1 Senaste redigerad av Andreas.R (2017-11-23 09:23:29)

Detta är en tråd om min volksrod som i dags läget är sfro, regg, & bes. Väglaglig, skatt & bes befriad som ombyggt fordon för alltid som den är byggd.

Allt detta börja för 2 år sedan, vid köpet av denna bil av en välkänd figur inom vw kretsar i Gävle. Men är byggd av en herre uppåt i sundsvalls området.
Bilen är på papper av års mod 1957(plattan), Karossen har i sina delar grunden i en 1959, men är ett pussel av många andra.
Det större som är gjort är taksänkning, motor 1500 enkelport, vxl, irs bakvagn, ombyggd framvagn & förlängd ram, Skivbromsar, två krets osv osv. Bilen köptes i stort sett så här, men som alltid ser alla olika på hur man vill ha saker o ting gjorda. Så detta är en liten historia om hur det blev. Är långt från nån expert, så detta är gjort efter mitt huvud & kunskap, & dessutom min första egna luftkylda vw.

Här är bilen hemkommen & provkörd till närmaste raggar granne, där allt börja!

Post's attachments

IMG_2248.jpg, 120.09 kb, 653 x 490
IMG_2248.jpg 120.09 kb, 218 downloads since 2017-11-17 

IMG_2249.jpg, 114.49 kb, 653 x 490
IMG_2249.jpg 114.49 kb, 197 downloads since 2017-11-17 

IMG_2305.jpg, 225.47 kb, 686 x 515
IMG_2305.jpg 225.47 kb, 211 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

2

Så vart börjar man? Detta så här i efterhand va helt bakvänt att börja med, men så blev det. Dörrarna hade fruktansvärt dålig passform
i dörrhålet, & tillika rostiga & ruttna i nederkant. Så efter mycket om & men fick jag bort dörrarna, då upptäcktes att förskruvnings brickorna bakom a-stolpen ramla ner. Den lilla tråden som skulle hålla fast allt va bortrostad. Så där började operationen. På bilden är en ny tråd dit svetsad.

Post's attachments

IMG_2613.jpg, 145.94 kb, 653 x 490
IMG_2613.jpg 145.94 kb, 213 downloads since 2017-11-17 

IMG_2615.jpg, 125.58 kb, 653 x 490
IMG_2615.jpg 125.58 kb, 210 downloads since 2017-11-17 

IMG_2784.jpg, 149.26 kb, 653 x 490
IMG_2784.jpg 149.26 kb, 196 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

3 Senaste redigerad av Andreas.R (2017-11-19 07:21:00)

Vidare med dörrarna! Båda dörrarnas underkanter byttes, tillika en bit av nedre ytterskinnet. Rutramarna kapades även av & flyttades uppåt. Låskistor renoverades & snärjdes. Svarvade egna sprintar i mässing, så klart med smörjkanal.  ICQ/ab

Post's attachments

IMG_2395.jpg, 146.14 kb, 653 x 490
IMG_2395.jpg 146.14 kb, 181 downloads since 2017-11-17 

IMG_2441.jpg, 116.92 kb, 490 x 653
IMG_2441.jpg 116.92 kb, 223 downloads since 2017-11-17 

IMG_2531.jpg, 134.53 kb, 653 x 490
IMG_2531.jpg 134.53 kb, 202 downloads since 2017-11-17 

IMG_2549.jpg, 136.47 kb, 653 x 490
IMG_2549.jpg 136.47 kb, 222 downloads since 2017-11-17 

IMG_2857.jpg, 119.83 kb, 653 x 490
IMG_2857.jpg 119.83 kb, 210 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

4

Sprintar!

Post's attachments

IMG_2396.jpg, 161.37 kb, 653 x 490
IMG_2396.jpg 161.37 kb, 210 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

5

Fäste för speglar svetsades också in innan den fick lite tillfällig lack.
Tyvärr va stötdämpartornen avkapade sen tidigare, för att kunna åka riktigt lågt. Så nya sådana fick göras efter egen design enligt bild. Går även stag mellan dämparna fästena över vxl som förstärkning i sidled.

Post's attachments

IMG_2625.jpg, 100.92 kb, 653 x 490
IMG_2625.jpg 100.92 kb, 201 downloads since 2017-11-17 

IMG_2887.jpg, 150.79 kb, 653 x 490
IMG_2887.jpg 150.79 kb, 239 downloads since 2017-11-17 

IMG_2898.jpg, 128.01 kb, 653 x 490
IMG_2898.jpg 128.01 kb, 239 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

6

Nu va det daxs att titta lite närmre på karossen. Bakre hörnen va bytta, men inte som jag ville, så dom byttes & snyggades till.

Post's attachments

IMG_3021.jpg, 174.65 kb, 653 x 490
IMG_3021.jpg 174.65 kb, 208 downloads since 2017-11-17 

IMG_3045.jpg, 141.39 kb, 653 x 490
IMG_3045.jpg 141.39 kb, 225 downloads since 2017-11-17 

IMG_3046.jpg, 167.59 kb, 653 x 490
IMG_3046.jpg 167.59 kb, 214 downloads since 2017-11-17 

IMG_3150.jpg, 94.04 kb, 653 x 490
IMG_3150.jpg 94.04 kb, 214 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

7 Senaste redigerad av Andreas.R (2017-11-18 00:03:05)

Även på högersidan byttes all plåt från skärmkant till B-stolpen. Detta va allt för ikväll!

Post's attachments

IMG_3186.jpg, 119.19 kb, 653 x 490
IMG_3186.jpg 119.19 kb, 199 downloads since 2017-11-17 

IMG_3260.jpg, 145.71 kb, 653 x 490
IMG_3260.jpg 145.71 kb, 193 downloads since 2017-11-17 

Projekt: Oval V8:an -57

8

Kul bygge..mer.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

ICQ/ag

11

Ruskigt fränt stuk på den där!
Du verkar ha koll på fabricerandet också är impad över dörrsprintarna!

---------------------------------------------------------------------
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.

12

Wow! Snyggt!

vw typ-1 1967

13

Ser bra ut Andreas! Besiktigad och godkänd oxå, härligt.
Fortsätt med mer bilder ICQ/ab
Stanna gärna till när du har vägarna förbi. Nya garaget är nästan färdigt för inspektion ICQ/ag

Volkswagen typ 1, 1959,   Volkswagen typ 2, 1964,
Volkswagen typ 3, 1967,   Volkswagen typ 2, 1965 - delägare
Beach Buggy 1968,           Volkswagen Reimo camper, 1987

14

Härligt, en av få godkända ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

Konsp skrev:

Ruskigt fränt stuk på den där!

Är av samma åsikt, därav kändes bilen som en bra utgångspunkt  ICQ/af

Projekt: Oval V8:an -57

16

VW233 skrev:

Ser bra ut Andreas! Besiktigad och godkänd oxå, härligt.
Fortsätt med mer bilder ICQ/ab
Stanna gärna till när du har vägarna förbi. Nya garaget är nästan färdigt för inspektion ICQ/ag

Tack Klas! Har haft span på ditt bygge, blir stort  ICQ/ab  Stannar till & surrar lite nån dag.

Projekt: Oval V8:an -57

17

Johan W skrev:

Härligt, en av få godkända ICQ/af

Precis , de har vart en av drivkrafterna    ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

18

Ja då kör vi en uppdatering igen  ICQ/ab  Främre hörnen både in, utv & under fick ny plåt när jag ändå va igång.

Ang förlängningen av plattan, så är det gjort med ett stycke ramhuvud som är svetsat på avkortade rör. Vid köpet är det extra  ramhuvudet endast bultat där orginal framvagn normalt sitter. Ramhuvudena hade då ingen avbelastning av karossens orginal infästnings punkter mot kaross, så en betydande brytbelastning va kännbar. Så detta va en av de större delarna jag hade framför mig i ett senare skede. På bilden tagen på ramhuvudet, kan man även se placeringen av styrsnäckan som sitter som orginal, dock med väldigt mysko styrgeometri som följd då resten är framflyttat 20cm. Lösningen på allt detta krävde mer tanke än jag först trodde, mer om de kommer senare  ICQ/ad

Post's attachments

IMG_0013.jpg, 115.64 kb, 653 x 490
IMG_0013.jpg 115.64 kb, 188 downloads since 2017-11-18 

IMG_0017.jpg, 119.4 kb, 653 x 490
IMG_0017.jpg 119.4 kb, 200 downloads since 2017-11-18 

IMG_0672.jpg, 187.68 kb, 490 x 653
IMG_0672.jpg 187.68 kb, 237 downloads since 2017-11-18 

IMG_3032.jpg, 112.54 kb, 653 x 490
IMG_3032.jpg 112.54 kb, 181 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

19

Nya kaross fästen fick de även bli. Och en höjning av baken, då jag vill ha bilen lite mer "rekad" (stavning?)

Post's attachments

IMG_2997.jpg, 147.68 kb, 653 x 490
IMG_2997.jpg 147.68 kb, 202 downloads since 2017-11-18 

IMG_3090.jpg, 170.07 kb, 653 x 490
IMG_3090.jpg 170.07 kb, 202 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

20 Senaste redigerad av Andreas.R (2017-11-18 15:34:27)

Under början av tiden bilen byggdes om, hyrde jag in mig hos en granne, då mina garage inte va i skick för nån större renovering.
Därav sattes de även igång att fixa till en av dom  ICQ/ab Här är ett enkel garage med verktygsrum som blev till under huset, inte så stort, men blev mycket jobb med avbalkning, förstärnings gjutning & allt möjligt. Så klart egenbyggda portar & garageklocka ICQ/ad Så här fortsätter nu bygget av bilen.:P

Post's attachments

IMG_0092.jpg, 116.49 kb, 653 x 490
IMG_0092.jpg 116.49 kb, 198 downloads since 2017-11-18 

IMG_0103.jpg, 108.07 kb, 490 x 653
IMG_0103.jpg 108.07 kb, 190 downloads since 2017-11-18 

IMG_0350.jpg, 75.95 kb, 653 x 490
IMG_0350.jpg 75.95 kb, 211 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

21

Rodden hade släta sidor under dörrarna, vilket va mycket snyggt. Dock syntes det att rosten hade krypit in & ställt till det , så dom fick rycka för att komma åt att ställa allt tillrätta.

Post's attachments

IMG_0345.jpg, 90.13 kb, 653 x 490
IMG_0345.jpg 90.13 kb, 182 downloads since 2017-11-18 

IMG_0423.jpg, 130.62 kb, 653 x 490
IMG_0423.jpg 130.62 kb, 184 downloads since 2017-11-18 

IMG_0425.jpg, 90.98 kb, 653 x 490
IMG_0425.jpg 90.98 kb, 194 downloads since 2017-11-18 

IMG_0426.jpg, 117.02 kb, 653 x 490
IMG_0426.jpg 117.02 kb, 207 downloads since 2017-11-18 

IMG_0428.jpg, 141.42 kb, 653 x 490
IMG_0428.jpg 141.42 kb, 207 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

22

I detta stadium va jag fortfarande inte nöjd med hur dörrarna mötte karossen. Dels hade dom ett häng neråt, som inte va tillräckligt justerbart som bilen va byggd, & dels va skarverna för ojämna för att jag skulle kunna leva med det. Så det blev att kapa loss karossen från trösklarna, allt det jobb jag tidigare gjort känndes lite surt i det läget, men man lär så länge man lever! Bara göra om göra rätt  ICQ/ab
Med krysstag, spännband & lite bärs så blev det så bra som de gick o få.

Håll till godo  ICQ/ag

Post's attachments

IMG_0479.jpg, 135.56 kb, 653 x 490
IMG_0479.jpg 135.56 kb, 191 downloads since 2017-11-18 

IMG_0505.jpg, 99.87 kb, 653 x 490
IMG_0505.jpg 99.87 kb, 207 downloads since 2017-11-18 

IMG_0509.jpg, 98.74 kb, 653 x 490
IMG_0509.jpg 98.74 kb, 178 downloads since 2017-11-18 

IMG_0510.jpg, 115.73 kb, 653 x 490
IMG_0510.jpg 115.73 kb, 203 downloads since 2017-11-18 

IMG_0516.jpg, 86.19 kb, 653 x 490
IMG_0516.jpg 86.19 kb, 197 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

23

Efter många timmars svetsande & slipande va det dugligt igen. Vidare skrapades undersidan & torpeden från all gammal underreds massa för att avslöja orginal blåa färgen  ICQ/ab

Post's attachments

IMG_0639.jpg, 127.47 kb, 653 x 490
IMG_0639.jpg 127.47 kb, 179 downloads since 2017-11-18 

IMG_0640.jpg, 102.88 kb, 653 x 490
IMG_0640.jpg 102.88 kb, 206 downloads since 2017-11-18 

IMG_0641.jpg, 141.84 kb, 653 x 490
IMG_0641.jpg 141.84 kb, 216 downloads since 2017-11-18 

IMG_0651.jpg, 141.2 kb, 653 x 490
IMG_0651.jpg 141.2 kb, 195 downloads since 2017-11-18 

IMG_0653.jpg, 120.97 kb, 653 x 490
IMG_0653.jpg 120.97 kb, 195 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

24

När karossen nu va riktad, kunde förstärkningar svetsas mellan A & B stolpe. Lite overkill kanske, men samma förstärkningar fortsatt även mellan A stolpe & torpedväggen också. Efter borttagningen av "plåt kjolarna", så boxades allt in från fram till bak.

Post's attachments

IMG_0648.jpg, 75.51 kb, 653 x 490
IMG_0648.jpg 75.51 kb, 208 downloads since 2017-11-18 

IMG_0649.jpg, 71.6 kb, 653 x 490
IMG_0649.jpg 71.6 kb, 201 downloads since 2017-11-18 

IMG_0650.jpg, 113.4 kb, 653 x 490
IMG_0650.jpg 113.4 kb, 180 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57

25

Orginal nyckeln va avbruten i tändnings låset vid köpet. Resterande delar av nyckeln hittades när bilen revs. Självklart fick de bli en upprustning av nyckeln  ICQ/ae Man funderar om karossen är ett skogs fynd?  ICQ/ab

Post's attachments

IMG_0690.jpg, 95.27 kb, 490 x 653
IMG_0690.jpg 95.27 kb, 191 downloads since 2017-11-18 

Projekt: Oval V8:an -57