Ikväll gjorde ännu ett i raden av besök vid en fallfärdig gård i Svalövs utkanter...mannen som bor/bodde där äger en fd militärbuss från 1965 som hans pappa byggde om till camper 1972, samma år som min gamla buss (som Steffo har) också fick en hemgjord campinginredning....den kom bara aldrig ut i trafik igen, står fortfarande på militärplåtar. D.v.s. den går inte att spåra så lätt. Jag snackade med honom för 11 år sen om han ville visa systerbilen till min buss, men den stod tydligen längst in i ett källargarage i Helsingborg, så det blev inget med det.
Det var min buss 2:a ägares fru, som talade om att det hade byggts om 2 bussar då 1972, och att den fanns kvar i villagaraget i HBG. Problemet var bara att hon inte ville tala om var modern bodde....men jag fick ett tel.nummer till sonen som gick till den fallfärdiga gården i Svalöv. Har kört till denna obebodda plats en gång om året, för att försöka få tag i killen, men det har aldrig varit någon där. Postlådan ute vid huvudvägen alltid full med minst 2 månader gammal post, o gräset i trädgården väldigt oklippt.
Körde alltså dit ikväll igen, på vägen dit tänkte jag att , jaha 10 mil åt h-vete igen. När jag skulle svänga in på den lilla vägen, såg jag att postlådan var borta. Hmmm...vandaler, tänkte jag. Eller så är stället sålt till nån dansk.
Men, nejdå...samma fallfärdiga hus, med minst 3 rutor inslagna nu. Det står en Peugeot utanför, och jag har kollat med Bilregistret tidigare vem som stod som ägare, men jag gjorde det igen i alla fall. Fick messet, o samma namn som innan. Skulle just radera messet, när jag såg att adressen numera var Helsingborg o inte Svalöv som alltid innan.
Äntligen, hade modern gått bort o sonen flyttat in i hennes hus. Nu vet jag var han bor, hans tel.nummer...och det är i en gammal villa i hbg.
Min mormor, som dog för 11 år sen, kände hans mamma. Hon talade om för mej i vilken statsdel modern bodde, men hon visste inte var. Hon kom inte ihåg moderns efternamn heller, så det gick inte att hitta henne tidigare. Men nu vet jag ...
Imorron förmiddag ska jag köra o reka...inte i skåpet, utan i en vanlig bil. 
Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream