1 Senaste redigerad av Grenje (2015-01-16 23:21:25)

Detta är historien om en medmänsklig rättighet att lura sina polare.

Med ett slumrande VW intresse (har väl förvisso haft en del Golfar under åren, och bara EN "riktig VW") lärde jag för några år sedan känna en man med ett av livets märkligaste kall; Att lura sina medmänniskor.
Även om de flesta av er här på Boxerville (och jag med er) föredrar tidigare baggar, så gillade jag ändå min 1303:a skarpt. En guldfärgad rapp sak med Cromespoke-fälgar, feta däck, Jet-pipe å orginal taklucka. Coool man. Cooool.  ICQ/af  ICQ/ae Inget dollargrin förvisso, men jag tyckte ändå den var riktigt snygg.  ICQ/ag  Att Laddnings-reläet hakat sig så man levde med ständig krupp och ett å annat rosthål i golvet inställde mig att i högsta överlevnadsinstinkt undvika åtminstone de häftigaste regnvädren. Nåväl, den försvann för många år sedan och nu, och efter många turer med allt från Hundkoja till Cadillac (ja jävlar vilket spann...  ICQ/ae ) blev man i höstas pådyvlad nån gammal KDF-rest igen. Just tack vare mannen med kallet....

Vi kan kalla honom Helsing. Jävligt trevlig på alla vis. Med liknande intressen och ett städat yttre. Men ack så lömsk. Default/hmm  Hur det hela började minns jag inte för detta är ändå ganska trivialt att veta såhär efteråt. Men efter en del turer efter någon dålig skogsväg (jag äger nämligen både 4-hjuling med vinsch OCH biltrailer, så tro inget annat nu  ICQ/ae  ) för att rädda en å annan VW,  en hel del starka koppar kaffe i Helsings smedja med någon trevlig anekdot till livs, samtidigt beundrandes något intressant projekt. Avslutad eller knappt påbörjad men ändå väl värt att se.

Denne Helsing anar nog att något börjar spira å är inte sen att dra nytta av situationen. Plötsligt bombarderas min mejl av alla möjliga (och omöjliga) objekt. Allt från rena saluvagnar till snygga arrangerade bilder för inspiration. Verbala tips och besök hos suspekta VW-nördar införlivades, och detta bara för att kittla mina nervtrådar och riva mina annars så ståndaktiga murar. Ondskan då den är som starkast.
Hur som helst, blev jag i höstas tillfrågad "som sällskap" för en "Köp-byt å sälj-resa" neråt Uppsala. Sugen på äventyr och intet ont anande hänger man ju naturligtvis på.
Dagen den var solig och trevlig blev vår tur, med en Opel av yppersta klass går vår färd. Oskuld som man är i aktuella forum och i den här VW-världen har jag ingen aning om vem vi besökte, men fälgar införskaffades till ett schangtilt pris av en trevlig man med förkärlek för gamla split-bubblor. MÅNGA split-bubblor.... På vägen hem stannade vi på ett mat-hak strax utanför Uppsala i västlig riktning. Världshistoriens största Kebab inhandlades och medan magen spändes till sitt yttersta tittade vi på folk som med barnvagnar och hundar gick förbi, liksom en å annan bil som stack ut ur mängden efter huvudleden. Vi skrattade gott med norrländsk humor åt en skåpbil med texten "Dicks hushållsservice" på sidan och några hippa kommentarer som; " om den stod utanför min dörr då jag kom hem från jobbet, du.... He he...." Och inte oväntat kom ju ändå till slut frågan jag bara väntat på; "Jo du, när vi ändå är här...."

Saken är den, att jag några dagar innan avfärd, inte heeeelt utan påverkan av den där Helsing, hittat en -65:a Notchback till vettig peng. Men försiktig som man är, låtsas man ju som det det inte var så viktigt ändå och försöker låta det flyta förbi. Sen kunde jag fejkat ynka och gräma mig länge för att jag inte tog chansen att åka över å titta när vi ändå var i närheten. Määään... nu var det ju en Helsing jag campade ihop med, å en Helsing dribblar man bara inte bort sådär utan vidare. Trycket blev för starkt och Grenje är en mycket svag man då det gäller polare. Och som gammal rallyförare är han ju svag för gamla Notchbacks så... Ja Tok gjorde som Tok sade, vi åkte ut för att besikta bilen. Döm om min förvåning när vi efter telefonsamtal för vägbeskrivning svänger in på en gård, och det första vi ser är en skåpbil med texten; DICKS HUSHÅLLSSERVICE.... Moaaaahahahahahahahaaaaaa! 

Nåväl, KÄRLEK strömmade genom mina ådror så fort jag klev in genom garagedörren. Jag såg redan bilder för mitt inre hur jag med kromad armbåge mer än gärna tar en whiplasch och ett par rejäla kotfrakturer över centrala Ljusdals farthinder. Helsing, den markattan läser mina tankar som en öppen bok och efter några obligatoriska (och mest för syns skull) däcksparkar skrev vi på ägarbytet. Mannen hade lyckats!!! Med ett brett flin lovar han att följande dag åka med mig neråt med trailer och hämta hem skönheten. Själv är jag mest orolig för hur hon skall tas emot av den övriga familjen. Med ett nyinköpt hus (inte långt ifrån Helsings smedja) med renoveringsbehov är väl knappast en gammal Folkvagn prio ett för familjelyckan. Men man lever ju som man lär och då mottot för klanen "Grenje" lyder; "Lättare att få förlåtelse än tillåtelse" så välkomnades hon hem åtminstone av mig. Hon har stått i mitt garage nu för att mogna till och min sambo har glädjande nog inte bara förlikat sig med tanken, utan även börjat se fram emot en första åktur. Helsing ska ha tack för sina påtryckningar. Jag (vi) ångrar inte en sekund av vad jag dragit på oss. En massa jobb, utgifter och säkert ett å annat grått hårstrå utöver de som redan kommit till. Bond har sin "License to kill" Helsing har rätten att lura en polare. Och DETTA tackar jag då idag för.

Bilder och fortsättning kommer. Hoppas jag väckt lite nyfikenhet för fortsättningen, men nu för tillfället drar jag till Åland på jobb. Väl mött igen om ni vill.

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

2

Bra story! Så länge det är en Notch involverad är man inte lurad.
Ser fram mot bilder och flera berättelser.
Välkommen (tillbaks) i " luftkyldträsket "

Buggy 1600 -´68

3

när e du här på holmen då (åland) va jobbar du med och var på åland ?
kanske du vill torrköra min notch ICQ/ab e int besiktad ännu men snart ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

4

Sickna polare ! Grattis till Notchen

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Jag har alltid känt att det var något skumt med den där Helsing. ICQ/ad

Lycka till med vagnen, ska bli kul att se bilder.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

du är så jävla lättlurad du Örjan ! Default/lol  Default/lol

men en väldigt fin text i övrigt !

You´ll never know...

7

Riktigt vasst skrivet! Helsing har lurat mig att köpa en askkopp också, så det är en farlig figur att umgås med ICQ/ad

Grattis till Notch!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Tack Grenje! Den där Helsing har på senare tid försökt lura mej att importera en split... gott och veta att han har svart bälte i att lura polare!  ICQ/ab

Gratulerar med Notch, kanske den skönaste luftkylda man kan ha efter en split (buss)! Va heter Notchen då? Dick? Default/lol

Buy the ticket, take the ride... - HST

9 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-05-02 18:30:44)

http://i56.tinypic.com/2ueoaj6.jpg

Jag ser mej mer som en frikyrkepastor , lite som Runar Sögaard, att försöka hela mina vänner med lov om guld och gröna Tuborg och billig bensin bara det kommer en luftkyld vän i garaget. Jag tvingar ingen att göra som jag säger men men det är erat val om att brinna i otrohetens eviga eld om ni inte tar emot mina tjänster !

ICQ/ad

You´ll never know...

10

Amen!  ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Så har jag haft det hela mitt liv, kuvad och duperad av storebror...  Default/lol  ICQ/an
Men på grund av/tack vare han så har jag ju både en buss å en bubbla.... Vid köpet av bussen så gjorde han nästan allt, hittade den, stämde träff med ägaren, fixade Grenjes trailer ink. Grenje själv. Betala fick jag göra själv...
Helsing är snäll men lömsk  ICQ/ab

Christian, m helsings lillebror.

13

m.helsing skrev:

Jag ser mej mer som en frikyrkepastor , lite som Runar Sögaard

Haaaaaalleluuuuuuja! Skjuter du rådjur från köksfönstret också?  Default/lol

14

Är det den gamle rallyåkaren?

15

Ha ha, låter som min polare men han heter ju Marcus,                           hels...  ing...     Default/yikes                           ICQ/ag

Välkommen in i träsket grenje!  ICQ/ab

PF: Han har ett eller annat ben med i rallylivet.

"Pimped by Nature"

16

Skönt att Grenje snart kommer hem från Åland och sitt Internet celibat så han får ställa saker till rätta... fan , här blir man ju uthängd som värsta gangstern...

ICQ/ad

You´ll never know...

17

Jamenduärjuengangster! Alla i Tallåsen är gangsters, mer eller mindre...!  ICQ/ag Välkommen till civilisationen Grenje!  ICQ/ad

18

Och hem till denna "gangster" släppte jag förra sommaren iväg min fru och omyndiga son Patrik helt själva på middag, mini VW träff och cruising i Ljusdal. Helt ovetande om hans "lömskhet"  ICQ/ag . Varför varnades vi inte tidigare?
Kanske det är därför även jag blivit smittad av VW sjukan, indirekt på nåt sätt  ICQ/ab.
Fast vad jag hört från vanligtvis pålitliga källor (här ovanför nämda fru och son) så är Helsing en trevlig kille, vilket jag inte tvivlar alls på.

Typ 3 Variant -65

19

Du är välkommen du åxå Urban ! Jag kanske har nåt du inte visste att du behöver... ICQ/ad

You´ll never know...

20

Då är det kanske bäst att jag inte kommer på besök, jag är tydligen lättlurad och jag har för tillfället projekt så det räcker  ICQ/ab
Men det jag är behov av nu är en drivaxelbult med krage till Varianten eftersom nya tydligen inte håller så bra kvalitet.

Lycka till med Notchen Grenje, tycker faktiskt Notchar är snyggare än Varianter, men nu blev det en sån av en ren tillfällighet.

Typ 3 Variant -65

21

vwrob skrev:

när e du här på holmen då (åland) va jobbar du med och var på åland ?
kanske du vill torrköra min notch ICQ/ab e int besiktad ännu men snart ICQ/ab

Määän man tackar väl för förtoendet.  ICQ/ag   Visst skulle det väl vara kul att få bredda sina vyer lite då man ändå är "over there. Så vem vet, kanske letar jag åt dig.  ICQ/ad 
De senaste veckorna har jag byggt hus i Järsö/Lemland. JAPP! Precis DÄR, där "den där dumma svensken" byggt sitt svindyra strandhus som han inte får lov att flytta in i. Default/lol Ålänningarna vallfärdar för att fnissa å få sig ett gott skratt har jag märkt, där jag suttit på mitt tak med nockband och tegelpannor.  ICQ/ag  Å med all rätt tycker jag faktiskt. Spelar man så höga kort får man finna sig i att ibland bli synad. ICQ/af 

Lemland föresten... En plats som min sambo för övrigt skrattade mer än måttligt gott åt. Vissa paralleller med "sommarland för utsvultna hemmafruar" drogs väl kvickt under "en mysig hemmakväll" då jag berättade om vad jag gjort under veckan.  Och  "Jag förstår ju nu varför kärringarna på jobbet åker till Åland flera gånger om året" var en annan pikant kommentar som föll innan hon av sitt hysteriska skratt satte vinglaset i halsen. ICQ/ae 

Förlåt mig nu för vad jag skriver. Ta inte illa upp. Men vissa namn gör sig nog bättre i andra delar av världen än i Sverige. ICQ/ae  Å ömse med är jag fullständigt övertygad om. Haha, ja jävlar. VI här i Ljusdal (med omnejd) om några, har väl begåvats (obegåvats) med de flesta av alla tokiga ortsnamn som Sverige erbjudits. Så jag kan gärna dela med mig om du vill skratta åt oss lite också.  ICQ/ae

Men det som slår mig mest när man ser alla bilar där mitt i Östersjön, är att de är så otroligt fräscha. Er rost är en fjantig liten åkomma som jämfört med våra bilar ser ut som ett återgående munsår vs. slutstadiet av malignt melanom.  Default/yikes Men men, som resultat av detta har vi ju tvingats utvecklats till de bästa av plåtslagare istället.  ICQ/ad  Är det kanske detta som genom åren kallats för evolution?....   ICQ/ag

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

22

m.helsing skrev:

http://i56.tinypic.com/2ueoaj6.jpg

Jag ser mej mer som en frikyrkepastor , lite som Runar Sögaard, att försöka hela mina vänner med lov om guld och gröna Tuborg och billig bensin bara det kommer en luftkyld vän i garaget. Jag tvingar ingen att göra som jag säger men men det är erat val om att brinna i otrohetens eviga eld om ni inte tar emot mina tjänster !

ICQ/ad

VIK HÄDAN, SATAN!!!  Default/yikes  ICQ/ae  ICQ/ag

23

Urban T skrev:

Och hem till denna "gangster" släppte jag förra sommaren iväg min fru och omyndiga son Patrik helt själva på middag, mini VW träff och cruising i Ljusdal. Helt ovetande om hans "lömskhet"  ICQ/ag . Varför varnades vi inte tidigare?
Kanske det är därför även jag blivit smittad av VW sjukan, indirekt på nåt sätt  ICQ/ab.
Fast vad jag hört från vanligtvis pålitliga källor (här ovanför nämda fru och son) så är Helsing en trevlig kille, vilket jag inte tvivlar alls på.

Japp! Jag träffade dem där samma kväll faktiskt. Å oss imellan var det riktigt trevligt. Jag menar RIKTIGT trevligt, och då inte bara för VW-nördar. Å vilken mat!!! Det märks sådana gånger att han (och Anne) influerats av sin brors kok-konst. Eller om det är hans bror som en gång influerats å tagit skada... ICQ/ae Så mycket god mat, sköna bilar och härliga anekdoter från enkelt folk med gemensamma intressen. Petra (min sambo) var nog mest imponerad av logen vi festade i, även om jag vet att hon också älskade maten och sällskapet. Att jag haft turen att få köpa ett hus med ett relativt väl tilltaget garage åsidosätter hon ibland i sitt glesbygdsromantiska tänk. För skulle hon få frågan, så bytte hon det mer än gärna mot en gammaldags hederlig loge.  Hur som helst är det svårt att inte trivas i deras sällskap. Men det är väl med Helsing som med vargen. "Men mormor, varför har du så stora tänder..."  ICQ/ae 

Nåväl. Jag förstår att ni förstår att jag förstår att ni förstår att jag bara skojar. Han vill bara väl, men vet också att med Grenje måste man ibland lirka lite med om han ska komma till skott. Så han är lätt förlåten.

24

Har alla i Tallåsen lika bra humor som er två  ICQ/ag ? Men det kanske inte bor fler än 2 familjer i Tallåsen  ICQ/ae.
Har för övrigt en brorsdotter i Färila vars sambo införskaffade en Bubbla förra sommaren, eller var det 2 år sen? Väldigt trevlig kille det också. Tror att han smyger omkring här på forumet också  ICQ/ab .

Typ 3 Variant -65

25 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-05-13 20:26:30)

Nåja Tallåsen är inte så litet...

Jo vi känner varandra ICQ/ad

You´ll never know...