1

Har nu äntligen fått igång bilen och letar sätt att  ge den så god service som möjligt utan att behöva ta isär motorn.

I boken "How to keep your Volkswagen alive" rekommenderar dom att försiktigt hälla en pint!? diesel i förgasaren under tomgång för att "rengöra", någon som prövat detta?

Tyresö Stockholm, 0707466781

2

JHN skrev:

Har nu äntligen fått igång bilen och letar sätt att  ge den så god service som möjligt utan att behöva ta isär motorn.

I boken "How to keep your Volkswagen alive" rekommenderar dom att försiktigt hälla en pint!? diesel i förgasaren under tomgång för att "rengöra", någon som prövat detta?

Du måste ha rätt högt varv på motorn för att detta ska funka. Om du gör det på tomgång så stannar nog motorn. Och förgasaren blir inte renare av detta.

3

Avråder från att du tillför diesel i en bensinmotor, det frestar på bitarna, kan orsaka oljeläckage och lösgöra partiklar som du ej vill ha uppblandade med oljan. Avgör om motorn ska agas eller smekas igång..

Kör istället på den något bättre kvalitén på bensin, V-Power eller 98 oktan och tillsätt en skvätt tvåtaktsolja i bensinen, se länk
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27443

Tätare oljebyten och en motorservice som du skrev ökar oddsen för problemfria mil i sommar, lycka till  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

Jag ser ingen vinst med att köra högre oktan mer än för bensinbolagen. Idag finns ingen bensin som inte innehåller etanol så det är inget argument. Faktum är att 95 är det bränsle som har störst energiinnehåll och så länge man inte har högt komp eller överladdat så får man lägre effekt med högre oktan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Din teori med 95 oktan fungerar säkert på en helfrisk motor men en äldre motor som säkert drar in en del olja i cylindrarna går varmare och då är ett högre oktantal att föredra och effekten ökar knappast om den tänder för tidigt/spikar snarare tvärtom. Därför är ett högre oktantal att föredra på en gammal renoverad motor, den går liksom snällare då..

Det finns en tråd om just detta med spikningar där du själv gjort ett par inlägg, om man får påminna farbror  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=38459

Sedan finns det fler intressanta källor förstås om man vill fördjupa sig i ämnet.
https://absolutman.wordpress.com/2013/1 … illsatser/

6

vwato skrev:

Din teori med 95 oktan fungerar säkert på en helfrisk motor men en äldre motor som säkert drar in en del olja i cylindrarna går varmare och då är ett högre oktantal att föredra och effekten ökar knappast om den tänder för tidigt/spikar snarare tvärtom. Därför är ett högre oktantal att föredra på en gammal renoverad motor, den går liksom snällare då..

Det finns en tråd om just detta med spikningar där du själv gjort ett par inlägg, om man får påminna farbror  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=38459

Sedan finns det fler intressanta källor förstås om man vill fördjupa sig i ämnet.
https://absolutman.wordpress.com/2013/1 … illsatser/

Finns inget i den tråden som motsäger det faktum att 95 har högre energiinnehåll än 98, det är också det som gör att man upplever att en motor går lugnare på bensin med högre oktan sen ska man inte bota ett problem orsakat av tändning eller mager blandning med högre oktan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

En liten förklarning vad oktan är
Oktan är hur snabb tändnings hastighet bensin har  (Om man blandar i tulen(3%) i 95 oktan så får man 100 oktan där i mot blandar man aceton(3%) så blir den snabbare i förbräning typ 92 oktan
Energi i soppan beror på hur den är mixad med  (syre satt )  som ett exp( det finns mycket roliga saker man kan hälla i  soppan så det hända saker med energin  typ väteperoxid )
Det är som man kör på mettis  som har cirka 108 oktan  men det bränslet har så lite energi i sig  så man kör med blandnings föhållande på 6-1
Våran 95 oktan har mest energi i sig än 98 oktan   
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag har precis försökt rengöra 1 förgasare med diesel. lät den bada i 1 vecka. Visst lossnade lite skit, men jag blev besviken.

Jag tror jag hört att en bil ska dra mindre om den tankas med 98 oktan än 95, men om 98 har lägre energiinnehåll... hur kan det då stämma?

Surt att de alltså har etanol även i 98 nu...

9

HejHejCF skrev:

Jag har precis försökt rengöra 1 förgasare med diesel. lät den bada i 1 vecka. Visst lossnade lite skit, men jag blev besviken.

Jag tror jag hört att en bil ska dra mindre om den tankas med 98 oktan än 95, men om 98 har lägre energiinnehåll... hur kan det då stämma?

Surt att de alltså har etanol även i 98 nu...

Man skall inte tro på allt
Nya bilar finns det några saker som gör att det känner av vilket bränsle men kör på
Motorstyrdatorn ändrar motor mappen som typ höjer tändning = mer Hk
På en förgasar bil kan det vara att det stämmer bättre med 98 men då kanske man skall kolla upp saker o ting typ tändning som kan vara förhög för 95 eller bränsle mixen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

En källa som förklarar en del..

"Så, vad är då finessen med 98 oktan?
En modern motor kan byggas för 98 oktan och på så vis uppnå högre verkningsgrad. Om den ändå tankas på 95 oktan sänker elektroniken effektuttaget genom att ändra tändningen. Motorn tar ingen skada, men levererar inte optimalt.

En äldre motor, byggd för 98 oktan, men utan elektronisk styrning går bra på 95 oktan om den körs mjuk och på dellast. Men med höga varvtal, full belastning och segdragning och för lågt oktantal, så finns en överhängande risk för spikning/knackning och allvarlig motorskada."
https://absolutman.wordpress.com/2011/1 … ch-bensin/

11

Jag hade en BMW 525 24v -90 för många år sedan och den var väldigt tydlig med att den gillade 98 oktan framför 95. Den gick liksom lättare med 98. Man märkte mest av det när man tankade 95 för då kändes den seg på något vis och bränsleförbrukningen ökade en aning. Tycker att Motronic-insprutningen skulle kompensera för bränslet men tydligen inte. Har ingen vettig förklaring för det men så var det i allafall. Jag hade bilen under 2 år (knappt 10000 mil) så jag hann analysera detta vid ett flertal gånger.

På samma sätt blev den när jag på mekonomen blev rekomenderad att sätta i Behru stift med 4 elektroder (dessa skulle var revolutionerande och skitbra...). Märkte egentligen inte något förrän jag servade bilen 1000-1500 mil senare och skulle köpa samma stift av samma säljare. Under tiden hade det då kommit ut en bulletin om att dessa stift skulle absolut inte sättas i bland annat BMW:s 24v motor pga att tändspolarna kunde gå sönder. Så då blev det originalstift = nästan en ahaa-upplevelse. Den gick liksom lättare och billigare då också. Misstänker att BMW:s tekniker har bättre koll på vad deras motor vill ha än vad Behru alternativt mekonomen har koll på :-) så där är det nog lättare att förklara skillnaden än vid bränslet.