Hej
Startar en tråd om jakten på KdF bilar och delar ur ett Sverige-perspektiv.
Som ni känner till, så invaderade aldrig Tyskland vårt land under andra världskriget.
Detta medförde då för oss efterkrigstida människor som intresserat oss för tidiga VW-Werk produkter att vi tvingats
söka oss utomlands för att hitta exempelvis KdF-typ 82 , kübelwagens och dylikt.
Döm om min förvåning då jag, i likhet med alla andra VW-nördar i en av Svenska Volkswagen utgiven bok kunde läsa, att "Sveriges äldsta Volkswagen, en kübelwagen från 1940 stod "i en trädgård strax utanför Stockholm"!!!!
Eftersom jag tidigare varit i kontakt med författaren, så ringde jag upp honom, och undrade vad han menade med det påståendet.
Jag fick då veta att det stämde, men att ägaren var tämligen svår att få kontakt med.
Eftersom jag drömt om dessa vagnar sedan jag såg Clint Eastwood slakta ett antal (med original KdF-bottenplatta) på löpande band i filmen "ÖRNNÄSTET", så beslöt jag mig för att få kontakt med denna ljusskygga ägare...
Efter cirka 6 månader så ringer denna person upp mig, och meddelar att jag skulle få komma och kika på bilen, men att den absolut inte var till salu.
Detta respekterade jag, och fick då komma hem till personen som hade en villa i Saltsjö-Boo, där tomten var fylld med allehanda intressanta fordon från WW2.
Jag besåg det som en gång i tiden hade varit en kübelwagen, tog lite bilder och fikade.
Jag anmälde givetvis mitt intresse om att få köpa denna ovanliga vagn, om den en gång blev till salu.
Efter tre månader så ringer telefonen ånyo, och kübelägaren låter meddela att jag kunde få köpa vagnen, eftersom han hade kommit i behov av "snabba cash".
Affären gjordes upp, och vips var man ägare till "Sveriges äldsta Volkswagen"
Men skall man vara ärlig, så fattas det ju en del vitala delar

??