Snyggt jobbat.. Alltid bra med lite allmänt underhållsarbete...
Snyggt jobbat.. Alltid bra med lite allmänt underhållsarbete...
Bugar & bockar! 
Härligt jobb, ser lovande ut 
Härligt jobb, ser lovande ut
Hatten av 
Jag greja vidare med framdelen, som inte ser allt för illa ut vid första anblick. Men tyvärr va det en del plåt arbete jag ville göra om, och mycket va dåligare än det såg ut från början. Som alltid, när man börjar riva i saker hittar man mer. Så här börjar ombyggnaden av framdelen.
jh
Arbetet gick vidare med innerskärmarna. Dels för att dom va dåliga & för svåra att få nått vettigt av. Och dels för att jag ville ha en lite annan form än den som va. Bilen ska inte ha nått show skick i slutändan, lite yxat & rått är tanken som jag vill åt. Så inte massa onödigt spackel & sånt från min del, utan det ska synas att arbete är gjort & som det blev!
Allt plåt jobb tog på krafterna, så lite veteran marknader besöktes & några fynd gjordes ist. Bla annat denna karbid lampa från tyskland anno 1905 som enligt mig är ett stycke konstverk. Återvann led baklamporna som kom med bilen med karbid lampan, blev lite konstigt-häftig enligt mig, men skulle passa som hansken! Letade gärnet efter ett like till andra sidan, som efter två månaders rotande vanns med ett bud från tradera. Så detta blev baklamporna 
Bygget fortskrider med ett nytt ramverk till framändan. Va ett himla massa mätande & provande innan allt satt som jag ville. Men tillslut så 
Inspirerande 
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Inspirerande
Va roligt att du tycker det
Skulle vilja säga det samma om ditt mitt-motor bygge. Har du nån bild? 
Pysslar på med lite avrundade av skärmkanterna. Det som fattas just nu är balkarna som ska knyta ihop & växla av förlängningen mot plattan. Väntar med det till tillsvidare då allt blir lättare & mäta när allt är på plats på plattan.
Sista bilderna är förberedelserna för förstärkningar som väntar på lite ESAB-lim 
Jag lämnar karossen ett tag & tar en titt på plattan. Plattan är i gott skick för att vara så gammal, men dom vanliga ställena är bytta som båda bakre hörnen. Ser över lite mindre rosthål först. Drar också ny bränsleledning genom tunneln, då den gick genom kupen innan av nån anledning? Broms ledningar & fästen fixas till både fram & bak, plus en mängd annat smått.
Motorn i denna bil har inget uttag för oljetemp givarn som den normalt sitter på blocket. Vilka modeller har inte det? En gissning jag har är att motorn kommer från en typ3:a, vilket borde betyda att det finns ett uttag i oljekylarn, men så va inte fallet
Så en bättre beg kylare med temp uttag jagades på och ersatt den utan.
Syns inte på nån bild jag lagt upp, men bilen va fantastiskt låg ifram som jag köpt den. Första provkörningen hemma resultera i att undersidan av framdelen skrapa i backen när jag satt mig i den. Fräckt som attan, men inte helt lätt & bes så låg. Så en lite moderat ändring behövdes! Hade en orginal framvagn låg sen tidigare, så den bytte plats med den sänkta. Med sänkspindlar & det uppflyttade ramhuvudet blev det lagom höjd till bes tills vidare.
Gjorde några prov om styrsnäckan kunde sitta kvar på orginal plats, fast resten va ändrat. Som jag skrev tidigare hade jag kännt att nått inte stämde med geometrin som det va gjort. Bilen uppträdde väldigt oroligt på väg, absolut ingen återstyrning & bumpsteer. Iom hjulvalet med olika bredder & offset är som det är, kan man inte räkna med helt normalt uppträdande, men nått bättre än som det kändes då va tvunget att göras.
Gjorde en grov inställning av framvagnen för att se var jag hamna. Resultatet kan ses på bild
Så snäckan bytte snabbt plats till framvagnen!
Vilket axelavstånd är i pappren?
Kan man misstänka en viss förändring efter besiktningen 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vilket axelavstånd är i pappren?
![]()
Kan man misstänka en viss förändring efter besiktningen
Axelavståndet är dessama före som efter bes. Då den, tro de eller ej, är sfro godkännd som ombyggt fordon med förlängningen
Däremot kanske spårvidden får sig en litten knuff utåt efteråt
Hjulen som tidigare vart på bild, blev utdömda efter ungefär 1min på SFRO´s första besök
Hur går det med garaget förresten? Vilken verkstad, finns en gnutta avundsjuka där michaelth 
Gnetar vidare med en broms trumman bak, som hade en avbryten pinnbult & tillika riktig risig gänga.
Upp i fräsen med trumman, mätte upp bultdelningen, fräste & gänga upp hålet i överdimension. Svarva en övergång mellan den nya större gängan & pinnbulten. Wooala, löst
La en sträng svets på baksidan som förankring. "Sprickan" som kan ses på bilden med pinnbulten är en liten grop som blev kvar efter svetsningen av den gamla hålbilden. 
För att komma vidare med resten, åkte karossen på i all sin skönhet 

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Riktigt go.. 
late,
in love,
and a little drunk..
46 2017-11-24 19:29:46 Senaste redigerad av CrewCab (2017-11-24 19:31:04)
CrewCab skrev:Inspirerande
Va roligt att du tycker det
Skulle vilja säga det samma om ditt mitt-motor bygge. Har du nån bild?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6278
Dåligt med bilder då min telefon havererat, men har försökt lägga in en länk till en tråd här på forumet som jag skapade när jag gjorde lite modifikationer.
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Andreas_fieldvillage skrev:CrewCab skrev:Inspirerande
Va roligt att du tycker det
Skulle vilja säga det samma om ditt mitt-motor bygge. Har du nån bild?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6278
Dåligt med bilder då min telefon havererat, men har försökt lägga in en länk till en tråd här på forumet som jag skapade när jag gjorde lite modifikationer.
Jäklar va fräck! Snyggt jobb, den har det lagts några timmar på 
Daxs för lite bilder igen.
När karossen kom på var det daxs att passa in dom första anslutnings balkarna från kaross till yttre ramhuvudet. I all sin enkelhet blev det bra. Kommer mer stag till både det inre ramhuvudet & diagonalstag mot torped väggen. Dom syns lite på senare bilder, men har ingen direkt på dom 
Ångade vidare med styrningen. Det som jag lägger upp är i princip det slutgiltiga arrangemanget, fast utan "hardy" skivan. Va många olika uppsättningar & tester innan jag fick det att lira bra.
Rattstången kapades 20cm, nya spår & splines gjordes. Stödlagret jag andvände va 4mm större än orginal stången, så en låsbar mellan hylsa svarvades ( Tack Johan för hjälpen). SFRO krävde en kollisionsbar mellan axel pga av ändringen av rattstången. Efter mycket letande & provande blev det tillslut en axel från volvo 944:a i alu, med 3/4 dubbel-D fattning som va enkel & bygga vidare ifrån. Medbringare gjordes som övergångar till snäckan & medbringarn mot stången. Knut från Borgesson från andra sidan pölen blev det som slutgiltligen andvändes som avslutning. Resultatet blev så här 
...
