Alla fordon, oberoende av märke, som har förgasare och bensinpump vill numera inte starta efter någon veckas stillastående. Fyller man flottör huset startar de direkt och med lite tur börjar bensinpumpen pumpa bensin in till förgasaren. Ibland blir jag tvungen att fylla flottörhuset två-tre gånger innan pumpen börjar fungera.
En bil som jag brukar använda lite då och då har en bensinpump med möjlighet att pumpa manuellt innan start. För ca 15...20 år sedan var det bara att pumpa manuellt några tag innan start så var flottörhuset fyllt och motorn gick igång. Numera fungera inte ens den efter en tids stillestånd.
Jag uppfattar det som om bensinpumpens ventiler inte fungerar efter en tids vila förrän det blir lite mera fart på membranet. Bensinen ser ut att åka fram och tillbaka i bränslefiltert i början på de bilar om jag försett med genomskinligt filter.
Finns det någon medicin mot detta problem som tycks bero på dagens bensin?
Enda bilen som inte har detta problem är min typ 2;a som har högt placerad bensintank.
1 2014-05-10 18:33:13 Senaste redigerad av Kjell T (2014-05-10 18:34:42)
Hej
Det sitter en liten backventil i pumpen som är förmodligen otät
Prova om det går att göra rent pumpen (det räcker med ett hårstrå för den skall läcka)
Jag använder ett bränsle filter som har pappers filter för att slippa sådana strul (nät filter klarar inte så små partiklar )
Du kan oxå ha en kork med tvåtakts olja i soppan så slipper du ärgen som blir när soppan har ångat bort
Det är den förbannade spriten i soppan som gör massa konstiga saker med alu/zink blandningen i pumpar/förgasare
Ps vid vinter förvarning använd aspen soppa
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag skall göra ett försök med tvåtaktsolja i bensinen. Har du någon uppfattning om hur många promille som behövs?
Blanda i ett par % av den här så luktar det godis när du är ute och kör sedan
http://www.24mx.se/semisynt-2-t-olja-jordgubb
Jag har ingen aning om hur mycket
Brukar ta en/två korkar varje tank typ 20l
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke