Två år. Ja ungefär den tiden tog det om inte ännu lite längre? Kraven var inte många: baywindow med popuptak, gärna 2.0L för en smula mer knuff i backarna och helst förgasare för sådana förstår jag.
Det blev en insprutare. Såklart?
Men den blev min. Latebay. Karossmässigt bra. Tekniskt sett ostartande och obromsande. Och alldeles alldeles underbar.
Min HappyCamper hände!
Det som kommer att göras förutom att skaka liv i motorn och felsöka vakuumstyrt insprutningssystem från Juraperioden och väcka liv i hedenhösbromseriet är att:
- snickra inredning med köksdel och nya lösningar jag inte riktigt funnit i andra folkabussar jag tittat på - återstår att se om mina idéer är bra eller skrattretande..
- customisera förarhytten med lackad instrumentbräda och lite andra tricks. Mer krom, mer 60talskänsla.
- rostlaga kaross. Senare omlackering i någon mjuk, ljus pastellfärg. Tvåfärgs.
- laga popuptak samt förbättra ställningen med gasdämpare
- montera snobbringar och whitewalldäck. Kickin it old school.
Först ska lazarus som sagt väckas till liv och gå igenom besiktningens skärseld för första gången sedan 1988 och börja bli rullande sommarstuga.
Bilderna är från när Rickard hade köpt bussen från gubben som haft den avställd sedan 1988.
Sedär, min introduktion till första vwprojektet på 13 år! Så fort nuvarande Alfaprojekt kommer ner på hjulen riktas uppmärksamhet mot min Latebay.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.