1

Hej
Startar en tråd om jakten på KdF bilar och delar ur ett Sverige-perspektiv.

Som ni känner till, så invaderade aldrig Tyskland vårt land under andra världskriget.
Detta medförde då för oss efterkrigstida människor som intresserat oss för tidiga VW-Werk produkter att vi tvingats ICQ/ad  söka oss utomlands för att hitta exempelvis KdF-typ 82 , kübelwagens och dylikt.

Döm om min förvåning då jag, i likhet med alla andra VW-nördar i en av Svenska Volkswagen utgiven bok kunde läsa, att "Sveriges äldsta Volkswagen, en kübelwagen från 1940 stod "i en trädgård strax utanför Stockholm"!!!! ICQ/am

Eftersom jag tidigare varit i kontakt med författaren, så ringde jag upp honom, och undrade vad han menade med det påståendet.
Jag fick då veta att det stämde, men att ägaren var tämligen svår att få kontakt med.

Eftersom jag drömt om dessa vagnar sedan jag såg Clint Eastwood slakta ett antal (med original KdF-bottenplatta) på löpande band i filmen "ÖRNNÄSTET", så beslöt jag mig för att få kontakt med denna ljusskygga ägare...

Efter cirka 6 månader så ringer denna person upp mig, och meddelar att jag skulle få komma och kika på bilen, men att den absolut inte var till salu.

Detta respekterade jag, och fick då komma hem till personen som hade en villa i Saltsjö-Boo, där tomten var fylld med allehanda intressanta fordon från WW2.

Jag besåg det som en gång i tiden hade varit en kübelwagen, tog lite bilder och fikade.

Jag anmälde givetvis mitt intresse om att få köpa denna ovanliga vagn, om den en gång blev till salu.

Efter tre månader så ringer telefonen ånyo, och kübelägaren låter meddela att jag kunde få köpa vagnen, eftersom han hade kommit i behov av "snabba cash".

Affären gjordes upp, och vips var man ägare till "Sveriges äldsta Volkswagen" ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Men skall man vara ärlig, så fattas det ju en del vitala delar ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad
http://i56.tinypic.com/5pn1o3.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

2

Mer!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

x2

4

Kommer det bli renovering? Eller kanske "väggkonst"? ICQ/ag

5

Den allmänna begäran om "mer", effektueras härmed ICQ/ag !

Efter att ha fått hem "LIKET" (arbetsnamnet hädanefter), så vidtog identifieringsarbetet!

Ett gäng Tyska likasinnade (läs, VW-nördar, med en KdF typ 60 på bakgården) sladdade in på parkeringen med sin Chevrolet 1958 kupa (?), och började leta identifieringsnummer.

Eftersom chassinummerplåten var bortsprättad av någon överentusiastisk svensk, så fanns bara karossnumret att tillgå (trodde jag).

Tyskarna visade då mig att det också finns ett så kallat "ramnummer", som på dessa årgångar är placerat på tvären i anslutning till ramhuvudet. detta ramnummer gjorde Tyskarna extra kissnödiga eftersom det var lågt.., väldigt lågt.. ICQ/am

"1505" har denna Volkswagenprodukt i ramnummer, vilket placerar den någonstans 1940/1941 i tillverkningstid, förmodligen december 1940, men det kan lika gärna vara januari 1941. Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes

Man blir stum av tanken att den skulle vara så tidig.

Karossen har nummer som tyder på tillverkning någon gång under 1941, och det är ju också uppseendeväckande tidigt, åtminstone för oss Svenskar, som inte är vana vid dessa typer av fordon.
http://i52.tinypic.com/25qbvr5.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6

Är det den här som du har lånat ut till killen i Gävle, som håller på med en replika?

7

Vart är det lättast att få tag i delar? Tjeckien eller Norge kanske?

8 Senaste redigerad av VwGoran (2011-08-02 23:08:32)

Mkt intressant. Tackar för "mer" info

Oerhört fascinerande med dessa gamla vw's

Medlem i Halmstad Luftkühlers

9

Detta "lik" har varit utlånat till en plåtslagare för kopiering, och han är nu färdig med sitt alster, och "liket" är tillbaka till kryptan här i Fräbrunn.

Eftersom "liket" saknar en hel del "detaljer" ICQ/ag , så kommer vi att jaga rätt på dessa ICQ/ae  genom idoga resor till fjärran länder ICQ/ad .

Vi har haft "Liket" i vår ägo i cirka 10 år nu, så en del delar har fallit på plats. ICQ/ab

I princip så är det en helrensad originalkaross på en helrensad original bottenplatta. Dessutom så är denna vagn försedd med ett antal grava rostskador, men vem bryr sejj ICQ/af ??

Tanken är att detta "lik" inte skall bli "just another renovated kübel", utan den skall bara kompletteras med originalplåtar från tiden (hur rostiga de än är), och utgöra ett åskådningsobjekt för den som vill se hur en orenoverad, och oskruvad kübel skall se ut!

Det rullar alldeles för många exemplar av "Hermann Görings söndagskübel med originalluften kvar i däcken" för att det skall vara trovärdigt. Detta "lik" däremot, kan berätta den sanna historien!! ICQ/ad



http://i53.tinypic.com/1zvftxy.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

10

en kollegas far har en propeller till en swimvagen... tyvärr tycker han den ligger bra i garaget.. han hittade den i Tjeckien.. fanns tydligen en del gammalt "skrot" där.. han köpte en willys jeep och en krigar hd där.. iofs är han därifrån så han kan språket..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

en kollegas far har en propeller till en swimvagen... tyvärr tycker han den ligger bra i garaget.. han hittade den i Tjeckien.. fanns tydligen en del gammalt "skrot" där.. han köpte en willys jeep och en krigar hd där.. iofs är han därifrån så han kan språket..

Jag tror att jag talat med den mannen runt 1999, då jag annonserade efter delar till KdF-wagens. Då kostade propelleraggregatet minst 50 papp, och det är ju en ansenlig summa, eller hur?? ICQ/ac

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

12

tja han e läkare och money is no objekt.. han gillar saker.. och behöver inte pengarna.. e pensionär men jobbar endå i praktiken .. handlade sig en ny Sklasse härom året.. nya bilar e ju så trevligt.. ICQ/ad  men trevlig endå..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Denna sommar år 2011, så springer vi på en original bränsletank till vårt "lik".
Vi fann den på en motorcykelskrot i östra Tyskland (Zilly), och vi fick loss den till det facila priset av 100 euro.

Tänk er känslan, att finna en vital del till en äkta KdF-wagen i Tyskland, mitt emellan Wolfsburg, där kaross och bottenplatta förenade sig, och Berlin, där karossen en gång stampades ut på det Amerikansk/Tyska karosseriföretaget AMBI-BUDD i Johannisthal!!!! ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Kolla in skönheten på marken, samt den nöjde nye ägaren till vänster och de överlyckliga förra ägarna till höger. Byn Zilly rekommenderas för nostalginördar. Ett helt museum för NSU-produkter på detta skrotområde!! ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae
http://i51.tinypic.com/4qh09i.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

14

Vart är det lättast att få tag i delar? Tjeckien eller Norge kanske?

Både ock enligt vår mening.

Då vi var på en kombinerad kübel och schwimm-träff i Norge år 2002, så var det inga problem att finna delarna, men att sen få köpa loss dem från norrmännen, ja det var inte lika lätt ICQ/am

I Tjeckien så finns allting nyproducerat, med MYCKET hög kvalitet, men det blir ju inte riktigt samma sak som att hitta originalplåt, eller hur??

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

15

Intressant,ska bli kul att följa detta projekt och se dina bilar live när jag besöker dig.
Slår en signal när jag är på g.

16

Hääääääääääärligt Roger, fortsätt skriva!! ICQ/ag  ICQ/ag

17

Mäktigt.. stum av beundran !! ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

18

Ännu en bild på "LIKET" (jaja, det är en gammal papperskopia från 1999)
Man kan se att det är en gravt rostskadad vagn som vi tagit hand om. ICQ/ad
Originalfärgen "Ökengult" sitter kvar på många platser, bl.a. ramtunneln.
Karossen är kraftigt skottskadad, med tydliga spår av rikoschetter.
Dessutom så har den en "parkeringsskada" vänster fram, och det finns tydlig vattenlinje upp på halva fronten, så den har nog "legat till sig" i någon sjö i Norge ett antal år efter krigsslutet.
http://i55.tinypic.com/157kcvm.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

19

Vad vet vi då om denna vagns "proviniens" som det så vackert heter i antikrundan? ICQ/an

Tillverkad någon gång i dec 1940/jan 1941

Vid krigsslutet så finns den i Norge

Historien som vi känner den till dags dato (Här får ni gärna hjälpa till med fakta, om ni känner personerna i fråga, som omnämns nedan!!)

Någon gång på 1950-talet så ingår den i en "batch" av fordon från tredje riket, som en driven samlare (från Sverige Default/yikes ) har reserverat för sig. De flesta fordonen som denna samlare reserverat blev då markerade med målade kors överallt på karosserna.

Samlaren hämtar sina bilar, men lämnar kvar denna vagn, eftersom den förmodligen ansågs för dålig på den tiden ICQ/ae

Denna bil blir kvar bakom några byggnader, men säljs senare till en svensk timmerbilschaufför, som "smugglar" in detta vrak till Sverige, förmodligen i slutet av 1950-talet.

"Liket" säljs sedan vidare till en Porsche-samlare i Uppsala på 1960/70-talet, som köpte den för att nyttja som reservdelsbil till något tidigt 356-projekt eller dylikt.

Efter ett antal år i Uppsala, och dessutom "passivt" medverkande i en frågesport som VWHK anordnade ca 1976 (avbildad, ståendes på en amerikansk lastbil i bakgrunden på en bild föreställande det objekt som frågesporten egentligen handlade om. Default/lol  Default/lol  Default/lol , så säljs den nu (på delar något "lättare") till en militärfordonshistoriker i Saltsjö-Boo.

1999 så köper vi vagnen

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

20

Det här är mycket bättre än antikrundan ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

21

Underbar story! Fortsätt utbilda oss om de riktigt tidiga vagnarna

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

22

Likets dagsform ICQ/ae
De delar som vi fått fram, är ;

4 styck originaldörrar från en 1942, då ägaren valde att köpa nypressade Tjeck-dörrar istället
2 framskärmar från samma vagn av samma orsak
1 motorlucka från samma vagn av samma orsak
luftintagsgaller från samma vagn av samma orsak
2 Bosch strålkastare av den tidiga stora modellen

Delarna provisoriskt upphängda för er, kära forumvänner!!
http://i51.tinypic.com/mtqf55.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

23

Åsså tanken som ligger på hyllan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Ooops! ICQ/am

Kom just på att jag träffade Europas KdF-skattfinnare nummer ett. Mannen som hittade 1938 prototypen, och nu senast den där härliga typ 60 1942( i Lettland?). ICQ/ab
Denne person stod utanför kyrkan i Hessiche Olderdorf och krängde kübeldelar ICQ/ag , samtidigt som 1938 prototypen välsignades av den lokala prästen inne i kyrkan Default/lol

Jag köpte ett par kübelspindlar och en växellådsgavel av denne guru!! ICQ/af

http://i51.tinypic.com/2e2oz8i.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

25

En annan sitter här och är "tankspridd"...
Fast tanken på hyllan är inte DEN tanken

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"