God morgon
I dag slår jag upp
garageportarna för sista gången den här veckan. Jag kommer hinna det jag hoppats på och har i och med det tagit ett stort steg framåt i projekt buss.
Det jag han med i går var att montera tillbaka (jag tror den heter så) styrdämparen. Hade missat att montera fästet på framvagnen så jag fick tillverka en och svetsa på plats. Monterade även på plats alla stag.
Dagens uppgift är att montera tillbaka bromsoken och dra dom sista bromsledningarna.
Tack för dom uppmuntrande kommentarerna, det värmer. 
Du verkar duktig på att sätta upp rimliga mål och slutföra dessa..imponerande..själv är jag tidsoptimist och blir alltid frustrerad över hur lite jag hinner även om jag lägger ner mycket tid och möda..man kan alltid lära något av andra..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
Tack Pompejus.
Måste lägga upp det sista jag han med i går. Monterade bromsoken på plats, gjorde nya fästen för bromsledningarna och kopplade samman allt till en skön och i bästa fall en väl fungerande helhet.
Trevlig helg! 
Ser både snyggt OCH fungerande ut.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Ja det där är stiligt minsann. Snyggt jobbat 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Nu har jag ägnat mig åt lite träslöjd igen.
Min nya tanke är att göra om plåten där blinkers lamporna sitter där fram och där bakljusen sitter. Idag har jag gjort klassiska infällningar. Men jag tycker det ser lite för yxit ut och har funderat på att göra lite fasade infällningar och även ta bort ett av bakljusen.
Så nu har jag gjort formar i ek som jag tänkte driva ut metallen imot. Hoppas det kommer att fungera. Bilder kommer när jag har resultat att visa.
Trevlig söndag.
Kommer du pressa dem eller bara som mothåll ..?
late,
in love,
and a little drunk..
Jag hade tänkt Pompejus, ha formarna till att ha en grundformerna att anpassa plåtarna efter. Jag tror inte dom kommer hålla att ha dom att driva ut plåten mot. Men jag får se, det är ett experiment, så som så mycket annat i det här bygget. 
Mer som mall snarare än mothåll alltså? Låter vettigt.
Blir kul att se hur det kommer att se ut. Ingen tvekan om att det kommer att smälta in för din helhet har verkligen stämt bra hittills 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Det har blivit lite metallslöjd i garaget. Plåtbitarna börjar ta form till blinkers lamporna. Snart hamnar dom på bussen. 
Nice.. 
late,
in love,
and a little drunk..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Arbetet fortsätter med plåtarbete. Pungtade fast den nya plåten för bakljusen. Jag hade funderat en del på hur jag skulle göra med den gamla plåten som jag ersatte original plåten runt det stående fyrkantiga bakljuset med. Det arbetet blev inte så bra och jag fick lägga på en hel del spackel för det skulle se ok ut. När jag satte igång att kapa ut för den nya plåten så insåg jag att det inte skulle bli bra. Så det var bara att göra om och göra rätt. Så bort med den dåligt gjorda plåten och börja om. Förhoppningsvis har jag lärt mig att hantera plåt och svetsa lite bättre under projektets gång. 
Bakdelen börjar ta form. Svetsade klart allt idag. Det blev en del pyssel med att få till dom dubbelkrökta blåtarna när jag inte äger något engelskthjul. Jag tycker det gick hyfsat bra, men det återstår en del hamrande och slipning av svetar. Jag provmontera bakluckan för att få en bild av hur det kommer att bli när det är klart. 
Snyggt bankat.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Stark insats!
Sitter själv och velar mellan att knacka egen plåt kring mina bakre hörn eller fega ur och köpa färdig..
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Tack för positiv respons.
Fredrik, tänker du bygga om din late bay -78 ? Vad har du för planer för den?
Stark insats!
Sitter själv och velar mellan att knacka egen plåt kring mina bakre hörn eller fega ur och köpa färdig..
Jag kommer att reparera den bara, inget custom till det yttre men instrumentbrädan ska få sig en ordentlig customisering i förbättrat originalstuk
plåten kring baklysena ska dock bara bytas och rostrepareras. Plånboken säger att jag ska knacka egen plåt medan huvudet säger köp färdiggjord ersättningsplåt.
Din kommer att bli en riktigt tuff buss!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Jag kommer att reparera den bara, inget custom till det yttre men instrumentbrädan ska få sig en ordentlig customisering i förbättrat originalstuk
plåten kring baklysena ska dock bara bytas och rostrepareras. Plånboken säger att jag ska knacka egen plåt medan huvudet säger köp färdiggjord ersättningsplåt.
![]()
Din kommer att bli en riktigt tuff buss!
Ursäkta trådkapning! jag har ett helt hörn till latebay liggandes 
Dra iväg ett meddelande till mig här på boxerville så kan vi fortsätta hörnkap utan trådkap. 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Gott slut och gott nytt år kära VW vänner.
Nu i julledigheten passar jag på att damma av mina syskills och syr klädsel till framstolarna. Hoppas jag kan få bussen rullande under 2018 och i bästa fall till sommaren. 
Ooh snyggt!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Hej
Nu skriver jag igen efter en tids tystnad. Jag har tyvärr inte haft någon tid över att jobba med bussen under en tid för andra delar av mitt liv har krävt mer uppmärksamhet. Men jag funderar och tänker.
En sak som jag funderar mycket på är hur jag ska göra med motorn. Jag är riktigt sugen på att montera en AMR 500 kompressor men i första vändan önskar jag att inte bygga om motorn.
Den motorn som jag har är en 1700, och från Clark (som drev Clarks custom som låg i Hornstull i Sthlm) så är det en motor som har suttit i en Porsche 914. Motorn går bra men läcker olja från stötstängerna. Jag vill ha en motor som går bra och ser grym ut. Min tanke är, om det nu går, att montera på kompressorn och köra på ett lågt tryck. kompressorn tänkte jag bestycka med en Weber förgasare 32/36.
Nu till min fråga. Tror ni att det går att montera en kompressor utan att behöva bygga om motorn? Hur vet jag vilket tryck kompressorn ger? Och vad skulle ni tro det kan var för tryck för att jag inte ska behöva bygga om motorn i detta läget? Är iden med Weberförgasaren bra tycker ni?
Vore jättetacksam för svar alla svar, eller om någon har tips på länkar och/eller kontakter så att jag kan komma vidare.
Jag skickar med en bild som inspiration
.
Fridens Liljor till er alla. Michael
Den där blir ball! Kör på!
