Härlig berättelse! Väldigt mycket igenkänning!
X2 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » BussX
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Härlig berättelse! Väldigt mycket igenkänning!
X2 
Skönt att höra att fler har upplevt liknande. Historien fortsätter, snart framme i nutid.
När mekarlusten kom tillbaks tog jag tag i det här med den sladdriga styrningen. En VW är ju utrustad med styrsnäcka och en massa armar och leder. Tillsammans överför dessa rattens rörelse till framhjulen. Mitt problem var att alla dessa delar verkade glappa ganska ordentligt. Hmm, här måste något göras.
Hade sett en annons om en kuggstångsstyrning som var ”bolt-on” i bussen.
”Bussen kommer att kännas som en modern bil, till och med din fru kommer att kunna köra bussen”, det lät ju bra. Beställde en sån från England.
Den kom efter en tids väntan och jag monterade den utan bekymmer annat än att jag fick nackvres av att ligga obekvämt under bussen.
När allt var klart åkte jag ut på en provtur. Bussen styrde nu bättre, men reklamsnacket var nog lite överdrivet. Men jag måste erkänna att spindlarna var ganska glappa, så det påverkade nog upplevelsen.
Ungefär här märkte jag att man är lite i vägen för andra trafikanter i stadstrafiken kring storstan. Man passar liksom inte in i trafikrytmen. Många hejjar och vinkar, men en del är faktiskt irriterade.
Jag körde upp bussen till stugan i Dalarna. Där visade det sig att den trivdes bättre med trafiken.
Jag använde bussen ganska mycket för frakt av byggmaterial och allt möjligt annat.
Sen blev den allt mindre brukad och ej heller besiktigad.
Tills en dag i sommras! Jag fick för mig att boka en besiktningstid i Malung (enda station som hade tid med kort varsel). Jag fick med mig frun och hunden en riktigt varm sommardag. Har jag nämnt att värmen är låst i fullt värmeläge…
Det blev en ganska svettig resa men vi kom fram i tid.
Besiktningen gick hyfsat bra, men det blev ändå en tvåa på rostig tröskelbalk. Det hade han ju helt rätt i. Nu blev bussen lite förnärmad och vägrade starta på startmotorn. Som straff för tvåan fick besiktningsmannen putta igång bussen.
Vi körde vidare i värmen men strax kom en störtskur. Inga problem då båda torkararmarna äntligen var fixade och for fram och åter över splitrutorna.
Fika i Vansbro (mycket trevligt fik, rekommenderas) och vidare hemåt. Det blev en bra runda och alla var glada.
Den där tvåan. Den blev startskottet på min riktiga renovering av bussen. Nu var jag redo att göra det ordentligt, en gång för alla. Hardcore svets o slip o plåt…
Beställde hem riktig plåt till tröskel, utriggare, domkraftfäste och golv.
En semestervecka med vinkelslip och svets, sen gick bussen igenom besiktningen utan knot.
Bilder på läget innan lagning:
Jag blev tvungen att kapa ur ganska mycket av golv och hela tröskeln mm.
Återuppbyggnad:
Mera bilder:
"Thumbs Up" 
Hur bra som helst..bra jobbat! 
Växellåda - IRS
Jag tänker köra fort med min buss. Kanske till och med över 100 knyck. Då behöver jag en annan utväxling där bak. Det kan ju också vara bra att få ner bussen lite närmare vägen.
Min lösning blir en bubblalåda och IRS-bakvagn. Detta kan ju byggas på många olika sätt, jag tänker använda mest baybussdelar.
Växellådan är en DC, tror att den egentligen sitter i typ 3 snarare än bubbla, men det är i princip samma sak. Den har 4.125 i slutväxel som är nån slags medelväg vad det gäller toppfart kontra ”sega uppförsbackar”. Dessutom är 4ans drev bytt till ett från en 1303a. Det sägs passa lite bättre i en buss. Detta är då en kombination som inte byggdes av VW, men det finns flera bussåkare som har provat detta med gott resultat.
Växellådan är byggd av Mats Herrlander i skåne. Denna sympatiske herre har stor erfarenhet av VW växellådor och gör ett fantastiskt jobb. Kan varmt rekommendera honom för den som behöver renovera sin låda.
Jag tänkte ta en liten bilutflykt ner till Mats för att hämta lådan och frågade frun om hon ville följa med. Hmm, åka ända till Malmö för att hämta bildelar – Nä du, det får du göra själv.
Men men… sen visade det sig att ganska nära Mats verkstad ligger ILVA, ett möbel- och inredningsvaruhus. Då blev det annat ljud i skällan. Nu kunde hon nog tänka sig att följa med.
Resan gick bra och lådan kom hem säkert. Enda problemet är att den är så fin att jag helst vill ställa den i bokhyllan istället för att montera den under en buss där den inte syns!
Bayhubbar.
Jag köpte för något år sedan ett par bayhubbar att använda för IRS bakvagnen. Dessa började jag demontera men det såg lite konstigt ut – verkade som att bromsarrangemanget var likadant på båda, det borde ju vara spegelvänt på den ena.
Efter lite mer undersökning visade det sig att jag hade fått två högerhubbar. Det betyder nog att säljaren har kvar två vänsterhubbar.
Det löste sig dock bra, jag köpte de två vänsterhubbarna också. Alltså ska jag renovera två set av bakhubbar. Det betyder att:
1. Dessa gjutjärnsklumpar slits hårt och måste bytas ofta (inte troligt).
2. Jag drömmer om ytterligare en buss i framtiden (NEJ – NEJ – NEJ – jag har ju lovat att inte…)
Nåväl, hubbarna gjorde jag rent från värsta smutsen och fick sen hjälp att blästra dessa. Jag hämtade dem sent en lördagskväll från blästraren som redan satt i bastun med några kalla under bältet.
Fort hem till garaget och borsta av dammet och direkt på med primer innan de börjar rosta igen. Gula hubbar är ju inte så snyggt – får måla på lite svart färg på dessa.
Dessa hubbar är från tidig 70-tals bay. Men jag hade råkat köpa bromsbackar till sen bay, då passar inte handbromsarrangemanget. Lösningen blir att jag behåller backarna och monterar dessa med sen modell av handbromdelar som jag fick tag på ”Up North”, även om de inte fanns i katalogen. Tack för hjälpen med det!
Köper gärna de hubbarna du fick över..om du inte ändrar dig och skaffar en buss till.. 
Hemliga drömmar om en panel...
Tuttblinkers, Safaris, sänkt, stor motor...
Jag får nog behålla hubbarna tills vidare.
Gott nytt år alla Boxervillare !!!
Låter som en bra idé..en buss är alldeles för lite..jag har ju en 68-panel som finns planer för.. 
Nytt år, nya tag i garaget - åter till verkligheten.
Jag har ett stort problem. I min buss är reservhjulsbaljan i mellanväggen urkapad. Förmodligen för att få bättre plats för en hembyggd soffa.
Nu har jag tänkt att reservhjulet skall bo där och vill därför bygga tillbaka till original.
För att säga som det är: Jag behöver en reservhjulsbalja eller mellanvägg.
Se bild, där syns ungefär hur stort hålet är. Det bästa är ju att byta hela mellanväggen, men om någon har en "skruttig mellanvägg" kan det ju funka att bara svetsa dit den saknade plåten.
Hör gärna av er till mig om någon kan tänkas att sälja mig en sådan, betalar bra för en hel vägg och kanske något mindre för en skruttig. 2000kr för en i bra skick.
Går bra med svar i tråd eller PM eller SMS, eller varför inte ett hederligt gammalt telefonsamtal.
/Fredrik 0703-171856
Det här med att samla...
Jag satt nyligen och fikade med en kollega (norrman och mkt trevlig) och vi kom in på det djupa ämnet - Livet.
Vad vill man åstadkomma, vad är viktigt, hur mycket prylar behöver man, etc. Sen sade min vän att han läst någonstans (Japansk filosofi?) att man istället ska vända på resonemanget, - hur "lite" kan man leva med och ändå vara lycklig.
Jag tror att det han menar är: - Hur få bussar kan man ha och ändå vara lycklig. Jag försökte diskutera detta med min fru. Hon såg på mig som att jag var från en annan planet, skakade på huvudet och gick därifrån. Hmm, dessa svåra ämnen bör tydligen inte diskuteras med sin partner. Bättre att höra vad likasinnade tycker. Jag tycker mig förstå att flera på detta forum har fler än en buss, och en del även flera andra luftkylda VW.
Har vi några synpunkter på detta???
Förståndsmässigt är det helt rätt att försöka minimera sitt samlande,men så enkelt är det inte,vi människor har i olika omfattning detta med samlande i generna,inget man ändrar på i första taget..att man sen uppå detta drabbas av VW-sjuka gör inte situationen bättre..verkar inte finnas någon bot där..
Lycka till med minimeringen.. 
Gener säger du... Det är ju ett starkt argument som inte kan motbevisas hur som helst.
Ekorrar - nötter
Människor - mat
VWdårar - ???
Har vi nån slags topplista här bland forummedlemmar, vem är värst, och hur många VW talar vi om?
Detta forum är fantastiskt. Har just hämtat en mellanvägg som en förstående forummedlem erbjöd mig. Tack!!!
Nu blir det till att försöka sy ihop delarna på ett bra sätt. Återkommer med bild när detta blir verklighet.
Tack igen.
Grattis!
Alltid bra att någon annan fått samla på sig delarna och att man själv får norpa dom när det är dags. 
En liten uppdatering är på sin plats. Jag har inte tröttnat, faktiskt har jag jobbat på ganska bra. Däremot har jag inte uppdaterat projekttråden. Bättring utlovas härmed!!!
Det här med mellanväggen... Det verkar som det är enda delen som inte finns nytillverkad. Kanske för att den rostar upp sist av allt i hela bussen.
Jag fick nu överta en mellanvägg i ganska bra skick från en vänlig forummedlem. Den är från en 65a, så det är ju rätt stuk på den. Frågan var då om jag skulle byta hela väggen eller lägga i den biten som saknades. Jag valde det senare alternativet då det kändes lite enklare. Och ingen risk att mellanväggsbalken hamnar fel.
Hela reparationen döljs av soffan framifrån och av en annan soffa bakifrån. Ändå försöker jag göra det så snyggt jag kan.
Det var även ett 100mm hål på förarsidan av väggen (tidigare ägare hade tydligen en 100mm hålsåg. Använde den på tre ställen..). Det blev första övningen i att svetsa mellanvägg (som är ganska tunn plåt).
Tjenare! Kul att det hänt lite sedan vi surrade på däckfirman.
Dagens tips är att ta en aluminiumbit eller knacka ett kopparrör platt och ha som mothåll vid svetsningen om det är tunt och känsligt. Har räddat mitt svetsande ett par gånger!
Bra tips, jag har använt en kopparklubba som "mothåll", det funkar ganska bra. Det var ju också en hel del skruvhål i mellanväggen som jag ville lägga igen. Tyvärr har jag inte två meter långa armar så jag behövde en hjälpreda att hålla klubban på baksidan av mellanväggen.
-"Älskling, har du lust att hjälpa mig en stund"
Frun kom till undsättning, dock glömde jag att berätta att vid svetsning kan det bli lite gnistor. Hon skrek till av förvåning och sa att det sprutade eld på hennes tröja.
Hon återkom efter en stund med en annan tröja och vi kunde svetsa färdigt. Det är väl äkta kärlek!
Ett storpussel... att svetsa i dylika bitar i den tunna plåten kräver en del... snyggt jobbat!!! och var glad att din fru är så hjälpsam..
sådana fruar skall man vara rädd om!!
En långarmad svetstång där man byter ut ena sidan käft mot en "gaffel" och den andra mot en alubit/koppar.. kan hjälpa.. men visst räckvidden e ju inte sååå stor.
Jag vet inte riktigt hur reservhjulet ska sitta fast i baljan. Det sitter nån liten "knipgrej" med vingmutter. Kanske jag saknar någon del?
Sen är det två skruvhål mitt i baljan (se bild). Ska de vara där?
Hmm, någon som har koll på detta???
Som sagt..bra jobbat att få till en liten spalt för svetsning på så stor bit.. 
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » BussX
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.