26

Nä, fan. Tallåsen är hur stort som helst juh! De e jag å Helsings smeja, men jävlar så långt ifrån.  ICQ/ae Så humor är ett måste för överlevnad. Ja jävlar sa roli han kan si ut! hö hö, söm ve skratta.  Default/lol

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

27

Löf skrev:
m.helsing skrev:

Jag ser mej mer som en frikyrkepastor , lite som Runar Sögaard

Haaaaaalleluuuuuuja! Skjuter du rådjur från köksfönstret också?  Default/lol

Mmmm.... Ett å annat skjut i köket har nog ändå brunnit av. Han är ju trots allt stadgad familjefar.  ICQ/ag

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

28

Thomas Å skrev:

Ha ha, låter som min polare men han heter ju Marcus,                           hels...  ing...     Default/yikes                           ICQ/ag

Välkommen in i träsket grenje!  ICQ/ab

PF: Han har ett eller annat ben med i rallylivet.

JAPP! Man har allt avverkat några rallybilar under åren.  ICQ/ad  Men vad är det man säger? Intressena förändras men man blir aldrig för gammal för att leka.... ICQ/ag

29

Jag minns en Fiat 131(?) rallybil som var tuff.

30 Senaste redigerad av Urban T (2011-05-15 07:29:06)

Hade Grenje en 131'a? Är det samma bil som Peter H i SMK Hälsinge åkte i ett tag?
Jag var en period för kanske 15 år sedan väldigt engagerad i Rally inom SMK Hälsinge, var med och hjälpte till med arrangerandet mm.
Känner att jag borde veta vem du är Grenje, eftersom jag varit inblandad och intresserad av rally i hela mitt liv egentligen, varit borta från Rallysvängen ca 10 år, men halva släkten från Ilsbo åker ju Rally så jag följer med via nätet mm.

Jag vet att Tallåsen inte bara är 2 familjer, men måste ju retas lite   ICQ/ae Hede, där vi bor är ju inte så jäkla stort heller  Default/lol

Typ 3 Variant -65

31

Urban T skrev:

Hade Grenje en 131'a? Är det samma bil som Peter H i SMK Hälsinge åkte i ett tag?
Jag var en period för kanske 15 år sedan väldigt engagerad i Rally inom SMK Hälsinge, var med och hjälpte till med arrangerandet mm.
Känner att jag borde veta vem du är Grenje, eftersom jag varit inblandad och intresserad av rally i hela mitt liv egentligen, varit borta från Rallysvängen ca 10 år, men halva släkten från Ilsbo åker ju Rally så jag följer med via nätet mm.

Jag vet att Tallåsen inte bara är 2 familjer, men måste ju retas lite   ICQ/ae Hede, där vi bor är ju inte så jäkla stort heller  Default/lol

Njae... Samma bil men ändå inte. Karriären (om man nu kan tala om någon vidare karriär med ständigt tom plånbok och kidnappad kartläsare) startade alldeles sant med en 131 Abarth. En ganska solblekt halvprivat fabriksbil jag köpte loss från ett dödsbo här i Ljusdal. Men med färg, tid och hälsingsk tjura fick vi liv i den. Intensivt röd med två gula ränder över huven skrämde den skiten ur oss under en debutantkörning i Sveg. Ja jävlar, av alla bilar jag haft är det nog den jag ångrar att jag sålde. En sån kul bil. Och LÄTTKÖRD framför allt. Dit hjulen pekade, gick det.

Så fick man ju för sig att bygga ny bil. Volvo skulle det ju vara för det åkte ju alla andra, så Abarthen såldes till Tord Nyström (Nyströms Lackering) för en ringa peng. Å är man billackerare så måste man ju visa det, så den lackades om i någon anskrämlig vit färg med blå vågor. Ja jisses...den röda besten hade över en natt kuvats till en tamkatt med blå ränder.  ICQ/ac  Efter detta körde han nog ihjäl det mesta utom karossen. Låda, bakaxel och motor. ALLT byttes ut på löpande band och ersattes med begagnade orginaldelar från Häggs Bildemontering. Var Colottiprylarna tog vägen är väl inte ens lönt att spekulera i, men idag skulle de nog betinga ett ansenligt värde även som skrot. Hur som hellst, bilen såldes vidare till Anders Banger (då Persson) som gjorde några sporadiska framträdanden innan Peter kom över den. Ja, å resten vet du ju. ICQ/ab

Själv åkte jag min Volvo. (som jag för övrigt vann min klass i Hälsingeserien med) RÖD naturligtvis med gröna flaggspel på skärmarna. ICQ/ag  Den hamnade i Grönås och blev stående i ett garage i många år efter jag sålde den, men nu har jag ändå sett den i några Midnattssolsrallyn faktiskt. Samma röda färg men flaggspelen övermålade i vitt. Ja ja, smaken är som baken. Sen blev det några Oplar i diverse modeller. Den sista jag ägde är idag ganska känd i rallykretsar. Då jag körde den för flera år sedan var den vit med blått flaggspel över bakskärmarna. Nu är den grön och prydde väl Bilsportbörsens framsida i våras om jag inte missminner mig. En grön/svart Kadett Gsi med regnr. JDH 220. 

Määän.... nu blev man ju med hus å Notch å flera ungar, så hjälmen har låsts in. Därmed dör ju inte intresset för rally bara sådär utan vidare. För om sanningen ska fram, så står det en nästan färdigbyggd bil med bur å allt här ute. Inte för att åkas med, utan för att hålla abstinensen stången....  ICQ/ad

32

Sålde min Volkswagen Taro (TOYOTA!!!!) ikväll till några skumma araber för export till Afrikanska domäner. Kontanter i näven men ändå, jag gillar det inte riktigt. Nedringd på budgivning å ändå ska de pruta å trilskas när de väl kommit till skott. VAFAN????  ICQ/am   Ett bud är väl ett bud, eller har jag fel? Hur som helst, jag vann det jag ville till slut ändå men fasen så jobbiga de kan vara. Tur det bara var en Toyota....  ICQ/ae   Så.... Vad gör jag med min Notch nu då för slantarna jag fick över? Kom gärna med förslag till en oskuld i VW-träsket. Just nu är den original så det gör ont. Dessutom blå.  Default/hmm

33

Försöker utan framgång att ladda upp lite bilder här också men... nä, jag lyckas inte riktigt som de ser ut. Mac Helsing, den gamle räven får nog hålla lite skola med mej imorgon som det ser ut.  Default/hmm

34

Grenje skrev:

Sålde min Volkswagen Taro (TOYOTA!!!!) ikväll till några skumma araber för export till Afrikanska domäner. Kontanter i näven men ändå, jag gillar det inte riktigt. Nedringd på budgivning å ändå ska de pruta å trilskas när de väl kommit till skott. VAFAN????  ICQ/am   Ett bud är väl ett bud, eller har jag fel? Hur som helst, jag vann det jag ville till slut ändå men fasen så jobbiga de kan vara. Tur det bara var en Toyota....  ICQ/ae   Så.... Vad gör jag med min Notch nu då för slantarna jag fick över? Kom gärna med förslag till en oskuld i VW-träsket. Just nu är den original så det gör ont. Dessutom blå.  Default/hmm

Ett sätt är att be om en handpenning på några tusen insatta på ditt konto om du ska hålla den och förklarar att det är priset som ni kommit överens om som gäller och att de har rätt att ångra sig men då stannar handpenningen hos dig. Då brukar snackarna och prutarna kunna dra sig undan.

"Pimped by Nature"

35

Jodå, jag hade nog tänkt till lite innan med, så där klickade det i alla fall inte. ICQ/ae Fick faktiskt HELA summan som handpenning dessutom, men sen försöker de ju ändå pruta då de kommer för att hämta bilen. Envisa som synden kan de stå en hel eftermiddag å jiddra istället för att bara lasta skiten å åka hemåt. Påpekar skavanker som klart och tydligt gått att läsa i annonsen innan de ringer, OCH som man dessutom också berättar om och förklarar på telefon sedan. NO WAY!!! Ett bett är ett bett.
JAG skulle då inte ha mage att utsätta någon för nåt liknande om jag budat å vunnit. Hur skulle det se ut??? Kontakter ska man vårda. Inte mjölka.

36

Grenje skrev:

Försöker utan framgång att ladda upp lite bilder här också men... nä,

Det är ingen ide , du klarar inte av det ändå !  ICQ/ae

You´ll never know...

37

Eller så har jag ändå inget intressant att visa....  ICQ/ag

38

Jobb, jobb, jobb och åter jobb... Inte haft det minsta tid för vare sig Notchen eller forum. ICQ/ac  Jävla synd, då jag trots allt är taggad å sugen. Men nu blir man väl hemma ett tag ändå hoppas jag. En del kallar det semester. Själv vill jag mer se det som ett improviserat lugn. Petra däremot, ser det som en tillgång för allt som försakats här hemma då karln varit så otroligt korkad att han ligger ute på jobb om veckorna. Så jag vet ju redan nu vad som väntar. Japp! Sambolagen rules...
Men jag har ändå smitit ifrån några minuter nu för att leka med likasinnade en stund. Laddar upp några bilder också för att fiska efter lite tips och råd inför garagekvällarna efter höstmörkrets intåg. Mottages tacksamt.
Så här såg hon i alla fall ut just efter hämtad å hemkörd. Inte vacker, det medger jag. Men handen på hjärtat, hur skulle din fru se ut efter snart 50 år längs norrländska vägar? Mmmm, just det... å ändå älskar du henne.  ICQ/ae

Post's attachments

DSC00199.jpg, 241.95 kb, 778 x 584
DSC00199.jpg 241.95 kb, 341 downloads since 2011-07-25 

39

Rykten florerade om att miljontals spekulanter kollat in henne och sedan dömt ut det gamla öket. Å det efter att köpet väl var gjort å hon stod hemma i garaget förstås. Rost långt fränare än Gevalias India Malabar var väl det mest primära som rapporterades, men även kass inredning och hjul så stumma att hon inte skulle röra sig ens med bandtraktor. Ååååååh, VAD hade man nu ställt till med?? VAD 17 hade man dragit på sig egentligen??  Default/hmm Jävla idiot!!! VARFÖR lät jag mig luras så lätt???  ICQ/am

Men så började jag tänka efter lite. Hmmm.... Rullade hon inte märkligt lätt då vi hämtade henne? Behövdes verkligen traktor? Näe... Två man räckte gott för att smeka upp henne på trailern. (som för övrigt nu har fått ny bromstrumma  ICQ/ag  ) Och inredningen, förutom en för årsmodellen helt fel förarstol, var också riktigt okej. Så hur var det då med rosten?.... Inte mer att göra än att börja lyfta på plåten för att få säkerställa det värsta att vänta.

Så en vacker försommarkväll gick Mc Helsing och jag loss med varsitt spärrskaft i alla fall. En efter en lossades skärmarna, och en smått skräckblandad uppgivenhet förbyttes allt efter som de plockades bort till en mera småleende lättnad. Någon har skämtat mig aprilo! Skönt att magkänslan fortfarande fungerar. Visst, rost fans det naturligtvis, men långt ifrån så mycket som vi hade väntat. Plattan verkade kärnfrisk och förutom några små lättlagade hål i luftkanalerna borde det inte vara allt för mycket jobb för att få henne genom en besiktning. Bakskärmarna var dessutom i det närmaste felfria. Lite sämre framskärmar förvisso, men nya har redan införskaffats. Och har man en gång ägt en Cadillac....ja då lagar man det mesta sen.  ICQ/af

Så berätta nu,  vad gör jag?  ICQ/ag

Post's attachments

DSC00074.jpg, 150.91 kb, 778 x 584
DSC00074.jpg 150.91 kb, 311 downloads since 2011-07-25 

DSC00075.jpg, 212.82 kb, 908 x 681
DSC00075.jpg 212.82 kb, 361 downloads since 2011-07-25 

40

Skruva tillbaka skärmarna, fixa bromsar å motor så det funkar, kolla lysen, åk å besikta!!!!

INTE NÅGOT ANNAT, för då är risken att den blir stående...

Keep it up, för du har ju öppet mål, bara att lobba in. ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

41

50 split skrev:

Skruva tillbaka skärmarna, fixa bromsar å motor så det funkar, kolla lysen, åk å besikta!!!!

INTE NÅGOT ANNAT, för då är risken att den blir stående...

Keep it up, för du har ju öppet mål, bara att lobba in. ICQ/ab

He he, Dr Helsing å du är nog inne på samma diagnos där. Dessutom ordinerar han en REJÄL sänkning och nya fälgar.  ICQ/ae

42

Ja absolut ! Den där Burträskar´n är inte så dum  som han ser ut ! ICQ/ad

Sänkning är inget krav dock , den passar fint i rally style åxå eller original , huvudsaken att den inte blir fast i garaget...  ICQ/ad

You´ll never know...

43

Kanske båge, B20 å dubbla weber?  ICQ/ag  Plastskärmar har jag ju sen gammalt.  6500:- är jag ju garanterad efter avslutat race.  ICQ/ad

44

idiot................

You´ll never know...

45

Ha ha, ibland är du så lätt att reta, mannen!  ICQ/ae  Men då man har polare med tonårssöner som vigt sitt liv åt folkrace får man lätt skavsår i öronen då de hälsar på i garaget.  Default/hmm  Vi mera normalt lagda entusiaster ser en bil att njuta och bevara, medan pojkarna bara ser en pole position. Ja, du vet ju. Du har ju själv varit här. Vill minnas att nån berättade vänligt men bestämt för den unge mannen hur kallt det egentligen måste bli i helvetets boningar innan ens en skruv skulle lämna garaget för en folkracekarriär....  ICQ/ae  Tack för det. Då slapp jag.  ICQ/ag

46

Håller med 50 Split där. Vri´ihop den å´besiktiga,jag tänker göra detsamma med bussen. Än sen om du får en "arbetsorder" från SBP,då har du ju fått "känna" på hur den är efter vägen + att du blir mer inspirerad till höst/vinterskruvning. ICQ/ab  Tänkte ,som sagt,att göra samma sak med bayen. .. Kruxet med den är att den tydligen vill vara 2växlad för tillfället...hemskt trevligt.  ICQ/ad Men ta en funderare på´t iaf.  Puss  ICQ/ag

Typ1-66   Typ1-69

47

Hmm... Skulle (för snabbhetens skull) kanske haft tag på en fungerande motor dåra. Så kan den rätta kan hänga kvar i stativet för en mer seriösare renovering, istället för att hastas ihop för att få fruntimret att rulla. Motor? Någon?  ICQ/ag

Å bara två växlar föresten... Vadå BARA?? Hade en enpetare en gång i min gröna ungdom, å den vill jag mena var ändå till stor glädje.   ICQ/ae

48

Första tråden jag läste på detta forum. Faktiskt anledningen till att jag reggade mig här. Är själv nyfrälst inom VW-världen. Bytte bort min audi 100 2.3 med stora motorn mot en Golf 1. Men nåja det hör väl kanske inte hit. För det är ju en annan historia. Jag ska allt ta och göra den körbar och besöka denna Helsing.

Nåja. Vad händer med bilen du gjort en sån trevlig berättelse om?

49

Om du letar efter en VW-vagn, så kanske denna passar???

Står vid godsmagasinet i Tallåsen... ICQ/ad
http://i54.tinypic.com/20ky9ah.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

50

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Om du letar efter en VW-vagn, så kanske denna passar???

Står vid godsmagasinet i Tallåsen... ICQ/ad

Jodå , det vraket vet vi om, men hur gör du det ? Kör du godståg och hade en kisspaus ? ICQ/ad Hör av dej om du har en kvart över nästa gång du är här så kan jag bjuda på en kaffe !

Goffen skrev:

Första tråden jag läste på detta forum. Faktiskt anledningen till att jag reggade mig här. Är själv nyfrälst inom VW-världen. Bytte bort min audi 100 2.3 med stora motorn mot en Golf 1. Men nåja det hör väl kanske inte hit. För det är ju en annan historia. Jag ska allt ta och göra den körbar och besöka denna Helsing.

Nåja. Vad händer med bilen du gjort en sån trevlig berättelse om?

Ja det får du väl göra .. ICQ/ad Men vem är du då ?  Och bilen kan Grenje berätta om , det har hänt massor...  ICQ/ae

You´ll never know...