Huvudsaken att det löste sig, nästan 1000kr för en slangbit är ju galet dyrt...
/foppa
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Huvudsaken att det löste sig, nästan 1000kr för en slangbit är ju galet dyrt...
/foppa
Vem vet, kanske montering ingår?
Så fort förkylningen har lagt sig blir det några vändor till i garaget men just nu duger man mest bara till att googla bildelar som ska köpas in. Dock hänger ju inte alltid plånboken med i samma tempo så här sitter man och rullar tummarna.
Som tur är finns fortfarande en del "gratis" arbete att utföra på bussen..
Ah tackar, bra att ha i bakhuvudet när jag fortsätter bränsleslangsbytet!
För övrigt kikade jag i din earlybay enkelhytt projekttråd, vilken jäkla goding till arbetsfordon. Och en Alfa 159 på tomten på någon bild också. Stilpoäng
Missade att svara denna
Kul att du gillar enkelhytten. Grymt praktisk, fast buss är inte fy skam heller. Men typ 4 motorn jag har sitter i typ 3an som skymtar i avataren.
Vi hade tom. varsin 159a jag och sambon. Men med två likadanabilar så blir ju båda bilarna för små samtidigt. En till barnstol m.m. gjorde att en fick ersättas med en tysk produkt med ringar i fronten. Men det fick bli tjejens. Jag kör alla dagar hellre min 159a än hennes A6a. Kan inte alfa nu släppa och börja sälja alla nya modeller det pratas om så att de kan bli begagnade så vi kan återställa ordningen med två Alfor igen 
(Har sett att du även huserar på Alfapower, Du la märke till min soltakare i bakgrunden till en av bilderna jag la ut på 159an med x-lysen)
Då är jag med på noterna om vem du är på alfaforumet.
Vad har hänt sedan sit då? Mancold.. har hänt.
Så fort jag har känt mig bättre har lite tid spenderats med att göra småsaker på bussen som att skapa mallar för garderoberna och hatthyllan där bak.
Intill garderoben kommer sedan en miniatyrbokhylla att snickras.
Utöver det har bromssystemet fram iordningsställts med nya bromsslangar, nya bromsrör och nya nipplar. Återstår en leverans av slang mellan cisternerna för bromsvätskan så kan jag fylla på och lufta systemet och se hur mycket mer som behöver renoveras.
Som småpyssel när man inte känner sig helt hundra tog jag och sorterade ut de minst fula delarna av min trasiga backspegel och min begagnade backspegel.
Före och efter visar en del skillnad. Kul att i alla fall EN pryl på bussen blänker! 
Det duger med att bara fixa ytterbackspegel, det kan ju även vara trevligt med innerbackspegel och eftersom att jag ville ha en äldre modell än vad latebayarna har krävs en liten adapterplatta. Tejptricket är perfekt för att föra över mönstret till sin mall. Jag har någon bit med aluminium liggandes så det blir en liten adapter som ska täcka hålet för originalbackspegeln. Får polera upp aluminiumbiten sedan så att den passar mot den kromade finbackspegeln. 
Sedan tog jag tag i ett område på bussen som jag kände förmodligen behöver lite uppmärksamhet innan den bör användas i ur&skur under kommande säsongen och sure enough. Rost. Nedre hörnet av förardörren har hål i ytterskinnet men innerskinnet ser ut att vara OK. Tejptricket får agera igen och skapa en mall för ersättarplåten som jag kommer att knacka fram. Det här blir förhoppningsvis inte så krångligt att laga.
Nästa problemområde är karosskarven på förarsidan. Här vet jag att något inte stod rätt till när jag köpte den och när plåten fick sig en gungning när vi knuffade in bussen i garaget och skarven fick sig en lätt minitryckare av garageporten sprack spacklet bakom.
Jag tog och slipade upp hela spalten från topp till botten och det finns ett par hål. Här har lagats tidigare av den firman som fixade bussen 1988 och de har väl tagit någon genväg här så jag kommer att få svetsa 2st 4cm omgångar långt ner men det stora pproblemet blir det övre hörnet under sidolisten. Här är det gravrost som slipats bort och visar ett hål uppe på hörnkanten så på något vis måste jag lägga ett lämpligt snitt här och plocka ur en plåtbit som sedan för handknackas som liten ersättarbit.
Det ser ut som att jag måste köpa en bläster för att rensa upp allt här då jag itne kommer åt med slipverktyg.
Det blir tilla att hugga i! En ltien utmaning att få till snyggt och hinna bli klar med hela bussen till sommaren. 
I backspegelsbilden syns färgprov som jag gjort på L54D (R) Marina Blau från 1973 om jag minns rätt.
Bussen kommer under nästa vinter att börja likna det här om det går som planerat:
Det har blivit några småvändor i garaget men mest har det varit inköpsrunda.
Isolering har köpts in tillsammans med motortätning, jordfläta, bromsvätskebehållareslang, diverse saker och mer vinyl, denna gång till dörrsidorna och sidostyckena i bussen.
Ribbotten inhandlades från ikea och bauhaus tömdes på saker att bygga sängstommen av. Slimmat och lätt ska det bli. Förhoppningsvis bekvämt också såklart.
Idag blir det beställning av 3M spraylim 77 så att inredningsbygget kan börja ta fart snart.
Igår färdigställdes allt vad heter inkoppling av elsakerna i motorrummet, motronicboxen halkade tillbaka i sitt fäste, lite kablar till dubbelreläerna och annat fick ta en bättre väg förbi vissa hinder ovanpå motorn, fläkten i taket hamnade på plats och luftmängdsmätaren med filterbox rengjordes och återmonterades. Bäst av allt är att motortätningen äntligen sitter på plats och efter gårkvällen kunde motorluckorna stängas igen för där är nu allt klart för provkörning. Bjuder på en dunkel intetsägande bild på ett mörkt motorrum i mörk belysning i mörkt garage.
Återstår lite bromspyssel för att få tryck i systemet och felsöka mer bromserier.
Sedan ska inredning byggas!!!
Härligt..inväntar otåligtnästa update.. 
Jag också!
framförallt vill jag vara framme vid den punkt då inredningen är klar och utsidan är nylackad och superfräsch.
Det vill till att jobba i 190 framöver då bussen ska vara brukbar i typ maj och min gammelalfa säljas och ett nytt gammalt idiotprojekt ska halka in i garaget under sommaren. Ovanpå det drar jobbet igång på riktigt högtryck i april så det går inte att ligga på latsidan.
om bara plånboken kunde hålla samma tempo som jag gör.
Och andrabilen ska få växellådan bytt och sedan säljas.. ja man har ju att göra.
Jag också!
framförallt vill jag vara framme vid den punkt då inredningen är klar och utsidan är nylackad och superfräsch.
Det vill till att jobba i 190 framöver då bussen ska vara brukbar i typ maj och min gammelalfa säljas och ett nytt gammalt idiotprojekt ska halka in i garaget under sommaren. Ovanpå det drar jobbet igång på riktigt högtryck i april så det går inte att ligga på latsidan.
om bara plånboken kunde hålla samma tempo som jag gör.
Och andrabilen ska få växellådan bytt och sedan säljas.. ja man har ju att göra.
Det är jobbigt när tiden inte räcker till för alla nöjen.
Ser fram emot att få se din inredningslösning, och jag hoppas att du får till en lösning så att du kan använda de läckra Alfa-stolarna.
Jo jag tackar, man samlar snabbt på sig för många leksaker..
Isolering sitter nu på plats på drygt hälften av ytorna. Kul att snart kunna montera sidostyckena med ny vinyl.
En del isolering är olimmad för att kunna plocka ur ett särskilt ställe inför svetsning. Vi vill ju inte ha något brännbart vid svetsen senare.
Något jag fortfarande inte har löst dock är hur sjutton det ska se ut framme vid vindrutan när man gör sitt eget innertak? Har ni några tips? Det är lite synd att bara avsluta med en masonitskiva och lite glapp mot plåten ovanför rutan. Samtidigt klurar jag på hur jag ska kunna klä med vinyl själv (billigt) och få det att sitta snyggt? Tips? Bilder?
Den diamantmönstrade vinylen dök upp idag så jag gav mig på det direkt.
Det sidostycket som kommer att vara bredvid sängen började jag med. Slipade ytan på den gamla masoniten så att jag kunde få bort gammalt smuts och eventuella mögelsporer. Sedan klarlackade jag ytan som skydd och för att kapsla in mögel om det finns. Normalt sett byter jag alltid masonit men jag orkar inte blöta ner masonit och ångforma efter ytan när den gamla var i nästan OK skick.
Efter uppfräschning limmade jag dit liggunderlag med hjälp av 3M scotch weld 77 som jag gillar för sådant. Klippte till liggunderlaget efter masoniten och limmade översta kanten av vinylen så att jag kunde hålla koll på att det ligger spikrakt längs med övre kanten.
När det torkat limmade jag resten av ytan och vek över vinylen samt häftade fast den med korta häftklammer. Som ni ser användes särskilt utvalda vikter på oerhört beräknade platser för att hålla nere vinylen under limningen.
Det blir bra tycker jag, en riktigt skön och lagom mjuk yta för att vara säkert att dunka huvudet i det på natten utan att behöva en Treo när man vaknar. 
Mönstret är utan stygn men det ser rätt så trevligt ut ändå känner jag. Ingen Bentley men nog känns det sjysst i en folkabuss?
alltid roligt när man klär över och in. Det blir helt annorlunda direkt.färdigt sas...
Du jobbar på bra! 
Roligt när man kommer så långt..bra jobbat! 
tackar.
Hoppas på att kunna bygga mer snart och riva mindre.
Så lite mer pysslat med bromsarna:
Behållaren plockades bort eftersom den som ut som kriget. (Här har målarnisse varit uppåttjackad på redbull och smetad färg över halva behållaren och halva locket. Det syns inte riktigt men ovalen som sticker fram är täckt av flera mm vit färg.)
Lycktligtvis går färg bort när det sitter utan förarbete så en god stunds skrapande senare blev behållaren nästan som ny. Nästan.
Bromsslangen mellan behållarna sitter efter en halvtimmes bråkande på plats. Till slut! Jag måste ha fått fel slang från classicvw för det var inte ens i närheten samma form som den som satt på bussen. Lyckligtvis samma storlek på anslutningarna så det löste sig efter lite MacGyverande.
Jag har försökt förgäves med flera dygn av 5-56, alla olika verktyg jag har, knackande och hamrande, svetstångande och allt annat men luftningsnipplarna sitter som fastsvetsade i bromsoken och är resten av oken i närheten av samma skick får jag nog kapitulera och lägga ut ett par tusen på nya bromsok men det fanns inte riktigt utrymme för det i plånboken...
Utöver det har nu all isolering blivit klar i boytan.
I skjutdörren har jag kört med tjock isolering i översta delen och i nedre delen har jag limmat fast tunnt liggunderlag som isolering för här blir sedan de små förvaringsfickorna för typ Volksworld eller annan essentiell tidning.
På bilden syns att jag chansade lite på var hålen ska sitta så det ena blev för högt och korrigerades till det andra hålet.
Det blir sedan en tunn träram som fälls in i dörren och kläs med svart vinyl.
Jag tog bort den jääättefina laxrosa vaxduken som klätts utanpå originalvinylen. Allt är borttaget för att använda originalmasoniten som mall för den nya.
Ser välisolerat ut,kommer säkert kunna höra en knappnål falla under färd.. 
Förmiddagen idag spenderades med att rita av mina mallar och skära ur dessa från 4mm furuplywood. Hatthyllan bak blir i 12mm plywood så att den inte skallrar och bågnar.
Längst bak kommer garderoben att ha en lucka som öppnas bakifrån där en del smidiga verktyg som fasta nycklar, lednycklar, ficklampa och tänger kommer att kunna hängas. Ett litet meka-på-vägen-kitt.
Ser välisolerat ut,kommer säkert kunna höra en knappnål falla under färd..
Åhåjaja!
Riktigt den förhoppningen vågar jag inte ha när vi talar resonanslåda från 1978 men tystare än den varit förr ska det nog bli.
Resten av inredningen byggs lätt som en fjäder. Tunna 21x21mm träramar bygger upp lättviktsskelettet och det kläs sedan med 4mm plywooden. Att kalla det lättvikt är i underkant. Garderoben kommer inte att väga ett smack men med ramarna som ett fackverk innanför kommer det ändå att bli riktigt stabilt.
Plyfan får sedan kantlister på alla ställen där ändträt syns. Efter provmontering åker det ner igen och märks upp, betsas i mörkbrun nyans med liten röd ton, därefter blir det högglandlackering och ihopmontering igen.
Just nu har jag garderoberna halvvägs färdiga och sängramen växer fram samtidigt med ikeas ribbotten. Det kommer att bli kanon det här! Under sängen ska det isoleras lite grann också så att det inte blir massa kyla eller värme som studsar fram och tillbaka mot sängen?
Det jag sparar in i vikt på att inte använda tunga OSBskivor eller annat tjockare material får jag ta igen med mer isolering och senare när kylskåpet kommer på plats blir det ju en 17kg klump mitt i bussen. (Gäller att få ner rollcentra när man ska klippa apex med bussen genom kurvorna!!!)
Jag skulle göra en lite uppstart idag hade jag tänkt, efter att ha bytt alla slangar och drog igång tändningen och tryckte in luftmätarflärpen för att prima med lite soppa när det varit tomt så länge och vi fick soppa rätt snabbt. UNDER BUSSEN!
Tydligen har något sprungit läck men jag hann inte riktigt kolla var. Verkade vara snustorrt inne i motorrummet men halva undersidan av bussen är dränkt så det rinner någonstans innanför skiljeväggen tror jag. Felsökning följer!
man får tänka logiskt då all materia
man bygger till kommer väga något
i slutändan och för mycket kan ge
oväntad tyngd o köregenskaper o
bränsleekonomi därefter med all lös
campingutrustning sen vid utfärd.
Ja och inte är det någon raket till att börja med heller så mer vikt blir ju ingen fördel i hetsig trafik direkt.
Någon som har erfarenheter av de bromsoken som classicvw har till salu?
Ja och inte är det någon raket till att börja med heller så mer vikt blir ju ingen fördel i hetsig trafik direkt.
Någon som har erfarenheter av de bromsoken som classicvw har till salu?
Testat att värma nipplarna/oken med gas?
Jag har aldrig misslyckats med den metoden.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1978 Latebay Camper - Golvvärmen funkar!!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.