1 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2018-07-08 22:52:38)

Två år. Ja ungefär den tiden tog det om inte ännu lite längre? Kraven var inte många: baywindow med popuptak, gärna 2.0L för en smula mer knuff i backarna och helst förgasare för sådana förstår jag.
Det blev en insprutare. Såklart?  ICQ/ad

Men den blev min. Latebay. Karossmässigt bra. Tekniskt sett ostartande och obromsande. Och alldeles alldeles underbar.

Min HappyCamper hände!

Det som kommer att göras förutom att skaka liv i motorn och felsöka vakuumstyrt insprutningssystem från Juraperioden och väcka liv i hedenhösbromseriet är att:
- snickra inredning med köksdel och nya lösningar jag inte riktigt funnit i andra folkabussar jag tittat på - återstår att se om mina idéer är bra eller skrattretande..
- customisera förarhytten med lackad instrumentbräda och lite andra tricks. Mer krom, mer 60talskänsla.
- rostlaga kaross. Senare omlackering i någon mjuk, ljus pastellfärg. Tvåfärgs.
- laga popuptak samt förbättra ställningen med gasdämpare
- montera snobbringar och whitewalldäck. Kickin it old school. ICQ/ab

Först ska lazarus som sagt väckas till liv och gå igenom besiktningens skärseld för första gången sedan 1988 och börja bli rullande sommarstuga.
Bilderna är från när Rickard hade köpt bussen från gubben som haft den avställd sedan 1988.

Sedär, min introduktion till första vwprojektet på 13 år! Så fort nuvarande Alfaprojekt kommer ner på hjulen riktas uppmärksamhet mot min Latebay.

Post's attachments

image.jpg, 108.85 kb, 653 x 490
image.jpg 108.85 kb, 238 downloads since 2017-06-27 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

2 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2016-09-11 19:12:26)

Och kan någon vara hjärtlig nog att ge lite pointers, tips, bildinspirationer, projekttrådar där jag kan se hur man kan städa upp en insprutares motorrum till att bli rent och prydligt utan ett råttbo av sladdar som dragits tvärsigenom mitirrummet med hjälp av fjärilar som vägvisare?

Bilden ovan är en inspirationskälla för mig om hur jag vill att mitt motorrum ska se ut men den är ju ingen insprutare och jag får ångest lär jag tittar in i mitt motorrum som ser ut som ett tilltufsat garnnystan av vakuumslangar.  Default/lol

Någon som har tips på vad som kan dras om med enkla medel för att snygga upp allt och vad som f*nimej inte ska pillas med? ICQ/ad

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

3

Ta en bild på ditt motorrum vid tillfälle!

4 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-04 15:13:02)

Mange skrev:

Ta en bild på ditt motorrum vid tillfälle!

Får göra det. ICQ/ab

Än så länge har inget större skett med bussen förutom att trevliga vwtokar från uppsala hjälpte mig att knuffa in den till sin plats i garaget.
Istället har jag passat på att få hem beggade solskydd som efter lite gnuggande blev riktigt bruksiga. En del av charmen med vw för mig är att de gamla delarna ofta går att få liv i igen utan att bara handla nytt och slänga det gamla.

Jag behöver dock fortfarande innerbackspegel och säkerhetsbälten för besiktning framöver - har ni så hojta till bara.

Som syns på bilderna  fanns två alternativ: byt till grå/brunfläckigt innertak eller rengör solskydden. Jag valde fegt nog rengöring..

Post's attachments

received_1279299775443104.jpg, 105.27 kb, 960 x 717
received_1279299775443104.jpg 105.27 kb, 270 downloads since 2017-01-04 

received_1279299788776436.jpg, 103.29 kb, 960 x 717
received_1279299788776436.jpg 103.29 kb, 267 downloads since 2017-01-04 

received_1279299798776435.jpg, 61.79 kb, 960 x 717
received_1279299798776435.jpg 61.79 kb, 258 downloads since 2017-01-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

5 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2016-10-15 10:48:10)

Det har inte hänt något spännande på folkafronten än så länge. Däremot kommer Alfa Romeoprojekten att rendera en överflödig uppsättning skinninredning så efter att ha smort upp passagerarsidans dörr så att den gick att öppna blev jag "tvungen" att prova ena skinnstolen och nog kan det bli störtläckert!

Återstår att se hur mycket stolarna gå att få ner mot backen men det bör finnas en bra bit att kapa!  Default/lol

Post's attachments

received_1309993795707035(1).jpeg, 680.82 kb, 920 x 687
received_1309993795707035(1).jpeg 680.82 kb, 289 downloads since 2016-10-15 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

6 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2016-10-15 11:03:20)

Men för helv.... går det inte att justera så att forumet kan visa BÅDE .jpg och .jpeg?

Varken telefonen eller läsplattan kan spara i .jpg och en projekttråd utan bilder är ju som en tom folköl - innehållslös!  ICQ/ad

Det får väl bli omvägar via forumbilder.com då.. 
Nytt försök!

Som synes skulle Alfastolarna vara gudomliga att kunna montera. Dessutom är de supersköna och originalstolarna i bussen har inte särskilt mycket stoppning kvar.
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/received_1309993795707035.jpg

Dörrsidor kommer att tillverkas nya och tacksamt nog har Rickard som ägde bussen innan mig redan skurit ut masoniten så det roliga är kvar för mig. Är det någon som har tips på bra bilsadelmakare i Uppsalatrakten och som har stort sortiment av vinyl?
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/20160914_144439.jpg

Motorn som jag snackade om ska snart masseras till liv men efter uppstart vill jag gå vidare med att dölja en hel del kablage och snygga upp alla vakuumslangar,  är det inte någon som har tips om projekttråd där insprutare har fått sig en makeover?
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/20160914_144147.jpg
http://forumbilder.com/images/2016/10/15/20160914_144209.jpg

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

7

Jag försökte snygga till motorutrymmet i vår -77:A men tyvärr måste ju det mesta vara kvar för funktionens skull. Egr prylarna var det enda jag tog bort egentligen för dom såg för hemska ut.

Martin A

8

Trevliga stolar.. från vilken Alfa??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2016-10-16 18:45:47)

Stolarna kommer ifrån andra projektet, en Alfa 166 som ska få så kallade GTAstolar framöver så dessa kungatronerna blir överflödiga och då kanske de passar bra i bussen. Det var ju det här med höjd också..


Martin A skrev:

Jag försökte snygga till motorutrymmet i vår -77:A men tyvärr måste ju det mesta vara kvar för funktionens skull. Egr prylarna var det enda jag tog bort egentligen för dom såg för hemska ut.

Martin A

Ok. EGRkrafset kan jag iaf plocka bort då. Tog du bara och pluggade dess anslutningar efteråt?
Resterande kablage skulle jag vilja skapa snygga kromade rörgenomföringar åt och tillsammans med lite kabelhållare kunna dra en cleanare väg för lösa småsladdar. Jag tänker mig att en del kan ju bytas ut så att jag kan dra de snyggt som jag vill.
Med hjälp av lite andra vakuumslangar kanske jag kan låta alla slangar följa en gemensam (läs strukturerad!) Väg istället för plockepinstilen som just nu ligger närmast till hands.

Förvånansvärt få bilder på uppsnyggade motorrum för insprutare dock. Till dubbelförgasarmotorer har folk lyckats få allt superprydligt.

Här var ju en länk för att rensa bort diagnostikpluggen. Där ryker ju en del av skatboet! ICQ/ab
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=388355

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

10

För att ha något att se fram emot när jag väl påbörjar campern på riktigt passar jag på att köpa lite prylar som under tiden kan locka till mekande sedan.
Än så länge har nu köksluckor, lite gångjärn, en ytterbackspegel, säkerhetsbälten (typ1), innerbackspegel (typ1 eller splitbuss) och knopphandtag till köksdelen inhandlats.
Stolar från IKEA ska köpas och byggas om i veckan.

Som märks av listan är inte originalstuk det viktigaste för mig utan jag bygger med det jag tycker är snygga delar. ICQ/ab

Just nu är det viktigaste att jag blir klar med nuvarande projektet (https://www.alfapower.nu/viewthread.php … #pid386181) så att jag kan rikta fokus mot bussen sedan.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

11

Ikeastolarna äntligen inköpta idag för att slaktas snart. Stolarna är "Wolfgang", lämpligt tyskklingande, men framförallt väldigt tunna och väldigt sköna. Passar perfekt som tunna stolar som inte adderar så mycket vikt.

Lite tråkigt för er att inte få se några bilder än men nu är strax andra bilen klar för vägarna efter ett halvårs renovering så bussens tur är nära!

Även om jag bara vill börja bygga inredningen måste jag först tömma tanken på bensin och fylla på ny samt gå över tänddelarna så att bussen får rätt möjlighet att hosta igång.

Vilken slang är lämpligast att lossa för att få ur det som finns i tanken, ni som redan har koll på sådant till skillnad från mig som inte ens har krupit in under bussen än? ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

12 Senaste redigerad av Mogge (2016-12-01 21:34:18)

Du lossar ingen slang, du byter alla slangar av säkerhetsskäl.
Inte Biltemaslang......
Köp kvalitetsslang.

Och köp motorrumstätning när du ändå håller på.
Det är viktigt för kylningen så det inte blir rundgång.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Planera att byta soppaslangar - check, redan på listan
Köpa kvalitetsslang - check. På alfaforumet har vi redan spytt galla över den usla kvaliteten som en del firmor tillåts sälja. Du har helt rätt där.
köpa motorrumstätning - check, har en ebayannons redo att klickas hem snart. ICQ/ad

Men innan jag börjar rycka, slita och byta en massa vill jag bara få den att starta med ny bensin tänkte jag. Är någon av slangarna lättare att komma åt än andra eller är det bara att ta och riva allt?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

14

Du kan, om pump å det fungerar, ta bort slangen efter tryckregulatorn, sätt en längre slang på den som du leder ner i en dunk och starta pumpen. Pumpen kan man starta genom att ha tändningen på och öppna "vingen" som sitter i luftmängdmätaren försiktigt med en skruvmejsel eller liknande  ICQ/ab Kolla på ratwell.com. Typ här: http://www.ratwell.com/dotmac/Sites/Typ … bum76.html

15

Hmm ingen dum idé då det skulle sitta på sin plats att se så pumpen fungerar också. Vid mina provstarter har jag hört att pumpen surrar när tändningen är på och flärpen öppnad lätt. Så det bådar gott.

Om den pumpar något är ju dock en annan femma så kanske lika bra att testa.
Vad ska för övrigt bränsletrycket ligga på för dessa motorer med einsprutz? Jag har en mätare liggandes som lika väl kan få kopplas in vid uppstart och felsökning.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

16

Ca 2 bar vill jag minnas!

17 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-04 15:41:01)

Det stora bruksbilsprojektet (https://www.alfapower.nu/viewthread.php … mp;page=34) är nu på rull och dags att rikta uppmärksamhet mot bussen - Äntligen!  ICQ/ag

Som sagt så har stolar, köksluckor, luckknoppar, backspegel och solskydd inhandlats så nu börjar det finnas lite att montera. Idag kom nästa paket som innehåller tändkablar, tändstift, brytare och kondensor så i helgen blir det uppstartsförsök med färsk besnin i tanken. Startar den då blir det till att byta bensinkablar i motorrummet och sedan börja ge sig på att slipa golvet från lite ytrost och att senare felsöka bromsar. Jag har en känsla att Beard här på vårt forum kommer att få ett samtal om bromsdelar. ICQ/ab

Upplägget blir att garderroben som vanligt placeras längs med förarsidans bakersta sidofönster. Garderoben ska dock här bli ytterst tunn så att sängbredden maxas. Sängen kommer att vara dubbelledad i fotänden är tanken. Därav ska man kunna bädda undan genom att vika upp fotändan mot taket. För att det inte ska skymma all sikt ska den sedan kunna vikas en gång till bakåt. Alltså dubbelledat gångjärn av något snitt.

Sängen ska alltså kunna packas in ovanpå sängen och ge en låg avskiljare mellan säng och "vardagsrummet" eller mellersta salongen om man vill kalla den det. ICQ/ab
Stolarna som nu är uppackade är så tunna (3cm) att sängmadrassen helt enkelt får plats mellan stolarnas ryggstöd.

Köket kommer att gå i en L-formad pyttevinkel och avrundas vid skjutdörren så att det blir så stor öppning som möjligt och inte en stor köksklump i vägen för en varje gång man ska i och ur busse... förlåt, salongen!

Framöver gäller det dock att ge golvet en liten genomkörare med sliptrissan och sedan måla om. Efter det tänker jag mig ett bitumenliknande isoleringsmaterial som jag har en massa liggandes av. ovanpå det vill jag jämna ut det räfflade golvet så bra som möjligt med så tunt och lätt amterial som möjligt - har ni några tips?
Därefter tänker jag mig ett eldrivet värmegolv från ebeco som bara bygger 0.3mm tydligen! Och mörkt laminatgolv på det.

Ja, golvvärme i min folkabuss. (via elstolpe givetvis)

Post's attachments

IMG_5983.JPG, 379.76 kb, 1024 x 764
IMG_5983.JPG 379.76 kb, 285 downloads since 2017-01-04 

IMG_6059.JPG, 330.47 kb, 1024 x 764
IMG_6059.JPG 330.47 kb, 247 downloads since 2017-01-04 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

18

Kul med lite nya inredningsidéer. Default/smile

Alfastolarna är så grymt snygga! Jag hoppas att det går att få dem att passa på ett bra sätt.

19

Tackar. Det återstår dock att se om hela idén blir ett skrattretande fiasko men jag ska nog kunna tjura mig igenom något sådant också för att komma ut leende på andra sidan till slut.  ICQ/ag

Ja visst är de läckra? Sagolik komfort dessutom, jag hoppas verkligen att jag kan få ner dom till rätt höjd för de är för höga nu. Det är dock mängder med moderniteter undertill som kan plockas bort

Men först! Uppstart. Försöker att läsa på om dubbelreläer, hedenhösECUer, antika luftmängdsmätare och felsökning för allt och komma ihåg allt inför helgen dessutom. Börjar bli snurrigt så jag kanske får falla tillbaka till gamla beprövade metoder att svära, skrika, sparka och tjura tills den startar om den inte vill på fredag.  ICQ/ad

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

20

Det var kallt i garaget idag vill jag lova! -20 igår satte sina spår i stenväggarna i kallgaraget...

Idag bytte jag tändstiften (2ans cyl var ju riktigt bråkig att få på plats). De gamla såg inte farliga ut direkt. Lite sotigt men inga dåliga tecken på stiften. Sedan skulle jag byta kablarna men typiskt nog har mekonomen gett mig helt fel type av tändkablar, det blir reklamation! Så för att fortsätta arbetet bytte jag kondensor men föga anade jag att den skulle vara så svår att byta?
Efter att ha bråkat en halvtimme med att få ut kontakten som sitter via gummipluggen in i fördelaren insåg jag att det satt en typ av låsning på fördelaren som jag fick vålda undan lite lagom. Kände en skruv men troligtvis omöjlig att få tag i utan att lossa fördelaren och jag vill inte vrida den före provstart av motorn.
Till slut hade jag nya stift, ny kondensor, putsat dubbelreläets kontakter, lite blandade kontakter efter det och någon jordpunkt och satt batteriet på laddning.
En lös kabel som verkar ha gått av hittade jag - är det någon som anar vad det kan gå till?

Stärkt av att i alla fall fått gjort något på bussen på evigheter laddade jag om och bestämde mig för att manipulera bakluckelåset som fastnat.
Det satt som berget. En timmes hamrande med dorn, mejslar, hammare och brytjärn började det röra på sig efter att ha marinerat i 5-56 under hela processen. Det såg ut att ha legat på havsbotten sedan bussen ställdes av 1988 och fungerade ungefär lika bra.

Dock, som med det emsta av gammal VWtillverkning räckte det med att plocka isär lite, regnöra och smörja upp så verkar det faktiskt fungera riktigt bra nu - Gratis lagning gillar jag bäst. Lite fräschare ser det ut att vara nu väl?

(ni får ursäkta den horribla bildkvalitén för min mobilkamera håller på att ge upp..)

Post's attachments

15879333_1417642804942133_1514907881_n.jpg, 86.61 kb, 960 x 717
15879333_1417642804942133_1514907881_n.jpg 86.61 kb, 240 downloads since 2017-01-06 

15909437_1417604131612667_244559939_n.jpg, 196.43 kb, 960 x 717
15909437_1417604131612667_244559939_n.jpg 196.43 kb, 245 downloads since 2017-01-06 

15941636_1417604134946000_1530170151_n.jpg, 103.47 kb, 960 x 717
15941636_1417604134946000_1530170151_n.jpg 103.47 kb, 246 downloads since 2017-01-06 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

21 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-01-06 21:59:17)

Med hjälp från tjejen hanns det även med att rensa ur golvet, mattor och all isolering både i hytten och i salongen samt plocka bort alla sidostycken. Alla sidor var fyllda med glasfiberull vilket kanske inte är den bästa lösningen känner jag och dessutom luktade det lite som "funnits-här-sedan-1988". På med andningsmask och riva ur all isolering som blev en och en halv 125L sopsäck fyllda av klassisk gammal gillestugelukt!

Istället blir det bitumenliknande isolering på ytorna, någon form av sluten cellplast och definitivt ett plastmembran mellan utsida och insida så att fukt inte transfererar in i hytten utan håller sig inuti sidorna som det ska och sedan kan rinna ut genom avrinningshål osv.

Motorluckan inuti bilen fick sig en genomkörare med roterande stålborste för att rensa bort ytrost och marinerar nu i rostomvandlare inför grundlack.

I alla fall känns det bra att ha rensat lite nu och än så länge har inga nya rosthål hittats så kommande steg blir att slipa golvytor och hyttgolv så att det kan säkras för framtiden med 2K grundlack (eventuellt rostomvandlare på suspekta platser om det dyker upp) och sedan vit lack. Sedan blir det samma bitumenliknande gummiprodukt som i sidorna för att jämna ut och ljudisolera, sedan en vända med Ebecos värmegolvslinga och sedan laminatgolv. Återstår dock att komma fram till exakt vilken golvvärmeprodukt det blir från den firman och att köpa in laminatgolv dessutom.
Lite irriterande är att bussen har penselmålats i så stor utsträckning och i många fall har inget underarbete gjorts för att färgen sak få ordentligt fäste så den flagnar på många ställen. Lägg då till att grundfärgen som använts är vadå - jo ROSTBRUN!!! så får man en kombination som gör att ALLT ser ut att ha ytrost på sig och allt lossnar som rostflagor och att allt behöver pillas på. Det mesta verkar dock vara just rostbrun grundfärg och bara färgflagor så det blir ju inga rosthål av det i alla fall!

Än så länge positivt överraskad över att inga horribla rosthögar har hittats. Än.

Både salongsgolv och hyttgolv har svetsats av tidigare ägare och ser ut att vara hyggligt gjort så det ska bara snyggas upp lite.

Imorgon blir det att vrida runt på nyckeln och se vad som händer och inte händer och kanske slipa lite golv i vrede eller i triumf - vem vet?!  Default/lol

Post's attachments

15909499_1417604071612673_324680903_n.jpg, 71.8 kb, 960 x 717
15909499_1417604071612673_324680903_n.jpg 71.8 kb, 238 downloads since 2017-01-06 

15934348_1417604078279339_403205802_n.jpg, 78.73 kb, 960 x 717
15934348_1417604078279339_403205802_n.jpg 78.73 kb, 236 downloads since 2017-01-06 

15934430_1417604081612672_590516073_n.jpg, 89.51 kb, 960 x 717
15934430_1417604081612672_590516073_n.jpg 89.51 kb, 247 downloads since 2017-01-06 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

22

Känslan av antiklimax som inträffar när man kört 4mil till garaget och förberett för uppstart men tydligen slarvat bort bilnycklarna...

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

23

Som tur var hade jag fler flapdiscskivor än bilnycklar så jag slängde på mig peltorkåporna, ögonskydden, klädde mig som en mumie i kallgaraget och smackade dit andningsmasken, sedan var det bara att fräsa på med finkelslipen.

hyttgolvet har lagats 1988 och hade börjat få lite rostbruna duttar överallt så det var lika bra att slipa ner allt det till plåtrent och till min stora förtjusning blev det inte ett enda hål. Det är många svetsfogar som går hit och dit så det har inte byts i ett stort stycke utan det har verkligen loppats på plats många mindre bitar men det är faktiskt mer än dugligt gjort så jag slipade rent den platta ytana v golvet som hade rostporer och gnuggade ner en del av svetsfogarna så att det inte blev så stora knölar.
Fotstegen fick sig en slipning också och där räknade jag med ett hål på förarsidan men det hade bara blivit en stor ytrostblemma så även det klarade sig. Trisslottdags?

Det kommer att penslas rostomvandlare för att få tag i alla små porer som kan gömma sig här och där och sedan blir den 2K grundlack innan vit lack på nytt.
Efter att ha blivit klar med hyttgolvet tog jag tag i salongen igen men det fick vara nog efter 1/4 av golvet då tiden sprang iväg.

Jag hann med att städa upp en del i garaget från förra bilbygget så nu gick det även att hitta garagegolvet vilket känns som en trevlig omväxling.

Post's attachments

15934676_1418450514861362_22339900_n.jpg, 185.09 kb, 800 x 597
15934676_1418450514861362_22339900_n.jpg 185.09 kb, 272 downloads since 2017-01-07 

15942341_1418450554861358_1390530868_n.jpg, 202.98 kb, 800 x 597
15942341_1418450554861358_1390530868_n.jpg 202.98 kb, 260 downloads since 2017-01-07 

15942467_1418450548194692_694885871_n.jpg, 196.24 kb, 800 x 597
15942467_1418450548194692_694885871_n.jpg 196.24 kb, 278 downloads since 2017-01-07 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

24

inspirationen är något liknande dessa två bussar som jag tycker är störtsköna.
Jag är svag för gangsterkepsar på baywindows.. dock kommer jag inte att brutalsänka denna. Det ska finnas gott om utrymme för att köra på usla grusvägar utan att gråta en skvätt blod varje gång det slår i backen.

Post's attachments

IMG_5295.JPG, 128.06 kb, 682 x 1023
IMG_5295.JPG 128.06 kb, 256 downloads since 2017-01-07 

IMG_5309.JPG, 167.11 kb, 800 x 533
IMG_5309.JPG 167.11 kb, 269 downloads since 2017-01-07 

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

25

Angående insprutningsmotorn, om det inte är viktigt med original kan det ju vara idé att byta till ett modernt insprutningssystem. Det ger ju många möjligheter både när det gäller bränsleförbrukning och ev. framtida trimprojekt.
I övrigt ser du ut att få en riktigt fin camper. Läckert med den "italienska touchen".