Hans Landelius skrev:Vad jag menar med hitechskiten är att det är en barnlek att få ut hästar ur en typ1 med dom delar som finns idag. Det finns färdiga recept på ett flertal internetsidor så man behöver inte uppfinna hjulet själv. Det går säkert att få ut lika mycket hästar med sprut men det är inte lika lätt som med förgasare. Jag har stor respekt för grabbarna i turbo town som kör otroligt fort med sprut och turbo men dom har gjort läxan ordentligt och har lärt sig den hårda vägen vad som funkar och vad som är skit. det har säkert kostat en massa kulor men samtidigt har dom byggt upp en enorm kunskapsbank som gör att dom klarar vad andra bara kan drömma om. En sugis är däremot mycket enkel att bygga och kan med erfarenhet köra låga 11-repor för bråkdelen av vad en potent turbomaskin kostar. Jag har själv testat fk46 som jag tog ur motorn efter en halv säsong då den kom för snabbt i botten och tappade all effekt i de högre varvregistern. Min åsikt om varför din motor inte har den effekt den borde är att med dom grova insugsrören så har du noll gashastighet och när gashastigheten kommer så har kammen gjort sitt. Pröva motorn med ett par billiga förgasare så kommer du närmare sanningen.
min första motorn (1914cc) hade ett par IDF44or. Oj vad jag ogillar förgasare! fick den aldrig att gå bra. Mycket troligt var det skit bakom spakarna men det var sent 90tal så det var svårare att få tag i bra info. på slutet efter mycket tips från SOB på SCLF så gick den Okej...
jag instämmer med att kammen vaknar till ganska markant, men har tyckt det har varit bra. söndags-fin åka med frugan är behagligt om man håller sig under 3500, ville man tokgasa så fick man se till att ligga över det. men ska ta en funderare på att byta kam...
Att uppfinna hjulet igen är lite det som är kul, men man får inte bli envis och inte ta lärdommar där de finns. Och just här med insuget så verkar det som jag gått på en nit.