26

Jag hade aldrig gjort de förr så ja... Hade iofs ett litet specverktyg för att driva in tappen med men de hitta jag inte. Va ett skruvmejselskaft med grovt handtag som jag satte fast tappen i.

27 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-02 13:41:45)

SåDärJa.....

  • Bussning(-ar, köpte ett par st för men vet ju aldrig....) beställda. Tack för tipset, Svenne Duva!

  • Gängtapp för utdrag inhandlat, 39 kr på Jula.

  • Specialverktyg för inknack förhoppningsvis lånat och snart hemma. Tack, Scitter!

Då är det väl "bara" att göra't då'rå........


ICQ/ae

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

28

Jag följer med spänning hur detta kommer att gå, lycke till med meket  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

29

Postades igår. Håller tummarna för dig att det är busningen som är det faktiska problemet

30

****xxxxxxx@@@@@!!!!!.......

Och massor med andra fula kraftuttryck....

PÅ Skruvat.se's hemsida uppgavs att bussningen fanns i lager. Och så även i orderbekräftelsen som kom på mail.
Men i h-e heller !! I gårkväll om ännu ett mail med den "glada nyheten" att "ojsan, vi hade visst inga hemma....
men vi får hem på måndag nä'sta vecka"...

Kyss mig därbak, säger jag bara. Jag har styrt om en del planering för att kunna meka i helgen. ARG!!!!

Är jag ensam om att råka ut för detta, eller är det fler som fått samma "service" ?

ICQ/ac

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

31 Senaste redigerad av svenne duva (2012-10-03 10:11:32)

Det är nog tyvärr så generellt i postorderbranschen för tillfälllet, alla vill minimera lager för att hålla ner kostnaderna med tanke på hur skakig hela marknaden är just nu. De där bussningarna är ingen dussinvara så de har nog beställt direkt hos leverantör när du beställde.

Faktum är att jag har två webbshop/postorderfirmor och vi gör självklart likadant på udda varor. Däremot tycker jag att skruvat gör fel som säger att de har varan i lager och sen ändrar sig, det har jag också varit med om hos dem så det verkar vara rutin. Visst kan en artikel ta slut under dagen men det är inte så troligt på den här lilla skruttvaran.
Ring eller maila och kolla om du beställde fler än de har på lager, de brukar ändå vara snabba på att ändra ordern om du kontaktar dem.

32

svenne duva skrev:

....
Ring eller maila och kolla om du beställde fler än de har på lager, de brukar ändå vara snabba på att ändra ordern om du kontaktar dem.

Bra tips!!! Ddet visade sig att de kunde skicka TRE st! Jag hade beställt 4 "för säkerhets skull" men istället för att meddela mig att det fattades EN så restade de hela ordern!  ICQ/ac

Ett tel.samtal löste saken. TACK igen, Svenne!

ICQ/an

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

33 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-04 11:59:52)

JaHapp....

Nu ligger det en bussning (och två i reserv) på skrivbordet.....
Undrar om den kommer att hoppa på plats av sig själv......

Nähäää..... det trodde jag väl inte heller....
Det blir helgens äventyr.

Wish me luck......  Default/yikes

EDIT: Bör jag smörja o/e fetta in bussningen innan jag knackar i den?

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

34

ställ bussningen på pekfingret häll i fullt med olja, pressa med tummen tills bussningen svettas ut olja på utsidan. Klart!

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

35

Hmm... Smörja den? De missa jag helt haha. Hur viktigt e det?

36 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-10 15:10:12)

ICQ/ag   ICQ/ag   YeeeeHaaaa......  ICQ/ag   ICQ/ag

JaJustDeSerru....

Nu kan vem som helst räkna ut att Irene är back in business. Eller Buss-iness. Heheheh....

  • Ut med startern, inga problem.

  • Fram med gängtappen,modifierad - dvs tillslipad - för att passa i en 8 mm långhylsa,på ett minispärrskaft.

  • Jaha, nu ska vi se...Men..va' fan

Det FINNS ju ingen stödhylsa / bussning !!!! Jo, lite spår av en satt där,men inte mer. Tacka fan för att startern hade tjurat!
Istället för att vålda ut en sliten bussning var det bara att med en tunn långmejsel krafsa ut det lilla som satt kvar. Lite WD-40
och en torkning, och sedan var det klart. Tomt, och rent och snyggt.

Jah.. nu ska vi si.... Scitters specialverktyg har inte kommit ännu. En fördel med att bo på landet är att posten ofta låter vänta
på sig. Men jag kan ju prova ändå... Fram med en bussning. Uppträdd på nyss nämnd långmejsel var det enkelt att sikta in den
mot sitt säte... och vips så var den på plats!

När den första glädjechocken släppt tog insikten över. Insikten att sätet kanske är uppslaget för att bussningen varit dålig eller
obefintlig en längre tid innan vi köpte bussen. Hmm.. nåja. Time will tell.

Jag skruvade ihop allting, och anslöt batteriet. Med viss bävan tog jag plats bakom ratten, sträckte ut handen mot nyckeln....
och vred om. Jippie!!!!! sa Irene, och startade som ett skott! Omtumlad drog jag av tändningen, väntade en halv minut och
gjorde om samma sak. Med samma resultat!

Som en första klassens buss-fåne satt jag där en stund och bara tokflinade. Startade, gasade lite och slog av. Startade,
gasade lite och slog av, Start... ja, ni fattar!

Allt som allt tog jobbet mindre än en timme. Stärkt av goda råd och tips från er, mina vänner på Boxerville, och lite fyfan-det-
här-ska-jag-klara-anamma gick jobbet över förväntan bra.

Det enda jag nu funderar på är om den nya bussningen kommer att käkas upp på grund av att sätet kanske är slitet?
Mn som sagt; time will tell.

TACK, alla ni som kommit med tips och råd, samt glada skratt och hurra-rop!
Nu vidtar ombyggnaden till camper!

* Happy happy happy *

ICQ/ag

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

37

Å andra sidan sett handla du ju upp halva sverigelagret på bussninga så nu kan du buta dom på löpande band

38

Hehehe. Just de'! Jag har ju några extra  ICQ/ag   ICQ/ag   ICQ/ag

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

39

Grattis till ett lyckat mek  ICQ/ag  och lycka till med camperbygget, serfram emot lite bilder.
Trekronor

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

40

Tack.  ICQ/ag

Camperbygget blir i första steget inmontering av den 'Vestfalia-kopian' som kom med Irene.
Efter en säsong, eller två, vet vi nog bättre hur vi vill ha det. Men självklart kommer bilder,
annars har det ju aldrig hänt  ICQ/ad

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

41

svenne duva skrev:

Gå den bra när den väl går igång?

Kolla jordflätan vid växellådan och att det är bra kontakt. Jag hade problem med en startmotor som till slut visade sig vara oxid och smuts på anläggningsytan mellan startmotorn och växellådan, alltså i själva startmotorhålet. Slipa av där också, det gjorde stor skillnad.

Har samma symtom.
Startmotorhålet är ok.
Men nu ska jag ner och kolla flätan.
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

42

feto skrev:

Har du kollat så att tändningslåsets nedre del (den vita där kabelanslutningarna sitter) är frisk? Har själv haft att den inte var fullt frisk och då blev symptomet som om batteriet var dött på första försöket för att sedan på andra eller tredje nyckelvridningen hoppa igång utan problem.

Samma symtom här.
Skall ner och byte den då, och kolla jordflätan  ICQ/ag
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

43

Har en glappfri bussning.
Demonterat växxellåsdjordning och filat ärg och monterat.
Bytt till en annan beggat tändningskontaktstycke............. Default/hmm
Renoverat generator.
Slipat på batteriets jordningspunkt.
Gängat jordningshålet i karossen.
Slipat på batterikabelskorna.

Kvar att göra:
Byta den glappfria bussningen......... ICQ/ad
Köpa ny tändningskontakt.
Vad mer?

Den njö..................nj...ar fortfarande....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

44 Senaste redigerad av Harry (2016-06-27 22:32:08)

Har du bytt eller renoverat solenoiden? Ett relä till starten kanske.

45

Harry skrev:

Har du bytt eller renoverat solenoiden? Ett relä till starten kanske.

Jag har själv "fixat" starten, när inte det hjälpte fick proffs göra det för att ta bort en felkälla.
Jag har inte tjuvkopplat den ännu, men tidigare när jag gjorde det så snurrade den på fint.
Nu är det nu solenoid, nya kol och nytt drev.

Är inte uppgiven än, och ska gå igenom kablarna och leta jordfel.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

46

Ska tjuvkoppla ikväll.
Idag när jag fick försöka 4 gånger innan den snurrade runt noterade jag att lamporna i kombit nästan slocknade.......
Sätter en tia på att det är den av mig kontrollerade och godkända bussningen iaf..............

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

47 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2016-06-29 22:37:27)

KUSLIGT!!

Nu har felet - mycket plötsligt - dykt upp igen. Men det kusliga är att det tydligen är flera här som drabbats samtidigt!!  ICQ/am

Förra gången startern skojade med mig hjälpte det med bussningsbyte, varför jag prompt gjorde ett sådant nu också.
Men inte fan... det finns ingen ump i startmotorn  ICQ/ac  Med urtagna stift snurrar det piggt och till synes(?) el 'hörandes'
men det räcker med att jag sätter i ett av stften för att umpet ska förvinna. Den orkar nätt och jämt med att dra förbi
den cylindern, och med två stift är det tvärstopp.

El-fel.... Jag har läst igenom min gamla tråd såklart, men är inte säker på var jag bör börja...

Ingen stress  ICQ/ac  besiktningen är inte förrän i morgon kväll, och vi ska ju inte dra på semester förrän på lördag morgon...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

48

Hade samma problem med en gammal opel kaputt lindningen hade gått sönder i starten.. Den gick bara på halva effekten/halva lindningen en brygga mellan 2sidor var av.. Gjorde en ny förbindning med en bit koppar rör och en krafitg tång med vilken jag krimpte ihop det.. Funkade därefter bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

49 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2016-06-29 22:36:14)

.
Jordad har Du varit,
Jordad har du åter blivit...

Med en startkabel - svart naturligtvis - som extra jordning från batteri till startmotorns hölje...

...var det bara att vi' om nyckeln. Wroom!! Nu startar hon mjukare och villigare än någonsin
tidigare. HAPPY !!!

Tack till alla som kommit  med tips, ni alla mina hjältar!  ICQ/ae

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

50

Mätte batterispänningen på lite olika batterier jag hade och bytte till den med högst spänning.
Från ett i bilen på 12.57V till ett 13.17V.  ICQ/an
Ops vad fint den startade då..................... ICQ/ad

Så, nu vill jag veta om någon kan rekommendera en bra batteritestare?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!