1

Hur kan eller bör man göra för att undvika spikningar i en vanlig (boxer) motor (alltså ingen race motor) ?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Antingen är det mager blandning, hög tändning eller för högt cylindertryck eller en kombination.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Wompa (2015-09-30 19:22:15)

Testa lägre oktantal

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

4

Finns ju inget lägre än 95...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Wompa skrev:

Testa lägre oktantal

Hur tänkte du där, ska man köra hög komp eller turbo med mycket laddtryck så går man upp i oktantalet.

Anders

6

Hur vet man om det är för hög komp, så att det inte ska uppstå spikning?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Tror nog du kan köra upp till 9,5-1 i statisk komp och köra 95 oktan.

Anders

8

Det statiska kompet har mindre betydelse utan det är det dynamiska som avgör. Det påverkas bland annat av kam, förgasare, stakar, slag mm. En gång för länge sedan fanns det en sida där man kunde räkna fram vad det blev men vet inte om den finns kvar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Det statiska kompet har mindre betydelse utan det är det dynamiska som avgör. Det påverkas bland annat av kam, förgasare, stakar, slag mm. En gång för länge sedan fanns det en sida där man kunde räkna fram vad det blev men vet inte om den finns kvar.

Bingo! 8.5:1 i komp med en W110 kan oppleve tenningsbank mens en motor med 12.5:1 med FK89 funker helt kanon.

Mvh
BB

10

Svwerker skrev:

Det statiska kompet har mindre betydelse utan det är det dynamiska som avgör. Det påverkas bland annat av kam, förgasare, stakar, slag mm. En gång för länge sedan fanns det en sida där man kunde räkna fram vad det blev men vet inte om den finns kvar.

Något som den här kanske? Den ser ut att vara gjord på 80-talet... ICQ/ab

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

Annars är det bara att Googla på "dynamic compression calculator" så dyker det upp ett antal...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Atrox skrev:

Tror nog du kan köra upp till 9,5-1 i statisk komp och köra 95 oktan.

Anders

X2
Det bör gå man det beror på vilken kam man använder och hur mycket komp den släpper ut
Man brukar säga 9,3-9,6 på 95 och  10,7-11,2 på 98 sen får man använda riktig bensin  eller låg tändning
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

BeetleBug skrev:
Svwerker skrev:

Det statiska kompet har mindre betydelse utan det är det dynamiska som avgör. Det påverkas bland annat av kam, förgasare, stakar, slag mm. En gång för länge sedan fanns det en sida där man kunde räkna fram vad det blev men vet inte om den finns kvar.

Bingo! 8.5:1 i komp med en W110 kan oppleve tenningsbank mens en motor med 12.5:1 med FK89 funker helt kanon.

Mvh
BB

Ja ofta får man mindre problem med en vassare kam av samma anledning som man får mindre värmeproblem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Har jag fel i att säga "Gå ner i oktantal?"

Ett grej många gör är ju att envisas med att köra 98 eller V-Power och tro dem får mahoosive effekt av det utan att behöva göra något annat.

Så kör man på 98 kan man lätt gå ner... kör man 95.. ja då får man väl titta över tändning och kompression.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

14

Wompa skrev:

Har jag fel i att säga "Gå ner i oktantal?"

Ett grej många gör är ju att envisas med att köra 98 eller V-Power och tro dem får mahoosive effekt av det utan att behöva göra något annat.

Så kör man på 98 kan man lätt gå ner... kör man 95.. ja då får man väl titta över tändning och kompression.

V-Power finns inte längre att köpa  ICQ/ac   När shell la ned och sålde till ST1 (tre årsen var detta )
man kan labba med oktanboster  (en av dom som funkar är tripower) Man kan oxå fippla med vissa lösningsmedel som dämpar flamtiden på soppan MEN det är jävligt faliga saker
En bra sak att veta är hur högre oktan långsamare förbränings takt  det finns två typer av mätsätt av oktan RON och MON 
Eu har förbjudet högre oktan än 103 som finns i tyskland (blyfri)
I Usa är det tillåtet med blybensin på räsebanan  där finns det soppa som är 130 Ron som är nästan 140 Mon 
Vi i europa mäter Mon
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Wompa skrev:

Har jag fel i att säga "Gå ner i oktantal?"

I mitt fall upphörde spikningarna när jag började köra på 98 oktan.

16

Oktantalet är ett mått för hur spikningsbenäget bränslet är. Högre siffra står emot högre tryck men har lägre energiinnehåll. Man får inte högre effekt genom att tanka 98 om motorn går utan problem på 95 oktan. Man kan uppleva en lugnare gång på högre oktan men det beror på den längre förbränningen och lägre effekten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G