1

Min motor blev idag bänkad. Det var navdyno så det är hk vid hjulen vi pratar om.

Motorn:
84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
Engle FK46kamaxel
Pauter vippor, 1.5:1 utväxling.
Manton CrMo stötstänger.
044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar,
11:1 komp med 0.1mm squishspalt.
4 st 400cc spridare.
1 5/8" primärrör som går ut i en handpollerad kollektor och avslutas med 2.5" rör på "fatboy" dämpare.
Fullflöde oljesystem

Insuget är inte optimalt. Se bild. det är långt, många böjar och allmänt dålig design.

http://forumbilder.se/FBLST/img-20160908-205529.jpg

Innan jag säger vad jag fick så får ni gissa vad denna motor BORDE ge. för vad jag fick motsvarar inte mina förväntningar på maskinen.

2

Jag gissar på att du borde ha 170hk.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

150 på hjulen?

4

Då tippar jag på 145 hk

5 Senaste redigerad av MrPete (2016-11-15 20:47:12)

154hk på hjulen tippar jag och 177 beräknade motorhk vid 6500rpm.

6 Senaste redigerad av MH (2016-11-15 22:46:29)

"11:1 komp med 0.1mm squishspalt. "
Mycket imponerad av att du drämma till med med 0,1 mm squeeze-höjd. (själv har jag aldrig vågat gå under 1,2 mm, men man börjar väl bli för... )
(Btw: fick du mina 4 pm/6 obesvarade t-samtal om startmotorn? Kanske missat t-nr(?): 0705-69 33 43)

Ops!
Det fanns en "gissningslek" med:
"Borde ge": skulle vilja ändra det till: vad har den här motorn för chans att leverera? Ja, på bakhjulen: 149,5 hk.
Du har inte bara "dödat" motorn med ett taskigt insug, utan även luftfilter, för att inte tala om kammen... (vilken "party killer").

7

185 på veven, ska vi säga 150 på hjulen!?

8 Senaste redigerad av Lurv (2016-11-16 10:57:48)

då gissar ni runt där jag också trodde. jag trodde ca 165-175 hk i motorn så med en förlust på ca 20% i lådan 130-140 på hjulen. Men det var inte så facit såg ut.

109 hk på hjulen! med en väldigt konstig spik vid ca 3700 varv.

http://forumbilder.se/FBLVQ/109-1whp-163-8wnm-page-001.jpg

Eftersom vi styr mot ett satt lambda och spridarna inte var maxade, tänker jag att den inte kan andas utan det är den begränsande faktorn. Kan det vara insuget som är så otroligt dåligt? är det topparna som inte flödar mer? är det avgassystemet som skapar för mycket mottryck? vad kan det vara?

9

MH skrev:

"11:1 komp med 0.1mm squishspalt. "
Mycket imponerad av att du drämma till med med 0,1 mm squeeze-höjd. (själv har jag aldrig vågat gå under 1,2 mm, men man börjar väl bli för... )

1.0 ska det såklart vara.

MH skrev:

(Btw: fick du mina 4 pm/6 obesvarade t-samtal om startmotorn? Kanske missat t-nr(?): 0705-69 33 43)

Är på resande fot och inte tagit med min privata telefon. frugan säger att "den ringer HELA tiden" då kan det vara du som ringt? ICQ/ab har fått tag i en startmotor redan. tack!

MH skrev:

Ops!
Det fanns en "gissningslek" med:
"Borde ge": skulle vilja ändra det till: vad har den här motorn för chans att leverera? Ja, på bakhjulen: 149,5 hk.
Du har inte bara "dödat" motorn med ett taskigt insug, utan även luftfilter, för att inte tala om kammen... (vilken "party killer").

dåligt insug inser jag, men luftfiltret ska inte vara mer begränsande än något annat filter tror jag. det är en K&N som är hyffsat stort, rent, och ett likande sitter på grannens bil som är ej överladdad och ger bra med pulver så den ska nog klara att leverera luft för 150-200 häst utan problem. köra utan filter är inte troligt.

Kammen är är vald för området 3000-3500 till 6500-6700 varv där resten av delarna ska trivas, tillsammans med utväxlingen, ja den kanske är lite väl aggresiv men den borde väl inte göra att toppeffekten hamnade på 109 hk?

10

Det måste vara något allvarligt fel i den kombinationen. Du har toppar som ska kunna leverera nästan 100 hk mer. Effekttoppen ligger på tok för långt ner i registret.
Mina toppar som jag köpte av Petter Carlberg är samma som du har och gav 218 hk i en 2176 med en Webcam 86c och den motorn hade bra körbarhet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Det måste vara något allvarligt fel i den kombinationen. Du har toppar som ska kunna leverera nästan 100 hk mer. Effekttoppen ligger på tok för långt ner i registret.
Mina toppar som jag köpte av Petter Carlberg är samma som du har och gav 218 hk i en 2176 med en Webcam 86c och den motorn hade bra körbarhet.

nja är dom topparna verkligen goda för 200hk på hjulen? de flödar "bara" 165cfm vid 0.500 lyft. Dock tycker jag de borde klara av mer än 109hk. så jag håller med om att något är knas, frågan är vad... ska kolla över insuget de kommande veckorna och justera ventilerna, vet inte mer vad jag kan göra... Det blir nog en till körning i vår då jag har lite smått att fixa till så som en liten avgasläcka i ena skarven, montera flexfuelsensor och nya spridare så den kan gå på e85...

det sitter en 70mm spjällhus på den idag. jag gissar att det inte är någon begränsande faktor?

12

Bränsletillförsel??

"ljushuvud"

13

Mr 56 skrev:

Bränsletillförsel??

Jag tror inte det, trycket var stabilt på 3 bar under hela registret och spridarna gick aldrig över 70%. Ja dom kan ju vara igensatta eller blockerade men den går snällt och fint utan att hicka.

14

Det här måste vara någon form av rekord. 109hk på en 2332. Ta bort hitechskiten och sätt på ett par ida48 så har du säkert 165-170hk. Med lite mer portning så når du lätt 200hk med en bättre kam tex fk87.

15

Med så långa insugrör som du har bör det vara på det varvtalet som du har Max vrid
Om du räknar från ventil cc till spjällhus cc har du säkert 1000mm plus sen har du typ 2,5" rör till filtert som bör vara 250mm till
Den stackas motorn får ingen luft till mera hk
Om du skulle mäta lufthastigheten vid spjället bör du ligga mycket nära ljudhastigheten  ICQ/ac
Sen motarbetar bankarna varandra  efter som det är olika länd mellan 1-2 o 3-4  (skillnad på längd cirka 150mm)
En sak som kan vara bra att veta är att en motor på 2l suger isig 4 kubikmeter luft i min på 1000 varv

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Hans Landelius skrev:

Det här måste vara någon form av rekord. 109hk på en 2332. Ta bort hitechskiten och sätt på ett par ida48 så har du säkert 165-170hk. Med lite mer portning så når du lätt 200hk med en bättre kam tex fk87.

Ja det är nog något rekord men kanske inget jag vill inneha någon längre tid... När du säger "hitechskiten" menar du insprutet? varför skulle insprut ge mindre effekt än förgasare (om allt annat är lika)?

Sitter och kollar på fk-87 kammen, vad jag kan se så är ska den ge effekten lite högre upp i varven men utöver det så ser det inte ut att vara så stor skillnad om man läser kamkorten. vad tror du den ger för annan karaktär på motorn?

17

PPRMicke skrev:

Med så långa insugrör som du har bör det vara på det varvtalet som du har Max vrid
Om du räknar från ventil cc till spjällhus cc har du säkert 1000mm plus sen har du typ 2,5" rör till filtert som bör vara 250mm till
Om du skulle mäta lufthastigheten vid spjället bör du ligga mycket nära ljudhastigheten  ICQ/ac
Sen motarbetar bankarna varandra  efter som det är olika länd mellan 1-2 o 3-4  (skillnad på längd cirka 150mm)
En sak som kan vara bra att veta är att en motor på 2l suger isig 4 kubikmeter luft i min på 1000 varv

/// Micke

Jo jag anar också att det är boven. min teori är att när kammen vaknar så slår insuget i taket och stryper motorn, det är det som gör puckeln vid 3600 varv. Min plan är att överladda motor därav är insuget byggt så som det är, men trodde att det inte skulle vara så begränsande som det visar sig. Nu kommer jag bygga om det och då försöka få till lika långa rör, trattar under hattarna etc. men det får bli i vinter tror jag.

18

Lurv skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Jo jag anar också att det är boven. min teori är att när kammen vaknar så slår insuget i taket och stryper motorn, det är det som gör puckeln vid 3600 varv. Min plan är att överladda motor därav är insuget byggt så som det är, men trodde att det inte skulle vara så begränsande som det visar sig. Nu kommer jag bygga om det och då försöka få till lika långa rör, trattar under hattarna etc. men det får bli i vinter tror jag.

Du kan få samma problem med tryckt maskin 
Du uppnår snabbare ljudhastigheten  Som ofta tar död på agget (stora tryck förändringar på kompressor sidan  ICQ/ac )
En bra sugis blir en jävlgt bra tryck maskin  ICQ/ab
Så bygg vidare så kommer du få en jäkligt bra tryck snörra
Ps om kammen är så vass kan du få en jäkla massa vrid så dödar lådor på löpande band
Ps 2 bör vara kortare insug rör än avgasrör
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Lurv skrev:
Svwerker skrev:

nja är dom topparna verkligen goda för 200hk på hjulen? de flödar "bara" 165cfm vid 0.500 lyft. Dock tycker jag de borde klara av mer än 109hk. så jag håller med om att något är knas, frågan är vad... ska kolla över insuget de kommande veckorna och justera ventilerna, vet inte mer vad jag kan göra... Det blir nog en till körning i vår då jag har lite smått att fixa till så som en liten avgasläcka i ena skarven, montera flexfuelsensor och nya spridare så den kan gå på e85...

det sitter en 70mm spjällhus på den idag. jag gissar att det inte är någon begränsande faktor?

Mina är flödade hos Johannes och det enda som är gjort på dem är nytt ventilsätesjobb. De flödade 192 cfm vid 12 mm, 210 vid 19.
Siffran 218 är på veven, sorry. Borde varit ca 170 på hjulen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

PPRMicke skrev:

Du uppnår snabbare ljudhastigheten  Som ofta tar död på agget (stora tryck förändringar på kompressor sidan  ICQ/ac )
Ps om kammen är så vass kan du få en jäkla massa vrid så dödar lådor på löpande band
/// Micke

rören som kommer ut ur CB's hattarna är 2 tum, kan det vara så att det är för lite? dvs så oavsett hur jag bygger insugsrören resten av vägen så kommer det vara svårt att nå upp till 150-160 hk pga rören är för små?

21

Jag har väl oxå en tanke på liknande (turbo(megaskirt) motor) Men hur stort spjäll har du ?

22

mettis skrev:

Jag har väl oxå en tanke på liknande (turbo(megaskirt) motor) Men hur stort spjäll har du ?

70mm

23

Flödet skulle ju förbättras avsevärt med separata spjäll.. Det finns bolt-on spjällhus som fungerar med sedvanliga dubbelförgasar-länkage.. De går ju att använda med turbo med sen så det är inte bortkastat att montera dem nu.

24

Vad jag menar med hitechskiten är att det är en barnlek att få ut hästar ur en typ1 med dom delar som finns idag. Det finns färdiga recept på ett flertal internetsidor så man behöver inte uppfinna hjulet själv. Det går säkert att få ut lika mycket hästar med sprut men det är inte lika lätt som med förgasare. Jag har stor respekt för grabbarna i turbo town som kör otroligt fort med sprut och turbo men dom har gjort läxan ordentligt och har lärt sig den hårda vägen vad som funkar och vad som är skit. det har säkert kostat en massa kulor men samtidigt har dom byggt upp en enorm kunskapsbank som gör att dom klarar vad andra bara kan drömma om. En sugis är däremot mycket enkel att bygga och kan med erfarenhet köra låga 11-repor för bråkdelen av vad en potent turbomaskin kostar. Jag har själv testat fk46 som jag tog ur motorn efter en halv säsong då den kom för snabbt i botten och tappade all effekt i de högre varvregistern.  Min åsikt om varför din motor inte har den effekt den borde är att med dom grova insugsrören så har du noll gashastighet och när gashastigheten kommer så har kammen gjort sitt. Pröva motorn med ett par billiga förgasare så kommer du närmare sanningen.

25

Lurv skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

rören som kommer ut ur CB's hattarna är 2 tum, kan det vara så att det är för lite? dvs så oavsett hur jag bygger insugsrören resten av vägen så kommer det vara svårt att nå upp till 150-160 hk pga rören är för små?

För små rör kanske du skall mata två cylindrar på ett rör
Efter som du kör med ett rör till spjälet måste man räkna med längden till spjälet på en sug motor
Skulle du trycka är det en annan sak
Om du kollar på ett STD insug på en 1600 har du längre total länd på en sådan har du max vrid vid 2800 varv
Om du kollar på en motor med insprutning  så har man minst 4x cylinder volymen  i blandnings kammaren innan spjälet sen har man en grövre slang till luftrenar boxen
Har man mindre diameter efter spjället  så funkar det som en restriktor ( gå in på googel kolla på bilder på formula 3 så ser du inlops hålet (28mm) sen har man 8-10 gånger motor volym dom varvar max 6500-6700varv  vrid max 4500)
Har man typ 60mm spjäll bör man ha minst 70mm (inre dia) slang till filtret
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke