1

Kan någon komma på vad jag har förbisett.
Motorn är en "nybyggd" 1835:a med 8,4 i komp för buss, w100, idf 40, 39/35 ventiler. Är väl det jag kan komma på som påverkar något.
Blocket har gått 1000 mil förra året med samma vev, lager, stakar, oljepump och extra kylare.
Nytt för i år är cylindrar, kam och de större ventilerna och doghousekylare.
Förgasarna kom med 52/115/200 och f11, nu är det nånstans i trakterna 65/125/200 och f11.
Termostatspjället är max öppet, tändningen är ställd på 32 före utan vacuum och jag har gjort en provisorisk lösning för att få ut bakluckan lite i nederkant så det flödar fritt.

Jag har fått 100-120 mil på den sen första start i år men inga längre sträckor, 5 mil max. I 110 går den inte varm lika lätt men kommer jag ner i 90 så börjar save my bug att glöda oljetryckslampan. Sänker jag hastigheten så blir det inte bättre heller.
Motorn går bra och drar fint.

Jag blir galen snart och har 6 dagar kvar till Mantorpresan på 115 mil i 90.

2

Bubbalobill skrev:

Kan någon komma på vad jag har förbisett.
Motorn är en "nybyggd" 1835:a med 8,4 i komp för buss, w100, idf 40, 39/35 ventiler. Är väl det jag kan komma på som påverkar något.
Blocket har gått 1000 mil förra året med samma vev, lager, stakar, oljepump och extra kylare.
Nytt för i år är cylindrar, kam och de större ventilerna och doghousekylare.
Förgasarna kom med 52/115/200 och f11, nu är det nånstans i trakterna 65/125/200 och f11.
Termostatspjället är max öppet, tändningen är ställd på 32 före utan vacuum och jag har gjort en provisorisk lösning för att få ut bakluckan lite i nederkant så det flödar fritt.

Jag har fått 100-120 mil på den sen första start i år men inga längre sträckor, 5 mil max. I 110 går den inte varm lika lätt men kommer jag ner i 90 så börjar save my bug att glöda oljetryckslampan. Sänker jag hastigheten så blir det inte bättre heller.
Motorn går bra och drar fint.

Jag blir galen snart och har 6 dagar kvar till Mantorpresan på 115 mil i 90.

Koppla bort Save my bug och kör utan. Den ska inte gå varm. En överhettad motor knäpper när man slagit av den. Gör din det?

3

Finns det några kännetecken man kan känna av innan motorn överhettar?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4

På en motor med någorlunda normal temperatur skall du kunna hålla i oljestickan utan att få brännskador i händerna, litet ovetenskapligt skall den kännas varm, men inte outhärdlig att hålla i.
Det bästa är väl att mäta med en traditionell termometer, men då skall man ju helst komma åt och mäta oljans temperatur. Jag har några gånger mätt med sådan där beröringsfri "lasertermometer" mot oljesumpens lock.
Själv har jag i många år använt mig av VDO´s sond som man ersätter oljestickan med, denna är då sedan kopplad till ett vanligt 52mm oltetemp.instrument. Detta är ju inget precisionsinstrument men indikerar ju i alla fall på ett ungefär om det är ok att köra vidare eller om eller om man måste stanna. Sådan temp.mätare i kombination med en oljetrycksmätare är ju bra, då man lätt ser att överhettad olja gör att oljetrycket sjunker för mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag har en oljesticka med bimetall som tänder oljetryckslampan, "save my bug". Har även testat med ir-termometer mot blocket och den visar runt 95 grader när lampan glöder, blinkar.
Förutom det problemet så går den kanon, drar bra och är stark, även när den är varm.

6

Om du ligger på fullgas, stänger av tändningen trycker ner kopplingen "akta rattlåset" rulla åt sidan av vägen, sen tar du ur stiften o kollar färgen så ser du om den går snålt, det påverkar ju värmen endel.

Anders

7

I ekvationen finns de ju en till parameter....du kör ju med en vakumstyrd fördelare och hade själv nån teori om att vakumet inte räcker till när du kör dubbelförgasare.....vart du nå klokare på det där?
Ta och kalibrera save my bug stickan......stoppa den i en panna med vatten på spisen och checka Me ir mätaren hur den står vid olika temperaturer.....sen är de ju lätt att överföra det till hur mycket den vrider i verkligheten....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-06-02 12:02:52)

Bubbalobill skrev:

Kan någon komma på vad jag har förbisett.
Motorn är en "nybyggd" 1835:a med 8,4 i komp för buss, w100, idf 40, 39/35 ventiler. Är väl det jag kan komma på som påverkar något.
Blocket har gått 1000 mil förra året med samma vev, lager, stakar, oljepump och extra kylare.
Nytt för i år är cylindrar, kam och de större ventilerna och doghousekylare.
Förgasarna kom med 52/115/200 och f11, nu är det nånstans i trakterna 65/125/200 och f11.
Termostatspjället är max öppet, tändningen är ställd på 32 före utan vacuum och jag har gjort en provisorisk lösning för att få ut bakluckan lite i nederkant så det flödar fritt.

Jag har fått 100-120 mil på den sen första start i år men inga längre sträckor, 5 mil max. I 110 går den inte varm lika lätt men kommer jag ner i 90 så börjar save my bug att glöda oljetryckslampan. Sänker jag hastigheten så blir det inte bättre heller.
Motorn går bra och drar fint.

Jag blir galen snart och har 6 dagar kvar till Mantorpresan på 115 mil i 90.

Det finns många parametrar som gör det blir varmt i en buss
Som att ha koll på värmen i motorrumet Om det varmt så är det inte lättare att kyla den stacks motorn (en utomhus termometer men lång kabel till givaren är inte dumt att ha för att ha koll) (Det går åt en massa luft att kyla och till motorn räcker luften till så du inte får under tryck i motorrumet ) motorn förbrukar 1850 liter luft i minuten på 1000varv   sen skall det kylas också 
Är din fläkt rätt in shimad i fläkt huset för max kylning 
Din bestyckning i förgasarna kan bara du bestämma om det är rätt till din motor Men det finns hjälpmedel så man kan ha koll på värdena (bredbands lambda) eller som  som Atrox ger tipps om
Jag skulle inte leverera en bussmotor med så hög tändning  om den går på 95 oktan  (25-27 grader skulle jag ställa den )
Sedan kolla vad den slårut på vid 3000-3500 varv med vakum också (max 27 grader )
Sen hoppas jag du har olje filter som sitter vid sidana av maskin  (man kan flytta så det funkar som extra kylare i luftströmen  ICQ/ab  )
Om man har en extra sump under maskin funkar den som kylare också  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Det är mycket klokt som kommer fram.
Jag har både extra sump och oljefilter. Förra året körde jag med endast extern kylare och fläkt utan problem, i år blev det doghousekylare också.

Stiften, eller stiftet för jag har bara kollat ett, ser rätt ok ut.

Motorluckan står på glänt i nederkant så luft finns det.

Jag fick som nämnt en idé om vacuumet. Det blir ingen tomgångssänkning när jag rycker slangen från förgasaren, har bara kopplat ena weberns anslutning. Tanken är att det nog inte suger nog bra. Kan man ta vacuum från de andra anslutningarna på förgasaren, nedanför spjället?

10

Har även sänkt tändning fem grader, till "fabriks" 5 grader före på tomgång utan slangen kopplad. Detta gav ingen större effekt. Lampan glöder efter ca 2 mil.

11

Hur ser stiften ut?

Anders

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-06-02 18:53:05)

hur högt är olje trycket ???
Det låter som mycket intärna friktoner när den blir så varm
Doghouse  är sämre kylning än ett (om man räknar kylaria)  extern kyl brukar vara bättre kylkapasitet(typ 13rader) (man kan rikta luftströmen på ett sådant  ICQ/ab ) sen sitter det en luftstrypning i snabelen efter doghouse kylarna så inte man tappar trycket över cylindrana (den som går ned från kylet över motorplåten )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Jag har aldrig haft möjlighet att mäta oljetrycket mer än givaren som sitter där.
Vad skulle vara orsaken till interna friktionen?

Kylaren jag har extra är en enklaste bockade rör med flänsar emellan, rätt glest dessutom.

Jag har planen på att koppla ur kylaren och oljefilter bara för att testa ifall det är något i dom som spökar.

14

Några inputs och frågor..

Är tätningslisten mellan motor och kaross hel och rätt monterad?

Vad använder du för motorolja och vilken kvalité?

Du skriver att motorn gick bra förra säsongen men hur länge sen är det och hur renoverades den?

Varför köra med motorluckan öppen i nederkant och dra in varmluft från avgassystemet, det kyler väl knappast?

Var är den externa oljekylaren monterad, hur kyls den och hur har du kopplat in den, alltså var sitter anslutningarna?

Det extra oljefiltret, hur är det inkopplat och samma där, var sitter anslutningarna?

Hur har du anpassat oljepumpen för de externa prylarna och vilken väg tar oljan egentligen?

Vad har du för avgassystem och är det anpassat till trimningen?

Som någon påpekat kan det vara vettigt med en fördelare utan vakumstyrning till den motorn.


Hoppas Landelius snart vaknar ur vinterdvalan och kommer med kunskapskryddade och temperatursänkande inlägg  ICQ/ag
Så länge får vi nöja oss med ett annat klassiskt citat..

"Putting the oil-sensor in one of the block ports is like trying to prove Ocean temperature rise by measuring the water temperature in the Mississippi river."

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

15

Alla lister är så gott som täta, nån spricka och så finns det men inget jag tror spelar jättestor roll.

Just nu är det 10/30 mineral i.

Förra säsongen, lika med ett år sedan, helrenovering inför det. Arborrat och alla lager, cylindrar, toppar, kam och ny större oljepump, 26mm.

Jag testade bara göra en distans för att få upp luckan lite ifall det är problem med temperaturen i motorrummet, ett par dagar sedan jag gjorde den, sista desperat åtgärd.

Oljekylare ligger i serie med filtret som är taget direkt ur pumpen. Körde så förra året, 1000 mil. Kylaren har en fläkt som suger luft genom den.

Avgassystemet är ett 1 1/2 tums ormbo med en quietpackdämpare på.
Det är på lån av en kompis, i annat fall hade jag kört på ett 1 3/8.

Fördelare är en stor fråga. Vacuumstyrningen är för att få ekonomi på landsväg? Det är det jag är ute efter.
Parallellt, vad skiljer en fördelare med dosa men utan den inkopplad mot en helt utan? Tändkurvan? För den förställer väl lika mycket utan vacuum?

Vad tempsensorn egentligen visar, den visade ok förra året.

16

Tack för alla goda råd, mycket uppskattat.

17

Jag anser att köra en 009 fördelare är en billig lösning på ett problem som fanns för länge sedan, idag finns det teknik som gör det möjligt att åka vakuum förställt med dummla gasare och vassa kammar, det kostar lite, många lägger hur mycket pengar som helst på att renovera eller bygga helt nya motorer men snålar på fördelaren, men i ditt fall är det inte fördelaren som är felet, för lite förtändning skapar inte värme utan ger dig dåligt med effekt.

Anders

18

Kass ide kanske men dom där save my bug är ju kanon att ha, men det går ju att vrida kontaktbygeln.. Det är inte så enkelt att den tänder för tidigt pga feljustering av just den?

19

Anders, jag har testat med tre olika fördelare, var av en ny, med samma resultat,
Är inne på att det är förgasaren som ger för lite vacuum nu om det är något. Har gjort en gängad rörstump nu för att testa den i den andra vacuumanslutningen på förgasaren. Om inte annat bara för att det känns bra.

Jag har testat med ir-termometer och den tänder lampan på rätt ställe

20

Fortsätter med frågorna tills vi hittat orsaken eller inser att problemet egentligen ofinns..   ICQ/ad

Vad är rätt temperatur/rätt ställe egentligen, vad visade mätaren?

Vilket fabrikat på motoroljan?

Vilken oljepump, förutom 26mm, är det du satt i, var köpte du den och hur kontrollerade/modifierade du den?
Funderar på om du kört slut på pumpen eller om det är en med undermålig kvalité..

Vilket oljefilter har du valt och när byttes det, har du rengjort silen/tråget efter renoveringen?

Du hade bytt oljetråg men har du anpassat pickupen efter det?

Var sitter oljekylaren monterad mer exakt och vid vilken temperatur startar fläkten eller kyler den hela tiden?

Var ansluter returen från oljekyl/oljefilter?

Vilka tändstift använder du?


Har du några färska bilder på motorn när den sitter i bilen, kanske någon med getöga ser något avvikande..

Listen mellan kaross och motor bör vara oskadad och täta ordentligt överallt annars drar du in värme från avgassystemet och luften strömmar fel väg. Det är även viktigt med tätningarna kring tändkablarna nära vid tändstiften..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

21

Ja du får säkert förlite vakuum, köp en 123-tune fördelare så kan du lägga in en vakuum förställning efter vad du har för vakuum signal, du får en ruskigt bra digital fördelare.

Anders

22

En 123 -tune har jag varit tänd på sen första gången jag såg den. Vilken grej!

Jag har varit och kört idag, 45 minuter i olika hastigheter längs byavägarna runt stan och den går inte varmt längre. Innan jag åkte så kopplade jag vacuumet på den andra anslutningen, upptäckte att ena förgasaren accpumpensaxel lossnat helt och ligger på något bra ställe. Har även försökt täta så mycket det går genom att montera om kylplåtar och minska springor.
Några muffar till tändkablarna som du gerar har jag inte. Det sätt en annorlunda version, kanske för enkelportstoppar på de kablar jag köpte sist, som man klämmer fast i kylplåten, stört omöjligt att få dit på dubbelportstoppar och weberinsug. Ska ordna fram några klassiska.

23

Bubbalobill skrev:

Jag har aldrig haft möjlighet att mäta oljetrycket mer än givaren som sitter där.
Vad skulle vara orsaken till interna friktionen?

Kylaren jag har extra är en enklaste bockade rör med flänsar emellan, rätt glest dessutom.

Jag har planen på att koppla ur kylaren och oljefilter bara för att testa ifall det är något i dom som spökar.

Det är bra att det har blivit bättre med kylningen

Att  det är bra ha en oljetrycksmätare ( det finns T kors ) är att när oljan blir varm så tappar man trycket  och oljefilmen som bär upp veven/stakana mellan lagrena  om det skjunker i tryck så får man metall kontakt = mera värme i oljan
över 110g c så börjar nedbrytningen av oljan
Om man har försmå spel mellan cylinder o vevhus  kan det gå trögt som den när maskin är varm då belastar man vevlagrena på dragsidan (samma händer om kolven går förvarm = snålt eller för hög tändning ) (på räser motorer ökar man kolvspelet för det inte skall gå varmt)
Om jag var dig skulle jag invenstera i en oljetrycks mätare och bredbands lambda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

montera biltemas motorrumsfläkt den drar luft så peruken lossnar  ICQ/ag

25

En lambda är på inköpslistan så snart ekonomin tillåter. Oljetrycksmätare har legat högt upp på inköpslistan i många år men aldrig riktigt kommit därifrån.

Det är en biltemafläkt på extra kylaren nu. Jag tänkte att jag skulle ta hål till vänster om motorn och ha kylaren där och fläkten blåser utåt/nedåt.

Jag hade förresten termometer i motorrummet idag, den kom upp till 52 grader.