Snyggt!! Riktigt roligt med bra detaljarbete.
Pulverlacka du en del själv eller?
602 2016-02-28 10:33:26 Senaste redigerad av t100r (2016-02-28 10:34:08)
Snygga smart lösningar i denna tråd, kul att följa och inspireras.
såg att bränslesnabbkoppling finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re … 000022840/. Man skull haft det framme vid tanken också, undrar om den får plats?
Snyggt!! Riktigt roligt med bra detaljarbete.
Pulverlacka du en del själv eller?
Tackar !
Nä, all pulverlackering lämnar jag bort till en firma
Snygga smart lösningar i denna tråd, kul att följa och inspireras.
såg att bränslesnabbkoppling finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re … 000022840/. Man skull haft det framme vid tanken också, undrar om den får plats?
Tackar !
Jepp, har en sån ligger å väntar på just den placeringen, för det ser ut att få plats 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Tackar! så om jag tyder bilderna rätt, så är det alltså bara att koppla ihop D+ med D+, D- med D- och DF med DF
![]()
Trodde det skulle vara mycket jävligare å koppla...
Nä, det är faktiskt inte svårare än så
Typ så här: (fast här har de inte med D- och laddningslampan)

Om du tycker det är skitfult, varför gör du inte om det för då...? lol
Det ska göras när motorn ska ut nästa gång, ska byta fläktkåpa till en utan doghouse och värmeuttag
Tackar för tips å svar, letade efter ett H4 kontaktstycke en stund som jag vet att jag har ligger, men de är på nåt bra ställe tydligen.
Såg nu ikväll att jag inte behöver fortsätta.. Men kanske lär ut å leta efter nån gammal bromscylinder imorgon..
Du kan ju ta en H4-lampa och hålla den stift mot stift på generatorn så ser du direkt att de skiljer i storlek
Fast nu vet vi ju att det finns andra delar som passar bättre...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
När jag hade hämtat hem allt från pulverlacken så kunde jag montera ihop c-lås motorn med spjället för värmen.
Och med spjället på plats så gick det att montera alla slangar
Anslutningen till värmekammarslangarna är 50mm och slangarna som jag drar är 60mm.
Lösningen blev att ta en gummislang som är 50mm invändigt och slipa ner utsidan tills 60mm slangen passar bra att trä på
Å sen passade slangen perfekt
Y-koppling så att jag kan dra slang till båda anslutningarna för värmekammarna
Jag har limmat fast buntbandsfästen nu, så slangen kommer inte att hänga lika mycket sen
Å så här ser det ut när man öppnar serviceluckan
Och under baksätet där fläkten är
Koppligsvajerspännarmuttern lackad å monterad..
Å nu i veckan så kom det ett paket ifrån utriket
De har varit mycket mailande fram å tillbaka, å väntan på att de skulle komma fram så de var väldigt efterlängtat
Jag tycker att Rostyle, "South African sprintstars" fälgar är de snyggaste fälgar som finns med 5/205
Vet inte om jag ska ha dom på den här bilen, men en provmontering är ett måste
Glädjen varade dock bara några sekunder efter att jag öppnat paketet då de visade sig att firman som han hade lämnat fälgarna till hade skurit ut ett av centrumen mindre bra

Suck
Men det bekymret löste sig enkelt med ett mail till Sydafrika.
Han bad så mycket om ursäkt och bjuder på en fälg, så nu har jag 5 till fälgar på väg hem istället för 4 som jag betalat 
Kommer dock att ta ca 6 veckor innan dom kommer då de blir båtfrakt och kompletta fälgar istället för bara centrumen, men de är lång tid tills de ska användas på dubbelhytten...
Går väl kanske att fixa centrumet om man hittar en stor svarv å en fälg att fälla in de här centrumet i, men de får bli en väggprydnad istället
Testade att skruva fast de trasiga centrumet utanpå en vanlig fälg, ser ut som nån billig plastig navkapsel
Men med dämpad belysning å lite ändrad bild så ser de helt ok ut. Iaf om man kisar på långt håll.....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Hur tänkte dom där 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Har inte varit så mycket i garaget under veckan men lite har hänt och en hel del bilder är tagna, så jag kan väl bjuda på lite iaf...
Nu så är generator och ladd reläet inkopplat, letade inte efter nå kontaktstycke utan använde vanliga kabelskor
Nu ser ju inte dom så jäkla roliga ut som dom är, på en modern bruksbil kan väl utseendet duga, men på en gammal bil passar dom inte alls tycker jag.
Ser mycket bättre ut om man klipper bort plasten på dom, och där behov finns så skyddar jag dom med krympslang
Om ja snubblar över nåt passande kontaktstycke så kanske jag byter, men de här får duga för stunden
Ladd reläet blev monterat på en M8 skarvmutter som jag svetsade igen ena änden på och gängade om till M6
Å så hamnade det bredvid batteriet så slipper jag ha det vid motorn
Mera el kopplat..
I höstas så köpte jag en självlagrad startmotor av Dello, å nu har den äntligen blivit klar
Som den såg ut när jag köpte den
Började med att plocka bort lite småbitar på den
Avplastad
Polerad
Å lite krympslang på den som skydd
Sen började en massa bekymmer med lackeringen av startmotorn, så här blev det hela tiden
Lackade nog skruvarna på den 2-3 gånger innan jag fick de å bli "bra"
Slipade ner å tvättade allt mellan varje gång, men ingen skillnad.
Jag sodablästrade startmotorn till ingen nytta då de ändå blev samma resultat.
Tvätta,slipa,lacka,tvätta,slipa,sodablästra,lacka,slipa,tvätta,slipa,tvätta,tvätta,lacka och mellan varje steg svära över silicon eller vad de nu är som orsakade de hela..
Slipning pågår....
Å direkt när första lacklagret är på så blev de så här igen....
Men tillslut så blev de ett ok resultat på startmotorn, sitter ju inte så synligt på bilen trots allt...
Köpte en 009 fördelare då de slog mig när jag plockade ner den gamla för lack att jag inte hade nånstans att koppla in vacuumklockan nu när de bidde två Fajs förgasare...
Å efter jag fått hem den så blev den lackerad ganska så omgående
Spännbyglarna är svärtade med vapensvärta medlet
Tänkte köra brytarlöst, men vet inte vad för nåt jag ska ha som funkar å passar bäst, så i ett första skede så kör jag med brytare
Monterad
Fäste för soppapumpen blev skruvat och limmat så sent som för några timmar sedan
Vibrationsdämparna döljer monteringsskruvarna bra
Krympslang över chokevajerröret så inte sladdarna skaver så mycket på kanten
Å så där var den monterad...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
608 2016-03-13 00:51:40 Senaste redigerad av Barndoor51 (2016-03-13 00:52:43)
Snyyygggt som vanligt
Trevliga detaljer 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Jäkla synd med fälgcentrumet, skulle verkligen sitta som en smäck på den vita.... Startern blev snygg!!!! När är premiär för bilen tänkt? Inte mycket kvar nu..... 
Snyyygggt som vanligt
![]()
Trevliga detaljer
Tackar
Jäkla synd med fälgcentrumet, skulle verkligen sitta som en smäck på den vita.... Startern blev snygg!!!! När är premiär för bilen tänkt? Inte mycket kvar nu.....
Tackar
Ja, synd som fan, men har flera på G..
Ingen premiär är planerad exakt, men den ska ut i år...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Igår så kapade jag av 8st M8 pinnbultar så dom blev ca 10mm långa
Sen skruvade jag i dom i några passande M8 skarvmuttrar, använde herrejösses gänglåsning så som kommer inte att flytta på sig frivilligt..
Pulverlackade M8 skarvmuttrar med insexfattning 
Fick nämligen ett tips av Stefan F om att de var lättare att få på muttrarna till insugen om man använde skarvmuttrar.
Det tipset hjälpte, men det var ändå trångt att komma åt å dra dom, trots att det är 11mm fattning på skarvmuttrarna, då kom jag på insex ombyggnaden 
Då blev det ännu lättare, men fortfarande trångt som fan...
Klistrade fast en tunn tätningslist på serviceluckorna i hjulhusen så de inte ska damma in så mycket
Provmonterat, drar inte fast dom innan jag vet att allt är som det ska, å jag lär väl säkerligen skruva nåt på förgasarna innan bilen går som den ska..?
Insidan
Inte helt lätt att komma åt å dra fast vevhusventilationsslangen under generatorfoten, men med ett litet smidigt bits spärrskaft så gick det galant att dra åt slangklämman
Innan det blev dags att packa ihop för dagen så modifierade och förbättrade jag gasreglaget lite.
Tycker det känns bättre att använda låsmutter på vinkelkulleden istället för vanliga så de blev till att byta ut dom
Böt även muttern som håller gasrullen, surt om de skulle vibrera loss när jag kör....
När jag skulle montera vajrarna i rullen så höll jag på å bli tokig...are... Det var ingen större skillnad mellan vajern och hålet i vajerlåset.
Blev bra mycket lättare att montera efter att jag borrade upp hålet i låset till 4mm
För att inte gasvajern som kommer från gaspedalen ska fransa upp sig direkt så klämde jag fast en kabelsko på den
Å efter att friserat kabelskon lite med tång och fil så bidde det så här, den går utmärkt att få igenom hålet på vajerlåset, å det är ju bra när man ska ur med motorn ur bilen
På vajrarna som kommer från förgasarna gick det inte lika lätt att få igenom låset med delar av en kabelsko ditklämd, så de blev lite krympslang på dom.
Den gick fint att dra igenom, men inte direkt efter krympning medans den var mjuk, då ville den inte riktigt hålla..
Vajert...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Ett sånt litet bitsspärrskaft har jag i jobbet. Har varit räddaren i nöden många gånger när inget annat får plats 
Ja, de där lilla spärrskaften är en favorit, absolut en favorit, har den alltid i fickan på mina skruvarkläder
snyggt jobbat!
Ett sånt litet bitsspärrskaft har jag i jobbet. Har varit räddaren i nöden många gånger när inget annat får plats
Ja, de där lilla spärrskaften är en favorit, absolut en favorit, har den alltid i fickan på mina skruvarkläder
snyggt jobbat!
Tackar!
Samma här, används dagligen på jobbet.
Så bra verktyg så jag har ett både hemma å i garaget 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
5e fälgen lär du väll ha till reservhjulet sen 
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Ett litet tips om du vill att el ska se fabriks i s t f Painless wiring........
http://www.nelco.se/infobase/IB_Product … &web=1
Finnes på e bukten med
Faran lurar bakom nästa krök
5e fälgen lär du väll ha till reservhjulet sen
Har flera Rostyles på G så nåt kan nog få agera reservhjul också
![]()
Ett litet tips om du vill att el ska se fabriks i s t f Painless wiring........
http://www.nelco.se/infobase/IB_Product … &web=1Finnes på e bukten med
Tack för tipset, har ett gäng såna ligger men tycker det funkar lika bra å klippa plasten, kan bero på att jag inte är helt överens med tången för oisolerade kabelskor...
Har du vajerhölje på från fläktkåpan till rullen?
Nej det har jag inte, det är bara nån cm mellan kåpan och rullen så den behöver nog inget extra skydd där, hoppas jag iaf...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
618 2016-03-18 07:10:40 Senaste redigerad av JBlom (2016-03-18 07:11:45)
Trodde vajern var den långa som går runt fördelaren. Nu förstår jag att så inte är fallet å då funkar det ju. 
Trodde vajern var den långa som går runt fördelaren. Nu förstår jag att så inte är fallet å då funkar det ju.
Då är jag också med, inga vajrar är spända ännu, så dom är inte kapade till rätt längd heller 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag hade monterade högra förgasaren och provmonterat mellanplåten så upptäckte jag att luftfiltret tog i bakluckan.
Tyckte att jag hade kikat att de skulle gå fritt förut, men på nåt outgrundligt sätt så lyckades jag missa det
Det här är den enklaste och snabbaste lösningen som jag kom på..
Botten på luftfilterhållaren ser ut så här:
Ritsa lite.......
Å kapa..
Efter att ha kapat å borrat nya monteringshål så gick det att flytta fram luftfiltret 10mm.
Fick ersätta en pinnbult med en försänkt M6a för att kunna montera filtret i hållaren
Fast när man flyttar fram den 10mm så kommer de gamla hålen utanför förgasaren...
Tog en liten bit av delen som jag kapade bort och svetsade tillbaka på nytt ställe på hållaren
Klippte även till ett par packningar så de blir tätt mellan filter och förgasare
Nylackad och monterad
Å så blev det med filtret på plats.
Tror dock att de nästan ligger mot luckan nu också, men bara lite...
Vet iaf inte riktigt vad mera jag kan göra..
Orsaken att de tar i misstänker jag har med gammal platta som är ombyggd till IRS å uretanfästen till växellådan,
motorn sitter 20-30mm längre bak än den borde göra nämligen..
Plåtarna under stötsångsrören på plats
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Innovativt som vanligt! 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Tja allt går att lösa...
trevliga bottenplåtar 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Innovativt som vanligt!
Tackar
Tja allt går att lösa...
trevliga bottenplåtar
Nja, de mesta går att lösa iaf..
en del saker har man fått tänka om på dessvärre...
Sick å fals å lite lack gör underverk på plåtar
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har inte alls hunnit med så mycket som jag hade tänkt i helgen dessvärre.
Började igår med att farsan skulle hjälpa mig att lufta bromsarna, ett par små läckage pga lite dåligt åtdragna nipplar tog inte många sekunder att åtgärda, men själva luftningen tog sin lilla tid..
I 4 timmar satt farsan i bilen å pumpade upp tryck på pedalen, å 4-4,5 liter bromsvätska pumpades runt
Gjorde precis som man ska å som vi alltid har gjort och som har funkat bra hittills på alla bilar, dvs kollat bromsstången, justera ut backarna, lufta HB, VB, HF och sist VF..
Vätskan kom fram till bromsarna ganska snart, men totalt lögn i helvete å få nåt som helst tryck i pedalen.
Fick inte fram så mycket luft som de borde vara heller, misstänkte länge att huvudbromscylindern var paj men efter att ha gått runt å luftat alla bromsar ett antal gånger så började de bli liiiiiiite tryck i pedalen...
Vi fick inte ur all luft trots 4 timmars luftande, men vi kände att de räckte bra för stunden så vi fortsätter en annan dag å luftar färdigt så vi får ur de sista bubblorna. De kom kanske 1-2 bubblor som var max en halv mm stora när vi gav upp för dagen, men bromsen tar trots det bra å det är bra tryck i pedalen 
Nästa grej att ta tag i som inte gick/går så smärtfritt som det borde är den här liraren..
Jag lyckas inte att få den att funka som den borde, hur jag än justerar så går det inte att få full gas på förgasarna.
Det verkar som det är olika långa spel i gaspedalen och på förgasarna
efter lite sökande så verkar jag inte vara själv om det iaf..
Samma bekymmer som jag har:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … ;start=375
"Då jag skruvat om förgasarna så skruvade jag om alla till 1,5 varv från stopp för att få en någorlunda korrekt gång.
Efter att ha pillat ett tag och fått på gasarna så skulle gaswiren justeras och här blev det bekymmer. Av någon anledning är inte pedalspelet lika som gasreglaget. Så jag fick välja på antingen fullgas utan tomgång eller tomgång och ca 3/4 gas. Självklart blev det det senare alternativet.
Dessutom behöver jag hårdare fjädrar till reglaget då gasarna inte orkar helt tillbaka ibland.."
För att få reglaget att gå tillbaka så hade jag redan innan jag visste att flera hade bekymmer med börjat fila på en lösning till
Borrade ett 3mm hål i en passande M8 bult som jag tänkte ha att montera fast bakskärmen med
Klippte av en fjäder och böjde till så den blev mera passande i längd
Men efter att ha gjort det så märkte jag att de blir bättre vinkel om jag sätter fjädern i en av M5orna som är till förgasarluckorna i innerskärmarna
To be continued....
Klart under tanken
Dock så skippade jag soppakranen å använder bara ett rör på tanken, finns ställen den kan läcka på ändå om den känner för det...
Snabbkoppling från Biltema
Gott om plats
Sakta men säkert, snart bara å hälla i nån liter å se var/om de läcker...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Asså... Denna tråden.. Den är så fantastiskt full med ögongodis så man blir tjock av bara tanken..
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Jag håller med föregående...!
Tänkte på ditt framflyttade luftfilter - trattarna då...?
Sedan kan jag tipsa om annan metod för att skruva dit insugen (din lösning är snygg, ta inte illa upp!).
-Har man nya/friska topplock där man kan få loss pinnskruvarna - istället använda vanliga Unbracobultar (insexskalle)....
Blir ännu smidigare ? -)
Asså... Denna tråden.. Den är så fantastiskt full med ögongodis så man blir tjock av bara tanken..
Jag håller med föregående...!
Tänkte på ditt framflyttade luftfilter - trattarna då...?
Sedan kan jag tipsa om annan metod för att skruva dit insugen (din lösning är snygg, ta inte illa upp!).
-Har man nya/friska topplock där man kan få loss pinnskruvarna - istället använda vanliga Unbracobultar (insexskalle)....
Blir ännu smidigare ? -)
Trattar? vad tänkte du då??
Hmm, insex tänkte jag inte alls på förut, å nu törs/vill ja inte chansa att få bort pinnbultarna

Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839






























































































