Rye ligger väl på en NOS kdf-bärarm som jag sålde till honom på BR.
Jahaja!
Det känns som om storyn om liket och dess hädanfärd... har gått i stå
.
Nu tänker jag berätta om nästa KdF-jakt utifrån ett svenskt perspektiv.
Det jag inte berättade om likets ankomst till Fräbrunn, var frugans reaktion...
Hon visste att jag varit i Stockholm och hämtat en kübelwagen. Vad hon inte visste var skicket på denna wagen...
Frugans reaktion då jag kom hem med detta VW-fynd är kanske inget som jag kan återge till er, kära forumianer
.
Nåväl, vi skrev då 1998 försommar, och frugan hann väl återhämta sig från mina underliga bärgningar lagom till hösten året därpå...
Jag scannar som vanligt av internet (hur många hemsidor fanns det på den tiden? 18 !?!)
och finner till min stora förvåning att en Dansk beslutat sig för att annonsera ut ett kübelobjekt från 1941 på en militärfordons sida i Sverige!!!
Jag kontaktar denne Dansk via Elektronisk post (jävlitt nymodigt på den tiiin
) och får reda på lite mera om denna kübelwagen. Dansken hade kommit på kant med sin kära hustru, huruvida man skulle behålla kübeln eller renovera köket.
Gissa vem som vann den fighten?
Efter att ha erhållit ett antal "högupplösta" bilder via den elektriska posten, så beslutar jag mej för att åka ner till södra Danmark för en koll ( jo sure Bellman att det var en koll...., jag hade ju redan bestämt mig för att köpa den, men det visste ju inte Dansken...)
Eftersom Dansken önskade kontanter i Danska kronor, så såg jag till att beställa tillräckligt med rätt valuta att ha med i fet plånbok (farsan hade gått bort och efterlämnat en hög med pengar som frugan tyckte att jag kunde lägga på denna kübel...)
Fortsättning följer för hugade , då med inscannade bilder från förra årtusendet... 
Med inövat pokerfejs och nytömd dregelränna närmade jag mig nu det utbjudna kübelobjektet
. Jag hade i förhandsinformationen fått reda på att denna vagn levt och rullat hela sitt liv sedan 1941 (förmodligen med undantag av diverse naturliga stillestånd, men det kan ju inte dansken lastas för), och blivit omhändertagen av samma ägare sedan krigsslutet fram till ca 1990, då den fd tyska soldaten, sedermera jägaren av hjortar i trakten av Passau, behagade kila vidare. Kübeln hamnade då hos en uppköpare av KdF, som sålde den vidare till "min" Dansk.
Hur såg den nu ut?
Den var utrustad med hemmagjorda bakskärmar och diverse "strömlinjekåpor" som skulle gjort vikken grovplåtslagare som helst grön av ...
Den hade en instrumentbräda som gjorde tafatta försök att harmoniera med strömlinjekåporna, och instrumenteringen från någon sedan länge glömd öststatsbil, och den VAR MIN!!!
Ja alltså, Det visste ju inte Dansken om riktigt än, eftersom jag ju skulle genomföra en sedvanlig prutning
.

Det här är ju mycket bättre än vilken sommardeckare som helst det !
Fortsätt posta ! 
Kul att ni gillar mina VW-historiska (hysteriska) tillbakablickar
.
Fortsättningen blev den naturliga, att jag sparkade på lite däck och konstaterade att "den var sämre än väntat", och, "priset måste ner", samt, "annars blir det ingen affär" (sade jag där jag stod med både bil och släpkärra efter 1000 km enkel resa...
).
Jag fick inte ner priset en enda dansk krona (trots intensivt pokeransikte
), men jag lyckades blidka Dansken såpass mycket att han veknade, och skickade med en uppsättning riktiga skärmar, två framstolar och en baksoffa (repro), fem nya däck (repro) samt en bättre begagnad tank eftersom kübeln var utrustad med något obskyrt!!! (Schwimmwagentank skulle det visa sig senare
).
förtien kilo kronor fattigare så styrde jag kosan hemåt, och jag var sååååå lycklig
.
Måste säga att det är bra kul att du börjat skriva här Roger! "Gillart" som de säger här nere!
och jag var sååååå lycklig
tja det har nog alla förståelse för!!
men nuuu mer bilder 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fränt, och så ifrån DK... vart i Dk hämtade du den? Jylland?
Även denna kübel har en baksida, vilken visas härmed. OBS att ljuddämparen är dold bakom en strömlinjeformad plåtkåpa

Tönder vid Tyska gränsen.
Säljaren samlade på Willys i första hand, så han hade inga svårigheter att släppa denna oslipade "pärla?"
Gillar den, även om det liknar ett "miskmask" av dårlige idéer 
Jag gillade dock inte detta ossie-stuk
, utan började demonteringen så fort jag kom hem, så att den kunde börja likna en original-kübel!!
Beträffande regnumret, så skall ni inte haka upp er


underbart Roger !!
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
Mäktigt med den svarta himlen i bakgrunden 
Förvandlingen gick lätt eftersom "ostarbeiterinnern" bara hade skruvat och bultat dit sina "strömlinjekåpor".
Det arbetet som låg framför mig nu, var att ytterligare förfina KdF-looken med korrekta fälgar med terrängdäck, en korrekt instrumentbräda, en växellåda med hjulväxlar samt rättare styrspindlar för korrekt "hochbeinigheit", en 25 hk-motor, samt en tidstypisk lackering med typiska märkningar från tiden.
Nu intensifierades pryljakten på korrekta delar.
Men hur faen jagar man i ett land som inte har några jaktområden för KdF-delar??

Eftersom jag bestämt mig för att denna küb inte fick bli för vacker
, så gjordes alla arbeten ute i det fria, inklusive lackering.
.
De få svetsarbeten som behövde utföras (huvudkarossen var solid och kraftfullt reparerad tidigare (detta fick vara kvar) gjordes av undertecknad, och de bestod i lite fixning av instrumenteringens fästpunkter.
Jag tillverkade en del enklare karossdelar, såsom fotstegen, bakskärmarnas förlängningsplåt samt en mindre plåt med präglade växlingsmarkeringar (det var faen den svettigaste insatsen i detta projekt)
Jag tvättade av bilen och gnuggade den med lite lacknafta, så att färgen skulle fästa så där lagom bra, och att de tidigare färglagren ner till 1941 skulle få förbli orörda för senare forskning om eventuellt ursprung på denna vagn.

Ja mäktigt,den är hård som fan,det är en speciell känsla när man får
lägga tassarna på ett tyskt fordon som deltagit i andra världskriget 
Eftersom jag bara är en jäkla amatör så blev jag nöjd
med min lilla plåtbit med den präglade tyska anvisningen att man måste trycka ned växelspaken för att få i backväxeln.
45 2011-08-08 22:57:49 Senaste redigerad av Fidde (2011-08-08 23:04:13)
Feldtlackierung unterwegs
Die Maske aussieht sicher für Spritzen

Alldeles för fin
Hoppas att tidens tand kan jobba på lite snabbare än brukligt, så man slipper skämmas

Detta är det fränaste jag läst på mycket länge. Det är ju som en bättre deckare
Kom igen nu och låt oss inte vänta för länge!
Å så var det detta med kübelns märkning
Jag är militärhistoriskt intresserad , så det naturligaste hade kanske varit att märka upp denna kübel med något Tyskt förbands beteckningar.
Efter en längre fundering, så kom jag fram till att jag inte skulle känna det så komfortabelt att åka omkring i ett fordon från Tredje rikets dagar, dessutom uppmärkt som om det stammade från något av dess förband.
Mitt KdF-nördande fick istället ta över, och jag letade reda på alternativa märkningar från perioden 1939-1945.
Jag fann ut i en historik över VOLKSWAGENWERK IN DRITTEN REICH, att man hade egna küblar som pinnade runt i Tyskland för VW kundtjänst räkning!!
Så fick det bli
Sagt och gjort. Jag tillverkade korrekta schabloner och använde mig av den måleriteknik som jag 15 år tidigare fått lära mig, då jag gick en kurs i äldre måleritekniker. Stöppling är metoden om man vill ha korrekt utseende på sina scablonmärkningar.
Stridsropet ljöd över nejden ; "EIN SCHABLON, EIN STÖPPEL, EIN VOLK(SWAGEN), och jag satte igång att STÖPPLA, STÖPPLA, STÖPPLA

Ren njutning Roger tack! patina bilderna kommer att vara grymma 
Nu gäller det bara att ge f..n i att tvätta den i tio år, låta den stå ute i ur och skur och köra med den på vintern, så kommer nog nybilskänslan att gå bort med lite tur


