Jag hade aldrig gjort de förr så ja... Hade iofs ett litet specverktyg för att driva in tappen med men de hitta jag inte. Va ett skruvmejselskaft med grovt handtag som jag satte fast tappen i.
27 2012-10-02 13:37:03 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-02 13:41:45)
SåDärJa.....
Bussning(-ar, köpte ett par st för men vet ju aldrig....) beställda. Tack för tipset, Svenne Duva!
Gängtapp för utdrag inhandlat, 39 kr på Jula.
Specialverktyg för inknack förhoppningsvis lånat och snart hemma. Tack, Scitter!
Då är det väl "bara" att göra't då'rå........

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Jag följer med spänning hur detta kommer att gå, lycke till med meket 
Postades igår. Håller tummarna för dig att det är busningen som är det faktiska problemet
****xxxxxxx@@@@@!!!!!.......
Och massor med andra fula kraftuttryck....
PÅ Skruvat.se's hemsida uppgavs att bussningen fanns i lager. Och så även i orderbekräftelsen som kom på mail.
Men i h-e heller !! I gårkväll om ännu ett mail med den "glada nyheten" att "ojsan, vi hade visst inga hemma....
men vi får hem på måndag nä'sta vecka"...
Kyss mig därbak, säger jag bara. Jag har styrt om en del planering för att kunna meka i helgen. ARG!!!!
Är jag ensam om att råka ut för detta, eller är det fler som fått samma "service" ?

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
31 2012-10-03 10:10:49 Senaste redigerad av svenne duva (2012-10-03 10:11:32)
Det är nog tyvärr så generellt i postorderbranschen för tillfälllet, alla vill minimera lager för att hålla ner kostnaderna med tanke på hur skakig hela marknaden är just nu. De där bussningarna är ingen dussinvara så de har nog beställt direkt hos leverantör när du beställde.
Faktum är att jag har två webbshop/postorderfirmor och vi gör självklart likadant på udda varor. Däremot tycker jag att skruvat gör fel som säger att de har varan i lager och sen ändrar sig, det har jag också varit med om hos dem så det verkar vara rutin. Visst kan en artikel ta slut under dagen men det är inte så troligt på den här lilla skruttvaran.
Ring eller maila och kolla om du beställde fler än de har på lager, de brukar ändå vara snabba på att ändra ordern om du kontaktar dem.
....
Ring eller maila och kolla om du beställde fler än de har på lager, de brukar ändå vara snabba på att ändra ordern om du kontaktar dem.
Bra tips!!! Ddet visade sig att de kunde skicka TRE st! Jag hade beställt 4 "för säkerhets skull" men istället för att meddela mig att det fattades EN så restade de hela ordern!
Ett tel.samtal löste saken. TACK igen, Svenne!

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
33 2012-10-04 11:22:49 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-04 11:59:52)
JaHapp....
Nu ligger det en bussning (och två i reserv) på skrivbordet.....
Undrar om den kommer att hoppa på plats av sig själv......
Nähäää..... det trodde jag väl inte heller....
Det blir helgens äventyr.
Wish me luck...... 
EDIT: Bör jag smörja o/e fetta in bussningen innan jag knackar i den?
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
ställ bussningen på pekfingret häll i fullt med olja, pressa med tummen tills bussningen svettas ut olja på utsidan. Klart!
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Hmm... Smörja den? De missa jag helt haha. Hur viktigt e det?
36 2012-10-04 19:17:48 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-10 15:10:12)
YeeeeHaaaa......
JaJustDeSerru....
Nu kan vem som helst räkna ut att Irene är back in business. Eller Buss-iness. Heheheh....
Ut med startern, inga problem.
Fram med gängtappen,modifierad - dvs tillslipad - för att passa i en 8 mm långhylsa,på ett minispärrskaft.
Jaha, nu ska vi se...Men..va' fan
Det FINNS ju ingen stödhylsa / bussning !!!! Jo, lite spår av en satt där,men inte mer. Tacka fan för att startern hade tjurat!
Istället för att vålda ut en sliten bussning var det bara att med en tunn långmejsel krafsa ut det lilla som satt kvar. Lite WD-40
och en torkning, och sedan var det klart. Tomt, och rent och snyggt.
Jah.. nu ska vi si.... Scitters specialverktyg har inte kommit ännu. En fördel med att bo på landet är att posten ofta låter vänta
på sig. Men jag kan ju prova ändå... Fram med en bussning. Uppträdd på nyss nämnd långmejsel var det enkelt att sikta in den
mot sitt säte... och vips så var den på plats!
När den första glädjechocken släppt tog insikten över. Insikten att sätet kanske är uppslaget för att bussningen varit dålig eller
obefintlig en längre tid innan vi köpte bussen. Hmm.. nåja. Time will tell.
Jag skruvade ihop allting, och anslöt batteriet. Med viss bävan tog jag plats bakom ratten, sträckte ut handen mot nyckeln....
och vred om. Jippie!!!!! sa Irene, och startade som ett skott! Omtumlad drog jag av tändningen, väntade en halv minut och
gjorde om samma sak. Med samma resultat!
Som en första klassens buss-fåne satt jag där en stund och bara tokflinade. Startade, gasade lite och slog av. Startade,
gasade lite och slog av, Start... ja, ni fattar!
Allt som allt tog jobbet mindre än en timme. Stärkt av goda råd och tips från er, mina vänner på Boxerville, och lite fyfan-det-
här-ska-jag-klara-anamma gick jobbet över förväntan bra.
Det enda jag nu funderar på är om den nya bussningen kommer att käkas upp på grund av att sätet kanske är slitet?
Mn som sagt; time will tell.
TACK, alla ni som kommit med tips och råd, samt glada skratt och hurra-rop!
Nu vidtar ombyggnaden till camper!
* Happy happy happy *

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Å andra sidan sett handla du ju upp halva sverigelagret på bussninga så nu kan du buta dom på löpande band
Hehehe. Just de'! Jag har ju några extra

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Grattis till ett lyckat mek
och lycka till med camperbygget, serfram emot lite bilder.
Trekronor
Tack.
Camperbygget blir i första steget inmontering av den 'Vestfalia-kopian' som kom med Irene.
Efter en säsong, eller två, vet vi nog bättre hur vi vill ha det. Men självklart kommer bilder,
annars har det ju aldrig hänt 
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Gå den bra när den väl går igång?
Kolla jordflätan vid växellådan och att det är bra kontakt. Jag hade problem med en startmotor som till slut visade sig vara oxid och smuts på anläggningsytan mellan startmotorn och växellådan, alltså i själva startmotorhålet. Slipa av där också, det gjorde stor skillnad.
Har samma symtom.
Startmotorhålet är ok.
Men nu ska jag ner och kolla flätan.
/Mogge
Har du kollat så att tändningslåsets nedre del (den vita där kabelanslutningarna sitter) är frisk? Har själv haft att den inte var fullt frisk och då blev symptomet som om batteriet var dött på första försöket för att sedan på andra eller tredje nyckelvridningen hoppa igång utan problem.
Samma symtom här.
Skall ner och byte den då, och kolla jordflätan
/Mogge
Har en glappfri bussning.
Demonterat växxellåsdjordning och filat ärg och monterat.
Bytt till en annan beggat tändningskontaktstycke.............
Renoverat generator.
Slipat på batteriets jordningspunkt.
Gängat jordningshålet i karossen.
Slipat på batterikabelskorna.
Kvar att göra:
Byta den glappfria bussningen.........
Köpa ny tändningskontakt.
Vad mer?
Den njö..................nj...ar fortfarande....
44 2016-06-27 22:31:30 Senaste redigerad av Harry (2016-06-27 22:32:08)
Har du bytt eller renoverat solenoiden? Ett relä till starten kanske.
Har du bytt eller renoverat solenoiden? Ett relä till starten kanske.
Jag har själv "fixat" starten, när inte det hjälpte fick proffs göra det för att ta bort en felkälla.
Jag har inte tjuvkopplat den ännu, men tidigare när jag gjorde det så snurrade den på fint.
Nu är det nu solenoid, nya kol och nytt drev.
Är inte uppgiven än, och ska gå igenom kablarna och leta jordfel.
Ska tjuvkoppla ikväll.
Idag när jag fick försöka 4 gånger innan den snurrade runt noterade jag att lamporna i kombit nästan slocknade.......
Sätter en tia på att det är den av mig kontrollerade och godkända bussningen iaf..............
47 2016-06-29 13:04:47 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2016-06-29 22:37:27)
KUSLIGT!!
Nu har felet - mycket plötsligt - dykt upp igen. Men det kusliga är att det tydligen är flera här som drabbats samtidigt!!
Förra gången startern skojade med mig hjälpte det med bussningsbyte, varför jag prompt gjorde ett sådant nu också.
Men inte fan... det finns ingen ump i startmotorn
Med urtagna stift snurrar det piggt och till synes(?) el 'hörandes'
men det räcker med att jag sätter i ett av stften för att umpet ska förvinna. Den orkar nätt och jämt med att dra förbi
den cylindern, och med två stift är det tvärstopp.
El-fel.... Jag har läst igenom min gamla tråd såklart, men är inte säker på var jag bör börja...
Ingen stress
besiktningen är inte förrän i morgon kväll, och vi ska ju inte dra på semester förrän på lördag morgon...
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Hade samma problem med en gammal opel kaputt lindningen hade gått sönder i starten.. Den gick bara på halva effekten/halva lindningen en brygga mellan 2sidor var av.. Gjorde en ny förbindning med en bit koppar rör och en krafitg tång med vilken jag krimpte ihop det.. Funkade därefter bra.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
49 2016-06-29 16:27:39 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2016-06-29 22:36:14)
.
Jordad har Du varit,
Jordad har du åter blivit...
Med en startkabel - svart naturligtvis - som extra jordning från batteri till startmotorns hölje...
...var det bara att vi' om nyckeln. Wroom!! Nu startar hon mjukare och villigare än någonsin
tidigare. HAPPY !!!
Tack till alla som kommit med tips, ni alla mina hjältar! 
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Mätte batterispänningen på lite olika batterier jag hade och bytte till den med högst spänning.
Från ett i bilen på 12.57V till ett 13.17V.
Ops vad fint den startade då.....................
Så, nu vill jag veta om någon kan rekommendera en bra batteritestare?
