626

car_l skrev:

Trattar? vad tänkte du då??  ICQ/ab

Jag menar att det är trångt ändå för trattarna inuti luftfiltret.... (som nu är i offset...)

Eller tänker köra utan trattar? Mina FAJS jag köpte hade så höga trattar så jag fick köpa andra (85mm) luftrenare....

(IDF (?) utan trattar vetefan om det funkar bra??)

627

Jag har kört IDF utan trattar och det funkade bra ICQ/ab

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

628

mettis skrev:
car_l skrev:

Trattar? vad tänkte du då??  ICQ/ab

Jag menar att det är trångt ändå för trattarna inuti luftfiltret.... (som nu är i offset...)

Eller tänker köra utan trattar? Mina FAJS jag köpte hade så höga trattar så jag fick köpa andra (85mm) luftrenare....

(IDF (?) utan trattar vetefan om det funkar bra??)

CrewCab skrev:

Jag har kört IDF utan trattar och det funkade bra ICQ/ab


Hmmm, åfan...

Å jag som trodde att man körde med trattar ELLER såna filter som jag har....  Default/hmm  Default/hmm

Men om det funkar utan så får jag väl testa det först iaf ICQ/ab.
Följde inte med några trattar till förgasarna jag köpte, men filtrena jag köpte är 85mm.
På vilket sätt kan den gå dåligt utan trattar? Så ja vet om det är nå symtom som stämmer när jag väl får igång bilen...

629 Senaste redigerad av car_l (2016-03-26 08:28:19)

Precis varenda tåt på bilen är ju nydragen, så jag har varit lite fundersam om de skulle funka då jag lider av total el okunnighet.
Så jag kände att jag var tvungen att testa så mycket som möjligt  ICQ/af

Alla lysen funkade som de ska, vänster baklyse är de dock lite glapp i så där ska jag justera lampfästet lite  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5484_zps0zc5uxos.jpg

Helljuset är visst på nu  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5483_zpsce3el11p.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5482_zpspw77ojys.jpg

Jag kopplade så att jag har blinkers även i baklysena då folk säkerligen inte lägger märke till pilarna, dock lär jag nog koppla om lite eftersom även nummerskyltsbelysningen blinkar. Misstänker att besiktningen inte gillar det....?

Belysningen funkade på alla mätare utom hastighetsmätaren, men det var lätt avhjälpt då de var lite dålig jord där.
Nån som hade lackat fästet så de ville inte jorda så bra...   Default/lol

Samma sak med tutan, håller på å fixar den men dålig jord där också....  ICQ/ad

Mycket knepigare fel på torkarna däremot å det vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt  ICQ/ac
Först så funkade inte torkarna alls när jag drog ut knappen, tänkte att det är väl dålig jord på den också så jag drog en temporär jordkabel och höll löst mot torkarmotorhuset, då fungerade det. Märkte att jag hade monterat torkararmarna i fel läge då dom gick ner å torkade på plåten mellan huv och ruta.
Justerade upp armarna och testade igen med den temporära kabeln, funkade bättre nu med armarna ett par tre drag, sen så gick säkringen (16A tog jag, det skulle det vara när de var 6v i bilen, har 12v konverterat nu)
Böt säkring men den gick på direkten å så är de fortfarande, så fort jag slår på strömmen så går säkringen till torkarna, men kopplar jag bort kablarna på torkarmotorn så funkar allt annat..

När jag sen sumrade mellan stiften på motorn så har jag kontakt mellan jord och ett stift till, de två svarta kablarna, de är även kontakt mellan dom och motorhuset..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/IMG_6111_zps8rymrrad.jpg

Har kopplat efter de här schemat
Torkarmotorn heter J1 på schemat och torkarknappen heter E
Den nedre svarta kabeln går till 30 på knappen å mittre till jord

Testade att koppla bort den nedre kabeln som syns på bilden men inget liv i motorn, böt plats på nedre svarta och den blåa fall jag blandat ihop dom när ja kopplade, med de funka lika illa då, säkringen gick direkt..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/schema_zpshy2hoial.jpg

Hela schemat
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … /bug54.jpg

Knappen verkar funka som den ska då jag inte har kontakt mellan de två stiften på den när knappen är intryckt.
Testade att sumra mellan stiften på några andra motorer jag har ligger på hyllan, men de vart jag bara ännu mera förvirrad av, en del ger kontakt mellan stift och hus och en del inte, några var märkta med + - S och nån sån hade jag kontakt mellan + & -  Default/hmm 
Har jag en hög torkarmotorer med tvärkortis i eller vad...???

630

Angående trattar kan jag säga som så, små barn kan också gå men hur bra  ICQ/ag

631

ICQ/ae
Enligt schemat ska det vara en kabel från 30 till torkarmotorn, den andra är matning från säkringsdosan
Koppling blir en från 30 knapp till +/30 motor en mellan s på motor & knapp samt - till jord enligt schemat
Brukar vara lurig koppling på torkarmotorer pga parkläget (om det finns nåt)
på bilden har du en plus på jordpunkten enligt schemat
Om det är parkläge på motorn är det idé att kolla och göra rent blecket till det
En tanke är att titta lite på marina torkarmotorer med justerbart svep

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

632

Mohawk skrev:

Angående trattar kan jag säga som så, små barn kan också gå men hur bra  ICQ/ag

Beror väl på barnet....  ICQ/ad
Du tycker jag borde skaffa trattar alltså..?  ICQ/ab

Scrooge skrev:

ICQ/ae
Enligt schemat ska det vara en kabel från 30 till torkarmotorn, den andra är matning från säkringsdosan
Koppling blir en från 30 knapp till +/30 motor en mellan s på motor & knapp samt - till jord enligt schemat
Brukar vara lurig koppling på torkarmotorer pga parkläget (om det finns nåt)
på bilden har du en plus på jordpunkten enligt schemat
Om det är parkläge på motorn är det idé att kolla och göra rent blecket till det
En tanke är att titta lite på marina torkarmotorer med justerbart svep


Hmm, vet inte om jag lurade dig när jag lyckades skriva att bägge svarta går till 30, de gör dom inte å har aldrig gjort, den mittre svarta går till jord å den nedre till 30 på knappen...

633

Givetvis skall du ha trattar.

634

ICQ/ae
OM jag tolkar bild och schema rätt så ska blå och 30 svart byta plats? Motorn är ju åt olika håll?
Är det original 6 volt t m?

Denna kan kanske hjälpa lite: http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

635 Senaste redigerad av t100r (2016-03-26 19:41:01)

Om du ohm-mät motorerna istället för att summra blir det nåt vettigare resultat då? I princip ska det ju vara kontakt mellan plus och minus för att få en sluten krets, men om man ohm mäter ser man om det kortis eller om kretsen går igenom lindringarna.
Ta t.ex. En glödlampa så ringer det när man summrar den, men det är inte kortis i den utan den ger kontakt genom glödtråden. Nu vet inte jag hur torkarmotorn är konstruerad, visst är det en borstmotor med kol ? Kanske finns lite olika konstruktioner och det är därför du får olika resultat

Eller är jag ute och cyklar, lurigt med bilel

636

Mohawk skrev:

Givetvis skall du ha trattar.

Då får de bli ett par vid nästa beställning  ICQ/ab

http://www.classicvw.se/trattar-weber-i … ts_id/4874

Scrooge skrev:

ICQ/ae
OM jag tolkar bild och schema rätt så ska blå och 30 svart byta plats? Motorn är ju åt olika håll?
Är det original 6 volt t m?

Denna kan kanske hjälpa lite: http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

Har tyvärr redan testat att byta plats på svart och blå utan att det blev nån skillnad  ICQ/ac
Motorn är ombyggd till 12 volt, böt rotorn (eller vad den kallas) till en ifrån volvo, som beskrivningen här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4643

Tack för länken, kan nog komma till användning även i framtiden  ICQ/ab

t100r skrev:

Om du ohm-mät motorerna istället för att summra blir det nåt vettigare resultat då? I princip ska det ju vara kontakt mellan plus och minus för att få en sluten krets, men om man ohm mäter ser man om det kortis eller om kretsen går igenom lindringarna.
Ta t.ex. En glödlampa så ringer det när man summrar den, men det är inte kortis i den utan den ger kontakt genom glödtråden. Nu vet inte jag hur torkarmotorn är konstruerad, visst är det en borstmotor med kol ? Kanske finns lite olika konstruktioner och det är därför du får olika resultat

Eller är jag ute och cyklar, lurigt med bilel

Ohm har jag inte testat ännu, får göra det imorgon.
Jepp, kol i motorn

637

ICQ/ae

!!!! Jepp, kol i motorn !!!
Kan det vara så här?
Fjäder som drar ihop armar kol sitter på?
Om jag minns rätt ska den fjäder ha en icke ledande bit på ena sidan ??????

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

638

Scrooge skrev:

ICQ/ae

!!!! Jepp, kol i motorn !!!
Kan det vara så här?
Fjäder som drar ihop armar kol sitter på?
Om jag minns rätt ska den fjäder ha en icke ledande bit på ena sidan ??????

"Tyvärr" så satt de en isolerad bricka på ena fjäderarmen, men tack för tipset  ICQ/ab
Fortsätter elstruleriet i den här eltråden..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 41#p397541

639

Drog igång nya elpumpen idag. Hade satt lika skarvkopplingar som dina mellan tank och pump och mellan pump och bensinröret som kommer upp ur napolionhatten.
Den skarvkopplingen mellan tank och pump läckte som ett såll men den andra var tät. Blev bara lite trött.

640

Snyggt jobbat med allt!

Har du art. nr på snabbkopplingarna för soppan?

641

82579 ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

642

Niklas skrev:

Snyggt jobbat med allt!

Har du art. nr på snabbkopplingarna för soppan?

pompejus skrev:

82579 ICQ/ab

Numret som pompejus skriver är 6mm kopplingen på Biltema, å 8mm kopplingarna från ebay köpte jag här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quick-Release … SwsFpWRiXh


Mohawk skrev:

Drog igång nya elpumpen idag. Hade satt lika skarvkopplingar som dina mellan tank och pump och mellan pump och bensinröret som kommer upp ur napolionhatten.
Den skarvkopplingen mellan tank och pump läckte som ett såll men den andra var tät. Blev bara lite trött.

Surt, på flera sätt...  ICQ/an  ICQ/ae  Har du köpt på Biltema eller ebay? vet dock hur du känner då en av mina 8mm som jag har vid förgasarna visade sig läcka  ICQ/ac Å att jag vet det beror på ATT JAG HAR STARTAT MOTORN !!!!!!  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Hade som mål på påskledigheten att försöka starta motorn, å i söndags var de dags, hade testat alla elfunktioner som jag kunde utan att starta motorn. Å när det var dags att testa startknappen på tändningslåset så verkade den funka bra då de skorrade till i startmotorn, tyckte dock det lät lite skumt om startmotorn, typ som om den inte skulle räcka fram till svänghjulet..
Tänkte att jag måste testa knappen igen för att höra om det var nå skrapljud, det var de inte men motorn hoppade igång direkt! Snacka om lättstartad motor!!  ICQ/ag  ICQ/ag

Hade inte nån riktigt bra tomgång men tillräckligt för att kunna gå ur bilen å bak till motorn för att dra i gasvajern där.
Vid närmare kik när jag vred på gasrullen så var det blött under den, jäkligt blött. Skyndade mig fram å stängde av bilen då jag trodde det var ett soppaläckage, det visade sig dock att det var olja som läckte, trodde jag hade lyckats vrida lite på en av AN slangarna som går till oljekylaren när jag drog dit dom  ICQ/an men de visade sig att de mesta kom från adaptern som vridit sig

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5529_zpsnva2oueo.jpg

Vet inte hur mycket olja kylaren rymmer, men det är en del....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5532_zpsx7qs9cuw.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5528_zpskk4msitp.jpg

Tänkte att det är väl lika bra att lossa å limma om den andra när jag ändå hade tappat ur all olja på motorn ur kylaren  ICQ/an  ICQ/an
de hade jag inte behövt då det bara gav mera jobb eftersom ja var tvungen att lossa gasrullen för att komma åt den

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5533_zpsvi8ckboe.jpg

Sen när jag hade lyckats få kylaren ren så jag kunde limma om kopplingarna så ville jag inte testa nå mera den dagen utan låta de torka ifred.
Sen igår när jag kom till garaget å provstartade så syntes inga läckage från slangarna, men nu kom de lite från oljefilterfästet istället..
Å givetvis inte från den nedre skruven som går att komma åt bra underifrån utan den övre..  Default/hmm

Så de var bara att börja demontera mellanplåt,avgassystem,kylplåtar å remhjul för att komma åt....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5540_zpsghd84jxn.jpg

Den övre fan var de som jag tydligen dragit för lite

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5539_zpsd2tw0qz5.jpg

Nu drog jag bara dit avgassystemet lite provisoriskt med en bult per sida innan jag vet att motorn är tät.
Har aldrig använt avgasbandage nåt förut, brukar de ryka om dom i början? har haft motorn igång kanske 5min som längst idag å de rykte rätt bra om bandaget, har iof lackat avgasröret med värmefärg men den brukar inte ryka nåt n är den blir varm..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5541_zpsexywxj5a.jpg

Kom även lite olja ur vänstra ventilkåpan och på främre stötstångsröret på 3ans cylinder så avslutade gårdagen med att limma packningen i kåpan, å idag såg den tät ut, dock kommer det fortfarande nån droppe på stötstångsröret...
Även nån droppe från glömplåten, men misstänker/hoppas att de är olja som rann ur kylaren förut. Spolade på rejält med bromsrengöring då, men är nog svårt att få bort all olja.. Återstår å se om de fortsätter droppa där...

Å de var idag som jag märkte att snabbkopplingen till vänstra förgasaren läckte, har tagit isär den å tvättat men ingen skillnad. Mailade nyss den engelska firman, får se vad dom säger....

Största bekymret nu är att jag inte får nå laddning på bilen, har kopplat D- till D-, DF till DF å D+ till D+ men multimetern visar bara 12,2 volt när bilen är igång å laddlampan lyser starkt  ICQ/ac  trodde jag hade för dålig jord till generatorn så jag drog en lös jordkabel för att testa med, men ingen skillnad..

Men som sagt, MOTORN FUNKAR !!!!  ICQ/ag  ICQ/af

Testade å montera nummerplåten har jag också hunnit med

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5555_zpshkede4qj.jpg

643 Senaste redigerad av Mohawk (2016-03-29 22:44:13)

Har köpt mina kopplingar från ebay.uk köpte både 6mmoch 8mm.

AN anslutningar med gängor in i block kylare osv limmar jag alltid. Så jäkla tröttsamt när man inser att man dragit för löst och det läcker.

Jag gav upp växelströmmare med löst laddrelä och köpte en kromad med inbyggt. Köpte från eBay.uk för 62£. Det visade sig att den skickades från Tyskland.

644

Bra jobbat. Å ja det ryker väldigt mycket om avgasbandaget.  ICQ/af

Mera känd som jb...

645

Tråkigt med läckage men bra jobbat! Angående avgasbandage så  kan dom ryka en hel del i början.

646

När jag satte avgasbandage förut så vart hela garaget rökfyllt tills det härdat, tog säkert 10 minuter innan det slutade haha

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

647

Mohawk skrev:

Har köpt mina kopplingar från ebay.uk köpte både 6mmoch 8mm.

AN anslutningar med gängor in i block kylare osv limmar jag alltid. Så jäkla tröttsamt när man inser att man dragit för löst och det läcker.

Jag gav upp växelströmmare med löst laddrelä och köpte en kromad med inbyggt. Köpte från eBay.uk för 62£. Det visade sig att den skickades från Tyskland.

Fick svar från England idag angående snabbkopplingen och dom skickar en ny på direkten  ICQ/ab
Fick du inte lösa relät å funka du heller? vad krånglade för dig?

Satt en ny provisorisk jordkabel idag till generatorn å kollade men den laddade inte, satt å gasade lite i bilen och testade växlarna å kopplingen när jag plötsligt fick se att laddlampan slocknat och att multimetern visade över 14 volt.
Testade att ta bort den provisoriska jordkabeln och lampan var fortfarande släckt och batteriet laddades, hade kanske bilen igång 5 minuter utan bekymmer.
Testade sen att stänga av den för att sen starta den direkt, men då lös laddlampan elakt igen  Default/hmm  kul med elfel/elglapp..
Ska testa med ett annat relä å se om de blir nån skillnad.

Generatorn hade jag inlämnad till en generatorfirma för typ en månad sen å dom testade den ihop med relät som jag köpte av dom och som nu är monterat i bilen, å dom sa att allt funkade fint..
Positivt dock att de verkar ju vara rätt kopplat iom att lampan slocknade när den laddade en kort stund..

JBlom skrev:

Bra jobbat. Å ja det ryker väldigt mycket om avgasbandaget.  ICQ/af

koch skrev:

Tråkigt med läckage men bra jobbat! Angående avgasbandage så  kan dom ryka en hel del i början.

Hellberg skrev:

När jag satte avgasbandage förut så vart hela garaget rökfyllt tills det härdat, tog säkert 10 minuter innan det slutade haha

Tackar!
Va bra, då vet jag att de inte är nå fel på det iaf...   ICQ/ab
Rykte rätt länge efter dagens 5minuters körning också...  ICQ/af

648 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-03-31 08:04:53)

Stefan F skrev:

Så här kopplade jag, med hjälp av en liten stump vanlig (jordad) elkabel:  (ja, jag vet... det ser skitfult ut... därav min fråga om kontaktstycke  ICQ/ae )

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_20160227_122013_zpsfkarbqva.jpg
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_20160227_122751_zpstivj2xij.jpg

Den gröna går till laddningslampan och den bruna (som blev över tidigare) har jag använt till halvljusautomatik. Båda sitter på D+ (halvljuset tänds när generatorn börjar ladda)

Är det rätt kopplat vid reläet. Det ser ut som om det är den röda kabeln som är grenad till laddlampan, men det borde vara den grå/svarta.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png


Om du inte har ström från genom laddlampan till generatorn så magnetiseras inte rotorn så att generatorn börjar ladda. Däremot så är en gammal använd generator lite självmagnetiserad. Det gör att när den kommer upp lite i varv så kan det lilla magnetfältet göra att generatorn börjar ladda, och när generatorn börjar ladda skickar laddreläet ut spänning på D+ och sen fungerar laddningen som den ska. med eller utan inkopplad laddlampa.

Annan tanke,
Kan det läcka ström från Laddlampskabeln via reläet för halvljus automatik. Kolla det med. om den "kortsluter kretsen" så får Generatorn jobba rätt mycket med självmagnetiseringen innan den kommer igång själv.

Om du kopplar bort laddlampans kabel helt från laddreläet, startar bilen och duttar med 12V spänning på kontakten på reläet så ska laddningen hoppa igång. gör den det har du fel i laddlampskrets/halvljusautomatik.

Hoppas det är till nån hjälp.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

649

Hmm, tack men det är Stefan F´s kablar som du la upp bilder på så jag har ingen aning om hur de funkar, likaså har jag ingen halvljus automatik på min bil...  ICQ/ab

Jag har kopplat DF till DF D+ till D+ å D- till D-, alla kablar går till ett kontaktstycke som sitter vid torpedväggen bakom motorn så man kopplar bara ur det när motorn ska tas ur. Laddlampans kabel har jag klämt på ena stiftet i kontaktstycket, så den kabeln sitter mitt på kabeln mellan relä och generator..

Testade mitt reservrelä som är flångnytt ikväll, men det vart ingen skillnad.
Men som igår så efter att ha haft bilen igång en stund å jag varvat lite så kom laddningen igång å lampan slocknade, testa å stänga av å starta om som sist å då lös lampan tills jag varvade upp motorn.
Så "felet" om det är ett fel, är nog som du skrev om att den är självmagnitiserad. Blir sånt bättre med tiden eller pajar de med tiden ?

650

Jag tror faktiskt inte du har nåt fel på laddningen, en del äldre bilar måste man varva upp lite för att generatorn ska börja ladda speciellt äldre Vag bilar.
Hur jag vet det är för att för typ hundra år sen i skolan bytte jag generator på en golf 1a och trodde den nya generatorn var kass eftersom den inte laddade men kom igång vid 1500 varv ca.
Så om du bara startar med tomgång laddar den inte.
Kan inte svära på att det är så med din generator men en idé iaf och förresten har du bytt remskivor så kanske du har fått annan utväxling på generatorn.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(