Kul! Du köpte en kärra, slängde i princip alltihop och byggde en annan kärra från grunden? 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » BP kärran
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kul! Du köpte en kärra, slängde i princip alltihop och byggde en annan kärra från grunden? 
Blir kanon..
Tackar
nita nitarna
he he
lite överkurs men...
Nejdå, ingen överkurs här inte.
Popnitarna på de andra skarvarna är nitade på insidan, och sen ser de bra mycket bättre ut när dom är platta istället för att sticka ut på insidan ca 7-8mm
kuligt gillar nitarna...
Kul! Du köpte en kärra, slängde i princip alltihop och byggde en annan kärra från grunden?
Nästan rätt, men det var ännu bättre eftersom jag FICK kärran

Blev lite gjort på kärran idag också, å idag fick jag lite mek hjälp desutom
Golvet kanske ser lite skumt ut, men allt är som det ska.
Om golvet inte haft urtag mitt på så hade fjädringen slagit i golvet.. Kommer bli ett lock över där sen
Tar dock en jäkla tid att lägga golvet, ingen bit är lika bred som den föregående, ingen bit är helt rak i ändorna, för att slippa kapa fel på "rätt" bit så gör jag urkapen i en provbit först så jag kan testa mig fram å se hur lite som måste kapas för att de ska funka, undersidan på brädan måste fasas av runt urkapen så att svetsen runt rören inte strular...
Men om ja får säga det själv så blir de iaf bra 
Jag hade vart helnöjd 
Ascool kärra,önskar man hade drag på bussen och kunde fixa en likadan vagn. Snyggt jobbat!
Härligt bygge !
Tackar
Blir mindre å mindre tid i garaget så ja hinner inte med så mycket som jag skulle vilja..
Nästan klar med golvet iaf
Nu är de bara å tillverka locken över fjädringen kvar på golvet
Vet inte riktigt varför de är så jäkla många hål i plåten bakom skärmen? Skärmen skruvas fast med 3st plattjärn som är bockade ut från karossen, och listen mellan skärm å kaross kläms bara fast....
Ja,ser ju onekligen som en hagelsvärm där hjulet tagit det mesta.. 
kanske det användes några dåliga skärmar som gick sönder ideligen...
vad händer om det regnar och träet sväller?? eller denna kärra kanske bor inne jämt?
(gnälligt snickar komentar)

Sväller det(borde inte göra det då det är så fuktigt nu) får man väl justera lite..men du får nog räkna med att det blir lite glipor under vintern,men så är det ju(wabi-sabi,bara att hänga med,naturkrafter går inte att diskutera med..
) 
Får se vad som händer med träet, kanske sväller de lite, kanske inte? Jag kommer att olja in det för hållbarheten, funderar på om jag ska lasera det innan jag oljar, eller kanske inte funkar att göra både och?
Tills vidare så får kärran bo under en presenning, men sen är planen att göra ett litet kapell att skydda det med.
Bra med helg så man hinner göra lite på kärran
Snidade till locken som ska vara över fjädringen.
Det var lägre lock förut då de bara var en spånskiva som låg över hålen, men då var inte brädorna skruvade direkt i ramen utan låg på träläkter, men jag tyckte det blev bättre att göra så här
Dom såg dock rätt klumpiga ut så det blev att plocka fram fräsen för att snygga till dom lite
Mycket bättre
Plåtarna som satt som skydd för stötdämparna passade inte längre
Övre bulten till dämparn sticker ut lite så måste knacka lite på lämpligt ställe så plåten passar bättre
Lite skillnad
Bra jobbat, som vanligt med Dina projekt. 
En mörk lasyr på det där blir snyggt..glöm inte undersidan,viktigt att behandla trä på båda sidorna annars riskerar du onödig kupning.. 
Bra jobbat, som vanligt med Dina projekt.
Tackar
En mörk lasyr på det där blir snyggt..glöm inte undersidan,viktigt att behandla trä på båda sidorna annars riskerar du onödig kupning..
Närå, tänkte pensla på lasyr runt om på hela brädan, farsan hade lite lasyr ståendes så jag penslade på lite på en provbit nu ikväll för å se hur den blir
De har ärgat rätt så mycket där aluminiumplåten legat mot ramen...
Å framsidan ser nästan blästrad ut
Tog och nitade ihop de båda sidorna som de var innan det blir dags att lackera
Efter flera timmars slipande så var så gott som all färg borta på båda sidorna
Sen så lackade jag den med etsande grundfärg
Avslutade kvällen med å demontera golvet, ska försöka hinna slipa och lasera det i veckan..
Här går det undan.. 
2,5 liter vitvinsvinäger trollull och en hink med lock
vinäger och trollull blandas i hinken och locket sätts på
i 3-4 dagar, sen öppnas locket och 2,5 liter vatten tillsätts
och röres om. penslas på innan man oljar in trät. ju längre man
väntar med att använda blandningen ju mörkbrunare blir den.
(penslar mina fågelholkar så och de blir gamla direkt)
Kallas för drivvedsbets i första staditet. 
2,5 liter vitvinsvinäger trollull och en hink med lock
vinäger och trollull blandas i hinken och locket sätts på
i 3-4 dagar, sen öppnas locket och 2,5 liter vatten tillsätts
och röres om. penslas på innan man oljar in trät. ju längre man
väntar med att använda blandningen ju mörkbrunare blir den.
(penslar mina fågelholkar så och de blir gamla direkt)
Kallas för drivvedsbets i första staditet.
Intressant! Hur mycket trollull har du i ditt recept?
la dit godtyckligt ung halva paketet eller så...
glömde att man bör lägga några droppar diskmedel
i betsen för att tappa ytspänningen då man skall måla.
Här går det undan..
Nja, men bra att de ser så ut...
2,5 liter vitvinsvinäger trollull och en hink med lock
vinäger och trollull blandas i hinken och locket sätts på
i 3-4 dagar, sen öppnas locket och 2,5 liter vatten tillsätts
och röres om. penslas på innan man oljar in trät. ju längre man
väntar med att använda blandningen ju mörkbrunare blir den.
(penslar mina fågelholkar så och de blir gamla direkt)
Kallas för drivvedsbets i första staditet.
Intressant! ska testas nångång, men köper nog nåt nu
Har varken slipat eller laserat golvet som jag tänkte, blev att kladda lite med gul färg istället
Mörk bild, kärran är lite ljusare i verkligheten. Här är provbiten jag laserat lite på..
Till höger på provbiten har jag laserat 2 gånger, andra gången blev dagen efter när första skiktet torkat helt.
Ska nog köpa nån lite mörkare nyans tror jag
När jag lackade igår så var allt blankt å fint, men idag så hade bitarna som skyddar fjädringen blivit matta... ?
Lackade samtidigt å med samma färg i sprutan, den enda skillnaden är att jag inte grundade skyddsplåtarna nåt
Blir till å polera lite sen å få upp samma nyans
Det närmar sig stunden då jag ska lämna av ramen å en massa andra braåhasaker på blästring.
Tänkte att jag skulle försöka slipa ner nitarna som håller kulhandskens typskylt eftersom den garanterat skulle försvinna när dom blästrar, men de gick utmärkt att knacka ur dom från undersidan
Hade ett visst bekymmer när jag skulle knacka ur torosionsbladen ur axeln, hände inte mycket alls fast alla skruvar var lossade.
Gick däremot bättre när jag knackade från andra sidan.
Axeln ser precis ut som en typ1 framvagn med en klump i mitten med ett fyrkantigt hål, så när bladen är ihopsvetsade så här så förstod jag varför de strulade när jag försökte knacka ur bladen....
De var även svetsat i båda ändorna, å båda sidorna hade spruckit. Så de svetsade jag ihop igen
Det var koniska lager som på en framvagn, så dom är nu rentvättade å väntar på att fettas in igen.
Å packboxarna som satt där är samma som typ1 upp till -65
Brukar ta släggan å slå loss gamla skrotdäck från fälgen så jag kommer åt med vinkelslip å kapa av dom, sen såg jag nåt tips nånstans att man skulle kunna använda en vedklyv för att få loss däcken.
Funkar perfekt! dock var de bara att glömma att kränga av hårda gamla diagonaldäck med mina däckjärn så de blev vinkelslip iaf å kapa loss dom...
Man tager vad man haver...
När jag fått loss däcken och jämförde fälgarna så såg jag att de var helt olika utseende på fälgarna, och även bredden skiljde 1cm...
Eftersom fälgarna är vända så passade jag på att byta sida på ventilhålet, lite lättare å pumpa då vid behov
Hemmagjord fettkopp...
Men när jag tittade på den riktiga som satt monterad så visade det sig att det också var en bubbla grej, eller iaf på pricken lika
Maskat å klart för de gröna..
När jag grundmålade så trodde jag att jag fått en riktigt jäkla stor rinning, tack å lov så visade det sig vara nåt som har ramlat runt på kärran förut å gjort ett stort märke i plåten..
Förut så var de en massa rester från olika färger på insidan av plåten, men jag kör insidan lika som utsidan så de är lika maskat där
Ett par lager färg lagt
Provmonterat skärmarna så jag kan göra färdigt hållarna för reflex och baklyse
Avslutade helgen med att testa lite dekaler

Man blir varm i hela kroppen av att läsa denna tråden. Underbart arbete !
Ja den blir ju som ny 
Tackar!
Blank å fin, fast jäkligt knölig å med lite skotthål å grejer...
Kan med stor säkerhet säga att jag skippar diagonaldäcken på kärran, mailade å frågade efter passande däck. Finns inte en chans att jag betalar 2296:- st för däcken... 
du kan ju ha turen o få tag i begagnade i bra skick o kurs
Köpte av bribos för 1800 iof några år sen
http://www.bribos.com/intra_modul_info. … 2&id=1
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » BP kärran
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.