26

Spännande tråd. Lite SCLF över den.

Spontant tycker jag att det ser lite konstigt ut med förgasarinsug till burkar för att trycka genom gasare. Ser oflödesvänligt ut

PPRMicke skrev:

En sak som kan vara bra att veta är att en motor på 2l suger isig 4 kubikmeter luft i min på 1000 varv

Lät bara jättemycket, Är det inte 1m3 luft i minuten 0,5liter per cylinder 500 fyllningar på 1000 varv blir 250 liter/cyl i minuten.
Eller missar jag nåt när jag tänker.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

27

MrPete skrev:

Flödet skulle ju förbättras avsevärt med separata spjäll.. Det finns bolt-on spjällhus som fungerar med sedvanliga dubbelförgasar-länkage.. De går ju att använda med turbo med sen så det är inte bortkastat att montera dem nu.

jag hade ett par på min 2165cc maskin, Cbs 45mm spjällhus men sålde dom.

28

Hans Landelius skrev:

Vad jag menar med hitechskiten är att det är en barnlek att få ut hästar ur en typ1 med dom delar som finns idag. Det finns färdiga recept på ett flertal internetsidor så man behöver inte uppfinna hjulet själv. Det går säkert att få ut lika mycket hästar med sprut men det är inte lika lätt som med förgasare. Jag har stor respekt för grabbarna i turbo town som kör otroligt fort med sprut och turbo men dom har gjort läxan ordentligt och har lärt sig den hårda vägen vad som funkar och vad som är skit. det har säkert kostat en massa kulor men samtidigt har dom byggt upp en enorm kunskapsbank som gör att dom klarar vad andra bara kan drömma om. En sugis är däremot mycket enkel att bygga och kan med erfarenhet köra låga 11-repor för bråkdelen av vad en potent turbomaskin kostar. Jag har själv testat fk46 som jag tog ur motorn efter en halv säsong då den kom för snabbt i botten och tappade all effekt i de högre varvregistern.  Min åsikt om varför din motor inte har den effekt den borde är att med dom grova insugsrören så har du noll gashastighet och när gashastigheten kommer så har kammen gjort sitt. Pröva motorn med ett par billiga förgasare så kommer du närmare sanningen.

min första motorn (1914cc) hade ett par IDF44or. Oj vad jag ogillar förgasare! fick den aldrig att gå bra. Mycket troligt var det skit bakom spakarna men det var sent 90tal så det var svårare att få tag i bra info. på slutet efter mycket tips från SOB på SCLF så gick den Okej...

jag instämmer med att kammen vaknar till ganska markant, men har tyckt det har varit bra. söndags-fin åka med frugan är behagligt om man håller sig under 3500, ville man tokgasa så fick man se till att ligga över det.  men ska ta en funderare på att byta kam...

Att uppfinna hjulet igen är lite det som är kul, men man får inte bli envis och inte ta lärdommar där de finns. Och just här med insuget så verkar det som jag gått på en nit.

29

På med turbo direkt. Du har möjligheten nu med prylarna och du slipper bygga om en massa i onödan.

Mera känd som jb...

30

David, Luleå skrev:

Spontant tycker jag att det ser lite konstigt ut med förgasarinsug till burkar för att trycka genom gasare. Ser oflödesvänligt ut

"man tar det man har", Jag hade dessa över från när jag hade spjällhus. antingen kommer jag bygga något som bilden under, annars fösöker jag förbättra hatt-lösningen. Jag trodde inte det skulle vara så illa som det var...

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/6847477.jpg

31

JBlom skrev:

På med turbo direkt. Du har möjligheten nu med prylarna och du slipper bygga om en massa i onödan.

Ja det är ju en lösning. jag väntar på nya spridare, och soppapump så det är på g. men har inte kört bilen på ett par år nu så det vore kul att få njuta av den medans jag samlar delar och pengar... Som PPRMicke sa en bra sugis ger en bra turbosnurra.

32

David, Luleå skrev:

PPRMicke skrev:

En sak som kan vara bra att veta är att en motor på 2l suger isig 4 kubikmeter luft i min på 1000 varv

Lät bara jättemycket, Är det inte 1m3 luft i minuten 0,5liter per cylinder 500 fyllningar på 1000 varv blir 250 liter/cyl i minuten.

På fyra takter ( två varv ) 2000+2000

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

PPRMicke skrev:
David, Luleå skrev:

PPRMicke skrev:

/// M

Tvåtaktsboxer?

34

Om jag var dig skulle kolla på spjäll från motorcykel
Finns svinbliliga på ebay om du är efter en bra sugis
ett ps till har du kollat på fueltech sprut  som finns färdiga för $“579 som klarar el trottelboddy
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

35

PPRMicke skrev:

ett ps till har du kollat på fueltech sprut  som finns färdiga för $“579 som klarar el trottelboddy
/// M

Jag är tveksam till att bygga om till separata spjäll, När jag tycker igenom insugen så bör det gå ganska bra med min nuvarande 70mm spjäll även om insuget behöver byggas om. kalibrering, länkarmar och många många fler rörliga delar som kan gå knas är inte lockande, men är det den ända vägen till någon bra så får det väl bli så...

tror mitt en vecka gamla (mappningen skedde i samband med installation av nytt sprut) klarar av det mesta. TBI har jag aldrig riktigt förstått varför man vill ha?

36

Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:
David, Luleå skrev:

/// M

Tvåtaktsboxer?

Det är väl egentligen lite o/t men jag tänker att cylindern fylls vartannat motorvarv på en fyrtaktare. dvs en insugstakt av totalt fyra takter.

Så om motorn snurrar två varv fylls cylindern på ett av varven men inte andra. Då på 1000varv så fylls cylindern 500 gånger, vartannat varv. På 4 cylindrar så blir det då 500ggrx4cyl=2000 gånger cylindrarna fylls med luft.  om då det sugs in 0,5 liter/cylinderfyllning  ger 1000 liter= 1m3/minuten.

Hur tänker du med 2000+2000?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

37

Du har ett av dom grymmaste spruten på marknaden nu. Överladda direkt. Kan en gammal pinto leverera 300 whp på 2 bar ska väl det där insuget kunna funka med övertryck. ICQ/ag

Mera känd som jb...

38

Lurv skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Jag är tveksam till att bygga om till separata spjäll, När jag tycker igenom insugen så bör det gå ganska bra med min nuvarande 70mm spjäll även om insuget behöver byggas om. kalibrering, länkarmar och många många fler rörliga delar som kan gå knas är inte lockande, men är det den ända vägen till någon bra så får det väl bli så...

tror mitt en vecka gamla (mappningen skedde i samband med installation av nytt sprut) klarar av det mesta. TBI har jag aldrig riktigt förstått varför man vill ha?

Det finns ju några tusen bilar med dubbla förgasare och spjäll utan problem så jag förstår att du är tveksam.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

39

David, Luleå skrev:
Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Tvåtaktsboxer?

Det är väl egentligen lite o/t men jag tänker att cylindern fylls vartannat motorvarv på en fyrtaktare. dvs en insugstakt av totalt fyra takter.

Så om motorn snurrar två varv fylls cylindern på ett av varven men inte andra. Då på 1000varv så fylls cylindern 500 gånger, vartannat varv. På 4 cylindrar så blir det då 500ggrx4cyl=2000 gånger cylindrarna fylls med luft.  om då det sugs in 0,5 liter/cylinderfyllning  ger 1000 liter= 1m3/minuten.

Hur tänker du med 2000+2000?

Var lite snabb i tänket där
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

40

http://www.sherv.net/cm/emoticons/drink/popcorn-and-drink-smiley-emoticon.gif

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

41

För er med Facebook (tror även folket utan kan se detta men är osäker) kan ni läsa lite mer om mappning samt se en kort filmsnutt när den dras till 7000varv.

https://www.facebook.com/GZRacing/posts … 1992425458

Film:
https://www.facebook.com/GZRacing/video … 472429110/

42

En sak jag tänkte på. Är tändningen rätt, så det ni skriver i sprutet stämmer med värkligheten. Alltså så veven är nollad på rätt ställe
annars kan du ju ha förlorat hk där

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

43

77.an skrev:

En sak jag tänkte på. Är tändningen rätt, så det ni skriver i sprutet stämmer med värkligheten. Alltså så veven är nollad på rätt ställe
annars kan du ju ha förlorat hk där

Tändingen är strobe'ad och kontrollerad i den mån det går med topparna på. man borde kanske mäta TDC och trippelkolla att den står rätt,