PPRMicke skrev:En lite remskiva är lika med +10 grader
Men det troliga är smörjsystemet är felet
Om man tänker efter före och modiferar smörjsystemet och tänker på vilken grovlek man har på slangar så kan man få detta i lands problemet
Då har den gått i 25 min på tomgång i 25 grader C sen körts i två mil
/// MickeFortsätt Micke att utveckla det där med smörjning/dimensioner
på slangar mm
Om man vill ha bra kylning så finns det ett gäng saker att tänka på
Att det blir varmt i oljan är metall kontakt på rörliga delar eller frikton
man skall tänka på är att ha samma inner diameter på slangar som på oljekanalen i en Std pump
Om pumpen har ett hål som är 10mm får man inte minska diameten på slang o övergångar
Ett exp slangen är typ 10mm men övergången är bara 8mm så får man bra tryck men dåligt flöde i slangen
Efter som flödet är det som gör att man får bort värmen inte trycket
Ofta ser man att det sitter för små över gångar i slangar som ett exp
Om man kollar på små saker som har med olje systemet som kan göra skiljnad på kylning ( min åsikt är att ha en pump som flödar så mycket som möjligt typ 30mm)
Om vi tar vevaxelen När man kollar på hålen till ram/vevlager så är det oftas grader efter bearbetningen Om man slipar bort dom så ökar man oljeflödet så oljan kan transportera bort värmen
Om man har metall spån i lagrena så kan det göra skiljnad på 15-20 grader C ( ja det är vanligt att man ser när man river andras motorer )
En sådan liten sak som att ta på kontaktytorna med fingrana på lagrena kan göra så man får lite sämre flöde (skador på ytan enligt tillverkarna)(jag kör med gynhanskar)
Sen att rensa ut gjutkanter o grader i oljekanalena är ett bra sätt att få upp flödet i kanalena man kan också borra upp dom så man får änumera flöde så man får oljan att flöda friare ( så är det gjort på den som är bilden )
Sen har man det med tjocklek på cylindrar hur mycket värme som man kan få bort genom matrialet
På en gatmotor (min åsikt) som har stora kolvar kör jag med tjock väggiga cylindrar týp 90,5 eller 92 mm med borrning i blocket för 94 mm
Om man läser i flyg specarna så får man bara använda tjock väggiga cylindrar för att det skall var så bra kylning som möjligt
Hoppas att det var tíllräkligt med info
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

Jag tänker ansluta mig och skrämma skiten ur alla!