Niklas skrev:Snyggt jobbat med allt!
Har du art. nr på snabbkopplingarna för soppan?
pompejus skrev:82579 
Numret som pompejus skriver är 6mm kopplingen på Biltema, å 8mm kopplingarna från ebay köpte jag här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quick-Release … SwsFpWRiXh
Mohawk skrev:Drog igång nya elpumpen idag. Hade satt lika skarvkopplingar som dina mellan tank och pump och mellan pump och bensinröret som kommer upp ur napolionhatten.
Den skarvkopplingen mellan tank och pump läckte som ett såll men den andra var tät. Blev bara lite trött.
Surt, på flera sätt...
Har du köpt på Biltema eller ebay? vet dock hur du känner då en av mina 8mm som jag har vid förgasarna visade sig läcka
Å att jag vet det beror på ATT JAG HAR STARTAT MOTORN !!!!!!

Hade som mål på påskledigheten att försöka starta motorn, å i söndags var de dags, hade testat alla elfunktioner som jag kunde utan att starta motorn. Å när det var dags att testa startknappen på tändningslåset så verkade den funka bra då de skorrade till i startmotorn, tyckte dock det lät lite skumt om startmotorn, typ som om den inte skulle räcka fram till svänghjulet..
Tänkte att jag måste testa knappen igen för att höra om det var nå skrapljud, det var de inte men motorn hoppade igång direkt! Snacka om lättstartad motor!!
Hade inte nån riktigt bra tomgång men tillräckligt för att kunna gå ur bilen å bak till motorn för att dra i gasvajern där.
Vid närmare kik när jag vred på gasrullen så var det blött under den, jäkligt blött. Skyndade mig fram å stängde av bilen då jag trodde det var ett soppaläckage, det visade sig dock att det var olja som läckte, trodde jag hade lyckats vrida lite på en av AN slangarna som går till oljekylaren när jag drog dit dom
men de visade sig att de mesta kom från adaptern som vridit sig

Vet inte hur mycket olja kylaren rymmer, men det är en del....

Tänkte att det är väl lika bra att lossa å limma om den andra när jag ändå hade tappat ur all olja på motorn ur kylaren
de hade jag inte behövt då det bara gav mera jobb eftersom ja var tvungen att lossa gasrullen för att komma åt den

Sen när jag hade lyckats få kylaren ren så jag kunde limma om kopplingarna så ville jag inte testa nå mera den dagen utan låta de torka ifred.
Sen igår när jag kom till garaget å provstartade så syntes inga läckage från slangarna, men nu kom de lite från oljefilterfästet istället..
Å givetvis inte från den nedre skruven som går att komma åt bra underifrån utan den övre..
Så de var bara att börja demontera mellanplåt,avgassystem,kylplåtar å remhjul för att komma åt....

Den övre fan var de som jag tydligen dragit för lite

Nu drog jag bara dit avgassystemet lite provisoriskt med en bult per sida innan jag vet att motorn är tät.
Har aldrig använt avgasbandage nåt förut, brukar de ryka om dom i början? har haft motorn igång kanske 5min som längst idag å de rykte rätt bra om bandaget, har iof lackat avgasröret med värmefärg men den brukar inte ryka nåt n är den blir varm..

Kom även lite olja ur vänstra ventilkåpan och på främre stötstångsröret på 3ans cylinder så avslutade gårdagen med att limma packningen i kåpan, å idag såg den tät ut, dock kommer det fortfarande nån droppe på stötstångsröret...
Även nån droppe från glömplåten, men misstänker/hoppas att de är olja som rann ur kylaren förut. Spolade på rejält med bromsrengöring då, men är nog svårt att få bort all olja.. Återstår å se om de fortsätter droppa där...
Å de var idag som jag märkte att snabbkopplingen till vänstra förgasaren läckte, har tagit isär den å tvättat men ingen skillnad. Mailade nyss den engelska firman, får se vad dom säger....
Största bekymret nu är att jag inte får nå laddning på bilen, har kopplat D- till D-, DF till DF å D+ till D+ men multimetern visar bara 12,2 volt när bilen är igång å laddlampan lyser starkt
trodde jag hade för dålig jord till generatorn så jag drog en lös jordkabel för att testa med, men ingen skillnad..
Men som sagt, MOTORN FUNKAR !!!!
Testade å montera nummerplåten har jag också hunnit med