Urban T skrev:Hade Grenje en 131'a? Är det samma bil som Peter H i SMK Hälsinge åkte i ett tag?
Jag var en period för kanske 15 år sedan väldigt engagerad i Rally inom SMK Hälsinge, var med och hjälpte till med arrangerandet mm.
Känner att jag borde veta vem du är Grenje, eftersom jag varit inblandad och intresserad av rally i hela mitt liv egentligen, varit borta från Rallysvängen ca 10 år, men halva släkten från Ilsbo åker ju Rally så jag följer med via nätet mm.
Jag vet att Tallåsen inte bara är 2 familjer, men måste ju retas lite
Hede, där vi bor är ju inte så jäkla stort heller 
Njae... Samma bil men ändå inte. Karriären (om man nu kan tala om någon vidare karriär med ständigt tom plånbok och kidnappad kartläsare) startade alldeles sant med en 131 Abarth. En ganska solblekt halvprivat fabriksbil jag köpte loss från ett dödsbo här i Ljusdal. Men med färg, tid och hälsingsk tjura fick vi liv i den. Intensivt röd med två gula ränder över huven skrämde den skiten ur oss under en debutantkörning i Sveg. Ja jävlar, av alla bilar jag haft är det nog den jag ångrar att jag sålde. En sån kul bil. Och LÄTTKÖRD framför allt. Dit hjulen pekade, gick det.
Så fick man ju för sig att bygga ny bil. Volvo skulle det ju vara för det åkte ju alla andra, så Abarthen såldes till Tord Nyström (Nyströms Lackering) för en ringa peng. Å är man billackerare så måste man ju visa det, så den lackades om i någon anskrämlig vit färg med blå vågor. Ja jisses...den röda besten hade över en natt kuvats till en tamkatt med blå ränder.
Efter detta körde han nog ihjäl det mesta utom karossen. Låda, bakaxel och motor. ALLT byttes ut på löpande band och ersattes med begagnade orginaldelar från Häggs Bildemontering. Var Colottiprylarna tog vägen är väl inte ens lönt att spekulera i, men idag skulle de nog betinga ett ansenligt värde även som skrot. Hur som hellst, bilen såldes vidare till Anders Banger (då Persson) som gjorde några sporadiska framträdanden innan Peter kom över den. Ja, å resten vet du ju.
Själv åkte jag min Volvo. (som jag för övrigt vann min klass i Hälsingeserien med) RÖD naturligtvis med gröna flaggspel på skärmarna.
Den hamnade i Grönås och blev stående i ett garage i många år efter jag sålde den, men nu har jag ändå sett den i några Midnattssolsrallyn faktiskt. Samma röda färg men flaggspelen övermålade i vitt. Ja ja, smaken är som baken. Sen blev det några Oplar i diverse modeller. Den sista jag ägde är idag ganska känd i rallykretsar. Då jag körde den för flera år sedan var den vit med blått flaggspel över bakskärmarna. Nu är den grön och prydde väl Bilsportbörsens framsida i våras om jag inte missminner mig. En grön/svart Kadett Gsi med regnr. JDH 220.
Määän.... nu blev man ju med hus å Notch å flera ungar, så hjälmen har låsts in. Därmed dör ju inte intresset för rally bara sådär utan vidare. För om sanningen ska fram, så står det en nästan färdigbyggd bil med bur å allt här ute. Inte för att åkas med, utan för att hålla abstinensen stången.... 
*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*
Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879