1

I går bytte jag startmotor mellan mina T3'or. 89ans fick flytta till 85an, och vice versa.
Ingen skillnad. 85an startar fortfarande glatt och villigt - 89an tvekar och klickar ibland.

Slutsats: inget fel i startmotorn.

Fråga: va' f-n är det då?? Den (89an) tvekar och orkar inte dra runt.
Solenoiden drar in som det verkar, men se'n... Oftast går det att starta på försök 2 eller 3, men ibland inte alls.

ICQ/ac

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2 Senaste redigerad av svenne duva (2012-09-19 11:13:06)

Gå den bra när den väl går igång?

Kolla jordflätan vid växellådan och att det är bra kontakt. Jag hade problem med en startmotor som till slut visade sig vara oxid och smuts på anläggningsytan mellan startmotorn och växellådan, alltså i själva startmotorhålet. Slipa av där också, det gjorde stor skillnad.

3

Har du kollat så att tändningslåsets nedre del (den vita där kabelanslutningarna sitter) är frisk? Har själv haft att den inte var fullt frisk och då blev symptomet som om batteriet var dött på första försöket för att sedan på andra eller tredje nyckelvridningen hoppa igång utan problem.

4

jag kollade ALLT o fatta fortfarande inte. min klicka dock inte som tex ett dött batteri utan det var bussningen som va sliten. Då orka den inte dra runt utan gick bara långsamt.

men om de klickar o batteriet inte e dött e de förmodligen så att du någonstans inte har kontakt

5

svenne duva skrev:

Gå den bra när den väl går igång?

Ja, det är det som är det märkliga. Den går helt OK, när den startat. Likaså är det konstigt att
den inte är "helt död" som vid ett tomt batteri. Solnoiden dras alltid in i kransen, men det känns
sedan - när den strejkar - som att det inte finns någon "ork".

Nästa försök, jag då kan det endera vara precis likadant, eller så hoppar den igång kvickt och
utan ngt "njö-njö-njö-njö" på starten.

Bortsett från ännu en kontroll av jordförbindelsen lutar jag åt att det är ngt i tändningslåset,
eller i kablaget från det, tyvärr.

Om jag ansluter ett fullt batteri på den gängade anslutningen på startmotorn, och jordar direkt
i startmotorn torde det väl visa sig nå'tt....

Eller???

6

svenne duva skrev:

Kolla jordflätan vid växellådan och att det är bra kontakt. ... alltså i själva startmotorhålet. Slipa av där också, det gjorde stor skillnad.

Hmm.. ett enkelt och billigt sätt att felsöka. Tack för det. Hoppas du har rätt  ICQ/ag

7

Om du lägger ström direkt på lilla blecket på solenoiden så får du svaret på en gång. Går den runt lätt då - då är det antingen kablarna till tändningslåset eller tändningslåset självt (som feto skrev så brukar kontakten i botten bli dålig). Går den forfarande segt - Kolla jordflätan och kontaktytan mellan startmotorn och växellåda.
Du kan också skrapa rent någonstans på motorn och sätta en startkabel direkt till batteriet som extra jordning bara för att testa.

8

Tack! Enkla sätt att felsöka - allt som oftast det som behövs.
Jag återkommer med rapport  ICQ/ad

9

http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P16140.aspx

Kolla in denna länken lite billigare än på Vw verkstan
Jag köpte en där och har icke haft detta problemet efter det
peter

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

10 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-09-20 06:56:15)

Tack, Peter!
Jag kollade faktiskt på Meca vad bottenkontakten kostade. 161,25 ....... men då är det fraktfritt  ICQ/ae

EDIT: Å andra sidan tar Mekonomen 225 kr .......

11

Nix pix. F-n sa-an sk-t och en massa andra fula ord...

Provat med att direktmata startmotorn med friskt batteri och dessutom tjuvkoppla den - allt för att utesluta elfel i bilen.
Men felet kvarstår... den vill/orkar inte dra runt! Solenoiden drar in, men stratmotorn orkar inte dra runt och igång motorn.

ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac

Vad är nästa steg i felsökningen??

Default/hmm

12

...och du har kollat kontaktytor och jordflätan?..

13

...och bussningen i växellådan?

14

Var ute för ett liknande fel fast då handlade det om en grålletraktor. den gick som du säger fram på tillslag men orkade inte. ingen fattade nånting för allt "såg" ok ut. då kom grannen över en gammal bondemek. Har ni kollat kablarna fråga han lite flinande??? Ja det tro f-n det att vi gjort blev väl svaret ungefär. det tror jag inte sa gubben. jahadu sa jag hur ska jag kolla dom då da tycker du. ändarna sa gubben ändarna. Så vi ryckte av polerna (på kablarna) vid batteriet och startmotorn gjorde rent kabeländarna satte på nya batteriklämmor och nya fattningar vid starten. Va tror du hände? ICQ/ad  Startmotorn gick som en j-la formel-1 bil. Kosta 150 spänn i delar ICQ/ag
Jag tvivlar aldrig mer på gamla bondemekar efter det  Default/lol

kan ju vara värt att prova innan du river hela bilen  ICQ/ae  Trekronor

15 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-09-25 18:46:53)

trekronor skrev:

...
kan ju vara värt att prova innan du river hela bilen  ICQ/ae
Trekronor

Ingen - utom kanske min fru - skulle bli gladare om det var så enkelt. Men som jag skrivit: jag har direktmatat
med (verifierade) startkablar; både matning och manöver.

Tyvärr.

"Bussningen i växellådan"..... eller om det nu är i sprängkåpan din sitter...
Vad innebär det, lite mer specifikt?

ICQ/ac

16

Fasen va skumt. det kan inte va så illa att du får in vatten i motorn.? ICQ/ac

17

Ska jag fråga samma fråga igen? ICQ/ad

18

Lossa bakre motorbalken o släpp ner motorn på en domkraft. Lossa luftborken. Ta övre skruven till start otorn uppifrån o den andra under ifrån. Med motorn lite sänkt i rumpan får man tillräkligt med space att rycka startmotorn(om de e en syncro, kanske inte behövs annars?)
När startmotorn e ur drar du i en m12 gängtapp i bussningen. Antingen kan du rycka o joxa tills den kommer ut eller så bara fortsätter du skriva in den, efterhand som toppen på tappen tar i godset bakom bussningen kommer den dra ut bussningen. O va den inte kass innan så e den det nu.
Sen ger du mig din adress så skickar jag aludornet jag tillverkade för att knacka i den nya bussningen

19 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-09-27 07:18:30)

scitter skrev:

... O va den inte kass innan så e den det nu.
Sen ger du mig din adress så skickar jag aludornet jag tillverkade för att knacka i den nya bussningen

Oj... ja, det är väl bara att sätta igång då...

Startmotorn är inga problem att få ut. Som ovan beskrivet bytte jag mellan mina T3'or nyligen. Bara att lossa kablar och bultar.
Att vålda ut bussningen ger mig lite rysningar, men det är väl som sagt bara att sätta igång.

Jag lånar GÄRNA ditt specialverktyg! PM'ar min adress!!

ICQ/an

20

svenne duva skrev:

Ska jag fråga samma fråga igen? ICQ/ad

Hej SvenneD. Om du syftar på ditt tips
".....Går den forfarande segt - Kolla jordflätan och kontaktytan mellan startmotorn och växellåda.
Du kan också skrapa rent någonstans på motorn och sätta en startkabel direkt till batteriet som extra jordning bara för att testa."

så är svaret Nej, du behöver inte fråga igen  ICQ/ag

Jag har kollat kablar, jag har direktjordat startmotorn med frisk startkabel och jag har by-pass'at tändningslåset gm att 'tjuvkoppla' direkt på startern...

Verkar som det är bussnings-våldnings-jobbet härnäst...

MEN!! Jag tar forfarande, med STOR tacksamhet, emot alla tips!!

21

Ute o rota i bussen. Hittade dornet. Tar o stoppar de i ett kuvert o skickar

22

Jättetacksam!

Märkvärdigt eller inte - det är ju vad jag behöver  ICQ/ae
Var kan jag köpa en bussning, månntro...?

23

http://www.skruvat.se/Bussning-startmot … 17119.aspx

Skruvat är bra skit. ICQ/ab

24

Tack Svenne!

13 kr för bussningen...... och 29 kr för frakt  ICQ/am
Men om det är vad som ska till, så må det vara hänt.

Frågan är om det är ett så enkelt jobb som det beskrivs här ovan? För en ovan, dvs  ICQ/ad

25

Fast du kan köpa grejer för 13000:- och det är fortfarande 29:- för frakten. ICQ/ab