51

Janne71 skrev:
PPRMicke skrev:

En lite remskiva är lika med +10 grader
Men det troliga är smörjsystemet är felet
Om man tänker efter före  och modiferar smörjsystemet  och tänker på vilken grovlek man har på slangar så kan man få detta i lands problemet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/V__F601.jpeg
Då har den gått i 25 min på tomgång i 25 grader C  sen körts i två mil
/// Micke


Fortsätt Micke att utveckla det där med smörjning/dimensioner
på slangar mm

Om man vill ha bra  kylning  så finns det ett gäng saker att tänka på
Att det blir varmt i oljan är metall kontakt på rörliga delar eller frikton
man skall tänka på är att ha samma inner diameter på slangar som på oljekanalen i en Std pump
Om  pumpen har ett hål som är 10mm får man inte minska diameten på slang o övergångar
Ett exp slangen är typ 10mm  men övergången är bara 8mm så får man bra tryck men dåligt flöde i slangen
Efter som flödet är det som gör att man får bort värmen inte trycket
Ofta ser man att det sitter för små över gångar i slangar som ett exp
Om man kollar på små saker som har med olje systemet  som kan göra skiljnad på kylning ( min åsikt är att ha en pump som flödar så mycket som möjligt typ 30mm)
Om vi tar vevaxelen   När man kollar på hålen till ram/vevlager så är det oftas grader efter bearbetningen  Om  man slipar bort dom så ökar man oljeflödet så oljan kan transportera bort värmen
Om man har metall spån i lagrena  så kan det göra skiljnad på 15-20 grader C ( ja det är vanligt att man ser när man river andras motorer )
En sådan liten sak som att ta på kontaktytorna med fingrana på lagrena kan göra så man får lite sämre flöde (skador på ytan enligt tillverkarna)(jag kör med gynhanskar)
Sen att rensa ut gjutkanter o grader i oljekanalena är ett bra sätt att få upp flödet i kanalena  man kan också borra upp dom så man får änumera flöde så man får oljan att flöda friare ( så är det gjort på den som är bilden )
Sen har man det med tjocklek på cylindrar  hur mycket värme som man kan få bort genom matrialet
På en gatmotor (min åsikt)  som har stora kolvar   kör jag med tjock väggiga cylindrar  týp 90,5 eller 92 mm med borrning i blocket för 94 mm
Om man läser i flyg specarna  så får man bara använda tjock väggiga  cylindrar för att det skall var så bra kylning som möjligt
Hoppas att det var tíllräkligt med info
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

Just sovit middag efter bugrunsvängen, blev 8 istället för 2 timmarslur!

Motorn har gått riktigt kalasfint. Vi har legat i 80 blås 80% av de totalt 230 milen, och de andra 20% i 90-110. Jag är i tankarna att friskskriva denna motor och se den som helt pålitlig efter 370 mil sen första start för en månad sen ungefär.
Lite andra problem som uppkommit längs vägen är av annan karaktär, som felplacerad bromsservonippel och en önskan att kunna komma åt tändstiften  enklare. Även att kopplingsvajern är på väg av.
Är snart på väg ut i garaget för att montera csp weberlänkage, ny gas och kopplingsvajer.

53

David, Luleå skrev:
Busaberg skrev:

Men prova att byta till en större remskiva då.

Köpa mindre går ju. Men finns det ens nån som säljer större än original?
Sen är det ju en det klurigheter ned det. Ryms den? Kommer fläkten att varva för mycket på högvarv eller kyla för mycket på tomgång?

Större än original skulle jag nog hålla mig ifrån. Bättre hitta lösningen nån annan stans.

Jag menade givetvis att byta till originalstorlek om det sitter en liten remskiva på motorn.

54

Hvis du har J-tubes, isolera de med eksosbandasje. Stålevärmen från røren hettar upp motoren, oljan och topparna.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

55

Nej jag har faktiskt kvar värmekamrarna, värme är skönt. Dock har jag inte löst hur jag ska få vajrarna till att passa på de bubbla värmekamrar jag har i bussen. Får lägga mig under och fundera lite.

56

Vad jag kan komma på så här direkt är att syntetolja är ett djävulens påfund och skall inte användas i luftkylda motorer då den är uppbyggd för att inte ta åt sig värme eftersom den till 99,9% används i vattenkylda motorer med konstant temp. Det andra som slår mig är att en trimkam ala engle 100 inte ger särskilt mycket vakum så den förställningen är nog satt ur funktion även mer så när du bara tar från en förgasare. En motor med för lite förställning går oftast extremt varmt och kan kännas lite svag på höga varv vid pådrag. Med dom specen på motorn finns egentligen ingen anledning till varmgång så byt till en original 009 Bosch så är nog dina problem lösta. Häll sedan ut kattpisset och slå i riktig olja dvs mineral 15-40 eller 20-50. Ja jag vet att en del åker med syntet och är jävligt nöjda men efter att ha kört in en motor med kundens olja som kom i en dunk 20-50 men var mobil 1 syntet så har jag min åsikt klar för mig. Det rann ut som tunt piss och kändes inte ens halt.

57

Jag har inte testat syntet i denna motor, köpte en dunk 20/50 med extra zink som är i nu.
Var får man ens tag i en original 009:a? Jag behöver en ny fördelare så det är ju lika bra med en 009:a i så fall.
Ska mäta vacuumet när jag får fingrarna ur och testar då att ta ur båda förgasarna.

58

Om man ska jämna ut vacumsignalen bör man nog inte bara ta den ur båda gasarna kanske hellre en ur varje hals i gasarna och sedan ta ihop alla fyra slangar till en.

Jag har hört många teorier om syntetoljornas för och nackdelar, men att de skulle vara dåliga på att transportera bort värme hade jag missat. Det kan vara en nog så viktig faktor i våra luft/oljekylda motorer.

Kan man läsa på mera om det någonstans?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

59

David, Luleå skrev:

Jag har hört många teorier om syntetoljornas för och nackdelar, men att de skulle vara dåliga på att transportera bort värme hade jag missat. Det kan vara en nog så viktig faktor i våra luft/oljekylda motorer.

Kan man läsa på mera om det någonstans?

I teorien transporterar syntetolja värme bättre, just som tunnare olja gör pga bättre flow. Detta fordi molekylarna i syntetoljan är av samma størrelse (oönskade molekylstrukturer är borttagnade/modifiserade), mens molekylarna i mineral inte är ordnade, men har olika størrelser. Syntetoljan har starkare oljefilm, fordi molekylerna är "lika" stora.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

60

Nu börjar det enligt klassiskt manér bli förvirrande, en menar att syntet har sämre värmeledning och en annan menar tvärtom.
Likartade molekyler ser jag enbart som något positivt, oljan ska ju smörja i första hand, kyla i andra som jag förstått det. Det ena ger ju det andra visserligen.
Syntet är nog tillverkat för ändamålet, annars hade receptet ändrats.
Viskositet är inte något vi ska blanda in i detta.

61

Oljebolagen kan säkert med molekylära förklaringar se till att du köper en dyrare olja som är billigare att tillverka.Vad jag vet så är dom flesta oljebolag vinstdrivande. Moderna bilar har katalysator och den tål inte zinktillsatser så dom är borttagna i syntetoljor. Zinken är viktig i våra motorer med stötstänger och kamföljare,spesiellt när du ökar fjädertrycket.Zinken har en smörjande effekt. När jag kör in hårt trimmade motorer använder jag en särskild olja med mycket zink för att underlätta inkörningen av kammen. Om nu teorin stämmer att syntet är bättre än mineral varför har så många moderna bilar med överliggande kamaxlar nergångna kamnockar. Förklaringen är att syntet har väldigt dålig förmåga att klistra sig fast på motordelar,den rinner snabbt ner i tråget så vid varje start är delarna torra och slits hårdare. Sen har någon smart konsult kommit på longlifeolja. Jag har alltid trott att det är skiten i oljan som är orsaken att man byter olja regelbundet. Tydligen så är skiten i longlifeolja mycke bättre än skiten i mineralolja. Man lär sig något nytt varje dag. En stor del av fordonsindustrins forskning går ut på att planera livslängd på bilar man säljer, dvs dom får inte hålla för länge eller dom skall gå sönder med jämna mellanrum så att man tjänar på reservdelar och service. En bil skall säljas tre gånger under sin livslängd. Första gången ny sen två gånger på service och reservdelar. Om man skall forma sitt liv efter vad försäljningsbroschyrer säger finns det tydligen ett piller man kan äta som bränner fett så fetma är nog inget att oroa sig för. Jag formar mina åsikter efter erfarenheter och dom säger mig att låta bli syntetolja i VW-motorer. Jag har även gjort ett fullskaleförsök på min bruksbil en Voager som enligt boken skulle ha syntetolja. Obstinat som jag är har jag bara kört mineral. Andra ägare har haft problem med de hydauliska lyftarna men enda gången mina paja var när frugan lämna in bilen när jag var utomlands och mekanikern hällde in syntetolja som effektivt tvättade bort tätningen i lyftarna. Jag bytte lyftarna och har sedan dess bara kört 20/50 mineral och har inget tick tick i motorn fast den stod avställd i två år. Ingen försäljningsbroschyr kan slå ut erfarenheter.

62

Hans Landelius skrev:

Oljebolagen kan säkert med molekylära förklaringar se till att du köper en dyrare olja som är billigare att tillverka.Vad jag vet så är dom flesta oljebolag vinstdrivande. Moderna bilar har katalysator och den tål inte zinktillsatser så dom är borttagna i syntetoljor. Zinken är viktig i våra motorer med stötstänger och kamföljare,spesiellt när du ökar fjädertrycket.Zinken har en smörjande effekt. När jag kör in hårt trimmade motorer använder jag en särskild olja med mycket zink för att underlätta inkörningen av kammen. Om nu teorin stämmer att syntet är bättre än mineral varför har så många moderna bilar med överliggande kamaxlar nergångna kamnockar. Förklaringen är att syntet har väldigt dålig förmåga att klistra sig fast på motordelar,den rinner snabbt ner i tråget så vid varje start är delarna torra och slits hårdare. Sen har någon smart konsult kommit på longlifeolja. Jag har alltid trott att det är skiten i oljan som är orsaken att man byter olja regelbundet. Tydligen så är skiten i longlifeolja mycke bättre än skiten i mineralolja. Man lär sig något nytt varje dag. En stor del av fordonsindustrins forskning går ut på att planera livslängd på bilar man säljer, dvs dom får inte hålla för länge eller dom skall gå sönder med jämna mellanrum så att man tjänar på reservdelar och service. En bil skall säljas tre gånger under sin livslängd. Första gången ny sen två gånger på service och reservdelar. Om man skall forma sitt liv efter vad försäljningsbroschyrer säger finns det tydligen ett piller man kan äta som bränner fett så fetma är nog inget att oroa sig för. Jag formar mina åsikter efter erfarenheter och dom säger mig att låta bli syntetolja i VW-motorer. Jag har även gjort ett fullskaleförsök på min bruksbil en Voager som enligt boken skulle ha syntetolja. Obstinat som jag är har jag bara kört mineral. Andra ägare har haft problem med de hydauliska lyftarna men enda gången mina paja var när frugan lämna in bilen när jag var utomlands och mekanikern hällde in syntetolja som effektivt tvättade bort tätningen i lyftarna. Jag bytte lyftarna och har sedan dess bara kört 20/50 mineral och har inget tick tick i motorn fast den stod avställd i två år. Ingen försäljningsbroschyr kan slå ut erfarenheter.

Skönt att någon vågar mot strömmen, jag tror på samma som dig att erfarenhet gäller i detta fall ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

63

Longlifeolja är ju bara bra för oljebolagen och motortillverkaren. Jag byter olja och filter efter 1000-1500 mil på bruksvolvon som såklart har longlifeintervall enligt boken. Vet inte om det finns nån olja som inte är longlifeklassad som passar så jag dyrköper rätt olja ändå. Bättre pris på 20-liters dock.

På våra luftkylda VW's så byts det nog olja tillräckligt ofta, många kör inte många hundra mil/år och med ett byte på hösten så klarar man sig rätt bra då. Priset på oljan i det fallet är ju rätt oväsentligt eftersom det inte blir många kronor/år och mil.
Jag har bytt olja fem gånger sen jag startade motorn för första gången för ett par månader sedan, lite dyrare då, men det får man räkna med.
Tillgängligheten är nog det jag är mer störd över. Känns överkurs att köpa olja på nätet, men jag kanske är gammalmodig.

64 Senaste redigerad av hasse (2016-06-29 11:26:49)

Hans Landelius skrev:

Oljebolagen kan säkert med molekylära förklaringar se till att du köper en dyrare olja som är billigare att tillverka.Vad jag vet så är dom flesta oljebolag vinstdrivande. Moderna bilar har katalysator och den tål inte zinktillsatser så dom är borttagna i syntetoljor. Zinken är viktig i våra motorer med stötstänger och kamföljare,spesiellt när du ökar fjädertrycket.Zinken har en smörjande effekt. När jag kör in hårt trimmade motorer använder jag en särskild olja med mycket zink för att underlätta inkörningen av kammen. Om nu teorin stämmer att syntet är bättre än mineral varför har så många moderna bilar med överliggande kamaxlar nergångna kamnockar. Förklaringen är att syntet har väldigt dålig förmåga att klistra sig fast på motordelar,den rinner snabbt ner i tråget så vid varje start är delarna torra och slits hårdare. Sen har någon smart konsult kommit på longlifeolja. Jag har alltid trott att det är skiten i oljan som är orsaken att man byter olja regelbundet. Tydligen så är skiten i longlifeolja mycke bättre än skiten i mineralolja. Man lär sig något nytt varje dag. En stor del av fordonsindustrins forskning går ut på att planera livslängd på bilar man säljer, dvs dom får inte hålla för länge eller dom skall gå sönder med jämna mellanrum så att man tjänar på reservdelar och service. En bil skall säljas tre gånger under sin livslängd. Första gången ny sen två gånger på service och reservdelar. Om man skall forma sitt liv efter vad försäljningsbroschyrer säger finns det tydligen ett piller man kan äta som bränner fett så fetma är nog inget att oroa sig för. Jag formar mina åsikter efter erfarenheter och dom säger mig att låta bli syntetolja i VW-motorer. Jag har även gjort ett fullskaleförsök på min bruksbil en Voager som enligt boken skulle ha syntetolja. Obstinat som jag är har jag bara kört mineral. Andra ägare har haft problem med de hydauliska lyftarna men enda gången mina paja var när frugan lämna in bilen när jag var utomlands och mekanikern hällde in syntetolja som effektivt tvättade bort tätningen i lyftarna. Jag bytte lyftarna och har sedan dess bara kört 20/50 mineral och har inget tick tick i motorn fast den stod avställd i två år. Ingen försäljningsbroschyr kan slå ut erfarenheter.

Kloka ord som vanligt Hasse. (Ps jocke buggy jocke åkte på däng som vanligt på vårat årliga streetrace .Men den gick jävligt bra

65

När jag byggde ihop min 2176a första gången i början an 2000-talet så följde jag diskussionen på SCLF-forumet där Sven-Olof Brorsson i mina ögon vann diskussion om vilken olja som var lämplig. Köpte många av hans argument i diskussionen och med hans erfarenhet bakom så kändes det rätt tryggt att hälla i och köra på en bra helsyntet i den då nybyggda motorn. 

Jag kan inte minna mig att frågan om zink dök upp i den diskussionen. Det var mycket om förmågan att kyla, vw motorns oljesystem m.m och hur motorn klarar att hantera en olja som är så mycket tunnare redan kall.

Jag pratade även med en kille som forskar i tribologi och tog input där.

Det hela landade på att jag började köra mobil1 5-50 i motorn.

Jag läser Hans inlägg ovan och det är intressant att de gamla argumenten om kylsystemets utformning dyker upp. Mycket intressant att ta ställning till. Jag Ska nog se över mitt oljeval ändå.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

66

På den tiden var inte frånvaron av zink uppdagad som ett problem, det började med att kamaxlarna gick ner sig i parti och minut. Detta problem var inte kopplat till oss som åker vw utan även V8-världen hade samma problem när de åkte solida lyftare. Zinken skyddar vid direktkontakt av metall mot metall, vilket man har mellan kam och lyftare.

Jag är ganska övertygad om att SOB hade vikit av från helsyntet då även han körde ner kam och lyftare på den sista motorn han byggde till sin bil.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

67

Jo. Det har ju gått ett tag sen dess. Jag tror inte zinkfrågan uteblivit då om den varit aktuell.

Har ni nån bra olja/fabrikat ni rekommenderar?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

68 Senaste redigerad av Carlberg (2016-06-30 20:13:30)

Intressant artikel i ämnet: http://www.aircooled.net/synthetic-vw-oil/

69

Jag kör Kendall liquid titanium 10w-40.

Anders

70

Kul debatt ICQ/ag  Jag tänker ansluta mig och skrämma skiten ur alla!

Jag anänder bara en motorolja, till min bubbla, till min Honda CB 750 Four från 75, och till min -96:a BMW 740 med 4,2 liters V8an, och min Merca 240 -98 med V6 an.
Jag har kört Mercan 15000 mil sedan köpet, BMW:n 28000 mil, bubblan och hojen vet jag inte ICQ/ae
Oljan jag använder är OK/Q8:s Mozart DP 40, en singlegrade olja för hårt arbetande marinmotorer.
Alltså en rak 40 olja, sommar som vinter. Ingen av motorerna drar nämnvärt med olja, bara hojjen, men det beror på automatisk kedjesmörjning.
Ingen rök, inga oljud, och alltid bra oljetryck.

Jobbade 10 år i oljetankfarten och kan berätta att att just OK7Q8:s oljor säljs på många ställen.
På OK macken för 129:- litern, hos Granngården och Lantmännen, med deras namn för en tredjedel av mackpriset.

Bor man inte i kallaste norrland duger en rak olja bra, bara man låter motorn gå på tomgång någon minut när det är kallt efterstart.

Inga motorras än så länge, och jag kör INTE snällt, men grejorna håller.

Kalla mig nu gärna för dum, men jag tänker i så fall fortsätta vara dum.

Syntetolja tänker jag aldrig använda, däremot använder jag en annan metod vid oljebyten.
Efter urtappning fyller jag upp med ca 10 liter diesel som får stå en halvtimme till en timme.
Gissa hur mycket skit som kommer ut??
Efter dränering och en halvtimmes avrinning så blir det ny DP 40 olja.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

71

Shit Piraten nu släppte du en bomb.....får se hur lång den här diskusionen blir... ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

72

Diskussionen  kan bli lika lång som en söndag efter en bra fest
Men är det oljan som gör att det blir varmt 
Skulle inte tro det för det är bara oljan som smörjer  och håller lager sakerna från metall kontakt sen att den hjälper att få bort värmen från dessa saker
När man skär en tävlings motor med logg på olje tempen ser man hur fort tempen stiger innan det är färdigt att kasta ur sig en vevstake
Sen att ha rätt saker som smörjer är en diskussion som dom lärda tjafsar om än
Jag har bara lite info om hur det kan gå när man dödar motor efter motor i motorbänk på honda racing  sen vad som är rätt eller fel blir man inte klok på
Men på en vatten kyld motor som man kan ha kontrolerad oljekylning på cirka 70 grader C så fick vi minder skador på lager med mineral men vi tappade cirka 10 hk än syntet  men va fan vi skulle ha HK  så det var  syntet SAE 0-5 som annvändes ( ps drift tid på 25 mil innan renovering)
Men på 24 timmas motorena gick på mineral för dom skulle hålla ihop ( 5-30 racing)
I dag finns det syntet som är framtaget för att klara sådana belastningar som 24 timmas racing  ( motul 300v 24 t SAE 5 - 50)
Men skulle inte tro att man vill betala dessa priser som är på den oljan som jag snackar om  typ 250 kr L  eller som shell tog var närmare 500 kr l
Jag vad man använder i alcohol(v8) racingen för att det inte skall kasta ur sig vevstakar  dom kör med RAK 50 mineral  sen byter dom olja efter 2 svängar då snackar vi om olje byte på 20 liter åt gången
Att man kör med mineral där är att alcoholen klara inte att bryta ned oljan  men det gör det med syntet  så det skär och kastar ut sig vevstakar genom blocket
Efter som vi kör med E10 ( gammla 95) så är det mycket stor risk att man späder ut oljan med alcohol  finns det risk att man får varmgång i lager  om oljan inte klarar spriten
Men om man vill ha det bästa som finns som smörjar  skall man ha en vegtabilisk olja (ricinolja)  men då kommer bli andra problem i motorn
Som mögel  att man får tappa av bensinen/vattnet  som kommer att lägga sig i botten på tråget
Jag har haft möjligheten att vara sponsad av ELF/Total/FINA oil    och har haft mycket hjälp att få tag i olja som har funkat med  minna saker
Då har det varit Racing oljer  som har varit baserade på mineral (800kr l)
Men om man skall köpa så olja så är det en jungle att finna vad som funkar i våra motorer
Som jag har skrivit så anväder jag bara mineral i vw luftkylda motorer  sen om det är SAE 30 eller 10-40 eller 20-50  har ingen betydese
Det med SOB David  han ändrade på sig när hans fat med 90tals olja tog slut  när han köpte på mekonomen och kamen dog efter 20 min ICQ/ac
Vad jag kör med i dag är 3 olika fabrikat på motorolja   Kandall/Bradpenn/ JoeGibbs Driven  det finns mera olja som är bra Hur vet man  att det är faliga saker i oljan( då är den bra)  Man väger oljan på vågen om den  är tung så är det mycke faliga tungmetaller  i den (zink/bly som exp )
I flygplana som kör med kolvmotor är det vara klassade mineral oljor som får användas ( dom är oljorna  tunga som fan )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

73

Buss som går varm?

Inte ett ord om tjyvvaccumläck i bromsservoslangen?

Bussen ifråga kanske saknar bromsservo.

Min -71:a Westy åt motorer ett tag. 10 mil motorväg så var det färdigt. Läste då ett inlägg i Hot VW´s om en bussägare med samma problem och denne fick rådet att se över servoslangen.

Jag pluggade min och har inte haft värmeproblem sedan dess...

Kolla CO på tomgång. Är det för lågt kan det vara läge för en kontroll...

bugnbus.se

74

Jo nog är det servo på den alltid. Nu tar den vacuum från bara treans cylinder vilket känns ordentligt i pedalen vid låga varv, märklig känsla men jag hade inte tid för annat vid tillfället.
Slangen är en ny en, eller var ny för några år sedan och av bra kvalitet.

Det är inte mitt problem eftersom jag märkte överhettningstendensen redan innan jag monterade nippeln för servoslangen.
En bra synpunkt som nog väl behöver komma ut i ljuset för allmän kännedom.