1

BussX
Har ni tänkt på hur livet styrs av en massa tillfälligheter. Vi tror att vi själva styr vår tillvaro med fast hand, men ack så fel vi har.
Här kommer en historia som har några krokiga vändningar och filosofiska funderingar. Jag vet när historian började, men inte var den slutar.

Vi spolar tillbaka bandet ungefär tio år, då var jag en tämligen normal person. Förändringen skedde på bara några dagar. Jag var utomlands och hade väl lite långtråkigt. Slumpen och pressbyrån på flygplatsen hade av nån konstig anledning försett mig med en VW-blaska. Minns inte riktigt vilken det var, men det kan ju kvitta.

Hur det nu var så kom jag till insikt strax innan hemresan.

Insikten att jag inte var inte var riktigt komplett som människa, det saknades något. En VW. En gammal VW. En luftkyld VW. En buss!

Det konstiga var att jag visste direkt vilken buss som skulle bli en del av mitt liv. Fanns bara en, annars kunde det få vara.

Sen splittbuss. Fiskögon. 11-fönsters. Europa-stötisar.

Nu vet ni vad denna projekttråd handlar om.

Jakten kunde börja. Redan då var det svårt att hitta en bra buss till rätt pris och det blev inte lättare av att ha snöat in på en viss modell.

Hittade efter något år en fin 67a som var importerad från USA. Blå/vit var den, utan rost och med halvskaplig inredning. Den var ju ganska nära min målbild. Budade tills plånboken skrek stopp! Ändå förlorade jag. Deppigt värre. Hur länge skulle det dröjja till nästa tillfälle?

2032629.jpg
Blå buss som hamnade någon annan stans

Inte så länge visade det sig. Redan efter ett par veckor dök det upp en blocketannons om en svensksåld 67a som såg ganska fin ut på bilderna (det första man blir blind på…) och priset var lägre än den blåa.

Jag ringde killen som bodde uppåt Hudik. ”Jodå, bussen är jättefin i plåten och motorn går bra. Saknas soffor bak, men det är inga problem. Du får med ett par schysta bay-soffor”. Det här lät ju kanon, vi gjorde upp om en tid några dagar senare och jag köpte en tågbiljett.

Det här utspelade sig i mitten av maj. Det var klart väder men ganska kallt. Jag packade lite saker i en väska (man vet aldrig var man hamnar) och hoppade på tåget till Hudik. Killen kom och hämtade mig på stationen och vi åkte ut till hans gård i närheten. Där fanns några bubblor, bussar och en och annan Volvo.

”Min” buss stod parkerad på gården och var nyservad, dvs den hade laddat batteri och påfylld olja.

Jag tog en ordentlig titt på och mest under bussen. Inte perfekt men ändå ganska hel i karossen. Lite rost i trösklar och runt domkraftsfästena, men det är ju ingen ovanligt. Lacken var matt och sprucken, men karossen verkade inte krockad någonstans.

Vi startade motorn och den lät som en folkvagn.
Inget snack om saken, detta var min buss. Killen fick förstås vad han begärt, men då ingick en kopp kaffe också.

Nu var det framåt eftermiddagen och jag var ivrig att komma iväg på min 30-mila resa söderut. Ingen kunde vara lyckligare än jag. Bussägare äntligen.

De första milen gick som smort, vilken vagn. Kunde utan problem få upp den i 80 knyck, nästan 90 i någon brant nedförsbacke. Visserligen stannade motorn vid varje rödljus, men vad gjorde det, bara att starta den igen och dra iväg. Säkert bara en liten justering av förgasaren som behövdes.

Jag närmade mig Söderhamn och det började bli ganska kallt i bussen. Jag prövade alla reglage jag kunde hitta (det var fort gjort) utan att kunna framkalla minsta varmluftspuff. Nåväl, vi svängde in på macken vid Tönnebro, bussen och jag. Tankade lite och köpte ett par blå supersockor. På med alla kläder jag hade i väskan och upp i sadeln igen.

Nu var det riktigt kallt, men sockorna hjälpte lite grann. Det börjar bli lite immigt på framrutorna, dessa bussar har ju två stycken. Det blir till att torka av med nån gammal trasa. Det gäller ju att även ha koll på trafiken bakom. Alla vill köra om mig, det är nog för att de vill se hur fin bussen är framifrån. Konstigt, det verkar ryka lite bakom bussen. Det är nog bara en liten justering av förgasaren som behövs. Fixar det när jag kommer hem.

Bussen kämpar på och tar mig faktiskt ända hem. Somnar som en lycklig man och komplett människa. Nu börjar livet på riktigt.

2

http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … 5481t44867
Blå buss som hamnade någon annan stans

Post's attachments

2032629.jpg, 68.11 kb, 480 x 640
2032629.jpg 68.11 kb, 65 downloads since 2016-12-02 

3

Visst är det så,en buss gör en till en bättre människa..skulle aldrig ta ett steg tillbaka till livet utan buss.. ICQ/af

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Som 23åring köpte jag mig min första buss och sedan dess (35 år) har jag varit beroende och önskar inte bli rehabiliterad  ICQ/ag

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

5

Tja nu fick du igång oss.... Så meeeeeer ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … 5481t44867
Här är bussen hemkommen. Denna tråds titel syftar alltså på bussens regnummer.

Dag 2 enligt den nya tideräkningen:
Upp och hoppa, nu ska bussen förevisas för frun.
Hmm, hon verkar lite tveksam, kanske beror det på att sofforna är instoppade där bak lite huller om buller. Snabbt fixat, ut med dem och voila! – en campinginredning uppenbarar sig. Storblommiga soffor i solblekt röd nyans. Resten i brunt och vinrött. Luktar lite skumt, men man sitter OK i sofforna.

Måste förevisa motorn också, enligt säljaren en 1600cc. Motorluckan gnisslar upp och en dammig motor visar upp sig. Det luktar lite brännt, men det ska det ju göra med luftkylda motorer. Säkert inga problem. Jag startar upp motorn och parkerar om den en aning. Det var konstigt, en oljefläck på garageuppfarten. Minns inte att den var där igår. Bäst att ta en liten titt under bussen, jo där kommer några droppar olja. Ja ja, alla VW-motorer ska ju svettas lite har man hört.

Vi går in och fikar. Frun frågar försiktigt vad jag fick ge för bussen.
”Det var inte så farligt, sju tusen gav jag för den”.
Så var den detaljen ur världen, jag nämnde inte vilken valuta jag syftat på.

Post's attachments

Blommig.jpg, 201.48 kb, 1024 x 768
Blommig.jpg 201.48 kb, 63 downloads since 2016-12-03 

IMGP1184.jpg, 80.86 kb, 1024 x 768
IMGP1184.jpg 80.86 kb, 60 downloads since 2016-12-03 

7

Valuta ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tja, det kan jag ju inte riktigt avslöja, tänk om frugan skulle läsa det här... Default/yikes
Men det var inte pesetas eller lire...

9

Nej tänkte mer det kan man ju "råka" glömma ICQ/ad
Det man inte vet lider man ju inte av.... Default/lol

10

Buss i Sigtuna? Vad skoj! Min kommer att röra sig i Steninge och Uppsala ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

11

Bussig67a skrev:

Tja, det kan jag ju inte riktigt avslöja, tänk om frugan skulle läsa det här... Default/yikes
Men det var inte pesetas eller lire...

Du behöver nog inte vara orolig för frun, 7000 av alla valutor är nog en bra affär för den bussen ICQ/ab iaf på dagens marknad.

Vad har hänt med bussen nu då? Ser den likadan ut, kör du med den, planer för bussen osv?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Så länge inte valutan var i bitcoin.  ICQ/an  ICQ/ad

Tomato Potato
Dyslexiker..

13

Vad trevligt med fler VW i Sigtuna kommun  ICQ/ab  ICQ/ag

Vw Cal looker 1959 (57)

14

Hej alla vw-fanatiker i mina trakter. Jag kan nämna en kul sak som hände nyligen:

Min granne hittade nytt boende och det flyttade in en ny trevlig familj. Efter ett tag framgick det att han var mekintresserad.
Döm av min förvåning när han gillar vw och har en baybuss under renovering. Hans fru är tyska och hade nån bekant i hemlandet som kanske hade nån gammal buss stående. Tydligen går det fortfarande att fynda, för han fick köpa en '59 buss för rimlig peng!
Kan ni tro, det blir två splitbussar på vår gata i Sigtuna!

Angående dagens status på bussen: Ha tålamod, tråden fortsätter snart för att mynna ut i nutid.

/Fredrik

15

Bra grannar är en stor tillgång i livet och en termometer på ens eget agerande.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16

Några dagar senare stod jag ute på garageuppfarten, där var förutom bussen parkerat någon modern bil också. Det kom en elegant dam gående förbi. Hon stannade till och sade:
”Här är det verkligen varierande skick på bilarna”.
”Ja, men det här är den riktiga pärlan”, svarade jag och klappade på bussen. Damen såg förvånad ut och gick vidare.

Det går en tid och vår övergår i sommar. Jag kör bussen en del, men det visar sig vara svårt att justera in förgasaren, motorn går sådär. Dessutom måste jag fylla på olja ganska ofta, för att inte tala om att bussen måste parkeras med ett droppskydd under motorn. Den läcker faktiskt ganska ordentligt med olja.

Själva körningen är något äventyrlig, då bussen själv vill bestämma när det är dags att svänga. Styrningen verkar leva sitt eget liv. Styrd av högre makt har man ju hört talas om, det måste handla om en gammal VW.
Sen är det ju det här med bromsarna. Det är ju modernt med ABS, för det går absolut inte att låsa bromsarna, inte ens när det är blött på vägen. Men å andra sidan är det ju 2-krets på en 67a, så ganska säkert måste det ändå vara.

I köpet ingick ett rejält takräcke, när jag ska montera av det förstår jag varför. Det är fastrostat och tungt som sjutton. Till slut får jag loss det och det visar sig att det går att montera isär i tre delar. Ganska praktiskt. Det åker raka vägen upp på vinden för eventuellt framtida behov.

Den i mina ögon fina karossen visar sig vara inte helt perfekt. Lacken är matt och lossnar lätt. Diverse spackel tittar fram under färgen, några små rosthål i de nedre regionerna.
På plussidan är dock att den verkar inte vara krockad och det finns trots allt kvar en hel del plåt.

Sakta sjunker allt detta in och den nyktra verkligheten säger mig att bussen nog måste rustas. Ordentligt!

Post's attachments

IMGP1183.jpg, 220.06 kb, 1024 x 768
IMGP1183.jpg 220.06 kb, 63 downloads since 2016-12-04 

IMGP1186.jpg, 224.51 kb, 1024 x 768
IMGP1186.jpg 224.51 kb, 59 downloads since 2016-12-04 

IMGP1189.jpg, 161.68 kb, 1024 x 768
IMGP1189.jpg 161.68 kb, 60 downloads since 2016-12-04 

17

Lycka till med bussen ICQ/ab
Lacka nederdelen röd nyans sen så
blir den genast mycket mer passande
inredningen.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

18

Tack för tipset, tyvärr hände det en liten olycka på midsommarafton. Mitt eget fel, skulle transportera en enorm glasburk med sill. Ni kan ju gissa vad som hände och var allt sillspad hamnade.. Så den blommiga inredningen har dessvärre gått till de sälla hippiemarkerna.
Men det ger ju å andra sidan utrymme för nytänk  ICQ/ad

19

", skulle transportera en enorm glasburk med sill. "
Default/lol

20

Hahaha  ICQ/ag underbart att läsa att man inte är ensam med att göra misstag. Dock har jag inte sysslat med inlagda matprodukter!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

21

Såg en gång en man som stod och skopade falu rödfärg ur skuffen på en bil  ICQ/an

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

22

Vi fortätter historien:

Var ska man börja? Tja, motorn sitter ju med bara fyra bultar så det är ett enkelt sätt att komma igång. OK, på med arbetshandskarna och fram med garagedomkraften. Ut med motorn och börja demontera. Allt under midjan är täckt av en svart gegga av olja, sot och smuts. Det går åt massor av avfettning och trasor.

Kanske det räcker med att byta packningar och kanske nån ventilstyrning!
Givetvis visste jag innerst inne att motorn var helt slut, men man vill ju inte se sanningen i vitögat så där på en gång.
Jag kontaktade Hasse Landelius och förklarade läget. Han mumlade något om delning av blocket och uppmätning. ”Kom hit med motorn så får vi se”.

Hasse är en skön typ, hans motorverkstad är som himmelriket för en VW-entusiast. Motordelar överallt och minst 10 motorer i sina stativ i varierande grad av återuppbyggnad. Han förbarmade sig över min motor och lovade att återkomma med domen.

Hasse återkom med beskedet jag fruktat, ”Motorn är helt slut, måste bygga upp den från grunden”. På sätt och vis var detta skönt. Nu är man visserligen helt nere på botten, men man kan då inte sjunka djupare.

Vevaxeln var OK, men den har bankat ut lagerlägena. Hasse har dock en maskin för att göra dessa runda igen. Någon vevstake behövde riktas lite, Hasse gillar att använda VWs originaldelar så långt det går, dessa är tydligen av god kvalitet.
”Vad vill du egentligen ha för typ av motor” frågade Hasse. Efter lite funderande kom jag fram till att jag vill ha en motor som kan segdra på låga varv och rent allmänt vara robust i karaktären.
”Jag vet vad du behöver” sa Hasse. Orginalvev med 90.5mm cylindrar, det blir 1776cc. För andningen står en mild trimkan och nya toppar från USA. De har lite större ventiler än original och dubbla ventilfjädrar (dubbelt så bra…). Sen var det ju nåt med USA-kvalitet, Hasse var inte riktigt nöjd utan plockade isär topparna och slipade in ventilerna tills han var nöjd. Mitt nya motto blev: Är Hasse nöjd, är jag nöjd.

Under tiden ägnade jag mig åt de yttre motordelarna, snygga till motorplåten, översyn av generator, rengöring av förgasare, nytt avgassystem etc.

Till slut kunde jag hämta det färdiga blocket hos Hasse och börja montera ihop allt.

I med motorn och provstart. Brum brum. Härligt, den går och nog låter den lite gladare än förut.

Men, sen är det ju det här med förgasare. Det är lite som svart magi. I mitt fall handlar det om en original Solex 34-PICT3. Det stod direkt klart att här måste något göras. Den trivdes inte alls med den nya motorn.
Det blev till att läsa in sig på ämnet och börja experimentera. Det hela påminner lite om bakning. Man har ett grundrecept, men det kan varieras i det oändliga och påverkas också av vilken ugn du har, jästens karaktär, vädret, aktuell breddgrad och gud vet vilka andra parametrar.

Efter att ha provat alla möjliga storlekar på munstycken, läge på justerskruvar och automatchoke så började jag närma mig. Typiskt nog var ett munstycke lite för litet och nästa en aning för stort. Något däremellan hade varit perfekt. Det slutade med att jag mycket försiktigt borrade upp det mindre munstycket. Nu gick motorn faktiskt perfekt och jag var riktigt nöjd.

Post's attachments

DSCF0018.jpg, 239.24 kb, 1024 x 768
DSCF0018.jpg 239.24 kb, 59 downloads since 2016-12-09 

IMGP1194.jpg, 280.57 kb, 1024 x 768
IMGP1194.jpg 280.57 kb, 58 downloads since 2016-12-09 

23

Motor färdig. Jag valde att inte måla fläktkåpan då jag tyckte att den var snyggare original.

Är det någon som vet vad "237" och "I.O." betyder?

Post's attachments

Motor0001.jpg, 234.5 kb, 1024 x 768
Motor0001.jpg 234.5 kb, 64 downloads since 2016-12-10 

24

Första provturen med nya motorn skulle gå till Plantagen i Uppsala, en resa på ca fyra mil. Vi skulle handla några häckplantor. Jag sa stolt att det är ett perfekt uppdrag för en VW-buss. Jag och min far tog bussen medan mor och frun körde bakom med vardagsbilen (bussen hade bara framsoffan så alla rymdes inte).

Det gick fint och motorn spann som en katt. Dock kunde jag se en del rök bakom bussen, säkert bara lite färg på avgasröret som måste brännas bort. Kunde också se att frun körde med vindrutetorkarna bakom oss. Det var ju konstigt, för det regnade inte.

Väl framme i Uppsala parkerade vi på den enorma parkeringsplatsen framför butiken. Fruns vindruta var helt kladdig med olja och det luktade nu verkligen bränt.
En snabb titt under bussen avslöjade en stor och dessutom växande pöl av olja. Nu var det inte tal om droppar, det rann olja från motorn. I sådana här lägen är det lätt att bryta ihop, skrika fula ord och aldrig mer sätta sig i en gammal VW. I stället gick vi in och köpte häckplantor som vi lastade i vardagsbilen. Bussen hade liksom inget förtroende kvar längre. Jag resignerade och sade till mig själv att det är något varje VW-entusiast måste igenom. Någon slags förnedring inför familjen där bussen säger: ”Jag bestämmer, när du fattat det kommer det att gå bättre”.
Oljan hade svalnat nu så det gick att torka rent. Det stod klart att läckaget kom från höger ventilkåpa. Av med bygeln och kåpan. Packningen hade halkat snett. Puh, inte värre än så, men nu stod jag med en motor tom på olja.

Fru fortuna ville dock hjälpa mig. På andra sidan av parkeringen låg Biltema. Snabbt in och köpa en dunk olja.

Vi körde hemåt under tystnad, för att undvika att samma sak hände igen stannade jag halvvägs och hoppade ut för att titta under motorn. Inget läckage, vad skönt. In och vrida om nyckeln. Inget händer. Försöker igen men motorn vägrar gå runt.
Här är nu andra chansen att bryta ihop, rulla ned bussen i diket och lifta hem.
I stället stannar frun bakom oss och kommer ut. Jag kommenderar alla krafter till att putta på bussen. Jag har ju inte rullstartat en bil sen min Amazonkombi, hur var det nu man gjorde? I med tvåan, tändning på och upp med kopplingen. Brum brum, en VW gillar tydligen detta.

När vi kom hem fick jag en kram av min fru, ”Inte vara ledsen min vän, vi kom ju hem till slut”. Bussen blev stående ett tag.

Post's attachments

Plantagen.jpg, 139.33 kb, 781 x 391
Plantagen.jpg 139.33 kb, 55 downloads since 2016-12-12 

25

Härlig berättelse!  Väldigt mycket igenkänning! ICQ/ab