns en fartstrypt en som maxar effekten i backar och är laglig. Till mitt försvar skall sägas att jag skaffat redig hjälm och kör passivt trafikmedvetet och med hänsyn till cyklister och gångtrafikanter (kör ej på gångbanor och stryper hastigheten på cykelbanor de få gånger jag kör där/ cykeltomt). Räckvidden har jag inte testat fullt ut, men det hamnar snarare i det obekvämt opraktiska än att någonsin köra torsk. Jag förstår det rimliga i att dessa scootrar kanske lagförs hårdare, men det är samtidigt lite synd. Borde nästan istället vara ok vid vanligt körkort och över en viss ålder. Kört denna uteslutande kortare sträckor (jobb, mataffär och andra ärenden) och även jämfört med en elbil (vars sträckor skulle ersätta samma fossilbil) är klimatavtrycket mindre rent sätt på tillverkning och volym.
Bromsar och stötdämpning är suveräna. Kan i princip panikbromsa utan att det känns ostabilt (trummor bak och regenerativ motorbroms fram och bak). Värsting versionerna (men då talar vi om maxhastigheter på 90km/h) har dessutom abs.