26

Kan bara hålla med föregående visa inlägg.

Sälj extrabilarna som dom står. De extra tusenlapparna du kunde fått kvittar du mot tidsvinst/måbra känslan.

Hälsa/arbete, be din chef och hjälp att hitta en balans som funkar. Om kroppen inte klarar allt så har du rätt att få hjälp.

Gör klart garaget så du kan börja använda det, superfiffiga lösningar kan man alltid komplettera med i efterhand när man konstaterat behovet för dom.

Prioritera
Sälj
Skänk bort
Släng
ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

27 Senaste redigerad av Voff (2016-11-07 15:06:31)

Det är så bra att du skriver om detta. Du har inte ”en tappad ork” som GB skriver.  Du är på väg in i väggen, om du inte är där redan. Utmattningssyndrom.

Förkylning, värk, negativa tankar…  Allt är symptom på det. Det kan vara svårt att ta till sig när en ska vara en man i sina bästa år. =)

Ut i naturen. Ta med Jenna. Minns Jack. Rör på dig. Prata med Marie. Ät bra. 

Nya krav från mig…, så skit i det jag skriver om du inte känner att du orkar med det.

Ta till dig alla varma och kloka ord, och låt uppmaningar om att du ska göra ditten och datten just nu bli till något du tar tag i när du känner att du har ork till det. Du orkar inte med det nu, och det är okej. =)

I dag ska du göra en enda sak, och det är att ta en lång promenad, eller bara runt huset om det känns bättre. Eller så skiter du även i det om det känns bättre. Det viktiga är att du får ro och tid att ta hand om dig.

Jag finns ett PM bort om du vill ”prata”.

@Hella
Hur kan du beskriva något som kan förstöra en persons liv som något som ska tas ”med visst allvar”?

28

okey...
jag är en helkass säljare..
när jag säljer något vill jag känna att jag inte lurar någon.
jag måste inte sälja bilar nu.. och kommer inte göra det förän jag känner att jag vill det.
dom bilarna som skall fixas är dom vi skall använda. förutom broms och lite avgas fix.
assisterade min kära fru i att byta däck på 2 av bilarna i em.. hon jobbade och jag pekade.. hon är duktig som f..
innan bytte hon till vintedäck själv på sin bil.. sen lyftes 2 halvpallarmed däck upp på loftet.. med min väl fungerande lyftanordning. ICQ/ag
ja jenna är vid min sida alla vakna timmar på dygnet.. är fortfarande förkyld. hon är en riktigt trogen hund.

Angående arv..  min fru har ärvt.. denna processen har dragit snart 1,5 år nu med kostnader från vår sid pga tjuriga ej ärvande syskon..inte våra..utan i dödsboet...
så det är hennes grejer/pengar med dom gör hon som hon vill dvs inte mina!!!
allt får ta den tid det tar.
Ja jag kommer ta snack med jobbet.. min fundering nu ett tag har varit/är..
som det är nu.
när man jobbar så är det ledig 2 dagar... jobba 5..
2till5 i förhållande..
det jag vill är ledig 3 dagar jobba 4..
3till 4 i förhållande.
så mina tankar är hur skall jag..... kunna genomföra detta..blir ju mindre lön .. men borde gå endå.
måste bara övertyga vd på företaget och frun (ekonomiansvarig i hemmet)
vd tycker.. folk skall jobba heltid annars stör dom produktionen.. i denna delen av sverige är arbetslösheten hög, så inte lätt att byta jobb...
frun tycker.. först skall vi bli skuldfria. vilket borde ta ca 4 år till..om inte förändringar sker i budget..(vår)..
så är läget..
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29

Nu när du mår så här, lägg inte mer sten på din börda med att ha dåligt samvete för att du inte kan göra något på grund av värken. 
Ta hand om dig själv först så att både förkylning och värk blir bra. Tror att du är nerkörd och då kommer det annat, förkylningen, för att imunförsvaret är nersatt.

Jag har en trasig ryggkota, saknas vissa delar, med ständig värk. Har lärt mig leva med det. Så gott det går.
Har inga planer för när något skall bli färdigt. Kan jag inte göra något på en tid så har jag inget dåligt samvete för det.  Det blir färdigt när det blir. På det viset blir det inget dåligt samvete för att det inte blir färdigt snabbt.

Gör det du känner att du behöver och kan för stunden men ha inte dåligt samvete för det du inte klarar just nu.
Allt har sin tid.

30 Senaste redigerad av 63 Highlight (2016-11-07 21:12:17)

Om ryggen är SÅÅÅ dålig att Du inte kan byta däcken- Bör Du skita i ALLT och  ta hand om kroppen ett halvår/år.
Inget är viktigare

Bilarna - dom lämnar Du in på verkstad- så gör "vanligt" folk ( inte såna som Du och jag)

PS Jag  fick lov att lämna in min  bil på verkstad i vintras- första gången på 50 år. Även Du har en ursäkt den här gången....
Ta en tallrik glass och se en bra film- skit i allt ett tag!!

31

Jag tror inte att man går in i väggen av sin hobby. Det är andra saker runtomkring som påverkar. Jag tror det är viktigt att man håller igång med sin hobby. I våra fall i garaget. Flyter det på i garaget, så känns för min del också andra saker går lättare.

Men små delmål tror jag på. Man bestämmer sig före hur många timmar och vilka dagar man ska hålla på. Sen gör man en lista på vad som ska göras. Det funkar ofta för mig.

32

kan eller inte.... jag kan byta däck, men då jag inte vill bli sämre, när jag nu vilat mig några veckor så undviker jag vissa saker.
stå ute hissa upp bilar med garage domkraft.. använda kraft handtag.. pumpa däck.. det fixar min fru.
hon vet att min rygg inte är bra, så hon hjälper mig när hon kan.
Det finns annledningt till att jag  skaffar lyft hjälpmedel, jag vet att min rygg är dålig .
inget nytt..  detta har jag vetat i över 30 år..
så om ni tycker mina lyftbord lyftok billyftar osv är löjliga och att det är dumt att jag lägger tid på det och inte "bara" gör klart garaget.. så skiter jag i det..
jag gör det jag behöver för att klar min hobby..prioritering..
det kommer bli en liten lyftkran vid svarv och fräs så jag kan lyfta tyngre grejer med.

Men viss jag kommer ta det mer lungt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Voff skrev:

@Hella
Hur kan du beskriva något som kan förstöra en persons liv som något som ska tas ”med visst allvar”?

Därför att jag menar det som nån sorts ödmjuk pekpinne, om det nu kan finnas något sånt....
Såhär tänker jag; Rent personligen för min egen person så tror jag att det ska tas med största allvar, men jag kan ju aldrig fullt ut sätta mig in i en annan persons känslor, tankar och problem.... Jag har bara träffat Michael ett par gånger (mycket trevligt för övrigt!  ICQ/ab ), och vad jag kan minnas så har vi aldrig pratat om såna här problem, så jag kan ju bara se det jag själv läser in i det han skrev i första inlägget och det blir ju bara min reflektion på det hela som inte alls behöver stämma med hur någon annan känner!
Därför blir det bara ett försiktigt pekande i en riktning som jag själv tror på, mest för att jag inte vill att tankegången ska missas så att man bara kör på i samma hjulspår och hamnar i större problem!  ICQ/ab

Voff skrev:

Ut i naturen. Ta med Jenna. Minns Jack. Rör på dig. Prata med Marie. Ät bra.

Bra skrivet! Det här tror jag mycket på! Att röra sig (promenader t.ex.) ute i friska luften gör mycket positiva saker med kropp och sinne, kanske framförallt när man inte mår bra, och att dela sina tankar med nån som står en verkligt nära kan göra underverk med åt vilket håll tankegångarna går!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

34

Jag kan bara prata för egen del, fyller 44 på måndag och har brottats i 30 år! ICQ/ab  känner mig som 24 i kropp och sinne, visst lite knäoperationer och sådant men motion mår alla bra av!  mitt liv går i 200 hela tiden med 3 träningar i veckan 2 tjejer på 9 och 11 sambo hus och 7 bilar samt en buss som ska ihop men det funkar för mig.... hyfsat mat intag och ingen övervikt tror jag på ICQ/af    jag är ingen hälsocoach men ett sunt förnuft och levende!

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

35

Och en sak till, det ska ju inte vara en belastning att gå till garaget?   ibland dröjer det en vecka innan jag bara orkar ta i garage dörren! sen vad folk säger att blir du aldrig färdig någon gång! det bryr inte mig i ryggen....

36 Senaste redigerad av Peter S (2016-11-08 17:20:47)

Känner igen mig i det mesta som skrivs i tråden.

Alla saker spelar in och påverkar ens fysiska och psykiska hälsa. Även hobbyn.
Tid och energi räcker inte till speciellt när man, som jag, har två småbarn med sena kvällsvanor, ett hus som borde renoveras/byggas ut, ett arbete med långa dagar och ett äktenskap som skall hållas vid liv.

Att säga till någon att "karska upp sig" funkar inte. Även små projekt som att laga en droppande kran kan kännas övermäktigt.

I mitt fall hinner klockan bli 21-22 en normal kväll i veckan innan jag stökat av allt jag skall och det finns lite egen tid. Då är det inte så lockande att dra på sig overallen och masa sig ut i garaget. Dessutom så finns det att göra i huset, men det slutar alltsom oftast med att man rasar ner i soffan framför TV:n. När helgen väl kommer så är det en massa andra "måsten" som skall klaras av innan jag med gott samvete kan smyga ut till min mancave.
Så veckorna går och blir till månader utan att det händer ett jäkla dugg.

Jag kan öppenhjältligt säga att mina hobbybilar under en längre tid varit mer ångestframkallande än inspirerande och roliga att hålla på med.
Att titta in i garaget gör mig mer illamående än gott och värre blir det av att tiden går och garaget sakta förvandlas till en uppställningsplats för allsköns skit som bara slängs in i en stor hög på golv och arbetsbänkar.

Att man dessutom har flera objekt/projekt som står i kö, i vissa fall på uppställningsplatser som tickar hyra gör inte saken bättre. Jag tog efter moget övervägande ett "vuxenbeslut" för ett tag sedan att sälja av ett par av mina "de-säljer-jag-aldrig-VW's" av den anledningen. Det sved och jag kan fortfarande gräma mig, men när hobbyn inte längre skänker glädje och fyller en med energi så måste man göra något åt saken.

Visst, jag kan få ryck och komma ut i garaget emellanåt och när jag väl är ombytt, radion påstagen och man kommer igång så infinner sig den gamla goa känslan så smått igen. Tyvärr är det lite väl långt mellan dessa tillfällen.

Att man inte blir yngre bidrar säkert till allt detta. Att jag känner mig trött, "ihopbeckad" i kropp och knopp och sover dåligt likaså. Det hänger väl ihop. Regelbunden motion och vettigt kosthållning är självklarheter, men att omsätta i praktik inte alltid så lätt.

Detta var ju inte direkt något "pep-talk"  ICQ/ag
Det är nog är så att alla människor går igenom mer eller mindre tunga faser i livet. Och det är väl det livet handlar om i mångt och mycket. För att uppskatta de tillfällen det känns bra så lär man behöva ha det lite motvalls emellanåt. Inte bra dock om dipparna blir för långa och många. Då lär man söka hjälp.

För egen del så får det helt enkelt vara för tillfället. Tids nog infinner sig lusten förhoppningsvis och man kan börja ta sig an uppgifterna och då gärna, som Demian skrev, med en liten bit i taget.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

37 Senaste redigerad av michaelth (2016-11-08 13:27:28)

Som jag misstänkte så är jag inte ensam..

Så hur gör vi..för att det skall bli "bra"
Mindre antal projekt..
endast egna krav för när dom skall bli färdiga.
Mindre delmål i våra projekt för välmåendet.
lagom med närande mat .
lagom med social kontakt med våra nära, kära, vänner och bekanta.
lagom med kropps rörelse..

Sen e det bara resten kvar. ICQ/ad

Ja livet går vidare..eller inte. Det verkar som min trevlige gamle svärfar har gett upp.. ICQ/ac
Kära frun är förkrossad/ledsen då hennes far betyder allt för henne, då hon tror han skall gå bort snart.. vilket han vill.. på sjukhuset sedan ett tag.. och vi kan inget göra.

Samtidigt är det som med vår käre hund. om man får jämföra,. man vill inte att ens kära skall behöva lida ....
Hans liv.. är just hans, även om man inte vill att han skall gå bort.. när dom lider och känner att det inte finns några anledningar att leva, och kroppen pga olika sjukdomar ger upp, vad gör man.

Vacker väder är det i alla fall. ICQ/an
Vi får c hur det går.. än har jag inte räknat ut honom, även fast hans förfall har varit stort och snabbt.

lev idag, i morgon kan det vara försent.

/ Michael

38

lev idag, i morgon kan det vara försent
Du citerar ju dig själv! kör på nu..... ICQ/af

39

om jag tänker efter har jag gjort bla fyra saker inom min bil hobby i år....

Haft Sessongspremiär träffen...
Köpt en Shorty pickup som trots bokad lack tid i november fortfarande står på samma plats senn den rullade av lastbilen...
Visat runt Pompejus här på gårn över lite smårprat över ursäkten att han köpte delar...
Käkat pizza hos trekroner.... me ursäkten att ja köpte delar...

Kort sagt fyra barn & en far på intensiven tar just nu nästan all tid... 
Men varje kväll innan jag krachar i soffan
går jag ner i verkstan öppnar porten njuter ett ögonblick av att en dag skall splitt bussen igång...

Och då michaelth kommer jag & hälsar på! För om du tittar hur många inlägg du gjort så har du en stor del av din hobby
inte i garaget utan här bland vänner som precis som du sitter framför skärmen just nu...  smile 

I vår klubb "What ewer Vw" kom vi sist vi träffades fram till att förvånansvärt många som var med på träffen
inte ens hade nån egen vw att sätta klubbstickersen på! Dom dyker upp bara för att de är så go gemenskap!
Trots att de inte åker vw just nu eller ens äger nån....De tycker jag är helt fantastiskt!

Så i år hände ingenting i garaget ... ( fast nästa år finns hopp för ja har bett frugan jobba natt igen  big_smile )
Så jag säger som varje vinter sedan 2001....... -Nästa år då ska jag iaf köra splittbuss.....
Och om den inte blir klar så vet jag ju iaf att jag får vara med endå  cool

I bland kan man ju få för sig att man är seg & hopplös & att alla andra alltid kör på hämtar skogsvrak & trollar i garagen med
obegränsade möjligheter i tid pengar & framförallt motivation, la ju själv timmar dagligen på min dh när jag renoverade den &
fick många komentarer då. Men de var för att just då var de de som fick mig  att må bra & vila upp mig från livet i övrigt...
Kort sagt en riktigt bra & nyttig tråd med många bra tankar & infallsvinklar. tack!

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

40

Vad gäller hobbybilsdelen har jag några grejer som hjälper mig. Jag försöker alltid ha en körbar "färdig" hobbybil. Jag försöker lägga så lite tid som möjligt på saker i verkstan som inte tillför projektet nåt. tex ha perfekt ordning perfekta verktyg osv. Sen försöker jag att bara göra saker som är roligt. Känner jag ingen lust för ett projekt ställer jag det åt sidan och börjar med nåt roligt. Sedan 20 år har jag också en ambition att bli färdig med en ny bil varje år... -det har aldrig hänt för allt tar dubbelt så lång tid som man tror dvs en ny bil vartannat år ungefär. Men att ändå jobba mot ett lätt ouppnåeligt mål hjälper. (Har också regelbundet tävlingar med en kompis att den som blir färdig till den o den träffen blir bjuden på en platta öl)  Sen jobbar jag 8-16timmar 7dar i veckan halva året och ser mina projekt flera gånger om dan under denna period. Det skapar ett jävla sug när man väl får sätta ingång... Sen hjälper det att ha några kompisar med samma intresse så man kan ringa o prata ut när man börjar fundera på vad man håller på med.  Fördelen med denna hobby är ju också att man bestämmer helt själv. Tröttnar man kan man låta skiten stå eller sälja, det påverkar ingen annan.

41

Som innan... det händer mycket..i förgår kväll, gick min käre gamle svärfar bort..
Hans hälsa hade försämrats mycket dom sista veckorna.
Parkinsson..
Sjukdommen gjorde att han inte längre kunde svälja.. när han fick lunginflammation så försämrades hälsan kvickt.
Då han märkte av hur mycket sämre han blev ,och visste att han inte skulle bli bättre, utan bara sämre .så ville han inte leva mer, och sa aktivt ifrån både sondmatning dropp och syrgas.han fick endast en del smärtstillande för att enklare kunna andas.
Efter ca 3 dygn somnade han in.dom sista tiden ej kontaktbar. vi vakade, men kunde inte känna av någon reaktion.
Mycket tråkigt.. men han behöver inte lida mer. ICQ/an
Min kära fru är förkrossad. men tänker endå att det har lyfts en sten från hennes och hennes 2 systrars bröst, liksom svärmors..
Svärfar blev 84 år gammal..
Nu har min fru som är äldst börjat med det mödosamma arbetet att ordna upp allt.. givetvis jobbigt, men ett sätt att bearbeta sorgen.

jag sa så här när min far gick bort för drygt 4 år sedan..
Ni som har föräldrar/släktingar i livet.
Ta några minuter av ert liv, och ta kontakt med dom.
Åk dit..om ni kan, ring  eller ta kontakt på annat sätt.
livet kan ta slut jättefort.
I detta fallet var det väntat och hans 3 döttrar kunde vara vid hans sida liksom hans fru.
men alla kan inte det.
Tänk på era kära, även om dom inte är så nära...

Gör det nu!!! för er skull
/ Michael

42

Rätt ! Min mor som är 79 kommer på middag hos mig på söndag

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

43

Jag har ju förespråkat att sälja av för att lätta på trycket, MEN...i den här hobbyn verkar det verkligen finnas en fiskminne... så för en tid sen gjorde jag den här till en bekant  ICQ/ae

Post's attachments

Macke.jpg, 34.98 kb, 700 x 700
Macke.jpg 34.98 kb, 167 downloads since 2016-11-16 

44

Ja nu är man ju där... försökt åka ut och göra någonting men det går fan inte, som att man har en vägg framför sig...och slutar att man känner sig ännu sämre och låg än tidigare...
Läst igenom tråden här och ska kanske försöka hålla mig borta helt en stund, börjat träna igen den här veckan och ska kanske hänga med nån icke vw polare för en gång skull...kanske ut och ta en öl...  Default/hmm

45

Vi borde starta en egen klubb....  ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

46

Undrar hur många vi blir  ICQ/an  ICQ/ae

47

Vi är nog en hel del människor med tappade sugar,med varierande grad.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

48

pompejus skrev:

Vi är nog en hel del människor med tappade sugar,med varierande grad.. ICQ/ad

Det verkar som om hela svenska VW-scenen tappat sugen. Händer det något i garagen längre?

För egen del har jag gått från 3 garagebesök i veckan för 10 år sedan, till 3 per månad 2016......

49

Det är nog att överdriva lite,men så här års är det nog så för många..själv brukar jag bläddra igenom mina nedladdade bilder från internet och drömma lite..det lättar lite.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

50

Tre per månad är ju rätt ofta ju..... Default/hmm

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36